Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 mei 2003, 23:53   #1
thePiano
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
thePiano's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2002
Locatie: Antwerpen, 't Stad van Alleman
Berichten: 18.172
Standaard

Ook thePiano heeft zich de moeite getroost de 20 bladzijden van het programma van Vivant te lezen. 'k Zou eigenlijk pagina per pagina moeten analyseren, maar dan zou deze posting allicht enkele honderden lijnen bevatten, en vermits nogal wat 'readers' hier meestal niet veel verder raken dan vijftig lijnen per keer beperk ik me maar tot een 'global overview'

Sta me toe me bij voorbaat te verontschuldigen als ik ooit het programma mocht vergeleken hebben met dat van het Vlaams Blok. Maar bij het herlezen van Vivant progje heb ik nergens enige boosaardigheid kunnen bespeuren, die zo kenmerkend is voor dat programma van het Vlaams Blok, vandaar mijn excuses.

Voor de rest heb ik geen goed nieuws voor de fans van Vivant.

Heel dit programma lijkt mij een grote studentengrap te zijn, op een ad vundum avondje bedisseld, zo ergens tussen twee 'dopen' in.



Maar waarschijnlijker is het eerder bedacht door een agent in levensverzekeringen ofzo, die op een maandagochtend nog vlug een nummertje wilde maken met zijn welgevallige eega, maar het deksel op zijn neus kreeg met de woorden: "Sorry schatje, maar ik moet m'n trein halen anders kom ik nog te laat op mijn werk en je weet: geen geld geen brood op de plank !".

Waarna onze brave ziel zich vervolgens grommend omdraaide in zijn lekker warme maar o-zo-eenzame bedje, en dacht van: "Werken ? en als ik nu eens geen zin heb ? en als mijn vrouw nu ook eens liever thuis wilde blijven ?" (om wat langer in he bedje te blijven... en... hehe .. Juist!

Toen ging er bij die mislukte verkoopsagent een lampje branden:"Basisinkomen !!", "dat ik daar niet eerder opgekomen ben verdomme !". Even het rekenmachientje gepakt, snel wat sommen, quadraten en vierkantswortels getrokken..... "Yep ! 20 000 bef moet voldoende zijn !!"

Wel wel wel.... In de dertig jaren dat ik thans kiesgerechtigde ben heb ik zelden nog zoveel onzin bij elkaar gezien. Honderden partijen heb ik weten opkomen en nog zoveel sneller zien oplossen in het 'niets'. Op een paar fanatieke 'kleintjes' na zoals PVDA(voorheen AMADA) en SAP(voorheen RAL en KP) heb ik er maar drie weten 'blijven' namelijk de VU, Agalev en het Vlaams Blok.

Maar ja, de mensen die geloven in piramidespelen, lottoformulieren invullen met het dozijn, een time-sharing appartement in de Nevada woestijn 'claimen', 2600 kg onverkochte reinigingsprodukten van 'Amway' in hun vochtige kelders stockeren en 35 keer per dag hun kalorie-arme tabletten van 'Herbalife' slikken, zullen hier ook wel weer wild van enthousiasme worden.

Wat is er dan zo mis met dit Vivant programma ?

Eerstens vooral een serieus gebrek aan zin voor realiteit (nog zo'n typisch studentenkenmerk...).
In onze 'zogenaamd' perfektwerkende sociale zekerheidssysteem (een van de beste zoniet dE beste van de wereld, beweren de voorstanders ervan), leven nu ook nog steeds tienduizenden mensen in Belgie, die zelfs als ze al weten dat het OCMW bestaat, er nooit de weg naar toe zullen vinden, en er dus ook zeker nooit van zullen genieten. Kijk maar eens goed rond in een stad als Antwerpen.... 'k Heb enkele jaren na elkaar samengewerkt met 'Keukens zonder Grenzen'. Op kerstdag hadden we wel zeshonderd dakloze hongerigen (Belgen !) ziteen aanschuiven voor een kop erwtensoep en een hap brood (EEn dag in Antwerpen !). Die eindeloze immobiliteit en onmachtige kansarmoede lost Vivant niet op met dit fantasietje.

Tweedens: 20 000 bef.
Het OCMW geeft thans 20 910 franken. Vivanr gaat ze nog wat minder geven. 20 000 bef=teveel om te sterven en te weinig om van te leven. Wat is verdorie 20 000 bef in deze tijd, als dat je enige bron van inkomsten is ? Vivant gaat ons ook 35 jaren laten wachten (En werken) eer het 'ding' werkbaar zal zijn en je er kan van genieten... 35 jaren!
"Vivant Laat je Leven".... inderdaad, Te veel om te sterven en te weinig om van te leven....

Derdens: de politieke haalbaarheid.
Het politieke landschap alhier is er een van voortdurende compromissen. Een programma zoals dat van Vivany zou feitelijk een absolute meerderheid moeten hebben om het te doen werken. Een coalitie met VLD en/of met de VU zou al ernstige toegevingen vragen, en het ding zou al bij voorbaat kapseizen, zoals een fiets zonder pedalen of zonder wielen. Zoals bv de gemeenteraad van Antwerpen ook uit een monstercoalitie bestaat, en nauwelijks een-stap-per-dag vooruit raakt, zo werkt Belgie ook. Wanneer je dit progje in Europees verband gaat projecteren wordt het pas goed lachwekkend. Zie je onze Europese partners al hetzelfde doen zoals Vivant ? Kom zeg.... pfftt....

Vierdens: de rekenkundige volmaaktheid.
Mijn God, waar halen jullie toch al die nullen vandaan zeg ?
In de winkels in mijn straat eindigt geen enkele prijs van een produkt op nullen: een brood=51 bef; een fles melk=26 bef; benzine=33 bef; huishuur=11367 bef en ga zo maar door.... De gepolijste volmaaktheid van de Vivantse rekenkunde grenst werkelijk aan het ongelooflijke, zeg maar gerust de onrealistische utopie: 20 000, 44 000, 10 000 per kind, 70 000 per gezin... pfft.. amaai... maar... het rekent wel handig

In elke geval vond ik het programma toch wel vrij vriendelijk, wat overdreven naief, mooi verpakt en ook met een prachtige layout in erg handig PDF-formaat.

Voor de overige programmapunten blijft alles nogal erg vaag en warrig. Of om het met de woorden van de voorzitter te zeggen:
"het programma (dat BTW in hoofdzaak een sociaal-economisch programma is)" ........<snip>...., "als nieuwe partij hoeft Vivant helemaal geen officieel partijstandpunt te hebben over de kwestie van de mensen die nu uitgeprocedeerd zijn enz. Het gaat hier om een situatie die namelijk niks te maken heeft met een programma, maar met een beleid. Vivant zit niet eens in het parlement."
M.a.w. er was geen tijd en wellicht ook geen interesse meer over om, behalve het sociaal-economische luik het ook over de andere volgens hen minder-belangrijke issues te hebben.

Sociaal-economisch, jawadde, sociaal voor de eigen portemonnee dus.

Voila, mapje toe........ nu nog even opbergen tussen een flinke stapel oude 'Panorama's', 'Doe-het-zelf' magazines, en er nog even een pak stoffige 'Readers-Digest' bladen bovenop gesmeten.. (dit progje zal ik in lange tijd niet meer bovenhalen vrees ik , en Vivant is Mortant

[size=1]Note: 1ste uitgave van deze topic v/d thePiano op 12 december 1998 in be.politics[/size]
__________________
"Ik bewandel het rechte pad dat, zoals u weet, niet bestaat en ook niet recht is."
(Fred Vargas in 'Un lieu incertain' - 2008)
thePiano is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2003, 21:47   #2
michr.oscoop
Parlementslid
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: rupelmonde
Berichten: 1.680
Standaard

Houd jij je maar bij de sossen die loonsverhogingen beloven en tegelijkertijd belastingvermindering. Over realistisch gesproken...
michr.oscoop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2003, 21:59   #3
fernand
Europees Commissaris
 
fernand's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juli 2002
Locatie: ertvelde/evergem
Berichten: 7.551
Standaard

Ik heb ook naar het programma gezocht van de sossen. welgeteld 4 blaadjes a4 Zelf te downloaden van hun web.
En heb er ook goed moeten mee lachen. Morgen gratis scheren!!!
fernand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 09:05   #4
PO
Schepen
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Berichten: 466
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ook thePiano heeft zich de moeite getroost de 20 bladzijden van het programma van Vivant te lezen. 'k Zou eigenlijk pagina per pagina moeten analyseren, maar dan zou deze posting allicht enkele honderden lijnen bevatten, en vermits nogal wat 'readers' hier meestal niet veel verder raken dan vijftig lijnen per keer beperk ik me maar tot een 'global overview'

Sta me toe me bij voorbaat te verontschuldigen als ik ooit het programma mocht vergeleken hebben met dat van het Vlaams Blok. Maar bij het herlezen van Vivant progje heb ik nergens enige boosaardigheid kunnen bespeuren, die zo kenmerkend is voor dat programma van het Vlaams Blok, vandaar mijn excuses.

Voor de rest heb ik geen goed nieuws voor de fans van Vivant.

Heel dit programma lijkt mij een grote studentengrap te zijn, op een ad vundum avondje bedisseld, zo ergens tussen twee 'dopen' in.

(dit progje zal ik in lange tijd niet meer bovenhalen vrees ik , en Vivant is Mortant

[size=1]Note: 1ste uitgave van deze topic v/d thePiano op 12 december 1998 in be.politics[/size]

Wat voor de ene boosaardig is, is voor de ander rechtvaardigheid. Beiden kunnen gelijk hebben, het is maar de vraag in welk kamp je staat, of vanuit welke levenservaring je wijsheid put.

Met het programma van Vivant is niets mis. Het is een totaal gebrek aan realisme en het verkeerd inschatten van de huidige samenleving en haar noodzakelijkheden, die Vivant de das omdoen.
__________________
Vriendelijke groeten,
PO
PO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 09:37   #5
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Piano.
Toch even wat rechtzetten. Je moet eens proberen om een programma positief te lezen. Er staat dan meestal heel wat anders dan wanneer je het, zoals nu, negatief leest.

Eerstens.
Het idee is helemaal niet van Vivant maar is ernstig ter sprake gekomen in de jaren 70 door een groep economen. En geloof mij vrij het is door die mensen wel degelijk uitgezocht. Dat Vivant er een zooitje van heeft gemaakt is iets anders. Ik neem aan dat de voorzitter-stichter daar wel zijn redenen voor had.

Tweedens.
De 500€ zijn er ondertussen al 540 geworden door de index. (Overigens is dat bedrag zelf niet zooooo belangrijk) Verder moet je aan een heleboel voorwaarden voldoen voor je in aanmerking komt voor een uitkering van het OCMW en nog meer voorwaarden om ze te behouden. (daarbij speelt ook de willekeur van sommige OCMW beambten een belangrijke rol.)
Dan krijg je wel als alleenstaande 20910 Frank maar geen 41820Frankjes als je gaat samenwonen.
In het Vivant systeem speelt dat allemaal geen rol en worden er helemaal geen eisen noch voorwaarden gesteld. Je kan zelfs rustig gaan werken en 5000€ per maand bij(?)verdienen.

Derdens.
Politieke haalbaarheid is een andere zaak. Het is alleen haalbaar op Europees niveau en, daar heb je gelijk in, dus zeker niet in de komende honderd jaar als het van die dictatoriale partijfunctionarissen afhangt. Alleen wanner alle lidstaten het BROV zouden kennen is er een mogelijkheid om het binnen redelijke termijn in te voeren.

Vierdens .
Zie eerstens en uw prijzen kloppen ook niet zo goed.

Verder staat het programma vol met punten die eigenlijk niets met dat basisinkomen hebben te maken, maar er door Vivant wel aan verbonden werden.
Het verschuiven van belasting op arbeid naar belasting op consumtie is bvb een dringende noodzaak en kan een eind maken aan de concurentievervalsing uit de lage loonlanden. Het zal zeker meer jobs crieren omdat wij terug in staat zullen zijn om een massa produkten terug zelf te maken. Tegelijk zal het er voor zorgen dat bepaalde (luxe) produkten behoorlijk duurder worden, maar bepaalde primaire produkten gaan dan weer veel goedkoper worden. Als het goed word uitgevoerd moet het voor de gemiddelde (maandelijks gezinsinkomen zonder kinderen ca 1750€) inkomens een NUL operatie worden en de hogere inkomens, die meer aan luxeprodukten uitgeven, gaan er iets op achteruit. De laagste, die minder aan luxe produkten kunnen uitgeven, gaan er iets op vooruit.
De herschikking van de staatsschuld is eigenlijk een normale zaak omdat je mag veronderstellen (helaas alleen maar veronderstellen) dat de regering de financien van de staat beheerd als een goede huisvader.
De vereenvoudiging van de administratie hoort ook thuis bij de goede huisvader maar een besparing daardoor realiseren is niet echt mogelijk. Wat wel kan is een verschuiving naar meer nuttig werk in bvb. de gezondheids en bejaardenzorg, het (kleuter)onderwijs en de sociale begeleiding.
De verlaging van de venootschapsbelasting naar 15% brengt voor de holding van de stichter van Vivant enkele tientallen miljoenen Euros extra in het laadje ,evenals de eenheidsbelasting van 50%.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 11:26   #6
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door thePiano
Ook thePiano heeft zich de moeite getroost de 20 bladzijden van het programma van Vivant te lezen.

Wel wel wel.... In de dertig jaren dat ik thans kiesgerechtigde ben heb ik zelden nog zoveel onzin bij elkaar gezien. Honderden partijen heb ik weten opkomen en nog zoveel sneller zien oplossen in het 'niets'. Op een paar fanatieke 'kleintjes' na zoals PVDA(voorheen AMADA) en SAP(voorheen RAL en KP) heb ik er maar drie weten 'blijven' namelijk de VU, Agalev en het Vlaams Blok.

Maar ja, de mensen die geloven in piramidespelen, lottoformulieren invullen met het dozijn, een time-sharing appartement in de Nevada woestijn 'claimen', 2600 kg onverkochte reinigingsprodukten van 'Amway' in hun vochtige kelders stockeren en 35 keer per dag hun kalorie-arme tabletten van 'Herbalife' slikken, zullen hier ook wel weer wild van enthousiasme worden.
>Wel piano, nog niet gehoord van het Zilverfonds?

Dat is pas de mensen blaaskes wijsmaken en/of totaal geen realiteitszin hebben. Na geld verbranden hetzelfde geld twee keer uitgeven...
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 11:31   #7
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Piano.
Toch even wat rechtzetten. Je moet eens proberen om een programma De verlaging van de venootschapsbelasting naar 15% brengt voor de holding van de stichter van Vivant enkele tientallen miljoenen Euros extra in het laadje ,evenals de eenheidsbelasting van 50%.
Dank u voor de positive benadering van Vivant.
Toch dit ter informatie:

De firma's waar ik direct of indirect de belangrijkste aandeelhouder van ben betalen vandaag minder dan 15% vennootschapsbelasting.

En dat is zo voor de meeste grote internationale bedrijven.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2003, 12:02   #8
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Citaat:
De firma's waar ik direct of indirect de belangrijkste aandeelhouder van ben betalen vandaag minder dan 15% vennootschapsbelasting.

En dat is zo voor de meeste grote internationale bedrijven.
Dank u voor deze informatie.
Nu horen de mensen van de man zelf dat hij een meester is in het gebruik van achterdeurtjes om de wetten legaal te ontduiken. Wanneer we beschikken over het BROV dan worden die achterpoortjes echter gesloten, iets waar u vermoedelijk niet al te gelukkig mee gaat zijn, en dat ben ik nu al een hele tijd de mensen aan het vertellen. Misschien gelooft men mij nu. In totaal gaat het bij deze ontduikingen om een bedrag dat geschat word tussen 10 en 25 miljard € of 1000 tot 2500€ per levende belg/jaar.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2003, 14:33   #9
Roland Duchâtelet
Burger
 
Geregistreerd: 27 juni 2002
Berichten: 165
Standaard

Bece,

wij ontduiken helemaal niets. Je zou je beter eens wat verdiepen in financiën voor je zulke conclusies trekt. En je kunt heel gemakkelijk nagaan hoeveel andere multinationals aan inkomstenbelastingen betalen.
Toch betalen we in totaal nog zeer veel belastingen, aangezien er naast belasting op winst er nog een reeks andere belastingen zijn.
Het is tijd dat we daar wat meer gaan aan werken om dat verder te optimaliseren. Uiteraard steeds wettelijk.
Dat is trouwens niet erg moeilijk. Elke arbeidsplaats die kan verplaatst worden van België naar landen waar de belasting op arbeid veel lager is brengt een pak geld op voor de aandeelhouders.

Al de mensen die nu voor SPa en VLD en het Blok gestemt hebben zullen dat meer en meer gaan ondervinden.

En Piano kan dan aan Vande Lanotte gaan vragen om zijn pensioen te betalen.

Trouwens, ik had gehoopd dat Piano hier zou komen beweren dat het Zilverfonds geen lege doos is...

Wel ik heb mijn best gedaan om de kiezers aan hun verstand te brengen dat het zo niet verder kon. Ik denk dat ik véél meer als mijn burgerplicht gedaan heb om te proberen er iets aan te veranderen.

Dus: fasten your seat belts... and enjoy with the Piano en de Blokkers wat degenen voor wie jullie gestemd hebben er van bakken.
__________________
voorzitter Vivant
Roland Duchâtelet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2003, 16:03   #10
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Damn zeg... Piano kan het toch niet nalaten zijn totalitaire gedachtegoed zo hard op te hemelen door de andere uit te schelden waar en wanneer het kan.

Ik heb het ook niet zo begrepen op Vivant, maar de manier waarop thePiano denigrerend spreekt over Roland Duchatelet en companie, vind ik echt van weinig respect getuigen en onder de gordel...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2003, 16:09   #11
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fernand
Ik heb ook naar het programma gezocht van de sossen. welgeteld 4 blaadjes a4 Zelf te downloaden van hun web.
En heb er ook goed moeten mee lachen. Morgen gratis scheren!!!
Met Spa wast u witter dan wit, vooral lijvekes.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2003, 16:33   #12
Bece
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 12 augustus 2002
Locatie: Limburg
Berichten: 2.261
Standaard

Roland.
Ik heb ook niet beweerd dat je onwettelijk werk. Alleen beschik je als kapitaalkrachtig ondernemer over zoveel uitwijkmogelijkheden dat je volkomen legaal en grootschalig belasting kan ontduiken door gewoon gebruik te maken van de achterdeuren. En of je veel belasting betaald is een relatieve vraag. Iemand die een brutto inkomen heeft van 1300€ en daar nog netto 750€ van overhoud die betaald veel belastingen. Niet iemand die brutto 1mijoen verdiend en daar nog 100000€ van overhoud.
__________________
Democraat in hart en nieren. http://users.telenet.be/brov Laatst bijgewerkt op 09/2011
Bece is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2003, 20:42   #13
Jos Verhulst
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 2.701
Standaard

DE KLANK VAN ZILVER: KWESTIE VAN PEDAGOGIE
(ter attentie van de Zilverfondsgelovigen, vooral binnen de SPA)

Onze bevolking veroudert snel. In de Europese Unie heb je nu voor ieder bejaard paar (+ 60 Jaar) nog 5 volwassenen op actieve leeftijd (20 tot 59 jaar). In 2025 zullen er in plaats van 5 nog maar 4 actieven zijn, en in 2030 nog slechts 3. De uitgaven voor pensioenen en gezondheidszorg voor ouderen verbruiken nu ongeveer één kwart van de collectieve rijkdom (bbp). Dit aandeel zal, indien er niets gebeurt, binnen dertig jaar tot ruim een derde zijn aangegroeid.

Het Zilverfonds was volgens de paarsgroene regering een appeltje voor de dorst, door de regering opzij gezet om vanaf 2010 de pensioenskosten van de opa-boom te kunnen opvangen. Zoals Steve Stevaert in Knack (21 05 03, p.13) stelt: “Door het Zilverfonds zullen de pensioenen (...) in de toekomst nog betaalbaar zijn”.
==>
http://www.begroting.be/n/zf/zf.htm

Het zilverfonds is een door paarsgroen opgezet propaganda-instrument, met de bedoeling om de bevolking zand in de ogen te strooien met betrekking tot de naderende pensioenkatastrofe. In een propagandafolder ‘De Zilverkrant’ zegt Henri Bogaert, commissaris bij het federaal planbureau: “In zekere zin draagt het Zilverfonds bij tot de snellere afname van de openbare schuld, terwijl het tegelijk het pensioenrecht van de toekomstige generaties verzekert”. Is dat niet vreemd: geld dat tegelijk de openbare schuld verlaagt en dan, na tot delging van schuld te hebben gediend (waarbij het dus eigenlijk is uitgegeven) toch nog een spaarpotje vormt voor de pensioenen? Dat kan natuurlijk niet. Het zilverfonds is lucht. Er zit niets in. Of als je wilt: er zitten schuldbekentenissen van de staat tegenover zichzelf in, virtueel geld dus. Eigenlijk is het Zilverfonds niets meer dan het vrome voornemen, om meer geld aan pensioenen uit te geven, wanneer de staatsschuld tot minder dan 60% van het bnp is gedaald. Het is Roland Duchatelet (stichter van Vivant) geweest die de koe de bel aanbond, en hij kreeg kort voor de verkiezingen gelijk, niet enkel van de CD&V, maar ook van een aantal nogal bekende economisten: "Voor de toekomstige gepensioneerden vrezen we dat ze het de komende jaren zullen moeten stellen met de verheerlijkingen van het Zilverfonds. Dat zelfs de VLD, die zichzelf toch graag uitroept als de partij die oog heeft voor de economische en financiële realiteit, een boekhoudkundige illusie zoals het Zilverfonds verdedigt, zou de toekomstige gepensioneerden zeer moeten verontrusten" (VUB Prof. Jef Vuchelen De Morgen, 03 05 03, p.18 ); “Hoewel het Zilverfonds een louter boekhoudkundige operatie is, is het een psychologisch instrument om aan te tonen dat er inspanningen moeten worden gedaan om het pensioenprobleem op te lossen” (VLD- senator Paul De Grauwe, economist KUL); “Tussen Zilverfonds en de afbouw van de schuld is er geen enkel verschil. Het laat dan ook een wrange nasmaak als Vande Lanotte zegt dat hij de schuld heeft afgebouwd en twee dagen later beweert dat hij het Zilverfonds heeft gespijsd. Hij probeert twee keer hetzelfde te verkopen. Op zich is dat geen bedrog. Maar weet wel dat er nergens een spaarpot is waarin geld voor de pensioenen wordt gestort. Enkel de schuld neemt af” (ING-economist Ivan Van de Cloot; beide citaten: De Morgen 05 05 03, p.6). Men ziet het: de heren doen hun best om Vande Lanotte te ontzien, maar over de holheid van het ‘zilverfonds’ is de eensgezindheid totaal. Dat is natuurlijk een beetje pijnlijk voor het paarsgroene regime, en voor zijn pers. Daarom haast iedereen zich nu om te zeggen, dat het maar om te lachen was, dat er natuurlijk nooit iets in dat fonds heeft gezeten, maar dat de uitvinders ervan psychologische, ja zelfs pedagogische bedoelingen hadden. Zo luidde het in De Morgen (05 05 03, p.6): “Het Zilverfonds: een dribbel om op langere termijn de pensioenen te spekken (...) Pas als de schuld onder de 60 procent van het bbp daalt en de rentelasten drastisch zijn verminderd, mag de schuldafbouw worden gestaakt en mogen er voor de pensioenen financiële middelen uit het fonds worden geput. Maar wellicht zal dat ten vroegste over tien jaar gebeuren. Voorlopig blijft het Zilverfonds een lege doos en niet meer dan een psychologisch, maar een hoogst noodzakelijk pedagogisch middel om te wijzen op de noodzaak van verdere schuldafbouw” (ibid.).

Het is natuurlijk nuttig om die voze staatspedagogie te doorprikken, en te beseffen dat er geen sprake is van enige zilverfonds-appel. Maar we moeten nog verder denken. Veronderstel dat er geen staatsschuld zou bestaan. Veronderstel, dat er écht geld in dat Zilverfonds zou worden gestort, en dat dit geld écht aan de opa’s en oma’s van 2010 zou worden gegeven. Is het pensioenprobleem dan opgelost? Geenszins. Want ook het sparen van geld zelf is op de keper beschouwd een zuiver virtuele operatie. Wat telt is, hoe groot de reële productie zal zijn in 2010, wanneer het aantal actieven afneemt en het aantal ouderen toeneemt. Je maakt die reële koek, bestaande uit brood, melk, ijskasten, haarkapperbeurten en computers, niet groter door er meer bankbiljetten tegenover te stellen. Het enige wat je op die manier kunt bekomen, is een herverdeling: wat meer consumptie voor de ouderen, en navenant minder voor de jongeren. Die daardoor extra gemotiveerd kunnen worden om hun heil en toekomst in het buitenland te gaan zoeken. De enige échte vorm van pensioensparen is van demografische aard. Maar gezinnen met kinderen wat ademruimte geven, bijvoorbeeld via een basisinkomen, is natuurlijk niet erg PC. Een bijkomende reële vorm van pensioensparen kan gevormd worden door de rationalisatie van het staatsapparaat, waardoor veel handen zouden vrijkomen voor het verrichten van echt productieve arbeid. Maar dat zal ook wel geen populair idee zijn bij diegenen, die dat apparaat in handen hebben.
__________________
WIJ LEVEN NIET IN EEN DEMOCRATIE,
WIJ LEVEN IN EEN PARTICRATIE
Jos Verhulst is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:11   #14
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

En ik die dacht dat thePiano toch nog een klein beetje eerlijk gezond verstand had.

Nu weet ik het wel zeker .. hij is een machiavellistisch en anarchistisch volksmenner.

Wil de moderatie hem een apart forum geven zodat hij met zichzelf wat kan freewheelen ? Kwestie nooit in tegenspraak te vallen met zijn forumgenoten. Dan is hij op zijn best.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:23   #15
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.293
Standaard

Ik heb de Piano ook met geen woord over het BROV horen reppen. Nochtans staat dat ook in het programma van Vivant.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:32   #16
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.293
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr
En ik die dacht dat thePiano toch nog een klein beetje eerlijk gezond verstand had.

Nu weet ik het wel zeker .. hij is een machiavellistisch en anarchistisch volksmenner.

Wil de moderatie hem een apart forum geven zodat hij met zichzelf wat kan freewheelen ? Kwestie nooit in tegenspraak te vallen met zijn forumgenoten. Dan is hij op zijn best.
Ik heb nooit iemand zo de nagel op de kop weten slaan als Descartes jr met deze analyse.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:40   #17
Thomas Hx
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 4.701
Stuur een bericht via MSN naar Thomas Hx
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door michr.oscoop
Houd jij je maar bij de sossen die loonsverhogingen beloven en tegelijkertijd belastingvermindering. Over realistisch gesproken...
Mja, dat is nu eenmaal oud-links 8)
__________________
christelijke humanist en centrum-democraat
Thomas Hx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 09:57   #18
Trol
Provinciaal Gedeputeerde
 
Trol's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2003
Locatie: Broechem (BELGIË)
Berichten: 959
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bece
Citaat:
De firma's waar ik direct of indirect de belangrijkste aandeelhouder van ben betalen vandaag minder dan 15% vennootschapsbelasting.

En dat is zo voor de meeste grote internationale bedrijven.
Dank u voor deze informatie.
Nu horen de mensen van de man zelf dat hij een meester is in het gebruik van achterdeurtjes om de wetten legaal te ontduiken. Wanneer we beschikken over het BROV dan worden die achterpoortjes echter gesloten, iets waar u vermoedelijk niet al te gelukkig mee gaat zijn, en dat ben ik nu al een hele tijd de mensen aan het vertellen. Misschien gelooft men mij nu. In totaal gaat het bij deze ontduikingen om een bedrag dat geschat word tussen 10 en 25 miljard € of 1000 tot 2500€ per levende belg/jaar.

Ik zie weinig in BROV als ik dat zo lees. Nu kiest de bevolking iemand die het land kan regeren etc.. U wil steeds maar de bevolking laten zeggen wat er moet gebeuren.
Dat wordt dus om de zoveel dagen naar het stembureau? Nu als ik het hier verkeerd heb laat het me vriendelijk weten.
Dank u
__________________


"I Believe in nine tribes one nation, three languages one vision, united not to be devided. I swear loyalty to my country and God, I believe in BELGIUM"
Trol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 10:15   #19
Descartes Jr
Banneling
 
 
Descartes Jr's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2002
Locatie: Vielsalm
Berichten: 9.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Trol
Ik zie weinig in BROV als ik dat zo lees. Nu kiest de bevolking iemand die het land kan regeren etc.. U wil steeds maar de bevolking laten zeggen wat er moet gebeuren.
Dat wordt dus om de zoveel dagen naar het stembureau? Nu als ik het hier verkeerd heb laat het me vriendelijk weten.
Dank u
Wat is democratie volgens u ? Juist : het volk beslist zelf. Hoe wordt dat nu toegepast ? Door evenredige vertegenwoordiging. Maar is ze die naam wel waard ? Volgens mij niet. Onze afgevaardigden lopen in het gareel van hun partijleiders. Dus wordt de democratische volkskeuze gereduceerd tot de keuze van een stuk of 6 partijleiders, die dan nog onder mekaar een combine afsluiten op een markt van onwaarschijnlijke koehandel. De groenen zullen het nu geweten hebben ...

En net zoals je nu reeds op individuele wijze je balstingsaangifte via PC kan doen, kan je met de huidige en toekomstige stand van de techniek jouw stem desgewenst dagelijks kwijt. Het is alsof je je dagelijkse krant leest en onder het betreffende artikel een knopje vindt om ja/nee te stemmen.

Daar hebben we geen dure en omgekochte palaverende politici voor nodig , die zogezegd veel tijd nodig hebben om de mening van hyun kiezers te evalueren en te kanaliseren : laat het verdorie door al die kiezers zélf zeggen ! Het kan !

Uiteraard is er een pluralistisch college nodig om de referendum-vragen op objectieve wijze voor te leggen aan de bevolking. Met stemRECHT. GEEN stemPLICHT.
Descartes Jr is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2003, 11:09   #20
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.293
Standaard



Goed zo, Junoir!
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be