Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 januari 2012, 09:02   #18021
Den Vlaemschen Leeuw
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 december 2011
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Zeker, ik spreek vloeiend Duits.
En is het mijn ervaring dat Duitser zeer positief staan tegenover Nederland & Nederlanders!.

Jeff
Jaja.....
Den Vlaemschen Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 09:43   #18022
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pinda Bekijk bericht
Zeker, ik spreek vloeiend Duits.
En is het mijn ervaring dat Duitser zeer positief staan tegenover Nederland & Nederlanders!.

Jeff
Inderdaad, ze bleven hardnekkig aanwezig in Nederland.
Er zijn een pak Amerikanen aan te pas gekomen om ze weer naar huis te krijgen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 09:50   #18023
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
U hebt iets met de Belgische rentes. In uw plaats zou ik me maar toeleggen op de rentes van de Nederlandse pensioenfondsen.
Het probleem is eigenlijk dat de rente daarvoor te laag is. En die is zo laag wegens het blakende vertrouwen dat de internationale beleggers in ons hebben.

En dat komt weer doordat sommige landen het verprutsen en het vertrouwen verspelen.

affijn, je begrijpt wel waar ik naar toe wil...
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 09:51   #18024
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Inderdaad, ze bleven hardnekkig aanwezig in Nederland.
Er zijn een pak Amerikanen aan te pas gekomen om ze weer naar huis te krijgen.
Om jouw redeneringen te volgen: we hebben ze buitengesjot.

Laatst gewijzigd door Hollander : 7 januari 2012 om 09:51.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 09:55   #18025
Den Vlaemschen Leeuw
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 december 2011
Berichten: 341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Om jouw redeneringen te volgen: we hebben ze buitengesjot.
Pardon de G.I.'s hebben ze "buitengesjot"! Het Nederlandse speelgoedleger zat ergens in een hoekje te bibberen!
Den Vlaemschen Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 10:04   #18026
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw Bekijk bericht
Pardon de G.I.'s hebben ze "buitengesjot"! Het Nederlandse speelgoedleger zat ergens in een hoekje te bibberen!
Welnee, volgens Henri hebben 'jullie' ook de Ollanders buitengesjot.

dat is dus van het zelfde laken een pak. (dat dat de Fransen waren doet immers niet ter zake)
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 10:08   #18027
Den Vlaemschen Leeuw
Banneling
 
 
Geregistreerd: 29 december 2011
Berichten: 341
Standaard

Waarom komen de Hollanders,Fransen,engelsen,Duitsers hun oorlogen voeren op onze heilige Vlaamse grond?
Den Vlaemschen Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 12:43   #18028
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Vlaemschen Leeuw Bekijk bericht
Waarom komen de Hollanders,Fransen,engelsen,Duitsers hun oorlogen voeren op onze heilige Vlaamse grond?
bedoelt u niet Vlaemschen grond?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 13:42   #18029
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.434
Standaard

En bedoelt u niet een spatie na iedere komma? En bedoelt u evenmin niet Nederlanders en Engelsen met een hoofdletter?
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 14:35   #18030
Pinda
Parlementsvoorzitter
 
Pinda's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 november 2011
Locatie: Amsterdam / Nederland
Berichten: 2.498
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Inderdaad, ze bleven hardnekkig aanwezig in Nederland.
Er zijn een pak Amerikanen aan te pas gekomen om ze weer naar huis te krijgen.
Ik zeg wat ik zou doen bij een "veronderstelling" en zeg daarbij iets positief over onze Duitse buren, en jij haalt daar de 2e wereldoorlog bij??...

Juist...
Pinda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 17:07   #18031
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN
 
Het Oosten's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juli 2010
Berichten: 44.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Het probleem is eigenlijk dat de rente daarvoor te laag is. En die is zo laag wegens het blakende vertrouwen dat de internationale beleggers in ons hebben.En dat komt weer doordat sommige landen het verprutsen en het vertrouwen verspelen.

affijn, je begrijpt wel waar ik naar toe wil...
Een graad in Economie hebt u alvast niet zo te zien.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Zeik, zeik, zeik.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 januari 2012, 17:13   #18032
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een graad in Economie hebt u alvast niet zo te zien.
Aangezien u welhaast helderziende lijkt, waarin heb ik dat dan wél volgens u?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:10   #18033
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Hollands Glorie?? Eén grote slachtpartij!


Nu dat de ‘salonfähige’ Hollandse geschiedenis in het defensief is, ook al door het feit dat er steeds meer archieven kunnen worden ingekeken , scheef de Nederlander Ewalt Vanvugt een ‘nieuw zwartboek’ over Nederland overzee. Of zeg maar: wat de Nederlanders allemaal uitgepookt hebben tijdens ‘Hollands Glorie’ in de loop der eeuwen. Een gruwelgeschiedenis.



Op de vraag van een journalist aan Vanvugt of er dan niets positiefs kan gezegd worden over de ‘Nederlanders Overzee’, antwoordde de schrijver:

"Natuurlijk waren er ook positieve bladzijden. Maar tot nu toe waren het deze positieve bladzijden die in de kijker werden gezet voor de burger. De werklijkheid is echter dat de zwarte bladzijden, de onderdrukking, de slachtpartijen tegen de inlandse bevolking overzee, de slavernij, enz, de hoofdmoot uitmaakten van de geschiedenis van Nederland overzee. Het Hollands geweld tegen inheemse volkeren is eigenlijk de motor van heel deze Nederlandse geschiedenis."


Zo, nu hoort men het eens van iemand anders en nog wel van een Nederlander. En dus Nederlandse forummers uit het land van Trix: kopen dit boek van Vanvugt!! Dat zullen ‘jullie’ misschien een wat objectievere kijk krijgen op al die dingen en wat minder zelfingenomen reageren wanneer het gaat over de zogenaamde 'VOC-mentaliteit'.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2012 om 12:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:18   #18034
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Hollands Glorie?? Eén grote slachtpartij!


Nu dat de ‘salonfähige’ Hollandse geschiedenis in het defensief is, ook al door het feit dat er steeds meer archieven kunnen worden ingekeken , scheef de Nederlander Ewalt Vanvugt een ‘nieuw zwartboek’ over Nederland overzee. Of zeg maar: wat de Nederlanders allemaal uitgepookt hebben tijdens ‘Hollands Glorie’ in de loop der eeuwen. Een gruwelgeschiedenis.



Op de vraag van een journalist aan Vanvugt of er dan niets positiefs kan gezegd worden over de ‘Nederlanders Overzee’, antwoordde de schrijver:

"Natuurlijk waren er ook positieve bladzijden. Maar tot nu toe waren het deze positieve bladzijden die in de kijker werden gezet voor de burger. De werklijkheid is echter dat de zwarte bladzijden, de onderdrukking, de slachtpartijen tegen de inlandse bevolking overzee, de slavernij, enz, de hoofdmoot uitmaakten van de geschiedenis van Nederland overzee. Het Hollands geweld tegen inheemse volkeren is eigenlijk de motor van heel deze Nederlandse geschiedenis."


Zo, nu hoort men het eens van iemand anders en nog wel van een Nederlander. En dus Nederlandse forummers uit het land van Trix: kopen dit boek van Vanvugt!! Dat zullen ‘jullie’ misschien een wat objectievere kijk krijgen op al die dingen en wat minder zelfingenomen reageren met betrekking tot de zogenaamde 'VOC-mentaliteit'.
Heb je het boek uit kunnen krijgen zonder klaar te komen?
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:19   #18035
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Heb je het boek uit kunnen krijgen zonder klaar te komen?
Is een volledig naast de kwestie. Bovendien speelt u op de man.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:25   #18036
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Is een volledig naast de kwestie. Bovendien speelt u op de man.
Nee, u speelt op de man. U doet net alsof de meeste Nederlanders hier niet op de hoogte zijn van de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis. Maar de meesten kennen de grote lijnen echt wel. Ik denk wat dat betreft dat de Belgische geschiedschrijving veel erger is. Een tijdje terug heb ik eens een geschiedenisboekje kunne inzien dat wordt gebruikt in het Belgische onderwijs. Dat beschreef - laat ik het voorzichtig uitdrukken - niet het volledige verhaal.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:48   #18037
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, u speelt op de man. U doet net alsof de meeste Nederlanders hier niet op de hoogte zijn van de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis. Maar de meesten kennen de grote lijnen echt wel. Ik denk wat dat betreft dat de Belgische geschiedschrijving veel erger is. Een tijdje terug heb ik eens een geschiedenisboekje kunne inzien dat wordt gebruikt in het Belgische onderwijs. Dat beschreef - laat ik het voorzichtig uitdrukken - niet het volledige verhaal.
Waarom zou de onze veel erger zijn?

Ne Nederlandse kolonisatie perikelen waren een veelvoud van de Belgische, alsook "le comportement" van de Nederlandse soldaten of huurlingen in het veld.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 12:55   #18038
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, u speelt op de man. U doet net alsof de meeste Nederlanders hier niet op de hoogte zijn van de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis. Maar de meesten kennen de grote lijnen echt wel. Ik denk wat dat betreft dat de Belgische geschiedschrijving veel erger is. Een tijdje terug heb ik eens een geschiedenisboekje kunne inzien dat wordt gebruikt in het Belgische onderwijs. Dat beschreef - laat ik het voorzichtig uitdrukken - niet het volledige verhaal.
Ik herinner me onze geschiedenisboeken niet heel goed, maar ik weet wel dat ik raar opgekeken heb toen ik zélf eens op zoek ging naar wat er in België en Kongo, thans Congo, werkelijk was gebeurd. In België wordt in alle stilte hier en daar een "Leopold II-laan" omgedoopt, of een standbeeld voor die bedenkelijke vorst tijdens de vakantieperiode verwijderd. Dat is het dan grosso modo wat onze "Vergangenheitsbewältigung" betreft.

En ik kan me niet voorstellen dat in onze schoolboeken iets terecht mag komen dat controversieel of politiek geladen is gebleken. De Belgisch-nationalistische propaganda is er inmiddels waarschijnlijk wel uit gehaald; die is immers ook te controversieel geworden.

En ergens is het ook wel normaal dat je in een land met zulke precaire "evenwichten" niet zo'n klare wijn kunt schenken als in een land dat min of meer normaal kan functioneren. Ik voeg dat er zonder enige polemische intentie aan toe.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 8 januari 2012 om 12:57.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 13:11   #18039
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Nee, u speelt op de man. U doet net alsof de meeste Nederlanders hier niet op de hoogte zijn van de zwarte bladzijden uit de Nederlandse geschiedenis. Maar de meesten kennen de grote lijnen echt wel. Ik denk wat dat betreft dat de Belgische geschiedschrijving veel erger is. Een tijdje terug heb ik eens een geschiedenisboekje kunne inzien dat wordt gebruikt in het Belgische onderwijs. Dat beschreef - laat ik het voorzichtig uitdrukken - niet het volledige verhaal.
Dat was anders niet te zien toen ze met fierheid spreken en spraken over de VOC-mentaliteit tijdens het Saab-debacle. Zelfs uw ex-premier Balkenende had het met trots over de 'gekende VOC-mentaliteit'. Dat men aan deze VOC-mentaliteit een voorbeeld moest nemen... Dus blijkbaar wist hij het niet of verdoezelde hij het...

Maar wij weten het nu wel, en we weten nu wel beter, en wat men eigenlijk onder 'VOC-mentaliteit' dient te verstaan! Nu, let wel, voor mij is het geen echt nieuws. Ik beweer dit hier al jaren.

Laatst gewijzigd door system : 8 januari 2012 om 13:20.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2012, 14:10   #18040
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.279
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Ik herinner me onze geschiedenisboeken niet heel goed, maar ik weet wel dat ik raar opgekeken heb toen ik zélf eens op zoek ging naar wat er in België en Kongo, thans Congo, werkelijk was gebeurd. In België wordt in alle stilte hier en daar een "Leopold II-laan" omgedoopt, of een standbeeld voor die bedenkelijke vorst tijdens de vakantieperiode verwijderd. Dat is het dan grosso modo wat onze "Vergangenheitsbewältigung" betreft.

En ik kan me niet voorstellen dat in onze schoolboeken iets terecht mag komen dat controversieel of politiek geladen is gebleken. De Belgisch-nationalistische propaganda is er inmiddels waarschijnlijk wel uit gehaald; die is immers ook te controversieel geworden.

En ergens is het ook wel normaal dat je in een land met zulke precaire "evenwichten" niet zo'n klare wijn kunt schenken als in een land dat min of meer normaal kan functioneren. Ik voeg dat er zonder enige polemische intentie aan toe.
Hier heb je volstrekt gelijk.

Op één ding na:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
De Belgisch-nationalistische propaganda is er inmiddels waarschijnlijk wel uit gehaald; die is immers ook te controversieel geworden.
Nog immer dienen wij in Vlaanderen te leren dat in 1830 'de bevrijding' begon.

Nee, het is na 181 jaar nog niet gelukt om dat uit de geschiedenisboekjes te strepen.

Niet één Vlaamse partij gevoelt die behoefte uberhaupt. En we weten allemaal waarom , nietwaar?

Laatst gewijzigd door Eberhard Leclerc : 8 januari 2012 om 14:12.
Eberhard Leclerc is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:15.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be