Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Kiezen vanuit je luie zetel. Goed idee?
Ja, 10 41,67%
Nee 14 58,33%
Aantal stemmers: 24. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 juni 2021, 09:27   #21
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.386
Standaard

En er is een grondwetswijziging voor nodig:

Art. 62
...
De stemming is verplicht en geheim. ...
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 09:29   #22
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.141
Standaard

Inderdaad Schoofzak. Wij hebben nog voorspeld dat die corrupte geesten dat elektronisch stemmen gingen uitbreiden om daarmee te kunnen sjoemelen.
Er was geen generatie politici meer corrupt dan deze.
We keren beter terug dan verder te lopen met BigData waar overheden ons overleverden aan machten groter dan onze meerderheidsstem.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 09:33   #23
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Verzet Bekijk bericht
Bij papier toch ook niet?
Ik heb nooit mijn naam op dat papier moeten schrijven.
En maar goed ook, de overheid heeft geen zaken met op wie ik persoonlijk stem.
Gewoon het totale aantal telt.
Bij verplaatsing en persoonlijke aanmelding weet men wie er is komen stemmen.
Bij internetstemming, zelfs bij aanmelding met ID-kaart of Itsme, heeft men geen controle op de persoon die zijn stem uitbrengt.
Men kan echter wel controle uitvoeren op de stemmen die via het IP-adres zijn uitgevoerd.
Met internetstemmen kan men dus nagaan op welke persoon en welke partij er via welk IP-adres is gestemd.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 13:51   #24
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Luie Vooruit-kiezers komen dan helemaal niet meer uit hun nest.

Ik ben voorstander maar ik heb de "allergrootste" twijfels over het kiessysteem zelf dat dan uiterst manipuleerbaar wordt.

Herinner U de soap voor het burgemeesterschap in Antwerpen tussen De Winter en Patrick Jansens enkele jaren terug.
De CD met de stemmen en uitslag op was een tijdje zoek en zie Patrick Jansens was de winnaar ....??????
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 14:05   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.566
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Weg met elektronisch stemmen.
Op papier stemmen zodat de bijzitters beter kunnen controleren waar ze sjoemelen.
Een land dat leugenaars de prijs van communicatie geeft is onbetrouwbaar.
Een land dat leugenaars de nieuwe normaal laat inlepelen en daarop een beleid verzint haar burgers te pesten; is leiderschap onwaardig.

Stemmen in dit land is trouwens zinloos, altijd wel een alternatief klaar om de draak te steken met de democratie.
stukje potlood afbreken, onder de vingernagel en kleuren maar bij een blanco of bij een stem die u niet aanstaat.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 14:09   #26
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
stukje potlood afbreken, onder de vingernagel en kleuren maar bij een blanco of bij een stem die u niet aanstaat.
De bedoeling is dat we mensen met een biljet een hok zien binnenkomen, en dan daar terug buiten zien komen. Dan kunt ge op uw teller klikken hoeveel mensen er kwamen en of dat overeen komt met wat er in de doos verzameld is.
En dan kunt ge ze per partij uitsorteren en gelijk optellen.

Beste middel tegen fraude? Oldskool en genoeg getuigen rond dat papierwerk.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!

Laatst gewijzigd door CUFI : 30 juni 2021 om 14:10.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 16:02   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Bij internetstemmen is er zelfs geen controle meer wie een stem voor wie uitbrengt.
toch wel, met een publieke blockchain is dat na te gaan en kan bovendien het stemgeheim gerespecteerd worden.

Dat is technisch niet zo simpel, maar er zijn cryptomunten die zo werken (monero bijvoorbeeld).

Men kan tegelijkertijd verifieren dat:

1) zijn eigen stem juist werd uitgebracht

2) alle totalen kennen

3) niet kunnen weten wie wat gestemd heeft

4) zeker zijn dat niemand 2 keer heeft gestemd

5) van gelijk wie die beweert dat zijn stem niet meegeteld werd, verifieren dat zijn stem werd uitgebracht ook al weet men niet welke.

Iedereen kan dat verifieren.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 16:17   #28
DucDEnghien
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 27 juli 2011
Berichten: 14.309
Standaard

Bekijk deze video maar eens: https://www.youtube.com/watch?v=abQCqIbBBeM
DucDEnghien is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 16:48   #29
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.201
Standaard

Zolang ik nog behoorlijk gezond en mobiel ben zie ik er helemaal niet tegenop om tot aan het stemlokaal te stappen. En zeker niet wanneer ik er mij rekenschap van geef dat er geen opkomstverplichting meer mee gemoeid is. Want dat zou mij kregelig maken. Geen bevoogdende overheids-schoonmoeder a.u.b.
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 17:15   #30
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De gemuilkorfde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2010
Berichten: 14.271
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Zelfs met potlood en papier wordt gesjoemeld dat het niet schoon is. Dat heb ik zo dikwijls vroeger in telbureaus meegemaakt.
Je kunt foefelen met papieren stemmen, maar dat vergt dus kilo's en kilo's papier dat moet versleurd worden.
Dan is het veranderen van een getalletje digitaal in elk geval minder opvallend.
Daarom ben ik toch meer voorstander van op papier stemmen (waar ik woon is dat tot hiertoe nog altijd met potlood en papier).
__________________
Met zijn nieuwe kiescampagne bewijst de VLD dat 1 april niet tot 1 dag beperkt hoeft te zijn...
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 17:18   #31
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.440
Standaard

Ik stem niet, aangezien de keuze anoniem is.

Van jarenlang gehanteerde kwaliteitsstandaarden & best practices kan men beter niet afwijken in negatieve zin.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...

Laatst gewijzigd door Pandareus : 30 juni 2021 om 17:18.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 19:43   #32
De Prof
Minister-President
 
De Prof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 juli 2002
Locatie: De Jommekesclub
Berichten: 4.174
Standaard

Democratie dien je te verdienen, niet te verplichten. Anders zit je in een dictatuur.

Verplicht opkomen!
verplicht in het stemhokje!
verplicht deelnemen!
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 20:56   #33
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Inderdaad Schoofzak. Wij hebben nog voorspeld dat die corrupte geesten dat elektronisch stemmen gingen uitbreiden om daarmee te kunnen sjoemelen.
Er was geen generatie politici meer corrupt dan deze.
We keren beter terug dan verder te lopen met BigData waar overheden ons overleverden aan machten groter dan onze meerderheidsstem.
Helemaal niet "inderdaad Schoofzak".
Elektronisch stemmen is geen duivelszaak (om in jouw terminologie te blijven).
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 20:59   #34
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Democratie dien je te verdienen, niet te verplichten. Anders zit je in een dictatuur.

Verplicht opkomen!
verplicht in het stemhokje!
verplicht deelnemen!
Ik zie het omgekeerd.
Je moet de politici verplichten om met elke mens rekening te houden; ook degene die niet zo gemotiveerd zijn dat ze vrijwillig zouden gaan.

Verplichte opkomst is het summum van democratie en de meest dwingende ten overstaan van ... de politiekers zelf.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 22:10   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie het omgekeerd.
Je moet de politici verplichten om met elke mens rekening te houden; ook degene die niet zo gemotiveerd zijn dat ze vrijwillig zouden gaan.

Verplichte opkomst is het summum van democratie en de meest dwingende ten overstaan van ... de politiekers zelf.

Dwang heeft geen hol met democratie te maken.

Dwang is het ultieme wapen van dictaturen.

(Buiten België) Er zijn nog 18 andere landen in de wereld waar je moet gaan stemmen. Hier zijn ze:

Argentinië (geldboete van 500 dollar)
Australië (geldboete van 250 dollar bij eerste keer, oplopend tot gevangenisstraf)
Brazilië (geringe geldboete 3,51 real, bij openstaande boetes is een aanvraag paspoort en legitimatiebewijs niet mogelijk, meerdere opstaande boetes kan leiden tot intrekking CPF (sofinummer), ontslag bij een overheids dienstverband, blokkade bankrekening, geen stemplicht voor 16- en 17-jarigen en voor 70-plussers)
Cyprus (geldboete tot ongeveer 350 euro)
Ecuador (geldboete)
Fiji (geldboete en mogelijk gevangenisstraf)
Griekenland (geldboete, regelmatig stemmen is bovendien voorwaarde voor het verkrijgen van een paspoort)
Libanon (alleen voor mannen)
Libië (alleen voor mannen)
Liechtenstein (geldboete)
Luxemburg (geldboete en mogelijk gevangenisstraf, maar dat laatste wordt niet toegepast)
Nauru (geldboete)
Noord-Korea (daad van rebellie en verraad; doodstraf)
Peru (geldboete van ongeveer 40 euro)
Singapore (ontzegging van het kiesrecht, kan wel weer verleend worden bij een geldige reden)
Turkije (geldboete van ongeveer 13 euro)
Uruguay (geldboete)
Zwitserland (alleen in Schaffhausen: geldboete van 3 frank (ongeveer 2 euro)

In heel Europa hanteren nog vier landen de kiesdwang:

België, Luxemburg, Griekenland, en Liechtenstein.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 juni 2021, 22:48   #36
CUFI
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 4 november 2020
Berichten: 21.141
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Helemaal niet "inderdaad Schoofzak".
Elektronisch stemmen is geen duivelszaak (om in jouw terminologie te blijven).
Ik had het vooral op deze post:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik ben vooral gevoelig aan het geheim van de uitgebrachte stem.
De pater familias, de katholieke moeder, de m/v die voor een paar euro's zijn stem wil verkopen .... ik moet daar allemaal niks van weten.

In het stemhokje doet iedere burger wat hij wil.

In extremis kan de kiezer zelfs na het nemen van een selfie, nog zijn papieren stem ongeldig maken door er een aap op te tekenen, of bij zijn elektronische stem "opnieuw" drukken en wijzigen.

Ik verdenk ook hier de initiatiefnemers van geen kloten in te zitten met het democratisch gehalte van de kiesverrichtingen, maar alleen een wijziging willen omdat die in hun voordeel zou uitdraaien.
__________________
Zie, Ik heb u alles van tevoren gezegd!
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 03:42   #37
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter
 
lamenielachen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 9.398
Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
toch wel, met een publieke blockchain is dat na te gaan en kan bovendien het stemgeheim gerespecteerd worden.

Dat is technisch niet zo simpel, maar er zijn cryptomunten die zo werken (monero bijvoorbeeld).

Men kan tegelijkertijd verifieren dat:

1) zijn eigen stem juist werd uitgebracht

2) alle totalen kennen

3) niet kunnen weten wie wat gestemd heeft

4) zeker zijn dat niemand 2 keer heeft gestemd

5) van gelijk wie die beweert dat zijn stem niet meegeteld werd, verifieren dat zijn stem werd uitgebracht ook al weet men niet welke.

Iedereen kan dat verifieren.

En dan komen ze tot de conclusie dat we een ander bewind willen maar negeren dat gewoon, het VB "mag niet" meedoen.
Met het excuus dat de kiezer verkeerd gestemd heeft foefelen ze tot ze allemaal terug ergens aan de bak komen en alles bleef zoals het was.
__________________
België is een politiek kippenhok met steeds meer kakelende kippen die alsmaar meer vreten maar geen eieren leggen.

Laatst gewijzigd door lamenielachen : 1 juli 2021 om 03:43.
lamenielachen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 04:18   #38
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik zie het omgekeerd.
Je moet de politici verplichten om met elke mens rekening te houden; ook degene die niet zo gemotiveerd zijn dat ze vrijwillig zouden gaan.

Verplichte opkomst is het summum van democratie en de meest dwingende ten overstaan van ... de politiekers zelf.
Ik begrijp niet hoe "verkiezingen van politici" ergens wat dan ook die politici zouden dwingen om "met iedere mens rekening te houden", vermits het RESULTAAT van zulke verkiezingen gewoon blanco cheques zijn.

Verkiezingen zijn gewoon een massa manipulatie zonder het minste gedwongen engagement he. Wat er ook gebeurt, verkiezingen zullen mandaten uitdelen. Aan wie ? Aan diegene die de beste propaganda verkoopt.

Eens het mandaat binnen, is dat een blanco cheque, dus in welke mate zou er nog de minste correlatie bestaan tussen "de wensen van de opgebruikte kiezer die zijn bolleke gezet heeft" en de "blanco cheque mandaat houder" ?

Die doet nadien toch wat hij wil ?

Ah, ja de "volgende keer" ? Welnee, de volgende keer hangt dat WEER af van de beste propaganda he. En heeft niks te maken met wat er ondertussen gedaan werd. Want het zal weeral gaan tussen wat er ondertussen verteld wordt aan de bevolking (propaganda dus) en "zij die op de bank zaten".

Wie gelooft nog in dat systeem ?

Het enige dat je bekomt met gedwongen verkiezingen, is 1 ding verbergen: de opgestoken vinger van dat deel van het volk dat met die klucht niet meer wil meedoen. In Frankrijk is dat nu dus 2/3 van het volk geworden.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 06:17   #39
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.772
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik begrijp niet hoe "verkiezingen van politici" ergens wat dan ook die politici zouden dwingen om "met iedere mens rekening te houden", vermits het RESULTAAT van zulke verkiezingen gewoon blanco cheques zijn.

Wie gelooft nog in dat systeem ?

Het enige dat je bekomt met gedwongen verkiezingen, is 1 ding verbergen: de opgestoken vinger van dat deel van het volk dat met die klucht niet meer wil meedoen. In Frankrijk is dat nu dus 2/3 van het volk geworden.
De Schoofzak?
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 juli 2021, 06:19   #40
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.772
Standaard

Vreemd, vermits de twee partijen met VERUIT de meeste stemmen werden uitgesloten.
__________________
Panda:Er is niets mis met die uitspraak uit de mond van Toback of Francken.Uiteraard wel als dat uit de bek van PhDW zou komen.De eerste 2 zijn democraten, de laatste is een fascist.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be