Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes... > Forummer van de week
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Forummer van de week Elke week wordt een nieuwe forummer uitgekozen als forummer van de week. Deze forummer beantwoordt dan de diverse vragen die het forumpubliek hem kan stellen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 maart 2012, 23:30   #61
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Als de wereld een schoen met hoge hak was, hoe zou God er dan uitzien ?

Als je op een dag Firestone in je bed vond, aan handen en voeten gebonden, wat zou je dan met haar doen ?

Als Lombas Allah was, in welke gedaante zou hij zich dan laten kennen aan z'n profeet ?

Laatst gewijzigd door Knipp : 4 maart 2012 om 23:31.
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 maart 2012, 23:34   #62
From_Vlaanderen
Secretaris-Generaal VN
 
From_Vlaanderen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 maart 2008
Locatie: Kempen
Berichten: 22.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht

Bv. moet Antwerpen onafhankelijk worden omdat ik me als Antwerpenaar nul de botten kan identificeren met een Limburger?
Tuurlijk.
__________________
From_Vlaanderen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 maart 2012, 16:02   #63
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als de wereld een schoen met hoge hak was, hoe zou God er dan uitzien ?

Als Lombas Allah was, in welke gedaante zou hij zich dan laten kennen aan z'n profeet ?
Ik geloof niet in menselijke goden of dat God onderdeel is van Zijn Creatie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als je op een dag Firestone in je bed vond, aan handen en voeten gebonden, wat zou je dan met haar doen ?
"Aaaah, een inbreekster!" gillen, en dan in paniek de politie bellen.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 09:29   #64
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Ik begrijp dat je moslim bent en dat je vanuit professionele context weet hoe je een jaarrekening moet opstellen.

Nu, ik heb al enkele keren opgevangen links en rechts dat geld lenen met rente niet mag volgens de Koran? Ik herinner me nog toen Dubai gered moest worden door de buren dat het niet eenvoudig was ow.v. die "beperekingen"
Ik weet er absoluut niet het fijne van maar ben wel geinteresseerd.

Hoe zit dat nu precies en hoe sta jij daar tegenover?

Kan je je ermee verzoenen dat je tewerkgesteld bent (en er waarschijnlijk zelfs regelmatig geconfronteerd wordt) in een context waarbij rente wel kan, zelfs fundamenteel is aan het systeem?
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 19:44   #65
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ik geloof niet in menselijke goden of dat God onderdeel is van Zijn Creatie.
Jamaar.
ALS je zou geloven in menselijke goden of in God als onderdeel van een ruimere creatie, wat zou je dan antwoorden op de gestelde vragen ?

Is een geloof dat er toe leidt de verbeelding lam te leggen bij bepaalde ALS vragen, wel een goed geloof ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 19:48   #66
Knipp
Banneling
 
 
Knipp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 januari 2004
Locatie: Virtuix Omni
Berichten: 7.552
Standaard

Als de mens zou moeten kiezen... z'n vermogen verliezen om in een god te geloven,
of z'n vermogen verliezen om onbestaande dingen uit z'n duim te zuigen ... wat zou je dan adviseren ?
Knipp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:24   #67
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Ola pola mannekes, met alle respect, maar ik wil niet voor "eeuwig" fvdw blijven. Jullie zijn dus net iets te laat met je vragen en ik nomineer mkb voor de volgende ronde!

(ps. 'k Zal nu wel nog even op bovenstaande vragen antwoorden)
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:40   #68
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
Ola pola mannekes, met alle respect, maar ik wil niet voor "eeuwig" fvdw blijven. Jullie zijn dus net iets te laat met je vragen en ik nomineer mkb voor de volgende ronde!

(ps. 'k Zal nu wel nog even op bovenstaande vragen antwoorden)
oh kom-aaaaaaaan!
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:47   #69
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik begrijp dat je moslim bent en dat je vanuit professionele context weet hoe je een jaarrekening moet opstellen.

Nu, ik heb al enkele keren opgevangen links en rechts dat geld lenen met rente niet mag volgens de Koran? Ik herinner me nog toen Dubai gered moest worden door de buren dat het niet eenvoudig was ow.v. die "beperekingen"
Ik weet er absoluut niet het fijne van maar ben wel geinteresseerd.

Hoe zit dat nu precies en hoe sta jij daar tegenover?

Kan je je ermee verzoenen dat je tewerkgesteld bent (en er waarschijnlijk zelfs regelmatig geconfronteerd wordt) in een context waarbij rente wel kan, zelfs fundamenteel is aan het systeem?
In de islam is er inderdaad een verbod op het lenen en uitlenen van geld aan rente (Riba in het Arabisch). Dit verbod is er wellicht ook gekomen om allerlei misbruiken (te hoge rentes/woekerrente, schulden die niet meer betaald kunnen worden, kredietcrisissen, etc...) uit te sluiten.

Persoonlijk zegt islamitisch bankieren of beleggen me wel veel. Maar net als iedereen, leef ik natuurlijk in het huidige systeem. Maw ik heb een spaarrekening met rente (die ik wel wegschenk), m'n ouders bv een hypothecaire lening (ik nog niet),... meestal ben ik degene die rente moet betalen, en daarmee kan ik wel leven. Het zou voor mij veel moeilijker zijn om rente aan anderen aan te rekenen (zeker in tijden van nood of economische crisis)

In het bedrijf waar ik werk, wordt er zelden tot nooit rente aangerekend. We kunnen ons dat sowieso niet met onze klanten permitteren (bv bij betalingsuitstel) of ze trekken naar de concurrentie...
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:50   #70
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
oh kom-aaaaaaaan!
Alé zeg, ge weet toch zelf dat ge hierin uw tijd en denkwerk moet steken. Allemaal tijd die voor luieren gebruikt kon worden.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:52   #71
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Jamaar.
ALS je zou geloven in menselijke goden of in God als onderdeel van een ruimere creatie, wat zou je dan antwoorden op de gestelde vragen ?

Is een geloof dat er toe leidt de verbeelding lam te leggen bij bepaalde ALS vragen, wel een goed geloof ?
Ja, zeker als er intellectueel geluierd moet worden.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2012, 21:53   #72
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knipp Bekijk bericht
Als de mens zou moeten kiezen... z'n vermogen verliezen om in een god te geloven,
of z'n vermogen verliezen om onbestaande dingen uit z'n duim te zuigen ... wat zou je dan adviseren ?
Het 2de.

Bon, het zit erop voor mij.
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 11:02   #73
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.626
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mam Bekijk bericht
In de islam is er inderdaad een verbod op het lenen en uitlenen van geld aan rente (Riba in het Arabisch). Dit verbod is er wellicht ook gekomen om allerlei misbruiken (te hoge rentes/woekerrente, schulden die niet meer betaald kunnen worden, kredietcrisissen, etc...) uit te sluiten.

Persoonlijk zegt islamitisch bankieren of beleggen me wel veel. Maar net als iedereen, leef ik natuurlijk in het huidige systeem. Maw ik heb een spaarrekening met rente (die ik wel wegschenk), m'n ouders bv een hypothecaire lening (ik nog niet),... meestal ben ik degene die rente moet betalen, en daarmee kan ik wel leven. Het zou voor mij veel moeilijker zijn om rente aan anderen aan te rekenen (zeker in tijden van nood of economische crisis)

In het bedrijf waar ik werk, wordt er zelden tot nooit rente aangerekend. We kunnen ons dat sowieso niet met onze klanten permitteren (bv bij betalingsuitstel) of ze trekken naar de concurrentie...
Los van heel dit fvdw-gebeuren; kan je uitleggen hoe dat dan werkt, "islamitisch bankieren"; ik heb geen idee hoe een systeem zonder rente zou werken maar ben geinteresseerd
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 maart 2012, 12:42   #74
Mam
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 augustus 2011
Locatie: België
Berichten: 1.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Los van heel dit fvdw-gebeuren; kan je uitleggen hoe dat dan werkt, "islamitisch bankieren"; ik heb geen idee hoe een systeem zonder rente zou werken maar ben geinteresseerd
Om eerlijk te zijn, heb ik me ook nog niet in islamitisch bankieren verdiept. Het lijkt me ook moeilijk om de werking in één post samen te vatten (net als westers bankieren ofzo trouwens). Ik denk trouwens ook dat het een "recentere" vorm van bankieren is en nog vaak onderhevig aan veranderingen?

Maar ik heb eens even gegoogelt op "eindwerk islamitisch bankieren" en blijkbaar heeft een student Toegepaste Economische Wetenschappen er een paar jaar geleden zijn scriptie over geschreven:
ISLAMITISCH BANKIEREN: EEN VERGELIJKENDE STUDIE MET WESTERSE BANKEN
http://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/00...10_0001_AC.pdf

Als dat niet interessant is!
Mam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be