Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: bent u voor de afschaffing van de provincies als politieke instelling
ja 34 61,82%
nee 21 38,18%
Aantal stemmers: 55. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 december 2004, 15:45   #1
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard provincies

ja afschaffen
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:53   #2
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Ik ben niet akkoord, sommige punten kunnen beter op provinciaal niveau besproken worden...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 15:55   #3
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Maar het kost meer dan dat het opbrengt.
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:00   #4
Jonas Elossov
Europees Commissaris
 
Jonas Elossov's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2004
Locatie: Veurne
Berichten: 6.609
Stuur een bericht via MSN naar Jonas Elossov
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Maar het kost meer dan dat het opbrengt.
Dan nog, ik vind niet dat de staat een winstgevend bedrijf moet zijn... Er zijn problemen die beter op provinciaal niveau genomen worden, omdat die dichter bij de situatie staan dan het gewest, en omdat niet alle regels in alle provinties nodig zijn...
__________________
Jonas Elossov is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:03   #5
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jonas Elossov
Ik ben niet akkoord, sommige punten kunnen beter op provinciaal niveau besproken worden...
Zeker in West-Vlaanderen. Daar verstaat iedereen elkaar tenminste.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 16:28   #6
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Gewesten door provincies vervangen en alle wetten nationaal (Belgisch uiteraard).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:17   #7
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Provincies zijn geen perfect niveau, te hoog voor het ene, te laag voor het andere, en vaak te weinig eenheidsgevoel. Maar kan je dat zomaar doortrekken? Vlaanderen is vaak ook veel te ver van ons bed, laat staan België of Europa... Gemeentes zijn dan weer vaak te klein...
Onze Vlaamsnationalistische vrienden hebben een leuk ideetje over regio's en (stads)gewesten, maar ik ken het onvoldoende om er al meteen een alternatief in te zien. Link, please!
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:30   #8
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

De provincies zijn een Jacobijns-Franse erfenis die totaal geen politiek nut hebben en beter zo snel mogelijk afgeschaft worden. Hun bevoegdheden kunnen verdeeld worden tussen de gemeentelijke en deelstatelijk niveau's. De niveau's van de tyoekomst zijn: Europa - Vlaanderen - de gemeente. De tussenliggende niveau's zijnde de provincies en de Belgische staat hebben geen nut meer, zijn compleet verouderd en verdampen.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:39   #9
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Met dan nogmaals een rondje gemeentefusies? Want voor al die bevoegdheden zijn ze toch te klein, hoor. Persoonlijk ben ik daar slechts zeer beperkt voorstander van.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 17:45   #10
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

De provincie is het instrument bij uitstek om lokale bestuuders de illusie te geven dat ze nog kunnen opklimmen als ze maar doen wat ''nationaal'' van hen vraagt. Een politieke parking met andere woorden.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 18:02   #11
Philips Inc.
Minister-President
 
Philips Inc.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 november 2003
Locatie: Op deze doorgedraaide wereldbol
Berichten: 4.314
Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Provincies zijn onnaturlijk ontstaan. Geef mij maar streken die van oudsher op elkaar zijn afgestemd. Leve de basisdemocratie en het respect voor de verscheidenheid.

Unitarisme is binnenlands imperialisme van een dominante staatscultuur over de zwakkere.
__________________
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)

Laatst gewijzigd door Philips Inc. : 11 december 2004 om 18:02.
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 18:13   #12
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Het huidige Vlaanderen is ook niet geheel natuurlijk, denk aan Limburg of Brabant, die evengoed ergens anders hadden toe kunnen behoren, of Frans-Vlaanderen, dat dan weer evengoed er wel had bij kunnen behoren... Grenzen zijn zelden natuurlijk. Maar wel een realiteit, hoe kunstmatig ook. Provincies mogen van mij best verdwijnen, maar niet tot ik een deugdelijk alternatief heb gezien.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2004, 20:00   #13
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door axel nort
Maar het kost meer dan dat het opbrengt.
waarom dan afschaffen?
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 00:34   #14
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

er zijn maar 2 niveaus nodig: nationaal (Vlaams) en gemeentelijk, al de rest kost meer dan het opbrengt
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:31   #15
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips Inc.
Provincies zijn onnaturlijk ontstaan. Geef mij maar streken die van oudsher op elkaar zijn afgestemd. Leve de basisdemocratie en het respect voor de verscheidenheid.

Unitarisme is binnenlands imperialisme van een dominante staatscultuur over de zwakkere.
U bent zelf voor een unitair Vlaemsch republiekje. Er is trouwens niets zo kunstmatig als "Vlaanderen", gecreërd door een zeer ondemocratische staatshervorming in 1980 waaraan niet het minste openbaar (niet-parlementair) debat aan voorafging.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 10:32   #16
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
er zijn maar 2 niveaus nodig: nationaal (Vlaams) en gemeentelijk, al de rest kost meer dan het opbrengt
Dan bent u niet alleen unitarist, maar ook centralist.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:32   #17
woollywalter
Vreemdeling
 
woollywalter's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 93
Stuur een bericht via MSN naar woollywalter
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
De provincies zijn een Jacobijns-Franse erfenis die totaal geen politiek nut hebben en beter zo snel mogelijk afgeschaft worden.
Volledig mee eens, de provincies komen enkel nog echt van pas bij rampen (rampenplan afkondigen ed)


Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Hun bevoegdheden kunnen verdeeld worden tussen de gemeentelijke en deelstatelijk niveau's..
Ik zou de provinciale bevoegdheden overhevelen naar het Vlaamse niveau.
woollywalter is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 14:51   #18
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.874
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U bent zelf voor een unitair Vlaemsch republiekje. Er is trouwens niets zo kunstmatig als "Vlaanderen", gecreërd door een zeer ondemocratische staatshervorming in 1980 waaraan niet het minste openbaar (niet-parlementair) debat aan voorafging.
Voor het debat is juist het parlement UITGEVONDEN.Of wilt U nu terug????


De roep die er tegenwoordig te horen is naar referenda is er juist omdat het parlement momenteel blijkbaar te "wollig" en "abstract" bezig is......opzijgeschoven door de regering....we krijgen dus de indruk dat het parlement er niet voor ons is!

Om bij het onderwerp te blijven:
Gouverneurs zijn van oorsprong de direkte vertegenwoordigers ,vertrouwelingen,van de koning,strategisch verspreid over het land.

Ik weet niet hoe hoe het elders is,maar het "ik ben van West-Vlaanderen" gevoel bestaat wel degelijk!!!!!!

Zolang ik in een Koninkrijk woont mag dat best blijven van mij,die provincies.......
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:11   #19
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
U bent zelf voor een unitair Vlaemsch republiekje. Er is trouwens niets zo kunstmatig als "Vlaanderen", gecreërd door een zeer ondemocratische staatshervorming in 1980 waaraan niet het minste openbaar (niet-parlementair) debat aan voorafging.
er is niets artificiëlers dan de bizarre hersenkronkels die jij maakt om Vlaanderen van de kaart te vegen. schandalig, maar dat is men hier al 174 jaar gewoon van de belgicisten
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2004, 15:16   #20
big bad wolf
Parlementslid
 
big bad wolf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 juni 2004
Locatie: Brugge
Berichten: 1.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Dan bent u niet alleen unitarist, maar ook centralist.
ik ben voor een pro-Vlaams beleid, dat lukte niet in een unitair België, dat lukt niet in een (con-) federaal België, dus is de enige mogelijk om dat te doen in een onafhankelijk Vlaanderen

met de 5 provincies die wij hebben heeft het maar weinig zin om voor elk daarvan aparte besturen te behouden, het gros van de bevoegdheden kunnen op gemeentelijk of nationaal vlak geregeld worden.
__________________
God save the king, 'cause no one else will
-- Blackadder
big bad wolf is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:03.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be