Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 26 juni 2023, 23:05   #1
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.814
Standaard In België betaald worden, maar elders vastgoed kopen

Ik heb contact met veel patiënten en sta dus nogal dicht bij de samenleving.
Ik merk heel vaak dat migranten een manier vinden om hun in België verworven inkomen elders te investeren. Ze hebben vaak lage inkomens, maar staan er qua verwerven van vastgoed beter voor dan de meeste Belgen.

Concreet verneem ik dat ze in Turkije, Bulgarije of Marokko een deftig huis kunnen kopen voor 50 000 a 70 000 euro. En autochtone Belgen vaak in Spanje of Portugal. Die landen kosten wat meer, maar slechts de helft van wat het in België kost. Het loopt in ons land de spuigaten uit en ik snap heel goed dat mensen andere oplossingen zoeken ipv 25 jaar lang achter facturen aan te rennen.

Moreel gezien heb ik geen bezwaar tegen elders vastgoed kopen. Tenzij het inkomen verworven werd door invaliditeitsuitkeringen, en de persoon allerlei sociale voordelen geniet in België. Recent hoorde ik een Oost Europese kuisvrouw die zich in België kapotwerkt om in eigen land mooi vastgoed te kopen. Ik heb daar geen probleem mee.

Ik vraag me zelfs af of dit niet de beste oplossing is voor autochtone Belgen. Je zou bijvoorbeeld met een aantal mensen kunnen samenwonen en de huur splitten in BE. Zo veel mogelijk zien te sparen en al het geld elders investeren.
Bijvoorbeeld een vakantiewoning in Spanje. Deze kun je vervolgens verhuren.
Op die manier ben je toch ergens eigenaar van, terwijl de huizenmarkt in ons land compleet onbetaalbaar wordt.

Ik ben volledig akkoord dat mensen die in eigen land sociale voordelen genieten, hun eigendommen in een ander land moeten aangeven (Turkije, Marokko..) Ik stel me echter de vraag of dit ook het geval moet zijn voor Belgen die géén sociale voordelen genieten. Ik zie daar namelijk geen enkele reden toe. Volgens mij dient die plicht gewoon om eerlijk verworven vermogens volledig in beeld te kunnen brengen, zodat men ons later kan pluimen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 07:17   #2
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Ik heb contact met veel patiënten en sta dus nogal dicht bij de samenleving.
Ik merk heel vaak dat migranten een manier vinden om hun in België verworven inkomen elders te investeren. Ze hebben vaak lage inkomens, maar staan er qua verwerven van vastgoed beter voor dan de meeste Belgen.

Concreet verneem ik dat ze in Turkije, Bulgarije of Marokko een deftig huis kunnen kopen voor 50 000 a 70 000 euro. En autochtone Belgen vaak in Spanje of Portugal. Die landen kosten wat meer, maar slechts de helft van wat het in België kost. Het loopt in ons land de spuigaten uit en ik snap heel goed dat mensen andere oplossingen zoeken ipv 25 jaar lang achter facturen aan te rennen.

Moreel gezien heb ik geen bezwaar tegen elders vastgoed kopen. Tenzij het inkomen verworven werd door invaliditeitsuitkeringen, en de persoon allerlei sociale voordelen geniet in België. Recent hoorde ik een Oost Europese kuisvrouw die zich in België kapotwerkt om in eigen land mooi vastgoed te kopen. Ik heb daar geen probleem mee.

Ik vraag me zelfs af of dit niet de beste oplossing is voor autochtone Belgen. Je zou bijvoorbeeld met een aantal mensen kunnen samenwonen en de huur splitten in BE. Zo veel mogelijk zien te sparen en al het geld elders investeren.
Bijvoorbeeld een vakantiewoning in Spanje. Deze kun je vervolgens verhuren.
Op die manier ben je toch ergens eigenaar van, terwijl de huizenmarkt in ons land compleet onbetaalbaar wordt.

Ik ben volledig akkoord dat mensen die in eigen land sociale voordelen genieten, hun eigendommen in een ander land moeten aangeven (Turkije, Marokko..) Ik stel me echter de vraag of dit ook het geval moet zijn voor Belgen die géén sociale voordelen genieten. Ik zie daar namelijk geen enkele reden toe. Volgens mij dient die plicht gewoon om eerlijk verworven vermogens volledig in beeld te kunnen brengen, zodat men ons later kan pluimen.
Wat is nu eigenlijk uw punt ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 07:26   #3
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk uw punt ?
Hij heeft gemerkt dat het leven voor de gewone man in België onmogelijk is geworden.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 07:45   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk uw punt ?
Hij heeft door dat in België alles onbetaalbaar geworden is, dit is voor een groot deel de schuld van het armlastige Wallonië dat steeds nog niet inziet dat werken de beste garantie is om uit de armoede te kruipen.

Als er meer mensen zouden werken, dan zou de werkende man / vrouw iets meer kunnen overhouden van z'n brutoloon, hierdoor zouden de prijzen kunnen dalen.

Gisteren nog gelezen dat onze voedingsprijzen, in vergelijking met onze buurlanden, sterker gestegen zijn.
Als grote schuldige werd de automatische loonindexering aangehaald.

Mensen gaan massaal winkelen in Nederland, Duitsland en Frankrijk. En als je de aankopen kunt combineren met een goede tankbeurt (eventueel met extra jerrycans)...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024

Laatst gewijzigd door reservespeler : 27 juni 2023 om 07:46.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 08:31   #5
Eurosceptic
Minister
 
Geregistreerd: 19 mei 2014
Berichten: 3.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk uw punt ?
Dat het hebben van een dubbele nationaliteit (Belg - Turk, Belg - Marokkaan, Belg - Bulgaar..) meer waarde heeft dan het hebben van een masterdiploma als autochtone Belg.

Neem nu dat je een diploma van KUL hebt en 2500 euro netto verdient. Je woont in Antwerpen en bent alleenstaande. Huren zal nog lukken maar kopen niet.

Ben je echter een Turk met een werkloosheidsuitkering (Ik ken er veel met 1200 euro, meer dan 10 jaar thuis).. Je geniet allerlei sociale voordelen en woont in een sociale woning. Door het feit dat ze de hele dag thuis zijn kunnen ze in het zwart onbelast gaan werken. Het geld wordt naar Turkije gesluisd en daar staat minimaal 1 huis van 50 000 euro.

Wie van de 2 is het beste af?

Mijn vrouw is een Zuid Amerikaanse. Als ik haar nationaliteit claim op basis van ons huwelijk, kunnen we daar in een grootstad een appartement kopen voor 80 000 euro. Verhuren voor ongeveer 500 euro/maand. 80 000 euro is minder dan wat de gemiddelde Belg als intrest naar een bank smijt voor zijn hypothecaire lening. Wij vinden dat hier allemaal normaal.

Als we hier goed sparen (goedkoop huren) en er daar 4 kopen, is dat beter dan in BE een huis te kopen. Het huis vergaart geen verhuurinkomsten en met de enorme prijzen momenteel is er ook geen perspectief dat die huizen meer waard zullen worden. In een grootstad in Brazilië is dat wél zo. Het is dus 1) een pak goedkoper en 2) een veel betere belegging op langere termijn.

Veel Belgen voelen zich in een hoekje gedreven. Kopen gaat niet dus moeten we maar huren (geld weggooien). Ik zie een alternatief bij cohousing en op die manier sparen, om vervolgens het geld te investeren waar het nog waarde heeft.

In België werk je niet voor jezelf. Je werkt om belastingen te betalen voor het profitariaat. Solidaris adverteert zelfs doodleuk op hun facebook pagina dat mensen met een "invaliditeitsuitering" maar even moeten bellen om maanden naar het buitenland te gaan. Een vakantie volledig op kosten van de belastingbetaler die verzuipt. En op die vakantie gaan "de invaliden" daar nog wat klussen aan hun huis dat ze onder het jaar verhuren.

Met hun 1200 euro gaan ze in Turkije aan het zwembad liggen, terwijl een eenmanszaak in België minder dan de helft van zijn inkomen netto overhoudt.

Belastingen in België zijn diefstal en onteigening. Met zo'n woekerbelasting wordt het voor jonge mensen ook onmogelijk om de inflatie nog baas te kunnen. Er moet een kapitaalvlucht komen naar andere landen.
__________________
Wat van mij is, is van mij! En wat van jou is, is van ons

Laatst gewijzigd door Eurosceptic : 27 juni 2023 om 08:44.
Eurosceptic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 08:46   #6
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eurosceptic Bekijk bericht
Dat het hebben van een dubbele nationaliteit (Belg - Turk, Belg - Marokkaan, Belg - Bulgaar..) meer waarde heeft dan het hebben van een masterdiploma als autochtone Belg.....
Heeft met een dubbele nationaliteit niet veel te maken.
Heeft te maken met kennis. Wat biedt het leven voor de werkende mens in België / wat bied het leven voor een werkende mens in een ander EU land.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 08:58   #7
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vette Pois(s)on's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 november 2007
Berichten: 13.235
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is nu eigenlijk uw punt ?
het is feest als een ander betaald
__________________
Vette Pois(s)on is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:39   #8
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

zolang ge dat geld eerlijk verdient hebt en het dus niet uit de zakken van de staat komt door soepsidies, allerhande sociale voorzieningen etc.

kan mij dat niet geven. Koop u desnoods een hutteke in de Gobi woestijn.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:40   #9
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Twee overwegingen:
1. Er zijn inderdaad landen waar ‘wonen’ veel goedkoper is dan in België. En niks let u (eventueel samen met anderen) de overstap te doen. Je moet daar geen dubbele nationaliteit voor hebben.
Besef wel dat in de zeer goedkope landen de kwaliteit van de huisvesting, publieke voorzieningen, veiligheid, medische voorzieningen, etc. stukken minder zijn. Bovendien ben je daar een stinkend rijke die uitgebuit dient te worden.

2. Huizen- of liever grondprijzen zijn in België inderdaad hoog, maar geenszins exceptioneel. Als je de prijzen in vergelijkbare regio’s in andere Westerse landen bekijkt dan is het soms veel erger.
En in België kan je nog altijd betaalbare huizen vinden, maar niet in de populaire regio’s en steden uiteraard.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:48   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

De basisidee van Vlaanderen is en zal blijven, dat je met je zuurverdiende centjes, of toch wat er van overblijft na belastingen, mag doen wat je wil.

Dit in tegenstelling tot regimes die naar het communisme neigen. Ik noem geen namen, 't is te delicaat.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:50   #11
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
... in de zeer goedkope landen de kwaliteit van de huisvesting, publieke voorzieningen, veiligheid, medische voorzieningen, etc. stukken minder zijn....
Er zijn ook gewoon goedkope landen waar de levenskwaliteit minstens hetzelfde is. En gezien het wegvallen van Belgische
belastingen en wetgeving vaak zelfs beter.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:51   #12
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De basisidee van Vlaanderen is en zal blijven, dat je met je zuurverdiende centjes, of toch wat er van overblijft na belastingen, mag doen wat je wil.
Voor 80% van de bevolking is dat dus nul euro.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 09:57   #13
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Twee overwegingen:
1. Er zijn inderdaad landen waar ‘wonen’ veel goedkoper is dan in België. En niks let u (eventueel samen met anderen) de overstap te doen. Je moet daar geen dubbele nationaliteit voor hebben.
Besef wel dat in de zeer goedkope landen de kwaliteit van de huisvesting, publieke voorzieningen, veiligheid, medische voorzieningen, etc. stukken minder zijn. Bovendien ben je daar een stinkend rijke die uitgebuit dient te worden.

2. Huizen- of liever grondprijzen zijn in België inderdaad hoog, maar geenszins exceptioneel. Als je de prijzen in vergelijkbare regio’s in andere Westerse landen bekijkt dan is het soms veel erger.
En in België kan je nog altijd betaalbare huizen vinden, maar niet in de populaire regio’s en steden uiteraard.
Wat is het verschil met hier? Als je een eigen huis hebt wordt je door Paul magnette al gezien als stinkend rijk. Laat staan dat je zelfstandige bent, dan moet je helemaal geplunderd worden volgens onze communistische leider.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 10:04   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.068
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Wat is het verschil met hier? Als je een eigen huis hebt wordt je door Paul magnette al gezien als stinkend rijk. Laat staan dat je zelfstandige bent, dan moet je helemaal geplunderd worden volgens onze communistische leider.
Ik bedoel uiteraard dat je daar als ’rijke’ buitenlander sociaal geisoleerd gaat zijn. Zelfs met 2000€ netto ben je daar superrijk.
Kijk ook eens hoe de ‘rijken’ daar wonen. In huizen met een 2 meter hoge muur errond en meestal privé bewaker. Ik zou me daar niet veilig voelen.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 10:08   #15
fox
Secretaris-Generaal VN
 
fox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 februari 2007
Berichten: 31.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik bedoel uiteraard dat je daar als ’rijke’ buitenlander sociaal geisoleerd gaat zijn. Zelfs met 2000€ netto ben je daar superrijk.
Kijk ook eens hoe de ‘rijken’ daar wonen. In huizen met een 2 meter hoge muur errond en meestal privé bewaker. Ik zou me daar niet veilig voelen.
Ik ben van plan om iets te kopen in het buitenland. Het is net de bedoeling dat ik "sociaal geisoleerd" ben als ik daar ben. Liefst ergens alleen op nen berg met zo weinig mogelijk buren.
__________________
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 11:00   #16
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De basisidee van Vlaanderen is en zal blijven, dat je met je zuurverdiende centjes, of toch wat er van overblijft na belastingen, mag doen wat je wil.

Dit in tegenstelling tot regimes die naar het communisme neigen. Ik noem geen namen, 't is te delicaat.
De federale doet van alles om dat tegen te gaan, en ze zouden nog verder willen gaan.
Denk maar aan de ecocheques.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 11:35   #17
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.447
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben van plan om iets te kopen in het buitenland. Het is net de bedoeling dat ik "sociaal geisoleerd" ben als ik daar ben. Liefst ergens alleen op nen berg met zo weinig mogelijk buren.
Daarom dat ik mobiel ga proberen. Dan kan ik kiezen dat ik buren heb of niet.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 11:54   #18
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik ben van plan om iets te kopen in het buitenland. Het is net de bedoeling dat ik "sociaal geisoleerd" ben als ik daar ben. Liefst ergens alleen op nen berg met zo weinig mogelijk buren.
Dat zou ik ook doen, minstens 5 km van den dichtste gebuur.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 12:23   #19
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Waarom kopen jullie dan geen huis in Marokko?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2023, 12:28   #20
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.061
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom kopen jullie dan geen huis in Marokko?
Er zijn veel betere plaatsen.

https://www.bourgondie-toerisme.com/...in-de-puisaye/

Elke dag staan we daar versteld wat Frankrijk ons biedt.
Vorige week nog een brief van de overheid. De belastingen op de woning worden voor iedereen tot nader order geannuleerd.
__________________
Creating more with less is a hallmark of a good engineer.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 27 juni 2023 om 12:28.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be