Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 november 2013, 01:04   #1
Bezeke
Schepen
 
Bezeke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 405
Standaard N-VA eist afschaffing dubbele nationaliteit

"Wie Belg wil worden, moet daar doelbewust voor kiezen", zegt Theo Francken. "Die keuze voor de Belgische nationaliteit houdt in dat men afstand doet van zijn vroegere nationaliteit." Daarom dient Francken een wetsvoorstel in om de dubbele nationaliteit behoorlijk te beperken.

Met de Snel-Belg-Wet zijn wij de vreemde eend in de bijt. Al jaren eist N-VA dat de mogelijkheden om Belg te worden radicaal worden verstrengd.

Wie jarenlang wettig in ons land verblijft, perfect ingeburgerd is en participeert in onze samenleving, moet de Belgische nationaliteit kunnen krijgen. Francken: "N-VA staat niet voor een gesloten samenleving en een gesloten identiteit; wie inspanningen levert, kan lid worden van de club. Maar het verwerven van de Belgische nationaliteit moet een doelbewuste keuze zijn. En aan die keuze hangen rechten én plichten vast."

"Na mijn voorstel om de naturalisatieprocedure radicaal om te gooien, dien ik nu een wetsvoorstel in om de dubbele nationaliteit verregaand in te perken. Wie Belg wil worden, moet principieel afstand doen van zijn oude nationaliteit. Met dit voorstel wordt ons beleid afgestemd op landen als Duitsland, Oostenrijk en Nederland, waar dit debat al eerder werd gevoerd," zegt Francken.

Het voorstel voorziet dat iedereen afstand moet doen van zijn dubbele nationaliteit. Behalve wanneer het staatlozen of erkende vluchtelingen betreft. Deze uitzonderingen volgen uit internationale verplichtingen. Net als in andere EU-landen is er ook een uitzondering voor nieuwe Belgen die geen afstand kunnen doen van hun oude nationaliteit ook al zouden ze dat willen. Juridisch is de afstand voor hen onmogelijk omdat hun herkomstland hen deze kans niet biedt. Dit geldt bijvoorbeeld voor onderdanen uit Algerije, Argentinië, Bangladesh, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Eritrea, Frankrijk, Griekenland, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Nicaragua, Syrië, Tonga, Tunesië, en Turkije.

Shopping tegengaan
Theo Francken: "Het feit dat belangrijke migratielanden als Marokko en Turkije juridisch niet geviseerd kunnen worden is erg spijtig. Maar daar leggen we ons niet bij neer. Het is absoluut noodzakelijk dat de regering, samen met andere EU landen, onderhandelingen opstart met de herkomstlanden die voorzien dat hun burgers nooit hun nationaliteit kunnen verliezen. Doelstelling moet zijn om het aantal gevallen van meervoudige nationaliteiten maximaal in te perken. Zo wordt shopping uitgesloten waarbij personen profiteren van de voordeligste elementen van beide nationaliteiten. Ook worden juridische problemen op die manier ingeperkt en komt er maximale duidelijkheid over de relatie tussen een bepaalde staat en een individu."

Politici van andere partijen spraken zich al uit over de afschaffing van de dubbele nationaliteit. "Benieuwd of die partijen woord zullen houden bij de bespreking van het N-VA-wetsvoorstel", zegt Francken.

http://www.n-va.be/nieuws/persberich...-nationaliteit
Bezeke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 02:44   #2
fcal
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 4 april 2002
Berichten: 8.069
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bezeke Bekijk bericht
...
Het voorstel voorziet dat iedereen afstand moet doen van zijn dubbele nationaliteit. Behalve wanneer het staatlozen of erkende vluchtelingen betreft. Deze uitzonderingen volgen uit internationale verplichtingen.
Net als in andere EU-landen is er ook een uitzondering voor nieuwe Belgen die geen afstand kunnen doen van hun oude nationaliteit ook al zouden ze dat willen. Juridisch is de afstand voor hen onmogelijk omdat hun herkomstland hen deze kans niet biedt. Dit geldt bijvoorbeeld voor onderdanen uit Algerije, Argentinië, Bangladesh, Costa Rica, Dominicaanse Republiek, Ecuador, Eritrea, Frankrijk, Griekenland, Jemen, Libië, Marokko, Mexico, Nauru, Nicaragua, Syrië, Tonga, Tunesië, en Turkije.

http://www.n-va.be/nieuws/persberich...-nationaliteit
Bij het bekleden van alle politieke ambten zou de dubbele nationaliteit verboden moeten worden. Verkiesbaarheid behoort toe aan die mensen, die hun land zo toegedaan zijn, dat ze slechts dezes nationaliteit hebben en niet voor chantage uit een vreemd land vatbaar zijn. Kiesrecht ja, verkiesbaarheid niet bij dubbele nationaliteit.
fcal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:44   #3
ZION
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Locatie: Stad op Sporen
Berichten: 1.619
Standaard

Domme Francken......idioot. D�*t moest nou net niet afgeschaft.....Godverdomme, zulke
tweelanders hebben we zelf in de aanbieding.....Schaf onmiddellijk, Francken af.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:47   #4
ZION
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 november 2012
Locatie: Stad op Sporen
Berichten: 1.619
Standaard

NVA. Nijvere Vlaemsche Afschaffers. Is dit alles...is dit alles wat je wil....Leuk meezingertje.
ZION is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:52   #5
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
NVA. Nijvere Vlaemsche Afschaffers. Is dit alles...is dit alles wat je wil....Leuk meezingertje.
Kan ik Belg blijven in een toekomstig Vlaanderen?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:53   #6
BonBon
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 april 2011
Locatie: The old country
Berichten: 10.017
Standaard

Iedereen heeft recht op een dubbele nationaliteit, of niemand. Hoe kan ik als oude Belg aan een 2e nationaliteit komen?
BonBon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:56   #7
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
NVA. Nijvere Vlaemsche Afschaffers. Is dit alles...is dit alles wat je wil....Leuk meezingertje.
De leukste thuis
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:57   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ZION Bekijk bericht
Domme Francken......idioot. D�*t moest nou net niet afgeschaft.....Godverdomme, zulke
tweelanders hebben we zelf in de aanbieding.....Schaf onmiddellijk, Francken af.
Ik wil u afschaffen, één van de grootste trollen op dit forum!.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 07:58   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.043
Standaard

Goed voorstel van Francken.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:03   #10
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op een dubbele nationaliteit, of niemand. Hoe kan ik als oude Belg aan een 2e nationaliteit komen?
Door je in het buitenland te vestigen en daar de nationaliteit aan te vragen.

Laatst gewijzigd door speurneus : 11 november 2013 om 08:05.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:04   #11
Fiscoman
Provinciaal Statenlid
 
Fiscoman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 augustus 2013
Berichten: 623
Standaard

Hoe kunnen ze nu de juridische bevoegdheid van een ander land afschaffen?
Dit is duidelijk geen ernstig voorstel, maar wat vissen op VB kiezers

Apatriden met een dubbele nationaliteit, vrij hilarisch.

Laatst gewijzigd door Fiscoman : 11 november 2013 om 08:06.
Fiscoman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:06   #12
Dutch_Strawberry
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 juni 2013
Berichten: 2.143
Standaard

Hoe moet dat nu met mensen die in het buitenland willen wonen en werken, maar hun Belgische identiteit niet willen verliezen??? En geloof me, ik ben geen uitzuiger van het systeem, maar vind mijn nationaliteit toch een cruciaal onderdeel van mijn zijn...

Laatst gewijzigd door Dutch_Strawberry : 11 november 2013 om 08:07.
Dutch_Strawberry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:11   #13
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Hoe kunnen ze nu de juridische bevoegdheid van een ander land afschaffen?
Dit is duidelijk geen ernstig voorstel, maar wat vissen op VB kiezers
Hij wil dit op europees vlak regelen maar als je ziet dat eer binnen de unie twee landen zijn die weigeren dat hun onderdanen afstand neemen van hun originele nationaliteit is dit voorstel een scheet in een fles.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:14   #14
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Hoe moet dat nu met mensen die in het buitenland willen wonen en werken, maar hun Belgische identiteit niet willen verliezen??? En geloof me, ik ben geen uitzuiger van het systeem, maar vind mijn nationaliteit toch een cruciaal onderdeel van mijn zijn...
Je bent toch niet verplicht,zelfs al woon je in het buitenland,de nationaliteit van dat land aan te vragen.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:32   #15
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op een dubbele nationaliteit, of niemand. Hoe kan ik als oude Belg aan een 2e nationaliteit komen?
Emigreren?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:38   #16
Echte Waal
Staatssecretaris
 
Echte Waal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juni 2012
Berichten: 2.647
Standaard

Populisme.
__________________
Wallonie panda's
Vlaenderen pinda's
Echte Waal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:40   #17
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Hoe moet dat nu met mensen die in het buitenland willen wonen en werken, maar hun Belgische identiteit niet willen verliezen??? En geloof me, ik ben geen uitzuiger van het systeem, maar vind mijn nationaliteit toch een cruciaal onderdeel van mijn zijn...
Zeer geachte juffrouw Aardbei,

Ik verkeer in dat geval. Ik heb stemrecht bij de gemeenteraadsverkiezingen hier en kan o.m. in de Belgische ambassade gaan stemmen voor de parlementsverkiezingen. Ik heb de nationaliteit van mijn woonland niet, en vind ook niet dat ik ze verdien, want al is mijn nationaliteit geen "cruciaal onderdeel van mijn zijn", ik voel me veel meer betrokken bij Belgische en Vlaamse politiek dan bij die van mijn woonland.

Als uw nationaliteit zo belangrijk voor u is, rijst de vraag: zal uw tweede nationaliteit dat ook zijn, en tevens: bent u beter dan andere mensen, dat u in twee landen rechten krijgt die de modale burger maar éénmaal krijgt?

Ik heb thans evenveel politieke rechten als de burgers om mij heen of die in België, en mag al blij zijn dat ik mag stemmen voor verkiezingen in een land waar ik de helft van mijn al tamelijk lange leven niet eens gewoond heb. Ik heb van dat recht geen gebruik willen maken op momenten dat ik vond dat ik onvoldoende betrokken was geweest bij het reilen en zeilen van mijn land van oorsprong.

De dubbele nationaliteit is in strijd met het gelijkheidsbeginsel.

Laatst gewijzigd door Zondag : 11 november 2013 om 08:41.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:40   #18
subocaj
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
subocaj's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2010
Berichten: 15.948
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dutch_Strawberry Bekijk bericht
Hoe moet dat nu met mensen die in het buitenland willen wonen en werken, maar hun Belgische identiteit niet willen verliezen??? En geloof me, ik ben geen uitzuiger van het systeem, maar vind mijn nationaliteit toch een cruciaal onderdeel van mijn zijn...
Ben je Dutch of ben je Strawberry?
Als Europa de lidstaten morgen verplicht, een Europees paspoort voor iedereen aan te maken, wat dan?

Ben je dan Europeaan, Belg, Vlaming, Nederlander, Duitser of Pool?
Heb je dan een 27 voudige nationaliteit?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:52   #19
Zondag
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 juni 2013
Berichten: 503
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Kan ik Belg blijven in een toekomstig Vlaanderen?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BonBon Bekijk bericht
Iedereen heeft recht op een dubbele nationaliteit, of niemand. Hoe kan ik als oude Belg aan een 2e nationaliteit komen?
Twee zeer pertinente vragen.

De eerste is misschien als grap bedoeld, maar toch een idee waarvan de praktische uitvoerbaarheid moet worden onderzocht. Ik ben van plan om daar eens goed over na te denken: als iedereen nou eens zou kunnen kiezen tussen "onafhankelijke Vlaming" zijn en "Belg/Belgische Vlaming" zijn. Ten slotte hebben we al zoiets als "persoonsgebonden materies" in onze wetgeving, en op dat gebied valt misschien wel iets te regelen. Ikzelf zou niet weten wat ik zou kiezen; er zou waarschijnlijk een gezonde concurrentie ontstaan tussen de "nationaliteit-aanbieders".

Ik wil ook wel overwegen of ik geen "Nederlandse Vlaming" wil zijn, maar ik denk niet dat Nederland ooit happig zal zijn op juridische experimenten met de nogal ingewikkelde zuiderburen.

Wat de tweede vraag betreft: als je het gelijkheidsbeginsel op de helling zet door sommigen één en anderen twee nationaliteiten te laten hebben, zet je de deur open voor gerechtvaardigde ergernis die tot xenofobie kan leiden wanneer je de situatie laat verzieken.
Zondag is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2013, 08:53   #20
AnarchoChristophe
Europees Commissaris
 
AnarchoChristophe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 april 2012
Berichten: 7.485
Standaard

Tja, wie heeft dubbele nationaliteiten nodig als je voluit voor open grenzen EU gaat?
__________________
Wortelloze bomen vallen
AnarchoChristophe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:59.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be