Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 10 juni 2009, 07:36   #1
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard De verkiezingsuitslag is een Pyrrusoverwinning voor Vlaanderen

Ik beschouw de uitslag van de voorbije regionale en Europese verkiezingen als een nederlaag of hooguit een Pyrrusoverwinning voor Vlaanderen.
Het N-VA boekte weliswaar aanzienlijke stemmenwinst, maar per saldo gingen de Vlaams-nationalisten amper 5% vooruit.

De Belgische staat heeft zowat de grootste schuld van West-Europa, onze uitkeringen behoren tot de laagste van West-Europa en onze belastingen zijn de hoogste ter wereld.
En toch wist de oppositie in Vlaanderen (en in Wallonië!) hier vorige zondag nauwelijks van te profiteren (op het N-VA na natuurlijk; het resultaat van LDD vind ik nogal magertjes - het ligt in elk geval onder de eigen verwachtingen). Het VB incasseerde zelfs een forse nederlaag. Het zou geen kwaad kunnen als die partij eens goed zou gaan nadenken waar het mee bezig is ipv steeds op dezelfde manier op dezelfde nagel te kloppen.

(Het VB heeft vermoedelijk inderdaad veel kiezers verloren aan LDD en N-VA. Wie bij het VB denkt dat het die stemmen snel-snel kan terugwinnen door het N-VA in de verdomhoek te duwen is m.i. slecht bezig. Ik vrees zelfs dat dat het VB nog meer stemmen gaat kosten. De Vlaming houdt niet van geruzie. Kijk maar eens naar wat het SPa overkwam toen het enkele jaren geleden een moddercampagne tegen Agalev begon, en bij deze verkiezingen heeft het gehakketak tussen VLD en LDD beide partijen wellicht veel stemmen gekost die oa naar de "brave" CD&V zijn gegaan.
Het VB kan zich, net als LDD en N-VA, m.i. beter op de 64% van de Vlamingen concentreren die vorige zondag niet op LDD, N-VA of VB gestemd hebben, en naast zijn gebruikelijke thema's ook eens met een positief project naar buiten komen, want daar heb ik nog nooit echt iets van gezien. Een “frisse wind” weet u wel.)

Als rood-oranje-blauw in de Federale verkiezingen opnieuw overeind blijven, vrees ik het ergste voor Vlaanderen en voor België.
Een serieuze staatshervorming gaat er dan niet komen en als Vlaanderen weer beseft wat er aan de hand is zou het wel eens te laat kunnen zijn: de economische crisis is nog maar pas begonnen en zou wel eens veel diepere wonden kunnen slaan dan menigeen nu voor mogelijk houdt.

(zie ook http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=351)

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 juni 2009 om 07:38.
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 07:51   #2
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Nationalisten gaan dus volgens u 5% vooruit.
En u vindt dat erg.
Vreemd.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 10 juni 2009, 07:54   #3
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Nationalisten gaan dus volgens u 5% vooruit.
En u vindt dat erg.
Vreemd.
Natuurlijk vind ik dat niet erg, maar ik vind het VEEEEEEEEEEEEEL te weinig.
(Ik had, in mijn ogen voorzichtig, op minimaal 40% gerekend.)
Als u mijn tekst nog eens rustig bekijkt kunt u makkelijk tussen de regels door lezen wie ik hiervoor de schuld geef.

Om u alvast gerust te stellen: het is niet de N-VA.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 juni 2009 om 07:58.
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 07:57   #4
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Nationalisten gaan dus volgens u 5% vooruit.
En u vindt dat erg.
Vreemd.
Een grote Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, kreeg de grootste pandoering uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop: 'tout va bien madame la Marquise, tout va bien'.

Wat baten kaars en bril als Den Uyl niet lezen wil?

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 07:58.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 07:59   #5
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Natuurlijk vind ik dat niet erg, maar ik vind het VEEEEEEEEEEEEEL te weinig.
(Ik had op in mijn ogen voorzichtig op minimaal 40% gerekend.)
Als u mijn tekst nog eens rustig bekijkt kunt u makkelijk tussen de regels door lezen wie ik hiervoor de schuld geef.
Om u alvast gerust te stellen: het is niet de N-VA.
Uiteraard is het zo dat VB stuk verliest aan N-VA, maar echt niet alleen daar. Er is ook LDD. Maar ik denk dat er ook VB stemmen (niet nationialisten) naar de christendemocraten (terug)gegaan zijn.
DUs ik geef u gelijk in de stelling dat het VB moet bezinnen.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:00   #6
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Uiteraard is het zo dat VB stuk verliest aan N-VA, maar echt niet alleen daar. Er is ook LDD. Maar ik denk dat er ook VB stemmen (niet nationialisten) naar de christendemocraten (terug)gegaan zijn.
DUs ik geef u gelijk in de stelling dat het VB moet bezinnen.

De LDD, een Vlaams-nationalistische partij? U gekscheert. De LDD is een cohorte van malcontenten. Niet meer en niet minder.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:02   #7
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een grote Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, kreeg de grootste pandoering uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop: 'tout va bien madame la Marquise, tout va bien'. Wat baten kaars en bril als Den Uyl niet lezen wil?
Maar system toch, ik ben geen VB'er he, dus waarom zou ik beginnen huilen?
Ik geef toe dat ik liever de CD&V nog wat kleiner zag, dat is juist. Minder dan de peilingen laten we zeggen.

Waarom sta je zelf niet te juichen en te griniken met het verlies van VB?
Omdat u gewoonweg weet dat N-VA (en LDD) meer winnen dan het VB verliest. En N-VA dat is enkel vlaams-nationlalisme, waar het bij VB en LDD nog speculeren is.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:04   #8
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De LDD, een Vlaams-nationalistische partij? U gekscheert. De LDD is een cohorte van malcontenten. Niet meer en niet minder.
Waar beweer ik dat, jongen?
Maar gaan zeggen dat alle LDD stemmen enkel foert zeggen is fout.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:05   #9
Pericles
Secretaris-Generaal VN
 
Pericles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 april 2008
Berichten: 29.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De LDD, een Vlaams-nationalistische partij? U gekscheert. De LDD is een cohorte van malcontenten. Niet meer en niet minder.
Dewever en Valkeniers beschouwen ze als nationalisten, welliswaar met een voor hen niet te pruimen sociaal economisch programma.Dat het daarnaast ook malcontenten en opportunisten zijn, daar hebt u gelijk in.
Pericles is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:12   #10
Hertog
Vreemdeling
 
Hertog's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2009
Berichten: 55
Standaard

Hoog tijd dat het VB klappen kreeg. Dat soort nutteloos Vlaams nationalisme met een smerig kantje, brengt het Vlaams imago enkel schade toe.

de NVA slaagt er ten minste in het Vlaams nationalisme op een rationele grond te motiveren. Door de schuld van het VB schrikken veel mensen al bij het etiket 'Vlaams nationalisme'. Precies alsof het een besmettelijke ziekte is.

De MR werkt federaal verdorie samen met een partij die expliciet stelt dat ze enkel de belangen van de franstaligen verdedigt. En toch blijven er in Vlaanderen een paar simpele zielen die bij Vlaams nationalisme onmiddellijk een hakenkruis verwachten.

Vlaanderen gedraagt zich als een mishandelde echtgenote, die niet durft voor haar rechten opkomen, terwijl ze de enige is die thuis het brood op plank brengt.

Politieke beslissingen zijn vaak geldverspilling, maar nergens is geldverspilling zo geïnstitutionaliseerd als in België. Laat ons die verspilling eerst aanpakken.
Hertog is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:35   #11
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Bekijk bericht
Hoog tijd dat het VB klappen kreeg. Dat soort nutteloos Vlaams nationalisme met een smerig kantje, brengt het Vlaams imago enkel schade toe.

de NVA slaagt er ten minste in het Vlaams nationalisme op een rationele grond te motiveren. Door de schuld van het VB schrikken veel mensen al bij het etiket 'Vlaams nationalisme'. Precies alsof het een besmettelijke ziekte is.

De MR werkt federaal verdorie samen met een partij die expliciet stelt dat ze enkel de belangen van de franstaligen verdedigt. En toch blijven er in Vlaanderen een paar simpele zielen die bij Vlaams nationalisme onmiddellijk een hakenkruis verwachten.

Vlaanderen gedraagt zich als een mishandelde echtgenote, die niet durft voor haar rechten opkomen, terwijl ze de enige is die thuis het brood op plank brengt.

Politieke beslissingen zijn vaak geldverspilling, maar nergens is geldverspilling zo geïnstitutionaliseerd als in België. Laat ons die verspilling eerst aanpakken.
2

(Van iemand die na ongeveer tien jaar blanco te hebben gestemd, vorige zondag met frisse tegenzin dan toch maar voor het VB heeft gekozen.)
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 08:56   #12
flamingant
Provinciaal Statenlid
 
flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2007
Berichten: 673
Standaard

Al eens het LDD-programma gelezen? LDD is wel degelijk een vlaamsgezinde partij hoor!

Hoe ik het zie:
NVA zal vooral stemmen moeten winnen van SPA en CD&V
LDD zal vooral stemmen moeten winnen van CD&V en VLD
VB heeft geenenkele partij om stemmen te veroveren, behalve LDD en NVA...

SLP kan proberen GROEN! over te nemen en vlaamse stemmen weg te halen bij de SPA

Laatst gewijzigd door flamingant : 10 juni 2009 om 08:56.
flamingant is offline  
Oud 10 juni 2009, 09:56   #13
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door flamingant Bekijk bericht
Al eens het LDD-programma gelezen? LDD is wel degelijk een vlaamsgezinde partij hoor!

Hoe ik het zie:
NVA zal vooral stemmen moeten winnen van SPA en CD&V
LDD zal vooral stemmen moeten winnen van CD&V en VLD
VB heeft geenenkele partij om stemmen te veroveren, behalve LDD en NVA...

SLP kan proberen GROEN! over te nemen en vlaamse stemmen weg te halen bij de SPA
NVA die stemmen wint bij SPA?
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline  
Oud 10 juni 2009, 09:58   #14
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog Bekijk bericht

Vlaanderen gedraagt zich als een mishandelde echtgenote, die niet durft voor haar rechten opkomen, terwijl ze de enige is die thuis het brood op plank brengt.

Mocht dat al zo zijn, dan is dat vervelend voor VL want als ze wegtrekken dan verliezen ze de zoon (Brussel) die niet zal meewillen en die voor VL heeeeeel belangrijk is.

Nog amper 50.000 VL stemmen in Brussel.

Laatst gewijzigd door azert : 10 juni 2009 om 09:59.
azert is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:05   #15
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht dat al zo zijn, dan is dat vervelend voor VL want als ze wegtrekken dan verliezen ze de zoon (Brussel) die niet zal meewillen en die voor VL heeeeeel belangrijk is.

Nog amper 50.000 VL stemmen in Brussel.
Hoog tijd om Nederlandstalig onderwijs van topkwaliteit te promoten (ook als tweede taal). Maar volgens mij willen de Franstalige politici in Brussel juist het tegendeel.
Brussel vervult zijn taak van tweetalige hoofdstad van België niet en pest de Nederlandstaligen weg.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 juni 2009 om 10:06.
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:08   #16
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Maar system toch, ik ben geen VB'er he, dus waarom zou ik beginnen huilen?
Ik geef toe dat ik liever de CD&V nog wat kleiner zag, dat is juist. Minder dan de peilingen laten we zeggen.

Waarom sta je zelf niet te juichen en te griniken met het verlies van VB?
Omdat u gewoonweg weet dat N-VA (en LDD) meer winnen dan het VB verliest. En N-VA dat is enkel vlaams-nationlalisme, waar het bij VB en LDD nog speculeren is.
Ja maar u zegt dat de Vlaams-nationalisten geweldig vooruitgaan. U noemt zelfs het cijfer van 5%.

Toch wat ernstig blijven:
Het VB verliest zo'n 9%
de NVA heeft nu een goeie 13%, maar had al bij de vorige verkiezingen zo'n 6%. Dus het NVA wint 7% (en dan is dat hoog geschat, maar afijn) bij deze verkiezingen.

In totaal winnen de Vlaams-nationalisten die 7% van het NVA, maar ze verliezen 9% bij het VB. Dus eigenlijk verliezen de Vlaams-nationalisten bij deze verkiezingen -2%

Nu, laten we fair blijven en aannemen dat 1/4 van LDD Vlaams-nationalisten zijn(wat ik dus niet geloof, maar goed). Eén vierde van 6% = 1.5 %.

De Vlaams-nationalisten winnen dus in de realiteit: -2 % (resultaat uitslag VB + NVa samengeteld) + 1.5% (LDD)= ...?

Maw, ze winnen in feite niets. Meer nog, ze verliezen -0,5%

Dat is dus al een heel ander plaatje dan uw 5%.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 10:14.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:14   #17
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

@system, volgens jouw redenering zou je ook een aantal Vlaams-nationalisten bij het CD&V moeten kunnen terugvinden (bv van mensen die doen wat den dikken uit Vilvoorde zegt) en naar ik hier hoor (ik geloof er geen fluit van hoor), zelfs bij SPa.
Maar het eindresultaat (zeker als je naar de Europese uitslagen kijkt) is voor mij ronduit teleurstellend.

Laatst gewijzigd door Felix (be) : 10 juni 2009 om 10:15.
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:14   #18
Kazan
Minister-President
 
Kazan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 december 2006
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Mocht dat al zo zijn, dan is dat vervelend voor VL want als ze wegtrekken dan verliezen ze de zoon (Brussel) die niet zal meewillen en die voor VL heeeeeel belangrijk is.

Nog amper 50.000 VL stemmen in Brussel.
Daar valt over te discussiëren. Brussel kan niet overleven met een blok aan zijn been (Wallonië).
Kazan is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:20   #19
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
@system, volgens jouw redenering zou je ook een aantal Vlaams-nationalisten bij het CD&V moeten kunnen terugvinden (bv van mensen die doen wat den dikken uit Vilvoorde zegt) en naar ik hier hoor (ik geloof er geen fluit van hoor), zelfs bij SPa.
Maar het eindresultaat (zeker als je naar de Europese uitslagen kijkt) is voor mij ronduit teleurstellend.

Ja dat is juist. Maar dan moet men ook stellen dat men bij het VB een ettelijke niet-nationalisten vindt bij de mensen die op het VB stemmen. Er zijn zelfs royalisten bij de kiezers van het VB volgens een enquête van een jaar of twee geleden.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 10:24.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 10:22   #20
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een grote Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, kreeg de grootste pandoering uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop: 'tout va bien madame la Marquise, tout va bien'.

Wat baten kaars en bril als Den Uyl niet lezen wil?
mis, een openlijk racistische partij, die het Vlaams-nationalisme veel kwaad deed, ging zwaar achteruit.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:55.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be