Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 april 2017, 09:13   #1
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard ARCO: de afrekening.

Francine Swiggers heeft als "vereffenaar" van het ARCO-kluwen haar huiswerk gemaakt. Nota bene: om pottenkijkers buiten te houden had de ACW-zuil beslist dat Swiggers, de CEO, zelf de vereffening ging aanpakken. Een zeer laakbare praktrijk die in strijd is met de elementaire principes van een goede corporate governance.

Het redactioneel commentaar in De Tijd van vandaag zet de foute kant van gans het ARCO-verhaal meedogenloos in het voetlicht.

Citaat:
PROBLEMATISCH

door Bart Haeck

In regeerakkoorden durven al eens cryptische zinnetjes te sluipen die vooral verhullen hoe hevig erover gevochten is.
In het regeerakkoord van Michel-I staat - op pagina 90 - dit fragment: ‘In aansluiting op de initiatieven van de vorige regeringen zal de regering zorg dragen voor het uitwerken van een werkzame regeling met het oog op de schadeloosstelling van natuurlijke personen coöperanten van erkende financiële coöperaties.’

In mensentaal betekent het: wie ooit via Arco, een vennootschap van de christelijke zuil, in het gekapseisde Dexia investeerde, moet een deel van zijn investering terugkrijgen. Het Europees Hof van Justitie oordeelde al - terecht - dat die coöperanten nochtans aandeelhouders zijn, die in ruil voor een hoger risico ook jarenlang een hoger rendement kregen. Ze bevinden zich in dezelfde situatie als andere aandeelhouders van Dexia, die ook hun geld kwijtspeelden.

In het licht van dat arrest is het cryptische zinnetje in het regeerakkoord problematisch. De Arco-coöperanten zijn niet de slachtoffers of gedupeerde klanten van het oude Dexia, ze zijn de eigenaars zelf. Hoe kan je dan een schadevergoeding vragen omdat je eigen bank door je eigen financiële overmoed ten val kwam?

Alleen loopt de logica van realpolitik vaak langs kronkelige wegen en verkreeg CD&V in het regeerakkoord dat haar achterban - of deels voormalige achterban - geld moet krijgen van andere belastingbetalers. Op de een of andere manier moet 600 miljoen euro naar de Arco-aandeelhouders vloeien.

Hoe kan je een schadevergoeding vragen omdat je eigen bank door je eigen financiële overmoed ten val kwam?
Hoe je zoiets kan organiseren zonder de rechtstaat te ondermijnen, blijft een raadsel. Als er - ook al is het indirect, bijvoorbeeld via de staatsbank Belfius - belastinggeld naar de Dexia-aandeelhouders vloeit, wordt dat voor het Grondwettelijk Hof onverdedigbaar. Of het zou moeten zijn dat plots elke belegger die op de beurs geld verliest naar de regering kan stappen om zijn centen terug te krijgen. Quod non.

De regeringspartijen lopen al tweeënhalf jaar met een grote boog om dat probleem heen. Al die tijd kon dat ook, omdat Arco nog in vereffening was. Maar dat werk zit er nu op.
Dat de regering naar een plan B voor de Arco-aandeelhouders blijft zoeken, toont aan dat ze haar prioriteiten niet op een rijtje heeft. We blijven geld uitgeven dat er niet is. Er is bovendien nog meer geld te kort om de beloofde pensioenen te blijven betalen. Wie zelf voor zijn pensioen spaarde, zag de roerende voorheffing al stijgen. En de regering laat na werk te maken van belangrijke werven, waaronder de hervorming van de vennootschapsbelasting.

Maar nu wordt dus wel politieke tijd en moeite gestopt in een manier om aandeelhouders te vergoeden die via de christelijke zuil belegden, terwijl er ander zinvol werk genoeg wacht. Dat is op zich al een weinig vrolijkmakende gedachte. Het zou nog erger worden, mocht nu ook een loopje worden genomen met de juridische basisregels van ons land.

Bron: De Tijd
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 10:10   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Waar zitten de Arco-aandeelhouders? Zijn er geen onder onze forumgenoten?
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 10:14   #3
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waar zitten de Arco-aandeelhouders? Zijn er geen onder onze forumgenoten?
Daarvoor en voor niets anders moest de CD&V toch duidelijk in de regering zitten... De Vlaamse belangen verdedigen noemen ze dat...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 10:18   #4
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waar zitten de Arco-aandeelhouders? Zijn er geen onder onze forumgenoten?
Ik vraag me ook af hoe zij hier tegenaan kijken.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 11:05   #5
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Ik denk dat de meesten hun verlies aan ingeslokken en verteerd hebben.

Verder moet plan B 'werkzaam' zijn, dat betekent volgens sommigen: in overeenstemming met de afspraken die b. zelf maakte destijds omtrent concurrentievervalsing door staatstoelagen.

We zijn benieuwd.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 11:21   #6
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Ik vraag me ook af hoe zij hier tegenaan kijken.
Persoonlijk heb ik mijn verlies van 3300 euro al lang doorgeslikt .

Ironisch genoeg heeft niemand dat formeel aan mij gevraagd.
ik gevoel plaatsvervangende schaamte voor al die mensen die daar nog achteraan zitten terwijl ze WETEN dat het hopeloos is en riskeert belastinggeld te worden (en dan weer boos zullen zijn dat Europa die diefstal zal verbieden)
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 12:06   #7
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik mijn verlies van 3300 euro al lang doorgeslikt .

Ironisch genoeg heeft niemand dat formeel aan mij gevraagd.
ik gevoel plaatsvervangende schaamte voor al die mensen die daar nog achteraan zitten terwijl ze WETEN dat het hopeloos is en riskeert belastinggeld te worden (en dan weer boos zullen zijn dat Europa die diefstal zal verbieden)
Niemand verliest graag geld. Ik heb evenwel nooit begrepen hoe ACW/beweging.net er mee kon weg komen om coöperatieve vennootschappen op aandelen (zoals Arcopar en Arcofin) in gang te steken en tegelijkertijd aan haar coöperanten in sussende woordjes toe te fluisteren dat ze feitelijk "spaarders" waren. Maar iedereen die een inkomen niet volledig consumeert is "spaarder" ongeacht of je dat gespaard geld in uw matras, in een spaarrekening, in obligaties, in certificaten van beleggingsfondsen of in aandelen stopt. Verder is er de vennootschapswetgeving die heel duidelijk zegt dat de coöperanten die aandeelhouders zijn van een CVA kunnen aangesproken worden ten belope van hun inbreng. Ik geef er mij ten volle rekenschap van dat zeer veel Arco-coöperanten mensen zijn die van financieel-economische items geen kaas gegeten hebben. Maar het kan toch niet dat er "niemand" was die wist hoe de vork in de steel zat?

CD&V/beweging.net maken zichzelf toch wel illusies hoor. Want als het schandaal van afwenteling op de belastingbetaler zou doorgaan krijgen de Arco-zogenaamde "spaarders" slechts 40% van hun inleg terug. Ik denk niet dat ze in het stemhokje hun verlies van 60% zullen "vergeven en vergeten" zijn.

Laatst gewijzigd door quercus : 12 april 2017 om 12:23.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 12:13   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Waar zitten de Arco-aandeelhouders? Zijn er geen onder onze forumgenoten?
Natuurlijk zijn hier Arco aandeelhouders onder ons.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 12:18   #9
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Natuurlijk zijn hier Arco aandeelhouders onder ons.
Ben jij daar bij?

Van kelt kregen we een heldere mening.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 13:02   #10
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.620
Standaard

Er zouden 800.000 spaarders zijn. Volgens mij al lang niet meer allemaal van CD&V-profiel.

Ik vind het dan ook raar dat CD&V hier zo hard op inzet terwijl ze er alleen maar mee kunnen verliezen. Ze wil nu de facto 600M€ "afnemen" van niet-spaarders en daarmee 40% van inleg van spaarders vergoeden. Dat gaat bij beide groepen niet goed vallen...

I'd say, slik uw verlies CD&V, de meeste spaarders hebben dat al gedaan. Laten aanslepen blijft een donkere wolk. Ga voor korte pijn jongens, binnen anderhalf jaar is iedereen het dan wel vergeten...


Los van de politieke benadering ben ik het eens dat de spaarders eigenaars zijn en dus geen recht hebben op een schadevergoeding. Ze zouden eventueel kunnen argumenteren dat ze misleid zijn door ARCO, ma bon, daar gaan ze dus niet veel meer van kunnen krijgen...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 13:56   #11
Eyjafjallajökull
Banneling
 
 
Geregistreerd: 17 mei 2010
Berichten: 23.526
Standaard

Waarom zou Belfius als staatsbank mee moeten betalen ?
Laat het acw maar goed bloeden
Eyjafjallajökull is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 14:38   #12
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.800
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Waarom zou Belfius als staatsbank mee moeten betalen ?
Laat het acw maar goed bloeden
Dat is inderdaad de nuchtere realiteit. ACW/beweging.net heeft zéér eenzijdig het geld van de coöperanten massaal gestopt in één enkel project: Dexia. Ik denk dat de machtshonger hier zwaar heeft doorgewogen. Ze wilden kost wat kost hun macht in het Belgisch financieel establishment vergroten.

En die kwaal is blijkbaar nog steeds niet genezen. Ik meen dat het vorig jaar was dat in de media een bericht verscheen waarbij een verantwoordelijke van beweging.net verklaarde dat ze geïnteresseerd waren om in Belfius een belangrijke participatie te nemen. Ze hebben dus blijkbaar wel nog flink wat centen daarvoor over!

Overigens, er is daarvoor weer een vakbonds-gedreven lobbygroep opgericht. Kijk maar eens: http://www.belfiusisvanons.be/wie-we-zijn/

Laatst gewijzigd door quercus : 12 april 2017 om 14:48.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 15:10   #13
dalibor
Secretaris-Generaal VN
 
dalibor's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 mei 2014
Berichten: 20.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad de nuchtere realiteit. ACW/beweging.net heeft zéér eenzijdig het geld van de coöperanten massaal gestopt in één enkel project: Dexia. Ik denk dat de machtshonger hier zwaar heeft doorgewogen. Ze wilden kost wat kost hun macht in het Belgisch financieel establishment vergroten.

En die kwaal is blijkbaar nog steeds niet genezen. Ik meen dat het vorig jaar was dat in de media een bericht verscheen waarbij een verantwoordelijke van beweging.net verklaarde dat ze geïnteresseerd waren om in Belfius een belangrijke participatie te nemen. Ze hebben dus blijkbaar wel nog flink wat centen daarvoor over!

Overigens, er is daarvoor weer een vakbonds-gedreven lobbygroep opgericht. Kijk maar eens: http://www.belfiusisvanons.be/wie-we-zijn/
Klopt Bij elke andere gewone bank ben je je geld kwijt, en kan je je eventueel tegen de onderneming zelf of de bestuurder richten. De overheid heeft daar geen uitstaans mee.
dalibor is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 17:36   #14
hamac
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
hamac's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 mei 2014
Locatie: Limbabwe
Berichten: 15.798
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
8<

Ik vind het dan ook raar dat CD&V hier zo hard op inzet terwijl ze er alleen maar mee kunnen verliezen. Ze wil nu de facto 600M€ "afnemen" van niet-spaarders en daarmee 40% van inleg van spaarders vergoeden. Dat gaat bij beide groepen niet goed vallen...

8<
Inderdaad. Als er publieke middelen voor worden gebruikt, dan wordt het meteen omgedoopt tot de Arco-taks.
Nog pikanter wordt het als daardoor een impact heeft op de begroting. Al verwacht ik wel dat er zal gewerkt worden rond Belfius en het dus uit de begroting zal blijven (als er al een oplossing komt die Europe-proof zal zijn).

Nog een heikel dossier is dat van de verlaging van de vennootschapsbelastingen. Als CD&V daar op de rem blijft staan, dan weet ik niet of al die boeren met het water aan de lippen daar blij mee zullen zijn.
Als het er wel komt, dan zijn het vooral de liberalen en N-VA die de pluimen zullen verdelen.
Links zal dan wel de vinger wijzen naar CD&V.
Tja, noch links, noch rechts heeft zo zijn nadelen.
__________________
"Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip" - Winston Churchill
hamac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 17:41   #15
marie daenen
Banneling
 
 
Geregistreerd: 2 december 2013
Berichten: 35.535
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Dat is inderdaad de nuchtere realiteit. ACW/beweging.net heeft zéér eenzijdig het geld van de coöperanten massaal gestopt in één enkel project: Dexia. Ik denk dat de machtshonger hier zwaar heeft doorgewogen. Ze wilden kost wat kost hun macht in het Belgisch financieel establishment vergroten.

En die kwaal is blijkbaar nog steeds niet genezen. Ik meen dat het vorig jaar was dat in de media een bericht verscheen waarbij een verantwoordelijke van beweging.net verklaarde dat ze geïnteresseerd waren om in Belfius een belangrijke participatie te nemen. Ze hebben dus blijkbaar wel nog flink wat centen daarvoor over!

Overigens, er is daarvoor weer een vakbonds-gedreven lobbygroep opgericht. Kijk maar eens: http://www.belfiusisvanons.be/wie-we-zijn/
Dus ACW/beweging-net is zelfs in staat om de door haar aandoen gedupeerde inversteerders terug te betalen...
Eisen en doen... zou ik zeggen
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 april 2017, 21:09   #16
Odol
Gouverneur
 
Geregistreerd: 22 juli 2015
Berichten: 1.274
Standaard

Francine Swiggers, jarenlang dik verdiend, verantwworrelijk voor het debacle, blijft de dik betaalde postjes aan elkaarbrijven, .... zum kotsen
Odol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 april 2017, 06:57   #17
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.710
Standaard

Blijkbaar zou het onzalige idee maar blijven bestaan om gelden die de staat zou kunnen ontvangen bij uittreding uit Belfius,aan ARCO gedupeerden te geven.

Het idee alleen al is een regelrechte schande.

Laatst gewijzigd door kelt : 14 april 2017 om 07:03.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 15:14   #18
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Odol Bekijk bericht
Francine Swiggers, jarenlang dik verdiend, verantwoordelijk voor het debacle, blijft de dik betaalde postjes aan elkaar rijven, .... zum kotsen
Al eens gezien waar ARCOPAR/ARCOFIN momenteel zit? Al eens gezien welke salariswagens daar voor de deur geparkeerd staan? Hun infrastructuur al gezien? Welk en hoeveel truttig en nichterig omhooggevallen personeel daar een ganse dag koffieklets zit te houden? Wel ik heb het al gezien. Ringweg ... (boven Thomas Cook) in Zaventem. Dat kost maandelijks handenvol geld. Voor NIETS.

Arcospaarders zijn gewoon door de toenmalige BACOB bankdirecteurs in het zak gezet. Zij wisten goed genoeg wat ze aan het verpatsen waren maar keken enkel naar hun maandcijfers en hun dikke bonus. Ik weet uit heel goede bron dat destijds een iets of wat bankdirecteur van een BACOB filiaal in een boerendorp meer aan bonussen kreeg dan aan maandelijks loon. En op ARCO hadden ze een heel grote bonus. En ja die bankdirecteurs lopen nu nog steeds allemaal vrolijk rond en rijven nog steeds maandelijks dikke boussen van vroeger DEXIA en nu BELFIUS op. 800000 mensen op klaarlichte dag bestolen en nergens hoort men dat er 1 iemand de pedalen verliest. Braaf volk, heel braaf volk hebben we hier. Moesten ze mij dat gelapt hebben die bankdirecteur was spoorloos verdwenen!
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 15:16   #19
PORSCHE
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 15 oktober 2014
Berichten: 2.667
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Persoonlijk heb ik mijn verlies van 3300 euro al lang doorgeslikt .
Dus een bankdirecteur zet u gewoon voor 3300 euro in het zak en u slikt gewoon? Niet 3300 keer die kerel zijn hoofd tegen de grond slaan? Braaf, heel braaf zijt gij. Maar nogmaals een mooi bewijs dat het land vol softies zit.
PORSCHE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2017, 15:23   #20
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 70.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
Blijkbaar zou het onzalige idee maar blijven bestaan om gelden die de staat zou kunnen ontvangen bij uittreding uit Belfius,aan ARCO gedupeerden te geven.

Het idee alleen al is een regelrechte schande.

Ter zit niemand in den bak, dat op zich is al een schande.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be