Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 oktober 2005, 17:14   #1
puud
Parlementslid
 
Geregistreerd: 2 april 2005
Berichten: 1.545
Standaard De Heksenhamer

Toen de bekende schrijver H.P. Lovecraft in 1922 het bestaan bekend maakte van de “Necronomicon” – het verdoemde boek, verboden sedert 12 eeuwen – was de beroering in gans de wereld overweldigend. De boekhandels werden overspoeld met vragen, terwijl bibliothecarissen en archivarissen probeerden het spoor terug te vinden van dat gevaarlijk werk.
Ja gevaarlijk want, volgens Lovecraft, kon het ontrafelen van deze pagina’s geschreven in de VIIIde eeuw door de Arabische dichter Abdul al-Hazred leiden tot blindheid en zelfs tot waanzin. Dit boek, dat een gids wil zijn in het Rijk van de Doden, bevat ontelbare toverformules en aanroepingen van de duivel.
Ik was zo’n vijftien jaar toen ik dat boek heb gelezen en inderdaad de inhoud is een waanzinnige rit door de wereld van de slechtheid, de rillingen lopen je over je rug.
Gelukkig is dat boek een fictie.

Ik heb zopas een ander boek gelezen namelijk “De Heksenhamer” en dat is geen fictie.

Paus Innocentius VIII vaardigde hij op 5 december 1484 de bul Summis desiderantes affectibus ('Omdat we ten zeerste verlangen') uit. Hierin verordende hij dat aan inquisiteurs onvoorwaardelijke steun moest worden verleend in hun strijd tegen heksen. Institoris ondervond echter weinig steun van deze enigszins vage bul en in een heksenproces te Innsbruck in 1485 leed hij een pijnlijke nederlaag. Om alsnog zijn gelijk te halen, zette hij zich aan het schrijven van De Heksenhamer, een van de beruchtste en schandelijkste werken die ooit het daglicht zagen.

De Heksenhamer is een met satanisch cynisme geschreven handleiding voor inquisiteurs en wereldlijke rechters om heksen genadeloos te vervolgen en ter dood te brengen. Tussen 1486 en 1669 verschenen niet minder dan vierendertig drukken van dit verschrikkelijke boek dat naar bescheiden schattingen 60.000 mensen naar de brandstapel verwees.
De Heksenhamer is een schoolvoorbeeld van de manier waarop zieke breinen een bevolkingsgroep tot zondebok kunnen maken en een vergelijking met het eveneens op niets gefundeerde antisemitisme van de nazi’s en de communistenjacht van Joe McCarthy ligt voor de hand.

Een citaat van de vertaler Ivo Gay.
Citaat:
Het vertalen van de Malleus Maleficarum, een warrig, onzorgvuldig geredigeerd en in slecht Latijn geschreven werk, vond ik geen sinecure. Vaak heb ik overwogen te stoppen met het vertalen van dit waanzinnige en misdadige werk. Vaak heb ik dat ook gedaan. Telkens nam ik echter de draad weer op, omdat ik zag dat l'histoire se répète en dat er nog steeds onschuldige zondebokken worden gevonden om idiote ideologieën te rechtvaardigen. Ik ging dus onverdroten door met mijn 'breiwerk', het elke dag vertalen van één pagina waanzin uit het Latijn. Als ouderwets classicus, opgevoed met de volzinnen van Cicero en Quintillianus, werd ik plotseling geconfronteerd met het stuntelige, grammaticaal aan alle kanten rammelende proza van een volgens sommige tijdgenoten half demente dominicaan. Omdat ik me echter realiseerde dat door diens toedoen op zijn minst 60.000 mensen levend of half levend werden verbrand, werd ik ertoe aangezet om deze catechismus van de religieuze intolerantie te vertalen.
Enkele citaten uit het boek.

De natuurlijke reden hiervoor is dat een vrouw zinnelijker is dan een man, wat blijkt uit haar vele zinnelijke smerigheden. Overigens moet worden opgemerkt dat er al een fout werd gemaakt bij de schepping van de eerste vrouw, want ze werd geschapen uit een kromme rib, dat wil zeggen een rib uit de borst, die gebogen is als zijnde tegen de man gericht. Uit deze fout vloeit voort dat ze, omdat ze een onvolmaakt dier is, altijd bedriegt.

Overigens toont de etymologie van het woord het aan femina (vrouw) komt van fe (geloof) en mina (minder), omdat zij altijd een minder geloof bezit en in acht neemt.

De vrouw is dus slecht omdat ze van nature eerder aan het geloof twijfelt en het dus eerder afzweert. Dat ligt aan hekserij ten grondslag.

En zoals ze door het eerste gebrek aan intelligentie eerder geneigd zijn het geloof te verloochenen, zo zoeken, bedenken en voltrekken ze door hun tweede gebrek van niet te beteugelen emoties en hartstochten hun uiteenlopende wraakzucht, hetzij door hekserij, hetzij door andere methoden.

Daarom is het niet verwonderlijk dat er zoveel heksen van het vrouwelijke geslacht zijn.

Ervaring heeft ons geleerd - en die komt voort uit de bekentenissen van al diegenen die we op de brandstapel hebben gebracht - …

De tweede reden is dat wanneer God zo ernstig wordt beledigd, Hij de demonen nog grotere macht zal geven om tegen de mensen tekeer te gaan en hen te straffen - zelfs onschuldigen - hetzij in hun bezittingen, hetzij lichamelijk

Ze baarde geen volledige dode foetus, maar stukken van het hoofdje, voetjes en armpjes. Dat vreselijke verdriet met goddelijke toestemming diende ter bestraffing van een echtgenoot die heksen had moeten straffen en de beledigingen van de Schepper had moeten wreken.

Gewoonlijk laat God de rampspoed die door onze zonden noodzakelijk wordt gemaakt, op de wereld los door middel van demonen die als zijn beulen optreden.

Toen de volgende dag de andere heks heel licht werd gefolterd - ze werd aan haar duimen een stukje van de grond getild – …

Nog anderen menen dat de rechter veilig de aangeklaagde kan beloven haar leven te sparen, maar dat hij zich daarna kan onttrekken aan het uitspreken van een vonnis door zich te laten vervangen door een andere rechter.

Als ze na een 'billijk' verhoor de waarheid niet wil bekennen, laat men haar de andere foltertuigen zien en zegt men haar dat ze die moet ondergaan als ze de waarheid niet bekent. Wanneer ze door het afschrikwekkend karakter van die foltertuigen er niet toe kan worden gebracht om de waarheid te spreken moet het folteren na twee of drie dagen worden voortgezet.

Enzovoort, enzovoort.
Wie wil 'genieten' van dit sadistisch werk moet het boek maar eens lezen.

Laatst gewijzigd door puud : 24 oktober 2005 om 17:16.
puud is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2005, 18:54   #2
carlgustaaf
Banneling
 
 
carlgustaaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 juli 2005
Berichten: 10.858
Standaard

Ik denk , dat als de duivel echt bestaat, hij het is die de schrijver van dit boek geïnspireerd heeft.Ofwel was deze priester een aanbidder van de duivel, een échte, die van zijn positie gebruik maakte om onschuldigen te folteren/vermoorden, ofwel een waanzinnige die door diezelfde duivel in de waan gebracht werd dat hij voor god werkte en wel degelijk gevaarlijke heksen verdelgde.Wat men evenmin vergeten mag is dat alle eigendommen van veroordeelde en verbrande "heksen" en "tovenaars" verbeurd verklaard waren en aan de kerk behoorden.Dit verklaart mischien niet alles, maar toch een deel.Verder waren deze kerels blijkbaar allemaal overtuigde vrouwenhaters...woonden onder mannen tezamen, met jonge ventjes om hun te bedienen, allemaal in een jurk gehuld?...Het ziet me er héél ongezond uit.Dat doet me er aan denken dat de "catharen", ketters tegen wie de paus een bloederige kruistocht in gang zette, de katolieke kerk "de synagoog van satan" noemden...
carlgustaaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 oktober 2005, 20:13   #3
myrdjinn
Burgemeester
 
myrdjinn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2005
Locatie: leuven
Berichten: 573
Standaard

toen waren het verdomme nog es pausen.
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be