Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 oktober 2009, 09:49   #1
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard Het Zesde Zintuig

In dit programma van VTM worden mensen die beweren over een zesde zintuig te beschikken onderworpen aan allerlei tests.
De bedoeling van de kandidaten is om zo lang mogelijk aan het programma deel te nemen. Uit de tests blijkt elke aflevering wie het best en wie het slechtst scoorde.
De zwakste deelnemer valt steeds af.

Enkele bemerkingen:
Indien het programma ernstig opgemaakt is (geen doorstoken, kaart), blijkt dat er volgens mij wel degelijk sprake is van een zesde zintuig.
De kandidaten geven informatie weer die niet op gewone weg verkregen kan worden.
Er zitten soms enorme blunders tussen ook, maar over het algemeen scoren de kandidaten vrij goed.
Vrij goed in de zin dat je tevreden moet zijn met algemeenheden, geen exacte informatie.
Hoewel dus doorgaans niet concreet of exact, stroken de verklaringen volgens mij toch veel sterker met de realiteit dan wanneer men willekeurig aan het gokken slaat.
Het zou in feite wel interessant zijn om enkele sceptici te laten deelnemen aan het programma. Diegenen die beweren dat ze het even goed kunnen en bij hoog en laag staande houden dat er geen prestaties boven het gemiddelde neergezet worden.
Wat ik me wel afvraag is waar de kandidaten hun info halen?
-Uit de ether?
-Van afgestorvenen?
-Van mensen rond hen die wel kennis van zaken hebben (telepathie/gedachtenlezen)?
-Van een combinatie van bovenvernoemde en mogelijke andere bronnen.

Als je onbevooroordeeld naar het programma kijkt lijkt het me dat je op z’n minst moet concluderen dat er meer is dan hetgeen we met de huidige stand van de wetenschap kunnen waarnemen.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 09:55   #2
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Natuurlijk. Wij in onze Westerse maatschappij staan nog altijd skeptisch tegenover een zesde zintuig, terwijl dit er wel degelijk is. Het is een zintuig dat getuig van de grotere aard van het menselijke invididu dan alleen het fysische. In andere culturen werd en wordt dit gewoonweg geaccepteerd.

We leven in een zee van energie, waarbij bewustzijn een grotere rol speelt. Mensen zijn veel meer dan enkel fysische wezens, wanneer we sterven sterft ons fysische lichaam gaan we over naar een hogere realiteit in ons spiritueel lichaam.

Sommige mensen (geesten) blijven nog een tijdje plakken. In vele gevallen van "spook"huizen is dit zo, vooral huizen met een lange geschiedenis waar er veel gebeurt is (zoals kastelen bv).

Gebeurtenissen, vooral dan sterke emotionele gebeurtenissen kunnen energie achterlaten op de plaatsen waar ze gebeurt zijn. Mensen met een gave om dit op te pikken kunnen dit voelen of er informatie uit puren. Soms kunnen ze ook nog informatie doorkrijgen van de persoon die daar nog ronddoolt of naar de plaats terugkeert. Soms kunnen ze ook eigen informatie krijgen van hun eigen spirituele gidsen die natuurlijkerwijs een grotere affiniteit hebben met de geestenwereld dan iemand die in het fysische lichaam zit. De mogelijkheden zijn talrijk.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi

Laatst gewijzigd door exodus : 13 oktober 2009 om 10:01.
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 10:48   #3
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Als je onbevooroordeeld naar het programma kijkt lijkt het me dat je op z’n minst moet concluderen dat er meer is dan hetgeen we met de huidige stand van de wetenschap kunnen waarnemen.
Het is een televisie-programma, gemaakt ter entertainment.
Moet er nog meer gezegd worden?

Geloof jij ook kritiekloos de reclame-blokken die er tussengesmeten worden?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 11:03   #4
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Televisie is bij uitstek geschikt voor oplichting. Zo ging men op de Nederlandse TV op zoek naar een nieuwe Uri Geller. Daar zaten mensen tussen die bijvoorbeeld stropoppen spontaan lieten ontbranden, met behulp van een enorme brander die eronder "verstopt" zat, net buiten het zicht van de camera, zo nep als wat. Ook shows met "zesde zintuigelijken" staan bekend om hun bedrog, een goede cold reader kan best veel hits scoren, maar op TV knippen ze over het algemeen nog een flink aantal missers weg ook, waardoor het nog knapper lijkt. Het belangrijkste probleem is echter de goedgelovigheid van mensen, ja, dat de overledene familie was had ik ook nog wel geraden, maar op de een of andere manier vinden mensen het toch knap.
U gelooft een vage gozer op het internet niet? Dat is uw goed recht, maar misschien gelooft u anderen. Alsof ze zichzelf nog niet belachelijk genoeg maken.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 11:14   #5
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Het is een televisie-programma, gemaakt ter entertainment.
Moet er nog meer gezegd worden?

Geloof jij ook kritiekloos de reclame-blokken die er tussengesmeten worden?
Ik hou er rekening mee dat het programma niet is wat het lijkt te zijn, zie ook
Citaat:
Indien het programma ernstig opgemaakt is (geen doorstoken, kaart), blijkt dat er volgens mij wel degelijk sprake is van een zesde zintuig.
in mijn inleiding.

Voor jou lijkt het daarentegen al bij voorbaat vast te staan dat er bedrog in het spel zit?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 11:18   #6
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Voor jou lijkt het daarentegen al bij voorbaat vast te staan dat er bedrog in het spel zit?
Ik heb het woord bedrog niet gebruikt.
Het is entertainment. Moet ik daar echt een tekening bij maken?
Dat ene woord zou toch moeten volstaan?

Als jij naar een goochelshow gaat kijken, of naar een illusionist, ook entertainment, ga jij dan ook concluderen dat er meer tussen hemel en aarde is dan de wetenschap kan aantonen?

Dit is toch te zot om los te lopen?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 11:42   #7
Andro
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Andro's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 november 2004
Locatie: Spanje/La Nucia
Berichten: 11.087
Standaard

Pure charlatanerie! Helderzienden presteren niks (tenminste niet als er critisch gekeken wordt naar hun resultaten.). Claims van 'helderziendheid' zijn al uitvoerig onderzocht en steeds komt er uit dat degene die claimt helderziend te zijn niet beter scoort dan iemand die gewoon gokt.
__________________
"We did not know that child abuse was a crime." - Catholic archbishop Rembert G Weakland
Andro is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 12:10   #8
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht
Ik heb het woord bedrog niet gebruikt.
Het is entertainment. Moet ik daar echt een tekening bij maken?
Dat ene woord zou toch moeten volstaan?

Als jij naar een goochelshow gaat kijken, of naar een illusionist, ook entertainment, ga jij dan ook concluderen dat er meer tussen hemel en aarde is dan de wetenschap kan aantonen?

Dit is toch te zot om los te lopen?

Thuis en Familie zou je ook entertainment kunnen noemen.
Daar weet je dat acteurs een rol spelen.
Hier wordt op z’n minst de indruk gewekt dat er een weergave is van een reële test (zonder dat men pretendeert wetenschappelijk tewerk te gaan natuurlijk).
Geen acteerwerk met andere woorden
Ik weet niet of je het programma al gezien hebt?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 13:36   #9
redwasp
Staatssecretaris
 
redwasp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2005
Berichten: 2.691
Standaard

vrede,

vorig jaar vatte iemand die parawedstrijd op VTM als volgt samen: "het is precies alsof iemand een vliegwedstrijd organiseert voor pinguins, waarbij hij wint die het hoogste springt".

hope komt het overigens dat alle deelnemers die niet gaan winnen toch aan die wedstrijd meedoen? konden zij dan niet voorspellen dat ze zouden verliezen?

vrede,

redwasp
__________________
DENK EROM: EIGEN KARMA EERST! ALTIJD, OVERAL!
redwasp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 13:43   #10
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andro Bekijk bericht
Pure charlatanerie! Helderzienden presteren niks (tenminste niet als er critisch gekeken wordt naar hun resultaten.). Claims van 'helderziendheid' zijn al uitvoerig onderzocht en steeds komt er uit dat degene die claimt helderziend te zijn niet beter scoort dan iemand die gewoon gokt.
Hangt wss af van de manier van beoordelen, denk ik?
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 14:01   #11
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door redwasp Bekijk bericht
vrede,

vorig jaar vatte iemand die parawedstrijd op VTM als volgt samen: "het is precies alsof iemand een vliegwedstrijd organiseert voor pinguins, waarbij hij wint die het hoogste springt".

hope komt het overigens dat alle deelnemers die niet gaan winnen toch aan die wedstrijd meedoen? konden zij dan niet voorspellen dat ze zouden verliezen?

vrede,

redwasp
Toch best eerst eens kijken.
Mits er eerlijk gewerkt wordt, zijn de prestaties echt wel zeer behoorlijk volgens mij.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 14:07   #12
Flanelcondoom
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 februari 2009
Locatie: Lemuria
Berichten: 15.636
Standaard

Geeuw.
Flanelcondoom is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 14:35   #13
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Toch best eerst eens kijken.
Mits er eerlijk gewerkt wordt, zijn de prestaties echt wel zeer behoorlijk volgens mij.
Paranormalen werken nooit eerlijk. En televisieprogramma's zeker niet.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 14:51   #14
farak
Burgemeester
 
farak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 551
Standaard

Als je statistische regeltjes volgt kan je veel 'voorspellen'. Ze zouden de experimenten anders moeten organiseren. Het gaat steeds over moord en andere criminele feiten. Ze zouden een totaal ander voorbeeld moeten nemen. Sommige deelnemers aan dat programma zijn klaar voor een gedwongen opname.
__________________
“You cannot teach a man anything; you can only help him discover it in himself.” Galileo Galilei
"Fear is the path of the dark side" Yoda

Laatst gewijzigd door farak : 13 oktober 2009 om 14:51.
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 14:54   #15
satiper
Minister-President
 
satiper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2005
Berichten: 4.899
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Paranormalen werken nooit eerlijk. En televisieprogramma's zeker niet.
In dat geval is in feite sprake van moedwillig bedrog.
De opzet doet immers vermoeden dat hetgeen in beeld gebracht wordt niet in scene gezet is.
satiper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 15:15   #16
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN
 
liberalist_NL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2006
Berichten: 28.141
Standaard

Kijk liever dit: http://www.youtube.com/watch?v=BU11z...x=0&playnext=1

Al die onzin debunked.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 15:20   #17
farak
Burgemeester
 
farak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 september 2009
Berichten: 551
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
De opzet doet immers vermoeden dat hetgeen in beeld gebracht wordt niet in scene gezet is.
Dat is net de bedoeling.
__________________
“You cannot teach a man anything; you can only help him discover it in himself.” Galileo Galilei
"Fear is the path of the dark side" Yoda
farak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 15:32   #18
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.013
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
In dat geval is in feite sprake van moedwillig bedrog.
De opzet doet immers vermoeden dat hetgeen in beeld gebracht wordt niet in scene gezet is.
Alles op TV is in scene gezet. Zo keek ik laatst "So you think you can dance" (ik zat vastgebonden op een stoel met een pistool tegen mijn hoofd, maar dat terzijde), wat een liveshow had moeten zijn, waar ze de deelnemers vertelden dat ze moesten gaan omkleden voor de groepsdans. Even later moest de presentatrice schoorvoetend toegeven dat je zodadelijk een geblesseerde danser terug zou zien omdat de dans eerder was opgenomen. Bij "de nieuwe Uri Geller" is het bedrog niet toegegeven, maar mensen die er aanwezig waren zagen het wel. Mooie brander daar onder je stropop. En het is echt niet zo dat de organisatie en de jury het niet door hadden hoor, die zoeken alleen maar goede televisie, de waarheid interesseert ze geen zak. Als je dit soort programma's kijkt moet je er gewoon naar kijken als een goochelshow, want meer is het niet.
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 18:12   #19
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door satiper Bekijk bericht
Ik hou er rekening mee dat het programma niet is wat het lijkt te zijn
Het probleem met dergelijke programma's is dat het voor niemand te achterhalen is wat er wel en niet gezegd geweest is achter de schermen, en hoeveel er in scène gezet werd.

Kortom, het programma valt op geen enkel vlak te controleren, en alleen daarvoor al kan het niet au sérieux genomen worden.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 oktober 2009, 18:41   #20
globalmedia
Minister-President
 
globalmedia's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2009
Berichten: 4.327
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Het probleem met dergelijke programma's is dat het voor niemand te achterhalen is wat er wel en niet gezegd geweest is achter de schermen, en hoeveel er in scène gezet werd.

Kortom, het programma valt op geen enkel vlak te controleren, en alleen daarvoor al kan het niet au sérieux genomen worden.
toch wel hoor..teminste als je een zesde zintuig hebt
__________________
De waarheid is niet meer dan de leugen die de mensen van je verwachten.’ (Gerrit Komrij)
globalmedia is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:25.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be