Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 april 2009, 15:36   #381
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Deepeco Bekijk bericht
Voor 1958 was er een dictator aan de macht die nog slechtere beslissingen nam dan Fidel.
De grootste fout die Fidel maakte was om Che Guevarra een tijd zijn gang te laten gaan. Gelukkig voor Cuba heeft men die er op tijd uitgeknikkerd, of de "killing fields" hadden in Cuba plaats gevonden.

Guevarra heeft in een paar werken meer mensen laten ombrengen dan Batista in zijn hele carriëre. Dat kan tellen. De massa executies zorgden er ook voor dat de relaties met de VS (die als een van de eerste het Castro regime hadden erkent) al vlug weer bekoelden..



Citaat:
Na 1958 was er veel handel met Rusland die olie en ander voedsel en machinerie leverde in ruil voor suiker. Dus nam Fidel de beslissing om meer suiker te telen.
Dat is dan niet zo goed gelukt. De suikeroogst is momenteel lager dan ooit.

Citaat:
Wat hij net zomin als het westen zag aankomen is de val van het oostblok. Cuba beleefde daardoor in de jaren 90 de ernstigste crisis sinds 50 jaar. Door de boycot van de VS was het al helemaal moeilijk. Europese investeerders werden door de VS gechanteerd,... Dus Cuba werd op zichzelf teruggeworpen.
Volgens Cuba zelf kostte het embargo hen 2% van hun BNP. Dus daar alleen kan het niet aan liggen.

Citaat:
Ook wij zullen door een 'peak everything'-transitie moeten gaan. Daar is geen ontkomen aan. In tegenstelling tot Cuba kunnen we daar al op inspelen omdat wij weten dat de olie schaars gaat worden. Dus waarom anticiperen we niets? Wij zijn nog dommer dan Fidel.
We gaan al een paar eeuwen door een 'peak everything' transitie. Dat we op de rand van de afrond staan roept men al eeuwen. Al in 1870 was men bang dat de olie op een paar decennia op ging zijn...
Het maatk niet uit. Men vergeet immers dat we erg goed zijn in "meer doen met minder". Al eeuwen lang.

Citaat:
Merk trouwens op dat die link naar het WFP de volgende oorzaken geeft: "but the country’s vulnerability to hurricanes and droughts, coupled with the increase in global food prices and the financial crisis, makes the path to national food security difficult." Daar heeft dus Fidel weinig schuld aan.
Droogte alleen zorgt niet voor hongersnood. Droogte + communisme echter vrijwel altijd. Zie maar naar ethiopië...

Citaat:
En dan i.v.m. gezondheidszorg in de Cuba. Door die peak-oil crisis en die boycot is het natuurlijk knap lastig in Cuba. Maar je mag niet vergeten dat voor een ontwikkelingsland Cuba toch ferm hoog scoort. Zoals uw link van het WFP zegt: "Cuba’s education and health system are admirable and have put the country well on the path to achievement of four of the eight MDGs."
Cuba was ooit het meest ontwikkelde land in Latijns Amerika. In de jaren 50 was de kindersterfte er lager dan in België, en het gemiddelde uurloon lag er hoger. Dat is het hele drama van Cuba. 50 jaren stilstand terwijl de rest van de wereld vooruitging. Cuba is het enige land van de wereld waar er nu minder telefoons zijn dan 50 jaar geleden...
Cuba had ooit tientallen kranten en radio zenders. Er waren verschillende TV stations.
En er was een advocaat, genaamd Castro, die beloofde de democratie te herstetllen.
Jammer dat hij op zijn belofte terugkwam. Pas toen verliet de middenklasse, die Castro eerst had gesteund het land....
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 16:19   #382
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
§ Ik ben telkens op het vliegtuig van Brussel naar Cuba met tientallen Cubanen die terug naar huis (Cuba) gaan, ik discuteer graag met deze mensen en ze hebben zeker niet de intentie om in België te blijven.
Maar hadden ze hun kinderen erbij Corse? Ik ken een Cubaanse balletlerares die wel haar land mocht verlaten, maar haar kind moet achterlaten. Dat is toch niet goed te praten.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2009 om 16:21.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 16:24   #383
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Cuba was ooit het meest ontwikkelde land in Latijns Amerika. In de jaren 50 was de kindersterfte er lager dan in België, en het gemiddelde uurloon lag er hoger. Dat is het hele drama van Cuba. 50 jaren stilstand terwijl de rest van de wereld vooruitging. Cuba is het enige land van de wereld waar er nu minder telefoons zijn dan 50 jaar geleden...
Cuba had ooit tientallen kranten en radio zenders. Er waren verschillende TV stations.
En er was een advocaat, genaamd Castro, die beloofde de democratie te herstetllen.
Jammer dat hij op zijn belofte terugkwam. Pas toen verliet de middenklasse, die Castro eerst had gesteund het land....
Je maakt er een karikatuur van mijns inziens, en je doet alsof het embargo/blokkade niet bestaat.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2009 om 16:24.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 16:28   #384
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Sober leven.
Gebruik een tiende van de tandpasta op je tandeborstel dan dat wat je ziet op TV, maar poets je tanden evenveel en evenlang. Ze zullen even goed verzorgd zijn
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 17:47   #385
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

De Cubaantjes in fabrieken, werkhuizen en burelen duwen voor 50 jaar, tot hun leven verloren is gegaan, en dat vrijheid noemen, om opgedrongen vergankelijke rommel te kunnen kopen, dit is modernisme puur, en laat ze bijwerken voor een autootje, b.m.w of mercedes.
Laat die stinkende fabrieken die Cubaanse paradijselijke natuur verpesten tot alle leven in de zee kapot is en de lucht verpest is.
Wij weten hoe dat moet, ze moeten aan ons een voorbeeld nemen.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 17:50   #386
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Tijd is het meest kostbare in een mensenleven.

Tijd is het meest kostbare in een mensenleven, deze tijd (27.000 dagen) moet men zo optimaal mogelijk gebruiken.

De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en tijd is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is.

Om de sociale zekerheid te kunnen betalen zal er nu 50 jaar 5 dagen per week moeten gewerkt worden en dit met 630.000 werklozen.
Met 65 jaar op pensioen gaan en dan beginnen leven is “de” grootste leugen die de totale vrije markt economie gebruikt om haar systeem draaiende te houden, als men jong is moet met ten volle van het leven kunnen genieten en leven in de ware zin.

In tegenstelling tot ordinaire bandieten, die je geld of je leven willen, willen deze politieke uitbuiters je geld én je leven!
Het brugpensioen destijds is in het leven geroepen om jongeren aan het werk te krijgen in hun plaats, nu geldt de eigenaardige redernering bij ruim 600.000 werklozen (bruggepensioneerden niet meegerekend) dat hoe meer ouderen aan het werk blijven, hoe meer jobs vrij komen voor de jongeren.

Mensen gedurende 50 jaar 5 dagen per week laten werken is de grootste misdaad die ooit tegen de menselijkheid gepleegd is, het totale jonge leven gaat verloren in fabrieken, werkhuizen burelen enz, is dit vrijheid?
Al deze kopzorgen en een verloren jong leven voor een beetje geld!

Met welk recht wordt 50 jaar van een mensenleven afgenomen, onze economie produceert voor 80% nutteloze zaken die enkel de natuur en de mens schaden, ongecontroleerde consumptie wordt dit genoemd.

Dit is waanzin en zeker geen vrijheid, het leven is veel te kort voor deze nonsens, dit alles om een systeem te dienen, manipulatie en brainwash bereikt hier zijn hoogste vorm, dit is gedwongen slavernij, het recht van het individu gaat hier totaal verloren.
Deze uitbuiting van mens door mens is gedwongen slavernij, het is de grootste waanzin, manipulatie en brainwash in de geschiedenis van de mens en dit in een geautomatiseerde economie.

Het doel van onze geautomatiseerde economie was uiteindelijk dat de totale samenleving meer tijd kon besteden aan de essentie van het leven zelf.
Alle automatisering, machines, technologieën en robots die er de laatste 60 jaar gekomen zijn hebben als doel: de mens langer te laten werken???
Deze grote leugen is te vergelijken met de leugen die op de poort van de nazie concentratiekampen stond, “arbeid maakt vrij”, dit om de joden te intimideren, dit is de slechtste vorm van rechtsextremisme, hoe kan men een samenleving zo bedriegen?
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 18:30   #387
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Sober leven.
Beseffen dat shampoe overbodig is. Ik was mijn haar reeds meer dan 20 jaar met slechts water zonder problemen. 'vettigheid' van het haar is slechts een tijdelijk probleem, als het al een probleem mag genoemd worden, juist veroorzaakt door de shampoos.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2009 om 18:32.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 18:36   #388
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Sober leven.
Herstel kleding. Herstelde kleding is mooi en origineel.
Laat kleding herstellen. Herstelde kleding kan kunstzinnig zijn.

Ik leef in een land waar ik mijn schoenen kan laten repareren. Ik verheug me dat ik niet verplicht ben ze weg te gooien bij een klein deffect. Hoe minder ik mee doe aan de 'perverse' wegwerpmentaliteit hoe beter ik me voel.

Over gaten in kleding...dat probleem nodigt uit tot een oplossing die de schoonheid en levenskwaliteit verhoogd.

En nee, ik ben niet arm.

Laatst gewijzigd door Johan Bollen : 15 april 2009 om 18:42.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:04   #389
Deepeco
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 25 december 2008
Berichten: 2.126
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
Sober leven.
Herstel kleding. Herstelde kleding is mooi en origineel.
Laat kleding herstellen. Herstelde kleding kan kunstzinnig zijn.

Ik leef in een land waar ik mijn schoenen kan laten repareren. Ik verheug me dat ik niet verplicht ben ze weg te gooien bij een klein deffect. Hoe minder ik mee doe aan de 'perverse' wegwerpmentaliteit hoe beter ik me voel.

Over gaten in kleding...dat probleem nodigt uit tot een oplossing die de schoonheid en levenskwaliteit verhoogd.

En nee, ik ben niet arm.
Zeer goede tips, Johan! Heb net mijn schoenen laten repareren.

Dat van die shampoo is ook waar. Ons kat gebruikt geen shampoo, en niemand die haar niet durft te aaien omdat dat haar te vettig is. Dat is gewoon cultureel gedoe, een maakbaar schoonheidsideaal waar ik tegen ben.
Deepeco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:13   #390
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

De natuur die moeder is van alle leven wordt gedegradeerd tot stiefkind bij het ontwaken van de vrijemarkteconomie.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 april 2009, 21:33   #391
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Het uitbuiten van mens door mens wordt weer topprioriteit, de rijken verslaven hun onderdanen en worden opnieuw eigenaar van alles.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 06:05   #392
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Tijd is het meest kostbare in een mensenleven.

Tijd is het meest kostbare in een mensenleven, deze tijd (27.000 dagen) moet men zo optimaal mogelijk gebruiken.
Maar er is toch niemand die je tegenhoudt ? Je bent toch niet wettelijk verplicht om een job te hebben ? Je bent toch niet verplicht om geld te verdienen ? Ok, je zal dan ook niks KRIJGEN (wat anderen dan maar zouden moeten PRODUCEREN en dus werken), en zelfs dat is niet juist, want in een sociaal voelende verzorgingsstaat zal er altijd wel iets te rapen vallen zonder dat je iets equivalents hebt bijgedragen. Maar als je het leven waar je niks wil DOEN zo heerlijk vindt dan is er niets dat je tegenhoudt he. Je kan als clochard gaan leven. Denk nu wel niet dat je dan op een of andere manier "recht" hebt op wat dan ook. Als je "een beetje" wil werken kan dat ook. Je kan een centje verdienen door auto's te wassen, door zelfs wat te bedelen, ... Je hebt dan alle vrije tijd die je wil. Je hebt wel heel weinig middelen om daar "iets van te maken".

De truuk bestaat er natuurlijk in om trachten als werk ook iets te doen dat je relatief interessant vindt. Dan is werken (hoewel het natuurlijk niet altijd plezant is) niet de sleur die je belet van te leven, maar is dan een deel van de bezigheid die je eigenlijk ook zou doen mocht het je werk niet zijn. Dat is niet gemakkelijk, en vele mensen slagen daar niet in, dat is juist. Maar vele anderen doen toch wel iets dat ze min of meer interessant vinden - niet echt om alle dagen jubelend naar je werkstek te lopen, maar waar je soms toch leuke dingen kan doen. Dat kan gaan van de tuinier die eigenlijk graag tuiniert, of de politieagent die graag mensen helpt en beschermt, of de dokter die graag mensen geneest, of de kok die graag eten klaarmaakt, tot de garagist die graag aan auto's sleutelt. Niet dat al die banen enkel maar fun zijn, maar je doet soms toch leuke dingen die je graag doet. Zelfs verkoper in een winkel kan aangenaam zijn, als je graag met mensen in contact bent en graag praatjes verkoopt. Toegegeven, er zijn wel banen waar het moeilijk is om in te zien wat daar nu leuk aan is, en toegegeven, de sfeer is niet altijd aangenaam, omdat er een commerciele druk bestaat en zo. Het zijn trouwens meestal die banen die het meeste bedreigd zijn door delocalisatie of zo.

Als je inderdaad je werk beschouwt als "gevangenis" om geld te verdienen tot je 65ste dan is dat inderdaad jammer. Maar vele mensen zien dat niet zo, denk ik.

Citaat:
De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en tijd is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is.
Maar dat beslis je helemaal zelf. Je MOET geen BMW hebben, he. Een logan is ook goed.

Citaat:
Om de sociale zekerheid te kunnen betalen zal er nu 50 jaar 5 dagen per week moeten gewerkt worden en dit met 630.000 werklozen.
Jamaar, besef je wel wat dat is, die "sociale zekerheid" ? Ziekenzorg en werklozensteun voor niet-productieve mensen ? Geen wonder dat daar moet voor bijgedragen worden. Die dingen vallen niet uit de lucht. Als iedereen "van zijn vrije tijd" zit te genieten, waar komt dan die "sociale zekerheid" vandaan ?

Citaat:
Met 65 jaar op pensioen gaan en dan beginnen leven is “de” grootste leugen die de totale vrije markt economie gebruikt om haar systeem draaiende te houden, als men jong is moet met ten volle van het leven kunnen genieten en leven in de ware zin.
Voor vele mensen is "op pensioen gaan" eerder een ramp, omdat ze niet meer kunnen/mogen werken, niet meer mogen doen wat ze graag deden, en niet meer iets "in de maatschappij betekenen". Waar ik werk organizeren ze zelfs kursussen voor mensen die binnenkort op pensioen gaan, om de shock beter te incasseren.

Citaat:
Mensen gedurende 50 jaar 5 dagen per week laten werken is de grootste misdaad die ooit tegen de menselijkheid gepleegd is, het totale jonge leven gaat verloren in fabrieken, werkhuizen burelen enz, is dit vrijheid?
Al deze kopzorgen en een verloren jong leven voor een beetje geld!
En wat zou je anders met dat "jonge leven" doen, zonder van de vruchten te plukken ? Waarom zijn die werklozen dan niet de gelukkigste mensen ter wereld ? Waarom wil iedereen dan een baan, als dat zo verschrikkelijk is ?

Citaat:
Dit is waanzin en zeker geen vrijheid, het leven is veel te kort voor deze nonsens, dit alles om een systeem te dienen, manipulatie en brainwash bereikt hier zijn hoogste vorm, dit is gedwongen slavernij, het recht van het individu gaat hier totaal verloren.
Je bent ten eerste vrij om eraan deel te nemen of niet. Alleen, als je er niet aan deelneemt, tja, dan heb je ook niet veel. Maar ten tweede, wat zou je dat ganse jonge leven dan doen ? Wat zou je in hemelsnaam met al die "vrije tijd" doen, zonder "consumptie" (die toch wel ergens vandaan moet komen) ?

Trektochtje maken ? De "wereld verkennen" (tevoet) ? In de zon (en de sneeuw) liggen te maffen ?

Citaat:
Het doel van onze geautomatiseerde economie was uiteindelijk dat de totale samenleving meer tijd kon besteden aan de essentie van het leven zelf.
Alle automatisering, machines, technologieën en robots die er de laatste 60 jaar gekomen zijn hebben als doel: de mens langer te laten werken???
Nee, meer rijkdom te produceren, en het werk interessanter maken - ttz eentonige sleur en fysisch werk hoe langer hoe minder nodig maken, en dat vervangen door hoe langer hoe meer "diensten" werk.
Denk even aan de luxe die je bezit, en vergelijk dat met wat je ouders hadden toen ze jouw leeftijd hadden. De computer die je gebruikt om hier te posten heeft meer capaciteit dan een groot rekencentrum in een universiteit 40 jaar geleden. Je kan met jouw machientje dus dingen doen die geleerden van 40 jaar geleden zelfs niet konden. Elke burger die een computertje van 300 Euro of zo heeft, heeft een grotere rekencapaciteit dan wat dure wetenschappelijke projecten van 30 jaar geleden konden bekomen.
De medische wetenschap is er ongelooflijk op vooruitgegaan. Bedenk even wat er gebeurt als je met een GPS ergens in je auto heen rijdt: dat was pure science-fiction 30 jaar geleden: een klein toestelletje dat je vertelt dat je aan het volgende kruispunt naar links moet, en 500 meter verder je de rechter rijstrook moet nemen. Bedenk even de microgolf oven. De GSM. Die van de derde generatie lijkt op de dingetjes die ze in Star Trek om hun pols hadden.

Dat is de ongelooflijke luxe waar we nu allemaal kunnen van genieten. Sommigen vinden dat misschien niet interessant, maar blijkbaar is dat wat de meeste mensen het van je vinden, en daarom doen we dat dus. En dat kost heel veel werk en moeite en dat is waar we ons de laatste 30 jaar voor uitgesloofd hebben.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 09:28   #393
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Beperkte materiele zaken verwerven is een noodzaak, maar deze zeker niet ten koste van een half mensenleven.

Geluk is het gemeenschappelijk doel van de mensheid, het gemiddelde geluksgevoel is de laatste 50 jaar gedaald, meer mensen voelen zich ongelukkig, financies, inkomens en werkonzekerheid maakt mensen angstig, ongelukkig en depressief, te veel materiele waarden onderdrukken het geluk.

Mensen die focussen op geld, status, roem en materiele waarden zijn statistisch gezien ongelukkiger en hebben meer fysieke en psychische gezondheidsproblemen.

Het meest ongelukkig zijn mensen tussen de 25 en 50 jaar dit vooral door: leningen, bouwen, huur, voeding en energieprijzen, mobiliteitsproblemen, kinderen en carrière met stress enz.

De godin van vooruitgang, luxe, materialisme en tijd is in werkelijkheid een grote hoer die niet te verzadigen is.
Deze godin tracht ons zoveel mogelijk van de essentie van het leven af te houden, vb:

Beoordeel je succes aan wat je moet opgeven om het te bereiken en wat je moet opgeven om het te behouden.

Beoordeel materiele waarden in dienst van hun functie en niet enkel in dienst van hun schoonheid.

Schoonheid ontstaat meestal door de zuivering van overtolligheden.
In de laatste pyjama die men in het leven draagt zijn geen zakken.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 10:50   #394
Reiger
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 april 2009
Berichten: 2
Standaard

Ik kwam toevallig op deze post terecht en heb me meteen geregistreerd. Ik heb niet alles gelezen maar ben het in grote lijnen met Deepeco en Corse eens.

Je kunt makkelijk en comfortabel leven zonder al die zaken die in het lijstje van Deepeco opgenoemd worden. De meeste van die zaken heb/doe ik niet (of in heel beperkte mate) en toch leef ik heel comfortabel (en gelukkig).
Ik heb bijv. bewust geen auto, eet geen vlees/vis,...

Tegenstanders denken/stellen ten onrechte dat het schrappen van die zaken gelijkstaat aan 'in de bosjes gaan leven'. Het is niet zo zwart-wit.
Veel zaken in dat lijstje worden ons gewoon 'aangepraat' en verhogen ons comfort helemaal niet, maar dienen bijv. gewoon om anderen de ogen uit te steken (bijv. modieuze kleding). Ze vragen dikwijls veel tijd (keuze maken, aanschaffen, leren gebruiken, schoonmaken en onderhouden...) waardoor we minder tijd overhouden voor zaken die écht bijdragen tot ons geluk en onze gezondheid(vriendschap, liefde, van de zon genieten...). Ze dienen dikwijls om de leegte van een zinloos, oppervlakkig bestaan op te vullen. Intussen wordt de aarde door de productie en het gebruik van die nodeloze gadgets een grote vuilnisbelt.

Maar dat is hier allemaal ongetwijfeld al gezegd. Ik wil me er alleen even bij aansluiten.
Reiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 10:57   #395
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Om aan een relatief stabiel geluk tegemoet te komen heeft de mens bepaalde noden:

Deze noden kunnen uiteraard door de samenleving in kaart gebracht worden.
In de eerste plaats heeft de politiek (via de ideologie) tot doel de weg vrij te maken voor deze noden of behoeften.

Deze behoeften worden ook wel eens welzijn en levensstandaard genoemd.
Levenstandaard beperkt zich niet tot materiele verworvenheden, de zin van het leven is levenskwaliteit in zijn hoogste vorm, “het welzijn”.

Uit onderzoek blijkt dat de factoren gezondheid, opleiding en welzijn in grote mate het geluk beïnvloeden, gezondheid is de belangrijkste factor.
De manier waarop men overdreven materiele zaken wil inschakelen om dit doel te bereiken is eigenlijk ondergeschikt, het einddoel is “geluk” en is belangrijk.

De mens duwt gemiddeld 50 jaar tegen de deur van het geluk, dan pas komt hij tot het besef dat deze deur langs binnen open gaat.
In de kamer van het geluk hebben de demonen status, geld, roem, leugens, bedrog, egoïsme en eigenbelang geen toegang.

Sociale aspecten zoals familie, vrienden en een goede relatie bevorderen het geluk, (provocatie, ruziën, wraakgevoelens, scheldpartijen en focussen op kleine fouten maken ongelukkig)

De werkelijke waarde van een mens kan worden gevonden in de mate waarin hij bevrijding van zijn eigenbelang heeft bereikt. (A.E)
Het geluk van het leven hangt in grote maten af van de kwaliteit en kwantiteit van je gedachten, de hersenen zijn flexibel en passen zich voortdurend aan, dit tot op een bepaalde ouderdom.
Het ongelukkig zijn motiveert om gelukkig te worden, leren van andermans fouten sluit het maken van eigen fouten uit.

Cultuur en kinderen zijn de wortel van ons bestaan en brengen ons dan weer korter bij de essentie van het leven, de glimlach van een kind doet je beseffen dat je leeft.
De enige en enkele manier om onsterfelijk te kunnen zijn is door je kennis te delen en ze door te geven.
Onze kinderen zijn het bewijs dat we bestaan, want ook mijn DNA zit in hen, het is zoals een vingerafdruk, uniek en authentiek.
Onze kinderen kennis doorgeven, degelijk opvoeden en waarden doorgeven, dit vormt ondermeer de zin van ons bestaan.

Reizen is een belangrijke factor om te ontspannen en te leren van andere culturen en mensen, wat ook goed voor uzelf is, reizen is als een boek, wie niet reist leest enkel één bladzijde van dit boek.

Voldoende en goede sociale contacten zijn de sleutel tot oud worden en bevorderen de immuniteit, op deze wijze zijn onze genen voorgeprogrammeerd, aldus wetenschappers die een grondige studie maakte over de plaatsen op onze planeet waar mensen het oudst worden.
Individualisme gaat nogal eens dikwijls gepaard met eenzaamheid, wat tot één van de meest slepende ziekte van onze planeet wordt aanzien.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 10:59   #396
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Tijd is het meest kostbare in een mensenleven:

Deze tijd ( ongeveer 27.000 dagen) moet men zo optimaal mogelijk gebruiken, tijd is dus de grootste luxe van een mensenleven.
Tijd moet de mens gebruiken om te doen en laten wat hijzelf wil, waar en wanneer hijzelf wil, dit met respect voor de medemens en voor de natuur, deze is echte vrijheid, de rest is valse vrijheid.

Onbewuste kinderjaren, de jacht op geld en materiaal en de jaren boven de vijftig die ons fysisch aftakelen verminderen het optimale gebruik maken van deze tijd.

De effectieve optimale dagen zijn dus minder, ongeveer (15.000 dagen), wij allen leven maar tijdelijk in deze ene wereld.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden, we worden oud omdat we stoppen met spelen.


De grootste tragedie van een mensenleven:

Deze is niet jong te sterven, maar de leeftijd van 80 jaar te bereiken zonder ooit echt geleefd te hebben.

We moeten ons niet zo zeer met de dood bezighouden maar wel met een zinvol leven, dat is de kunst van het leven.
Elke dag die voorbij gaat zonder zinvol te leven is een verloren dag, leven is genieten maar zeker niet enkel overleven.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 11:10   #397
Reiger
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 16 april 2009
Berichten: 2
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door corse Bekijk bericht
Tijd is het meest kostbare in een mensenleven:

(...)

Onbewuste kinderjaren, de jacht op geld en materiaal en de jaren boven de vijftig die ons fysisch aftakelen verminderen het optimale gebruik maken van deze tijd.
Begrijp ik het goed dat je denkt dat je boven de 50 geen optimaal leven meer kunt leiden? Ik ben een stuk boven de 50 en ben nog nooit zo tevreden/gelukkig geweest als nu. Als je gezond leeft (en geluk hebt met je genen) kun je volgens mij tot ongeveer je 80e optimaal leven, zonder fysieke aftakeling (oké, je zult een marathon niet meer in 3, maar in 4, 5 of 6 uur lopen). En ook na die leeftijd kun je nog op heel bevredigende wijze leven.
Reiger is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 12:33   #398
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Reiger,
Je begrijpt wat ik bedoel Reiger, ik ben ook boven de vijftig en nog goed in orde, maar ik kan fysisch mezelf niet meer vergelijken met bvb mijn zonen die rond de dertig zijn.
Zij waterskiën en ik stuur de boot, als je voelt wat ik bedoel.
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 12:41   #399
corse
Banneling
 
 
Geregistreerd: 15 september 2004
Berichten: 10.608
Standaard

Werken om te leven of leven om te werken?

Volgens de calvinistische principes (jaren 1500) is leven om te werken “het voorbeeld” van de ideale samenleving, de niet werkende schamen zich.
In 1500 leefde de mens in een manuele samenleving, nu 500 jaar later leven we in een geautomatiseerde samenleving.

De Calvinistische doctrine was natuurlijk in het leven geroepen om een primitief tijdelijk maatschappelijk systeem draaiende te houden.
Ons einddoel is een volledig geautomatiseerde economie, hier heeft de mens en zijn totale samenleving zijn hoogste doel bereikt “zijn einddoel”.
De totale samenleving kan zich volledig wijden aan de essentie van het leven zelf.
Het uitbuiten van mens door mens gehoord hiermede tot het verleden.

Werken of economie is een tijdelijk middel, een werktuig, het mag geen doel op zich zijn, het is een noodzakelijk middel in de tijdsperiode waarin we nu leven!

Het is: “het einddoel” de volledig geautomatiseerde samenleving die de mens van hard labeur bevrijd, daardoor zelf zijn tijd kan indelen en doen en laten wat hij wil en daardoor echt vrij kan zijn.

Laat ons duidelijk zijn, leven kan uiteraard niet enkel werken zijn, het is vooral “niet” de enige zaligmakende bezigheid.

Ongecoördineerd werken en ongecoördineerde consumptie veroorzaken verloren generaties die de zin van het leven gemist hebben.

Werken doet men in de eerste plaats voor zijn bestaan:

Primaire behoeften: (de noodzaak)

Wonen, voeding, mobiliteit, kleding, energie, tijd maken voor goede opvoeding van kinderen, studies, ethische en morele waarden respecteren enz.

Secundaire behoeften: (de zin van het leven)

Sporten, reizen, even ontheemen, geestelijke ontplooiing, ontspanning, sociaal leven, kunst, cultuur, creativiteit, muziek, wellness, feesten, dansen, tijd besteden aan familie en vrienden, enz.

Tertiaire behoeften: (voorzorg)

Voorzorg voor: werkloosheid, werkonbekwaamheid, ziekte, handicap, ongeval, pensioen, kindergeld, laatste vangnet OCMW en de (Federatie van Voedselbanken tegen verspilling)
corse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 april 2009, 14:33   #400
Johan Bollen
Secretaris-Generaal VN
 
Johan Bollen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2008
Locatie: La Paz - Lanaken
Berichten: 23.618
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reiger Bekijk bericht
Ik kwam toevallig op deze post terecht en heb me meteen geregistreerd.
Welkom zou ik zeggen, alhoewel ik binnenkort weer weg ben voor een tijd. Waarschijnlijk een website en een kortfilm later kom ik eens terug kijken.
Johan Bollen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be