Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Forumsessies met politici > Forumsessies met politici (2004) > Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Annick De Ridder (VLD) - 22 tot 28 maart "Deze jongedame gooide als voorzitter van Jong VLD Groot-Antwerpen de stok in het liberale hondenhok door met enkele straffe resoluties naar voor te treden op het nationaal congres. Ze maakt zich stilaan klaar om de stap te zetten naar de nationale p

 
 
Discussietools
Oud 24 maart 2004, 21:17   #21
Tony Van de Calseyde
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Neen tony, ik interpreteer het begrip zeker niet zo verregaand. Ik ben voorstander van een verdere regionalisering van bepaalde bevoegdheden, maar, zoals ik reeds zei, zie ik het nationale niveau liefst behouden, en niet in een zuiver protocolaire functie.

Wat mij wel stoort is (bijvoorbeeld) het verschil in bestraffing van werkonwilligen (langdurig werklozen die herhaaldelijk en manifest werk weigeren) tussen Vlaanderen en Wallonië. Schrapping: enkelen 100-en aan de noordkant, tegenover een enkeling in het zuiden. Ok, het is slechts een voorbeeld, maar stemt toch tot nadenken. Hopelijk kan het starten met een rechtstreekse doorstroom van gegevens naar de RVA, deze ongelijkheid wegwerken.

Wanneer de benadering van deze problematiek in Vlaanderen blijkbaar zo verschillend is van die in Wallonië, kan dat toch niet anders dan botsen??
Beste Annick,

Ik ben blij dat je het voorbeeld van de werklozen aanhaalt.

Ik geloof niet dat het probleem is dat de benadering verschillend is. Vooral de economische situatie is anders. Ik kijk er eerlijk gezegd niet van op dat er in Vlaanderen véél méér sancties getroffen worden en er ook véél méér gecontroleerd wordt dan in Wallonië. Want wanneer gaat de RVA iemand controleren? Wanneer de betrokkene al merkelijk langer werkloos is dan de gemiddelde werkloze in zijn omgeving. Het is duidelijk dat de gemiddelde werkloosheidsduur in Wallonië op sommige plaatsen véél hoger is dan op de meeste plaatsen in Vlaanderen. Bijgevolg kan je in veel streken in Wallonië al véél langer werkloos zijn, alvorens gecontroleerd te worden. Dat er véél meer sancties getroffen worden tegen Vlaamse werklozen is ook niet verbazend. Want wanneer zal je gesanctioneerd worden? Als je bijvoorbeeld "niet beschikbaar bent voor de arbeidsmarkt". Met andere woorden, als je werk hebt aangeboden gekregen, maar je hebt het geweigerd. Het is evident dat als je in een streek woont waar de gemiddelde werkloosheidsgraad 60 % bedraagt (en zo zijn er wel een aantal in Wallonië), het véél langer zal duren eer je een job aangeboden krijgt, en dus je dus ook minder snel een sanctioneerbare werkweigeraar zal zijn. In Vlaanderen krijgen de werklozen veel sneller jobaanbiedingen, en zijn er daardoor dus ook meer werkweigeraars en meer sancties.

Ik erger me persoonlijk mateloos aan de onvolledige en uiterst eenzijdige berichtgeving in de media over dit onderwerp. Alsof het weer "de Walen" zijn "hun" luiaards niet bestraffen. Ah ja, de PS weer hé!

Tony
__________________
Tony Van de Calseyde is offline  
Oud 24 maart 2004, 23:56   #22
Herman Desmedt ©HD
Minister-President
 
Herman Desmedt ©HD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 maart 2004
Locatie: Beersel (Halle-Vilvoorde dus)
Berichten: 5.801
Standaard

En als we nu in plaats van er over te kankeren, eens zouden nadenken over manieren om banen te scheppen en het zuiden van 't land iets meer aan het werk te zetten. Eigenlijk zou Vlaanderen daar voordeel uit kunnen halen op verscheidene manieren.
- minder "transfers".
- meer trafiek via onze havens.
- opbrengst van investeringen.
Ook al is dat in 't begin kleinschalig, het kan groeien.

De massaproductie van dingen moeten we daar niet proberen. Bedrijfjes mogen ook niet te groot worden want anders kan je de vakbond niet weren en tenslotte moeten we er in Vlaanderen zeker van zijn dat er een "return on investment" komt.

Lukt het niet met de lokale Waalse bevolking dan vullen we die bedrijfjes wel met Polen of andere oostblokkers.

Vraag is? Wat kan ginder nog geproduceerd worden?
Alvast een paar voorbeelden.
- Toeristische gadgets.
- Artisanale streekproducten
- dingen op maat.
__________________
Er zijn altijd 3 kanten aan een medaille ... en soms is die waar je eindeloos in de zelfde richting kan gaan zelfs nog de interessantste. ©HD
Herman Desmedt ©HD is offline  
Oud 25 maart 2004, 01:08   #23
Annick De Ridder
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 20 maart 2004
Berichten: 57
Standaard

Neen tony, als dat je kan geruststellen...

Ik zie in belgië zeker meer dan een eenzijdig opzegbaar verdrag, mèt een grondwet, en mèt een parlement. Een parlement dat in mijn visie wel iets minder bevoegdheden zal hebben, omdat ik sommige bevoegdheden liever op regionaal niveau geregeld zie.

Maar ik ga zeker niet zo ver om belgië te herleiden tot een zuiver protocolair niveau.
Annick De Ridder is offline  
Oud 25 maart 2004, 18:53   #24
Foundation
Minister
 
Foundation's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 oktober 2003
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.834
Standaard

En wat denkt u van bijvoorbeeld Buitenlandse Handel? Moet dat regionaal?

En verdere concrete zaken, zoals Milieu, Toerisme, Sport... is het nodig dat die regionaal beslist worden? Kan daarover geen consensus bereikt worden met onze Franstalige landgenoten?

Kortom, als het handiger zou blijken, zou u dan ook herfederaliseringen zien zitten?
__________________
Bloei O Land, In Eendracht Niet Te Breken,
Wees Immer Uzelf En Ongeknecht
Het Woord Getrouw, Dat G' Onbevreesd Moogt Spreken,
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline  
Oud 25 maart 2004, 19:15   #25
querty
Provinciaal Statenlid
 
querty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 maart 2004
Locatie: België natuurlijk.
Berichten: 645
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door C uit W
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Aan de andere zijde ben ik echter zeker geen separatist, en voorstander van een 'overkoepelende' Belgische Staat, enerzijds gevoelsmatig
Sterk argument
Citaat:
en anderzijds omdat bepaalde bevoegdheden gewoon beter en efficiënter op nationaal niveau geregeld kunnen worden.
Kan je er zo een paar noemen (die liefst niet door Europa geabsorbeerd zullen worden).
Ik twijfel of die er wel zijn.
Is er iets wat niet door Europa geabsorbeerd kan worden?

Mijns inziens blijft Landsverdediging best federaal. Buitenlandse Zaken ook. Want hoe kan je naar het buitenland geloofwaardig overkomen als je twee standpunten in een land verdedigd? Politie en justitie blijven best ook federaal. Hoe kan je anders criminele acties aanpakken die over het hele land gaan? Dan moet je toch verdragen maken en om die nest te vermijden kunnen we het beter nationaal houden. En er zijn best nog dingen die beter nationaal blijven. Op de splitsing van ontwikkelingssamenwerking kwamen indertijd ook heel wat negatieve reacties uit die sector.
__________________
Spetsnaz heeft hier ook al gedrukt
LANG LEVE BELGIË!
Formule van de logica: Wallonië + Vlaanderen = België
http://forum.politics.be/showthread.php?t=12179
Vlaamse efficiëntie = 0
querty is offline  
Oud 25 maart 2004, 21:46   #26
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

België is zo'n klein land dat ik niet begrijp wat nu eigenlijk dwingend op regionaal niveau moet geregeld worden. België is al een Franse of Duitse regio op zich !

En voor decentralisatie hebben we de provincies en de gemeenten.
Hans1 is offline  
Oud 26 maart 2004, 14:31   #27
Tony Van de Calseyde
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 18 februari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 17
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Neen tony, als dat je kan geruststellen...

Ik zie in belgië zeker meer dan een eenzijdig opzegbaar verdrag, mèt een grondwet, en mèt een parlement. Een parlement dat in mijn visie wel iets minder bevoegdheden zal hebben, omdat ik sommige bevoegdheden liever op regionaal niveau geregeld zie.
Ok Annick, dan ben je dus niet voor confederalisme. Net zoals de overgrote meerderheid binnen de VLD.
__________________
Tony Van de Calseyde is offline  
Oud 26 maart 2004, 17:41   #28
Jasper
Provinciaal Gedeputeerde
 
Jasper's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Locatie: Kempen
Berichten: 889
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tony Van de Calseyde
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Annick De Ridder
Neen tony, als dat je kan geruststellen...

Ik zie in belgië zeker meer dan een eenzijdig opzegbaar verdrag, mèt een grondwet, en mèt een parlement. Een parlement dat in mijn visie wel iets minder bevoegdheden zal hebben, omdat ik sommige bevoegdheden liever op regionaal niveau geregeld zie.
Ok Annick, dan ben je dus niet voor confederalisme. Net zoals de overgrote meerderheid binnen de VLD.
Zijn uw partijgenoten het daarmee eens: Patrick Van Krunkelsven, Borginon, Van Quickenborne, Sven Gatz, Margriet Hermans, Jean-Marie Dedecker, Jaak Gabriels, Hugo Coveliers (en nog enkele tientallen die ik vergeet...bijvoorbeeld Karel De Gucht).
__________________
Citaat:
peter1962 Spijtig genoeg heeft Beke evenveel ruggegraat als een inktvis. Zal dus wel niks worden.
Jasper is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be