Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 13 juli 2017, 10:57   #421
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
De gevoelens die je beschrijft zijn ego-gevoelens, gericht op je-zelf. Er is pas sprake, volgens mij, van een opening naar religieuze gevoelens wanneer er een omzetting plaats vindt van het ego naar een alter denken, gericht op het/de andere, eventueel het gans Andere waarbij een verbondenheid ontstaat.
Ben je hier geen twee zaken die elkaar aan het mengen die elkaar tegenspreken? Je spreekt nml. eerst over gevoelens en daarna over een denken. Waar gaat het nu over, gevoelens en ervaring of over het denken?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 16:52   #422
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Ben je hier geen twee zaken die elkaar aan het mengen die elkaar tegenspreken? Je spreekt nml. eerst over gevoelens en daarna over een denken. Waar gaat het nu over, gevoelens en ervaring of over het denken?
Ik denk het niet.

Gevoelens/ervaringen zullen het denken beïnvloeden en veranderen. De mens is de som van emotie en ratio.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 17:14   #423
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik denk het niet.

Gevoelens/ervaringen zullen het denken beïnvloeden en veranderen. De mens is de som van emotie en ratio.
Wat je eigenlijk zegt is dat gevoelens en ervaringen de persoonlijkheid (de mens) vormen. Dat is erg abstract. Ik denk dat situaties en ervaringen de persoonlijkheid vormen. Dus door een interactie met de omgeving en anderen, door zelfkennis, niet door mijmeringen en dromerijen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 17:23   #424
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Wat je eigenlijk zegt is dat gevoelens en ervaringen de persoonlijkheid (de mens) vormen. Dat is erg abstract. Ik denk dat situaties en ervaringen de persoonlijkheid vormen. Dus door een interactie met de omgeving en anderen, door zelfkennis, niet door mijmeringen en dromerijen.
Trek geen overhaaste conclusies op basis van een slecht gelezen tekst.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 17:49   #425
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Trek geen overhaaste conclusies op basis van een slecht gelezen tekst.
Slecht gelezen?
Denk je dat je duidelijk was met de stelling: "De mens is de som van emotie en ratio"?
Nou, jij kan complexe zaken eenvoudig verklaren! Voor mij is het nietszeggend en ik heb voorgesteld er een andere draai aan te geven zodat het iets betekent. Maar nu blijkt, jij hult je liever in nevelen.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 18:14   #426
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Ik denk het niet.

Gevoelens/ervaringen zullen het denken beïnvloeden en veranderen. De mens is de som van emotie en ratio.
Wel, het zou niet mogen natuurlijk.

Ik citeer even Poincaré:

Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Natuurlijk heeft iedereen emoties en kan dit inderdaad het denken beïnvloeden. Maar door meerdere mensen te betrekken in het denkproces kan men dit zoveel mogelijk uitschakelen.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 18:34   #427
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Slecht gelezen?
Denk je dat je duidelijk was met de stelling: "De mens is de som van emotie en ratio"?
Nou, jij kan complexe zaken eenvoudig verklaren! Voor mij is het nietszeggend en ik heb voorgesteld er een andere draai aan te geven zodat het iets betekent. Maar nu blijkt, jij hult je liever in nevelen.
Nu dan, vooruit met de geit.

Ratio én emotie.

Welke faculteiten heeft de mens nog meer?
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 18:48   #428
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, het zou niet mmogen natuurlijk.

Ik citeer even Poincaré:

Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Natuurlijk heeft iedereen emoties en kan dit inderdaad het denken beïnvloeden. Maar door meerdere mensen te betrekken in het denkproces kan men dit zoveel mogelijk uitschakelen.
Poincaré citeert (bijna) de Boeddha in de Kalama sutta.

Maar wanneer je de natuurlijke ego-intentionaliteit voor een stuk omkeert in een alter-intentionaliteit, aan wie of wat ben je dan onderworpen?

Of, meer algemeen, wat is de waarde van een menselijk leven 'vrij' van emoties.

Ik denk dat je het citaat de grote Poincaré - hij was bijna Einstein voor met de speciale relativiteitstheorie - misschien in de context met zien waarin het werd gezegd alhoewel ik het in zekere zin met hem eens ben maar ik geloof nooit dat hij de waarde van de gezonde emotie in dat plaatje zou willen laten passen.

Zonder emotie, zonder vreugde, zonder voldoening, ja, zonder hartstocht had hij nooit de inspanningen kunnen leveren om tot zo'n grote wiskundige en andere prestaties te komen. In dat soort denken zelf speelt natuurlijk alleen de ratio.

Meer algemeen wordt in het westen de waarde van de emotie zwaar onderschat. Lessen daaromtrent zijn in het oosten te vinden.
__________________
Fortuna favet fortibus

Laatst gewijzigd door JeeBee : 13 juli 2017 om 18:48.
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 18:53   #429
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Poincaré citeert (bijna) de Boeddha in de Kalama sutta.

Maar wanneer je de natuurlijke ego-intentionaliteit voor een stuk omkeert in een alter-intentionaliteit, aan wie of wat ben je dan onderworpen?

Of, meer algemeen, wat is de waarde van een menselijk leven 'vrij' van emoties.

Ik denk dat je het citaat de grote Poincaré - hij was bijna Einstein voor met de speciale relativiteitstheorie - misschien in de context met zien waarin het werd gezegd alhoewel ik het in zekere zin met hem eens ben maar ik geloof nooit dat hij de waarde van de gezonde emotie in dat plaatje zou willen laten passen.

Zonder emotie, zonder vreugde, zonder voldoening, ja, zonder hartstocht had hij nooit de inspanningen kunnen leveren om tot zo'n grote wiskundige en andere prestaties te komen. In dat soort denken zelf speelt natuurlijk alleen de ratio.

Meer algemeen wordt in het westen de waarde van de emotie zwaar onderschat. Lessen daaromtrent zijn in het oosten te vinden.
Oh, maar ik onderschat de waarde van emotie niet. Integendeel, ik ga ervan uit dat het vitaal is om te overleven.

De mens is nu eenmaal een emotioneel wezen, maar het gevaar is dat de emoties het denken vertroebelen. Vandaar moet men m.i. steeds voorzichtig zijn de 2 te combineren.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 13 juli 2017 om 18:53.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 19:14   #430
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Daar ben ik het mee eens.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 20:58   #431
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Nu dan, vooruit met de geit.

Ratio én emotie.

Welke faculteiten heeft de mens nog meer?
Als je het bij deze twee wil laten, mij best, dan is alles gezegd. Maar begin dan niet over "ego intentionaliteir" en "alter-ego intentinonaliteit" en "het andere", want dan heb je het niet meer over "de mens" maar over het individu en de persoonlijkheid.

En verder ben ik van mening dat 'de mens' fysiek is en dat emoties en denken functies zijn van de fysieke mens en dat de kwaliteit daarvan afhankelijk is van de fase van zijn / haar individuele ontwikkeling en van zijn / haar levenervaring. Dus jouw definitie van "de mens" is nmm niet alleen incompleet, hij is volstrekt waardeloos.
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 21:35   #432
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wel, het zou niet mogen natuurlijk.

Ik citeer even Poincaré:

Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.

Natuurlijk heeft iedereen emoties en kan dit inderdaad het denken beïnvloeden. Maar door meerdere mensen te betrekken in het denkproces kan men dit zoveel mogelijk uitschakelen.
laat me dit even aanvullen:
Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.
(nvd Schoof, maar helaas is dit onmogelijk.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juli 2017, 23:38   #433
Garry
Secretaris-Generaal VN
 
Garry's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 augustus 2007
Berichten: 25.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Ik.
Je neemt bepaalde religies als voorbeeld.
Er zijn religies zonder hiernamaals of straffen van het monster.
Zingeving is het kernwoord denk ik.
Mensen kunnen niet leven zonder, zin, oorzaak gevolg , zin en doel.
Vooral schrik. Ze geloven wat ze graag zouden hebben dat het is, verder leven in een hiernamaals wat ze afschilderen als een paradijs. Allemaal om hun angst voor de dood of het onbekende te verdoezelen.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 07:21   #434
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
laat me dit even aanvullen:
Het denken mag zich nooit onderwerpen, noch aan een dogma, noch aan een partij, noch aan een hartstocht, noch aan een belang, noch aan een vooroordeel, noch aan om het even wat, maar uitsluitend aan de feiten zelf, want zich onderwerpen betekent het einde van alle denken.
(nvd Schoof, maar helaas is dit onmogelijk.
Misschien wel, maar men kan dit op zijn minst nastreven, dit zou al een grote stap zijn.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 08:12   #435
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Misschien wel, maar men kan dit op zijn minst nastreven, dit zou al een grote stap zijn.
Vooral inzake beleid en aanverwanten, moet men dit nadrukkelijk nastreven.
Op menselijk vlak, dat is wat anders. Daar moet ruimte zijn ... bla bla ...

maar kom: allemaal off topic.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 08:18   #436
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Daar ben ik het mee eens.
Fijn, dit wetende echter, laat ons dan het denken buiten beschouwing laten in het kader van religie.

Wat is dan het verschil tussen een ego-gevoelens en alter-ego-gevoelens?

Is verliefdheid bijvoorbeeld een ego- of een alter-ego-gevoel?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 08:40   #437
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Fijn, dit wetende echter, laat ons dan het denken buiten beschouwing laten in het kader van religie.
Hoe doe je dat en hoe definieer je religie daarbij. Je kent mijn idee.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Wat is dan het verschil tussen een ego-gevoelens en alter-ego-gevoelens?

Is verliefdheid bijvoorbeeld een ego- of een alter-ego-gevoel?
Natuurlijk drijft verliefdheid in de basis op een ego-intentioneel gevoel. Je houdt van de ander om jezelf. Je wil 'exclusiviteit' voor jou. En het ergste, ze houdt niet meer van 'mij'. Het ego staat centraal en dat kan ook niet anders.

Kijk maar na hoezeer haat en liefde zeer dicht bij elkaar liggen. Kijk maar naar de jaloersheid, kijk maar naar ex verliefden die elkaar de duivel aandoen. De ex koppels die hun kinderen - toch hun hoogste 'goed' -
misbruiken tegen elkaar.

Let op het vetgeschreven woord basis hogerop.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 08:42   #438
JeeBee
Minister-President
 
JeeBee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2009
Berichten: 4.175
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Als je het bij deze twee wil laten, mij best, dan is alles gezegd. Maar begin dan niet over "ego intentionaliteir" en "alter-ego intentinonaliteit" en "het andere", want dan heb je het niet meer over "de mens" maar over het individu en de persoonlijkheid.

En verder ben ik van mening dat 'de mens' fysiek is en dat emoties en denken functies zijn van de fysieke mens en dat de kwaliteit daarvan afhankelijk is van de fase van zijn / haar individuele ontwikkeling en van zijn / haar levenervaring. Dus jouw definitie van "de mens" is nmm niet alleen incompleet, hij is volstrekt waardeloos.
Zwak, jij wou 'meer'.

Maar zegt 'minder'.
__________________
Fortuna favet fortibus
JeeBee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 09:09   #439
JimmyB
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 17 oktober 2012
Berichten: 7.843
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Hoe doe je dat en hoe definieer je religie daarbij. Je kent mijn idee.
Wel, ik heb er eerlijk gezegd nog steeds mijn vinger niet kunnen op leggen, vandaar mijn vraag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Natuurlijk drijft verliefdheid in de basis op een ego-intentioneel gevoel. Je houdt van de ander om jezelf. Je wil 'exclusiviteit' voor jou. En het ergste, ze houdt niet meer van 'mij'. Het ego staat centraal en dat kan ook niet anders.

Kijk maar na hoezeer haat en liefde zeer dicht bij elkaar liggen. Kijk maar naar de jaloersheid, kijk maar naar ex verliefden die elkaar de duivel aandoen. De ex koppels die hun kinderen - toch hun hoogste 'goed' -
misbruiken tegen elkaar.

Let op het vetgeschreven woord basis hogerop.
Ik ben het met je eens, maar daarmee heb ik nog geen voorbeeld van een alter-ego-intentioneel gevoel. Je kunt wel duizend en één gevoelens opnoemen die ego-intentioneel zijn maar ik vraag maar één ander voorbeeld.
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juli 2017, 09:10   #440
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.464
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JeeBee Bekijk bericht
Zwak, jij wou 'meer'.

Maar zegt 'minder'.
Hoezo? Ik voeg toch de fysieke mens toe aan jouw twee faculteiten?
Maar goed, om een voorbeeld te geven: Wat denk jij, zijn menselijke evolutie en stamboom bestaande en zinnige begrippen of niet? Als ze zinnig zijn, gaan ze dan over de evolutie van 'denken en emoties' of over iets anders?
Piero is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be