Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 augustus 2023, 11:56   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard Verkeersbelemmerende roadblocks organiseren vanuit stadsgebouwen

Ze worden zo zot als een deur, daar in Gent.

titel: Klimaatactivisten bieden ‘geweldloze actietraining’ aan in Gents museum Smak
link: https://www.standaard.be/cnt/dmf20230822_97110897

Citaat:
Het Gentse Smak stelt een zaal in zijn museum ter beschikking van Extinction Rebellion, de klimaatbeweging waarvan leden zich eerder vastkleefden aan beroemde kunstwerken. ‘Wat ze precies zullen doen? Dat bepalen ze zelf’, zegt directeur Philippe Van Cauteren.
Thibaut Renson
Vandaag om 05:00

Het Stedelijk Museum voor Actuele Kunst in Gent (Smak) stelt van 7 tot en met 24 september ‘zaal 1’ ter beschikking van de activistische klimaatbeweging Extinction Rebellion. De klimaatactivisten zullen er foto’s tentoonstellen, lezingen geven over sociale rechtvaardigheid en duurzame landbouw, en workshops ‘zeefdrukken’ en ‘protestborden’ aanbieden. Er is ook een ‘geweldloze, directe actietraining voor iedereen die mee de straat op wil of wil bijleren over burgerlijke ongehoorzaamheid’.

‘Tijdens zo’n training leer je hoe je geweldloos actie kunt voeren en hoe je moet reageren als de politie je uitdaagt’, zegt Jan van Extinction Rebellion Gent, die niet met zijn achternaam in de krant wil staan. Zijn rebellennaam ‘Krupskaya’ – naar de weduwe van Lenin – mag wel gepubliceerd worden.

Dat de klimaatactivisten het grote publiek willen leren actievoeren, is niet vrijblijvend. ‘Als afsluiter van onze drie weken zullen we vanuit het Smak richting de kleine ring trekken om die te blokkeren’, zegt Krupskaya. ‘Die actie willen we voorbereiden tijdens ons verblijf in het museum. We krijgen een gouden kans van het Smak om meer mensen aan boord te krijgen. Daar zijn we hen heel dankbaar voor.’
Geen kunst beschadigd

En zeggen dat klimaatactivisten niet zo lang geleden nog soep gooiden naar het werk van Vincent van Gogh in Londen, en dat in Rome een schilderij van Claude Monet bekogeld werd met aardappelpuree. De Belgische activist Wouter Mouton kleefde zich dan weer vast aan Het meisje met de parel van Johannes Vermeer in Den Haag, en aan een Van Eyck in Brugge.

‘Net zoals we eerder tal van andere organisaties die kans hebben gegeven, krijgt Extinction Rebellion zaal 1 ter beschikking’, zegt Smak-directeur Philippe Van Cauteren. ‘Die zaal is toegankelijk voor iedereen, daar heb je zelfs geen ticket voor nodig. Wat Extinction Rebellion daar precies zal doen? Dat bepalen ze zelf.’

Dat het om een cursus burgerlijke ongehoorzaamheid gaat, vormt voor Van Cauteren geen probleem. ‘Ik ga niet zeggen wat wel of niet kan. Net zoals met de kleefacties wil ik niet oordelen, maar de dialoog aangaan. Wij willen zorg dragen voor het museum, zij voor het klimaat. Wel, dat kan prima samen. Bij mijn weten is er nog nooit een kunstwerk beschadigd tijdens de acties, dat lijken veel mensen te vergeten.’
Blokkade R40

Extinction Rebellion-lid Wouter Mouton is zelf niet betrokken bij de programmatie in het Smak. ‘Ik heb het grootste respect voor het Smak en apprecieer de uitgestoken hand, maar dat zal me niet tegenhouden om verdere kleefacties te ondernemen’, zegt hij. ‘De boodschap gaat boven alles. En bekende kunstwerken bieden een groot platform.’

De kleefacties vallen volgens Mouton onder het etiket van een ‘geweldloze actie van behoorlijke ongehoorzaamheid’. Toch is Extinction Rebellion niet van plan in het Smak het grote publiek te leren hoe het zich moet vastkleven aan kunstwerken. ‘Dat is maar één vorm van actievoeren,’ zegt Krupskaya, ‘waar een minderheid van onze activisten voor kiest.’

Wat ze dus wel zullen voorbereiden in het museum, is een blokkade van de R40. De vorige keren dat Extinction Rebellion het verkeer op de kleine ring in Gent blokkeerde en de politie dat gedoogde, werd het stadsbestuur onder vuur genomen door oppositiepartij Vlaams Belang én meerderheidspartij Open VLD. Die laatste levert met Sami Souguir ook de schepen van Cultuur in Gent. ‘Dit is het eerste wat ik hierover hoor’, zegt Souguir. ‘Als het klopt, zullen we moeten ingrijpen. Artistieke vrijheid is één ding, maar het kan niet de bedoeling zijn dat acties die de openbare orde verstoren voorbereid worden in een stedelijk museum.’
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 15:49   #2
BigF
Secretaris-Generaal VN
 
BigF's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2005
Berichten: 25.346
Standaard

Ik vind dat we die vastplakkers moeten ondersteunen zoveel we kunnen.

We zetten er dranghekken rond zodat geen enkele onverlaat ze los kan komen maken.

We druppelen er om de paar dagen enkele druppels secondelijm bij zodat ze zeker goed vast blijven zitten.

We organiseren kijkdagen voor scholen waar men met de kinderen naar zo'n vastgeplakte idioot kan komen kijken.

En losmaken? Till death do us part.
__________________
It's just a ride.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 17:20   #3
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.281
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik vind dat we die vastplakkers moeten ondersteunen zoveel we kunnen.

We zetten er dranghekken rond zodat geen enkele onverlaat ze los kan komen maken.

We druppelen er om de paar dagen enkele druppels secondelijm bij zodat ze zeker goed vast blijven zitten.

We organiseren kijkdagen voor scholen waar men met de kinderen naar zo'n vastgeplakte idioot kan komen kijken.

En losmaken? Till death do us part.
Je kan ook een zaag binnen handbereik leggen.
__________________
I wish nothing but the best for you too.
Zucht is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 21:39   #4
Oma
Europees Commissaris
 
Oma's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 februari 2010
Berichten: 6.656
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Ik vind dat we die vastplakkers moeten ondersteunen zoveel we kunnen.

We zetten er dranghekken rond zodat geen enkele onverlaat ze los kan komen maken.

We druppelen er om de paar dagen enkele druppels secondelijm bij zodat ze zeker goed vast blijven zitten.

We organiseren kijkdagen voor scholen waar men met de kinderen naar zo'n vastgeplakte idioot kan komen kijken.

En losmaken? Till death do us part.
Prima voorstel....en dan iedereen met een volle mand rotte eieren en tomaten de kleefterroristen en klimaatzotten eens goed bekogelen zoals vroeger op de markt aan de schandpaal.

Trouwens: als activisten, in een stedelijk museum voor kunst, opleidingen organiseren om illegale acties/blokkades te beramen, om de politie te provoceren en om de openbare orde te verstoren, dan is dat opruiing, haatzaaien, het aanzetten tot strafbare feiten en terrorisme.
Oppakken die klimaatterroristen.
Of anders met een paar zware, stinkende dieselvrachtwagens de blokkade opheffen door het voorbeeld te volgen van deze BMW-rijder om zulke asfaltplakkers te verjagen:

https://pnws.be/bmw-rijder-weet-wel-...malloot-video/

"Een klimaatridder opzij schuiven zonder je handen vuil te maken doe je zo."
__________________
Drie dingen kunnen maar kort verborgen blijven:
de zon, de maan en de waarheid.
Oma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2023, 23:30   #5
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Ik twijfel nog, de moteur goed laten brullen, er op pissen of mijn blusapparaat op leegspuiten.

Er mee smijten ? ik moet toch oefenen voor het WK dwergwerpen. Dus zo ne groene veganist zit min of meer in dezelfde gewichtsklasse . In elk geval eerst die met de camera uitschakelen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 03:16   #6
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Van die plakkers, dezelfde optie die ik hongerstakers bied. Negeren, het is eigen goesting, en zolang ze geen schade berokkenen, is het prima voor me.

Maar verkeersaders blokkeren, da's dus schade berokkenen.

Gewoon het stuk weg of straatmeubilair waar ze aanplakken opzij zetten.

(effe een vierkantje uit het wegdek slijpen, en nadien de rekening doorsturen)
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 06:22   #7
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Van die plakkers, dezelfde optie die ik hongerstakers bied. Negeren, het is eigen goesting, en zolang ze geen schade berokkenen, is het prima voor me.

Maar verkeersaders blokkeren, da's dus schade berokkenen.

Gewoon het stuk weg of straatmeubilair waar ze aanplakken opzij zetten.

(effe een vierkantje uit het wegdek slijpen, en nadien de rekening doorsturen)
Gewoon lostreken dat er wat vel aan blijft hangen kan geen kwaad.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 06:23   #8
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.462
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Gewoon lostreken dat er wat vel aan blijft hangen kan geen kwaad.
En herkleven op een niet lastige plek?
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 08:07   #9
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.676
Standaard

De training wordt verboten.

Een gemiste kans. Men had gewoon voor eeuwig en altijd de subsidies voor het SMAK moeten intrekken.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2023, 11:44   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De training wordt verboten.

Een gemiste kans. Men had gewoon voor eeuwig en altijd de subsidies voor het SMAK moeten intrekken.
Dat museumdirecteurke Van Cauteren, zal wel een flinke sosbenoeming geweest zijn.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be