Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Moeten we een dascam verplicht maken op auto's?
Ja 3 30,00%
Neen 7 70,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 17 oktober 2017, 20:24   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard Moeten we een dashcam verplicht maken?

De discussie over 47 km/u gaat maar door.

Met een dashcam zou het veel simpeler zijn om vast te stellen wat er gebeurd is.

Verplicht maken?

Edit: openbare enquete!

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 17 oktober 2017 om 20:25.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 20:30   #2
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

(ook) een dashcam die de bestuurder in het oog houdt?
https://electrek.co/2017/08/01/tesla...tesla-network/

Voor de andere dingen kan ook een blackbox gebruikt worden, die worden al toegepast...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2017 om 20:34.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 20:41   #3
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(ook) een dashcam die de bestuurder in het oog houdt?
https://electrek.co/2017/08/01/tesla...tesla-network/
Dat is voor iets anders.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor de andere dingen kan ook een blackbox gebruikt worden, die worden al toegepast...
De blackbox is een slechte optie volgens mij. Geeft enkel snelheid etc.

Met een dashcam zie je wat er werkelijk gebeurt. Kost ook niet veel. Bij massaproductie 100 euro of zo.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 20:48   #4
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is voor iets anders.
Zoals voor een bestuurder die inslaapt, een bestuurder die onwel wordt, die smst , smartphone tokkelt, verblind wordt...
(en wie weet een oorzaak daardoor bvb maar 47 kmh rijdt op een lege snelweg. Dan heb je ook de werkelijke oorzaak en niet alleen het gevolg)

Citaat:
De blackbox is een slechte optie volgens mij. Geeft enkel snelheid etc.
Geeft veel meer dan snelheid, geeft het complete rijgedrag als men wil, verbindt dit met een plaatsbepaling.
De blackbox die ik bedoel of beter een EDR is net geoptimaliseerd om alles over een ongeval te weten te komen, toch in de regel ruim voldoende voor de schuldvraag (30 seconden vóór de impact/ongeval blijven opgeslagen), hulpdiensten en overheidsdiensten die prioritair rijden hebben meestal die EDR... :
https://en.wikipedia.org/wiki/Event_data_recorder
Citaat:
https://de.wikipedia.org/wiki/Unfalldatenspeicher
Im Falle eines Unfalles (erkannt wird dieses durch eine starke Beschleunigung des Fahrzeuges infolge eines Anstoßes) bleiben mindestens die letzten 30 Sekunden dauerhaft gespeichert. So lässt sich nach einem Unfall sehr viel einfacher das Geschehen rekonstruieren, damit ggf. die Frage des Verschuldens geklärt werden kann.
Viele Fahrzeuge von Behörden (wie Polizei oder Rettungsdienst) sind damit ausgestattet, da es bei Unfällen während Blaulichtfahrten häufig zu Streitigkeiten über die Einhaltung gesetzlicher Vorschriften kommt.
Citaat:
Met een dashcam zie je wat er werkelijk gebeurt. Kost ook niet veel. Bij massaproductie 100 euro of zo.
Een blackbox krijg je zelfs gratis ttz door de korting op de verzekeringspremie.

1 dashcam zal ook niet voldoende zijn.
(voor alles te zien heeft een Tesla bvb 6 camera's, vanaf 2016:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...lot#Hardware_2 )
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2017 om 21:11.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 21:05   #5
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Zoals voor een bestuurder die inslaapt, een bestuurder die onwel wordt, die smst , smartphone tokkelt, verblind wordt...
(en wie weet een oorzaak daardoor bvb maar 47 kmh rijdt op een lege snelweg. Dan heb je ook de werkelijke oorzaak en niet alleen het gevolg)

Geeft veel meer dan snelheid, geeft het complete rijgedrag als men wil, verbindt dit met een plaatsbepaling.


Een blackbox krijg je zelfs gratis en wslk ook nog korting op de verzekeringspremie.

1 dashcam zal ook niet voldoende zijn.
(voor alles te zien heeft een Tesla bvb 6 camera's, vanaf 2016:
https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_...lot#Hardware_2 )
Dashcam zal misschien niet voldoende zijn in alle gevallen, maar het gaat in elk geval meer informatie geven.

Trouwens je gaat niet alleen de dashcams van de 'betrokken' wagens hebben, maar ook die van de andere chauffeurs in de buurt.
Het is uiteraard niet in het voordeel van de misdadigers op de weg dat is duidelijk.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 21:14   #6
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dashcam zal misschien niet voldoende zijn in alle gevallen, maar het gaat in elk geval meer informatie geven.

Trouwens je gaat niet alleen de dashcams van de 'betrokken' wagens hebben, maar ook die van de andere chauffeurs in de buurt.
Het is uiteraard niet in het voordeel van de misdadigers op de weg dat is duidelijk.
Indien je al die dashcams wil verplicht maken, liefst aan elke kant van de wagen 1, maakt 4, mogen die ook niet uitschakelbaar of manipuleerbaar zijn... daar gaat je 100 euro... Hoever ziet een dashcam eigenlijk bij donkerheid?

Ik had nog wat info uit Wiki bijgevoegd over de Event Data Recorder of "blackbox".
De blackbox die ik bedoel of beter een EDR is net geoptimaliseerd om alles over een ongeval te weten te komen, toch in de regel ruim voldoende voor de schuldvraag (30 seconden vóór de impact/ongeval blijven opgeslagen), hulpdiensten en overheidsdiensten die prioritair rijden hebben meestal die EDR...
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2017 om 21:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 21:29   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Indien je al die dashcams wil verplicht maken, liefst aan elke kant van de wagen 1, maakt 4, mogen die ook niet uitschakelbaar of manipuleerbaar zijn... daar gaat je 100 euro... Hoever ziet een dashcam eigenlijk bij donkerheid?

Ik had nog wat info uit Wiki bijgevoegd over de Event Data Recorder of "blackbox".
De blackbox die ik bedoel of beter een EDR is net geoptimaliseerd om alles over een ongeval te weten te komen, toch in de regel ruim voldoende voor de schuldvraag (30 seconden vóór de impact/ongeval blijven opgeslagen), hulpdiensten en overheidsdiensten die prioritair rijden hebben meestal die EDR...
Dat zit eigenlijk allemaal ingebouwd in een gewone dascam. Het enige wat je moet doen is die inderdaad zo te maken dat ze niet uitgeschakeld kunnen worden. En dan is het ook simpel: ermee prutsen=vermoeden van schuld.

Nachtzicht is heel goed.

Heb je er nog geen Micelle? Ik heb er een en ik vind dat heel geruststellend.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 21:37   #8
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Heb je er nog geen Micelle? Ik heb er een en ik vind dat heel geruststellend.
Neen, nog niet. Wie weet heb ik in 2020 een auto met 6 camera's., of eigenlijk 8.
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 17 oktober 2017 om 21:42.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 21:54   #9
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.011
Standaard

Vandaag nog een onderwerp aan tafel.
Verplichten is net iets te ver. Verder lijkt het een afdoend middel tegen de modale chauffeur die er maar op los lijkt te liegen om verantwoordelijkheden te ontlopen.

Die tendens wordt in de hand gewerkt door de straffeloosheid die valse getuigenissen genieten en het feit dat de wetgever heeft bepaald dat een persoon zichzelf niet mag beschuldigen. Blijkbaar leidt dit opnieuw tot een vrijgeleide om de waarheid geweld aan te doen.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 22:11   #10
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Vandaag nog een onderwerp aan tafel.
Verplichten is net iets te ver. Verder lijkt het een afdoend middel tegen de modale chauffeur die er maar op los lijkt te liegen om verantwoordelijkheden te ontlopen.

Die tendens wordt in de hand gewerkt door de straffeloosheid die valse getuigenissen genieten en het feit dat de wetgever heeft bepaald dat een persoon zichzelf niet mag beschuldigen. Blijkbaar leidt dit opnieuw tot een vrijgeleide om de waarheid geweld aan te doen.
Dat begrijp ik niet.

Voor mij is het een middel om te bewijzen dat ik niet in fout ben.

Als je geen getuigen hebt ben je de pineut.
Heb het meegemaakt: aangereden door iemand die van baan wisselde. Gelukkig was er een getuige want die gast begon al van: haha geen getuige zekerst. Pech voor hem er was er wel een.

Nu heb ik er eentje aan boord
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 23:16   #11
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.272
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
(ook) een dashcam die de bestuurder in het oog houdt?
https://electrek.co/2017/08/01/tesla...tesla-network/

Voor de andere dingen kan ook een blackbox gebruikt worden, die worden al toegepast...
Een niet-manipuleerbare dashcam (blackbox) die verkeer en bestuurder in het oog houdt verplicht stellen voor voor recidive verkeerszondaars.
Zou bij bestuurders van dat slag altijd opvraagbaar kunnen zijn tijdens een door de rechter bepaalde proefperiode. Waar enkel de naleving van de verkeersregels en de rijdattitude mag beoordeeld worden, niet de aard en de bestemming en de verplaatsing.
Zo'n ding mag onmiddellijk in mijn auto gemonteerd worden.
Gegevens enkel opvraagbaar bij ongevallen en betwistingen van 'incidenten'.

Een goede en duidelijk wetgeving is natuurlijk nodig.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2017, 23:40   #12
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat is voor iets anders.



De blackbox is een slechte optie volgens mij. Geeft enkel snelheid etc.

Met een dashcam zie je wat er werkelijk gebeurt. Kost ook niet veel. Bij massaproductie 100 euro of zo.
hoh in feite zit er in zowat elke auto al een soor blackbox;.. een dashcam vind ik niet slecht, voor frontale ongevallen, en zeker voor jonge gasten die zich in nesten laten spreken door ervaren chauffeurs. Ook interessant voor serial accident magneten, en mensen met een zware voet, zeg mij bij elke overtreding verdienen ook een dashcam.

En zoals een canada: een discout op uw verzekering met een dashcam
https://www.ratelab.ca/dash-cam-discount/

Laatst gewijzigd door brother paul : 17 oktober 2017 om 23:48.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 16:00   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.072
Post

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Dat begrijp ik niet.

Voor mij is het een middel om te bewijzen dat ik niet in fout ben.

Als je geen getuigen hebt ben je de pineut.
Heb het meegemaakt: aangereden door iemand die van baan wisselde. Gelukkig was er een getuige want die gast begon al van: haha geen getuige zekerst. Pech voor hem er was er wel een.

Nu heb ik er eentje aan boord
Ooit eens meegemaakt. Snachts, ik rijd achter iemand. Plots stopt de wagen in het midden van de weg (hij moest een straat eerder in blijkbaar). Hij steekt zijn wagen in achteruit en rijdt gewoon tegen mij...

Hij stak uiteraard alles op mij. Ik was in zijn gat gereden. Ik had geen dashcam. Gelukkig maakten de flikken er hem op attent dat hij er wel eentje had. T was rap gedaan met zijne zever.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 16:38   #14
Deo
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 21 maart 2015
Berichten: 2.515
Standaard

Permanente gps registratie met software voor plaatselijke max .snelheid begrenzing.
Met die informatie is een dashcam overbodig bij ongeval en elke beweging in kaart te brengen.
Tijd , snelheid , locatie en hoogte is bepalend.
Zelfs een auto die tegen 100 km/u 30 auto's raakt kan in 3D simulatie nagebootst worden .Ook wie eerst op wie botst bij ongeval of wie door rood reed.

Laatst gewijzigd door Deo : 18 oktober 2017 om 16:40.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 17:27   #15
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.185
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deo Bekijk bericht
Permanente gps registratie met software voor plaatselijke max .snelheid begrenzing.
Met die informatie is een dashcam overbodig bij ongeval en elke beweging in kaart te brengen.
Tijd , snelheid , locatie en hoogte is bepalend.
Zelfs een auto die tegen 100 km/u 30 auto's raakt kan in 3D simulatie nagebootst worden .Ook wie eerst op wie botst bij ongeval of wie door rood reed.
Je hebt wel de afstand nodig tov andere weggebruikers, te weinig afstand is een van de 3 hoofdoorzaken, daarenboven onontbeerlijk om voorrang te bepalen.
Citaat:
10.1.2° De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.
Citaat:
12.5. De bestuurder die voorrang moet verlenen, mag slechts verder rijden indien hij zulks kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden.
Hier een statistiek hoe de belangrijkste ongevaloorzaken (met minstens zwaargewonden) veranderen naargelang de leeftijd van de bestuurder:
(weliswaar uit Duitsland, maar heel veel anders zal het in Be niet zijn, bij afstand heb ik wel de indruk dat de Belgen veel meer plakken en dus meer afstandsovertredingen maken)

~gemiddeld over alle leeftijden, de 5 voornaamste ongevaloorzaken in volgorde:
1- voorrang (lichtgroen)
2- afstand (donkerblauw)
3- onaangepaste snelheid (donkerrood)
4- fout bij het afdraaien (blauw)
5- foutief gedrag tov voetgangers (licht-oranje)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 18 oktober 2017 om 17:55.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 19:20   #16
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

nee, lijkt me iets te veel Big Brother.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2017, 20:29   #17
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De discussie over 47 km/u gaat maar door.

Met een dashcam zou het veel simpeler zijn om vast te stellen wat er gebeurd is.

Verplicht maken?

Edit: openbare enquete!
Worden we nog niet genoeg in de gaten gehouden ?
Je kan nog niet gaan sch*ten zonder dat de overheid het weet.

Laatst gewijzigd door Henri1 : 18 oktober 2017 om 20:29.
Henri1 is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 15:39   #18
brother paul
Secretaris-Generaal VN
 
brother paul's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 mei 2007
Berichten: 34.042
Standaard

als je iets kunt doen als overheid , dan is dat als perfecte liberaal geredeneerd, je installeert de dashcam in alle dienstvoertuigen. Als er daardoor een significante daling komt van het aantal verkeersongevallen, extrapoleer je deze ervaring naar de privé...

Ok ?
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 18:59   #19
Blue Sky
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 1 januari 2008
Berichten: 7.435
Standaard

De dashcam zal vanzelf zijn algemene intrede maken. De eerste horde daarvoor is de prijs, maar die lijkt nu al vrij laag. Tweede zaak is dat mensen overtuigd geraken van het nut ervan, ook dat is al het geval. Misschien behoort het binnenkort zelfs tot de standaard uitrusting van een wagen. Ik denk dus dat een verplichting niet nodig is.
__________________
Ignorance is bliss
Blue Sky is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 oktober 2017, 19:20   #20
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 69.688
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De dashcam zal vanzelf zijn algemene intrede maken. De eerste horde daarvoor is de prijs, maar die lijkt nu al vrij laag. Tweede zaak is dat mensen overtuigd geraken van het nut ervan, ook dat is al het geval. Misschien behoort het binnenkort zelfs tot de standaard uitrusting van een wagen. Ik denk dus dat een verplichting niet nodig is.
Er is eigenlijk geen enkele reden waarom er op een wagen bij aankoop geen dashcam zou zitten. Dat is spotgoedkoop en momenteel zitten er om middenklassewagens al sensoren genoeg voor lane assist, collision detection, park assist, rear view camera etc.

De reden waarom de constructeurs geen dashcam installeren kan enkel maar zijn omdat ze daarmee bewijslast tegen de bestuurder produceren.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 21 oktober 2017 om 19:20.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:16.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be