Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 november 2007, 15:52   #81
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat
Met robots gaan we ook fouten hebben.
Zeker. De mens is feilbaar. Alles door zijn handen gemaakt, is dat bijgevolg ook. Hoe veilig en betrouwbaar die techniek verder ook mag zijn.
Dat is vind ik één van de beste argumenten tegen kernenergie, en bij uitbreiding eigenlijk nog tegen heel wat meer dingen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 15:59   #82
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zeker. De mens is feilbaar. Alles door zijn handen gemaakt, is dat bijgevolg ook. Hoe veilig en betrouwbaar die techniek verder ook mag zijn.
Dat is vind ik één van de beste argumenten tegen kernenergie, en bij uitbreiding eigenlijk nog tegen heel wat meer dingen.
Graag gedaan
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 16:09   #83
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
mja ge hebt wel gelijk dat het onveilig is, maar momenteel is er niet veel alternatief hé?

we moeten allemaal goed het onderscheid maken tussen brandstof en electriciteit.
Brandstof -zoals de fossiele brandstoffen- kan gebruikt worden om electriciteit te maken (maar ook voor andere dingen zoals plastiek etc). Brandstof kan opgeslagen, getransporteerd, en aangewend worden in elke mogelijke omstandigheid op elke mogelijke plaats ter wereld.

Electriciteit wordt gegenereerd en moet onmiddelijk aangewend worden. "opslag" van electriciteit bestaat niet.

Dit in gedachte hebbende, hoe zou jij de kerncentrales in West-Europa vervangen? Ik weet dat gij de Kyotonorm zéker zou willen behalen en zo mogelijk veel strengere normen (net zoals mij trouwens), maar maakt dat het zoeken naar een alternatief niet alleen maar véel moeilijker.. ?

Ik denk dat het een kwestie is van alles kleinschaliger zien:
iets zoals fossiele brandstoffen dat we voor oneindig veel toepassingen konden gebruiken vinden we waarschijnlijk nooit meer.
Iedere toepassing en zelfs de plaats van die toepassing moeten we appart bekijken om zo te zien wat het meest rendabel is voor die plaats, zo denk ik bijvoorbeeld:

- Electriciteit en verwarming in grote gebouwen: de toiletten ... obv biogas of biomassa dus
- Zonnepanelen (je hebt dan wel het probleem van de energieopslag...), in de toekomst dmv de quantum dots
- getijde-energie is voor een groot deel van de electriciteitsaanvoer van bepaalde (ei)landen perfect.
- geothermische energie: idem.
- windenergie: idem
- Plantaardige olie maar dan wel uit planten die zo'n hoge opbrengst hebben dat deze markt geen grote druk geeft op de landbouwgrondreserve en geen problemen geeft ivm voedselvoorziening. Desnoods via genetische manipulatie. Ik vrees dat we deze olie sowieso nodig hebben, al is het maar om plastiek te maken voor die dingen waarvoor het echt nodig is.
Plastic gebruiken voor voorwerpen (mee te verpakken) waarvoor het niet nodig is zou verboden moeten worden.
- Transport: waterstof?, perslucht?, ...
- Energiewinning in een land/regio als deze kan gebeuren via biomassa. Hoeveel biologisch afval wordt er wel niet wekelijks weggegooid?

Het is me enkel een raadsel hoe we nog vliegtuigen van de grond zullen moeten krijgen ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 16:11   #84
jules
Staatssecretaris
 
jules's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 oktober 2003
Locatie: Antwerpen en zo
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Het is me enkel een raadsel hoe we nog vliegtuigen van de grond zullen moeten krijgen ...
Zeppelins
jules is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 16:16   #85
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jules Bekijk bericht
Zeppelins
Dan durf ik weer vliegen.

Of met z'n 800 heel hard trappen.
Is in ieder geval goed tegen trombosevorming op lange-afstandsvluchten.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 3 november 2007 om 16:19.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 16:32   #86
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Dan durf ik weer vliegen.
Zeker?

Naam: zeppelin.jpg
Bekeken: 646
Grootte: 20,7 KB
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 16:50   #87
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Ik vrees dat, zelfs al zouden we massaal een paar kerncentrales bouwen, we nog altijd op een energie-apocalyps a la Mad Max afstevenen.

Kernenergie is bijgevolg maar een druppel op een hete plaat.
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 17:05   #88
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
Ik vrees dat, zelfs al zouden we massaal een paar kerncentrales bouwen, we nog altijd op een energie-apocalyps a la Mad Max afstevenen.

Kernenergie is bijgevolg maar een druppel op een hete plaat.
en hebt gij alternatieven in gedachten?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 17:06   #89
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
- Plantaardige olie maar dan wel uit planten die zo'n hoge opbrengst hebben dat deze markt geen grote druk geeft op de landbouwgrondreserve en geen problemen geeft ivm voedselvoorziening. Desnoods via genetische manipulatie. Ik vrees dat we deze olie sowieso nodig hebben, al is het maar om plastiek te maken voor die dingen waarvoor het echt nodig is.
Plastic gebruiken voor voorwerpen (mee te verpakken) waarvoor het niet nodig is zou verboden moeten worden.
ik vind juist dat we olie als fossiele brandstof zo veel mogelijk moeten terugdringen ten einde deze grondstof als basis te houden voor plastic. Plastic productie is enorm belangrijk, daarom ook dat we de resterende voorraden maximaal hiervoor moeten aanwenden, en zo weinig mogelijk voor onrecycleerbare brandstof.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 17:48   #90
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Gun's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 januari 2005
Locatie: de BH van V
Berichten: 19.794
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De kerncentrales zelf niet. De mensen, die zijn het grote gevaar. Zolang als we niet volledig gerobotiseerd zijn, maken we fouten. En die kunnen soms zware consequenties hebben.
Windmolens kunnen ook omvervallen
__________________
KEEP CASH ALIVE!!!!
Gun is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 17:59   #91
Daimanta
Parlementsvoorzitter
 
Daimanta's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 oktober 2007
Berichten: 2.063
Standaard

Ik ben voor het zo snel mogelijk uitputten van onze fossiele brandstoffen, immers als er nood is dan gaat men pas echt denken aan een oplossing.

Toen er nauwelijks nog ivoor was om biljartballen te maken werd kunststof uitgevonden. Ik verwacht een soortgelijke oplossing voor het energieprobleem.
Daimanta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:21   #92
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard Risico's

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Zeker. De mens is feilbaar. Alles door zijn handen gemaakt, is dat bijgevolg ook. Hoe veilig en betrouwbaar die techniek verder ook mag zijn.
Dat is vind ik één van de beste argumenten tegen kernenergie, en bij uitbreiding eigenlijk nog tegen heel wat meer dingen.
Bij de discussie over kernenenergie spreekt men veelal over risico's zonder te zeggen wat die risico's zijn en nog minder welke dat de dosis is. Het risico radioactieve stoffen zijn ioniserende stralen met mutagene, carcinogene en teratogene effecten. Deze effecten zijn echter geen monopolie van ioniserende straling. Ook o.a. UV en chemicaliën kunnen gelijkaardige effecten hebben. Het is niet duidelijk waarom men het risico van kernenenergie zoveel belangrijker acht dan andere risico's. Dieseluitlaatgassen zijn kankerverwekkend en hebben haast zeker meer doden veroorzaakt dan de ioniserende straling van kerninstallaties.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 19:24   #93
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.322
Standaard Veranderingen

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Daimanta Bekijk bericht
Ik ben voor het zo snel mogelijk uitputten van onze fossiele brandstoffen, immers als er nood is dan gaat men pas echt denken aan een oplossing.

Toen er nauwelijks nog ivoor was om biljartballen te maken werd kunststof uitgevonden. Ik verwacht een soortgelijke oplossing voor het energieprobleem.
Deze redenering gaat niet altijd op. Er bestond een netwerkk van goedwerkende postkoetsen. Toch is het vervoer geëvolueerd naar trein en auto. Ik geloof dat dit minder gestuurd werd. Het was telkens een idee en een groep mensen die geld investeerden om dit idee te verwezenlijken ( en er zelf beter van te worden).
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 22:54   #94
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Valentinus Bekijk bericht
Bij de discussie over kernenenergie spreekt men veelal over risico's zonder te zeggen wat die risico's zijn en nog minder welke dat de dosis is. Het risico radioactieve stoffen zijn ioniserende stralen met mutagene, carcinogene en teratogene effecten. Deze effecten zijn echter geen monopolie van ioniserende straling. Ook o.a. UV en chemicaliën kunnen gelijkaardige effecten hebben. Het is niet duidelijk waarom men het risico van kernenenergie zoveel belangrijker acht dan andere risico's. Dieseluitlaatgassen zijn kankerverwekkend en hebben haast zeker meer doden veroorzaakt dan de ioniserende straling van kerninstallaties.
Dat laatste komt sowieso ook omdat het voorkomen van dieseluitlaatgassen veel hoger is dan dat van effecten van kernenergie.
Bij die risico's van kernenergie gaat het om straling die onzichtbaar is maar die ernstige effecten heeft op iéder organisme, zowel plant als dier.
De commotie die hier vanzelfsprekend rond ontstaat is een beetje vergelijkbaar met die bij bv de aanwezigheid van cadmium, lood of asbest in de omgeving, wat dan nog niet eens voor gelijkaardige effecten op nakomelingen kan zorgen als radioactieve straling dat kan! In die zin doet men nog redelijk minimalistisch over de potentiele kwalijke gevolgen.
Daarnaast lijk je te vergeten dat het risico op terrorisme of misbruiken door andere instanties niet denkbeeldig is.
Bovendien is de causaliteit tussen kwalijke effecten op de volledige omgeving en radioactieve straling veel sterker dan die tussen dieseluitlaatgassen en gezondheidsproblemen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 23:02   #95
netslet
Minister-President
 
netslet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 mei 2006
Locatie: Isla Tortuga
Berichten: 5.278
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Bovendien is de causaliteit tussen kwalijke effecten op de volledige omgeving en radioactieve straling veel sterker dan die tussen dieseluitlaatgassen en gezondheidsproblemen.
Bedoel je niet correlatie? Voor zover ik weet is er ofwel een causaal verband ofwel geen causaal verband en zijn daar verder geen graduaties in.
__________________
auction your future!
netslet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 23:07   #96
Raven
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Raven's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 maart 2004
Locatie: Nabij het Reigersnest
Berichten: 10.447
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
en hebt gij alternatieven in gedachten?
wereldpopulatie herleiden tot circa 2 tot 3 miljard
__________________
NEE tegen assimilatie! NEE tegen racisme!
Raven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 23:33   #97
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Bedoel je niet correlatie? Voor zover ik weet is er ofwel een causaal verband ofwel geen causaal verband en zijn daar verder geen graduaties in.
Heu. Goede opmerking.

Ik bedoel eigenlijk zoiets als 'Als x dan is de kans op y veroorzaakt door x zo hoog'? Dat is dan meer dan een correlatie lijkt me, omdat je weet wat de oorzaak is maar wiskunde/statistiek en dergelijke zijn niet mijn sterkste kant ...
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 november 2007, 23:41   #98
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
wereldpopulatie herleiden tot circa 2 tot 3 miljard
makkelijker gezegd dan gedaan
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 01:21   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 11 augustus 2006
Berichten: 38.482
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raven Bekijk bericht
wereldpopulatie herleiden tot circa 2 tot 3 miljard
Het probleem is meer het energie verbruik dat enorm gestegen is per persoon.

Ik weet nog dat mijn grootmoeder, verwarmde en kookte op één en dezelfde kachel.

Voor warm water werd een brandertje aangestoken op het ogenblik dat men warm water nodige had, of werd het op haar kachel opgewarmd.

's Avonds zaten we dan allemaal leker bij elkaar en speelden we een gezelschapspel en iedereen lag om 22.00uur in zijn bed om daarop samen met de zon op te staan.

Afstanden van mider dan 5 kilometer deden we te voet en deze tot 30 kilometer met de fiets.

En daar zit het probleem, wij zijn te veel luxe gewoon en leven te veel op ons zelf in onze eigen kamer en wereld.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 november 2007, 01:25   #100
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht
makkelijker gezegd dan gedaan
bij kweken is nt moeilijk, verminderen, da's andere koek.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be