Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingsforum 2009
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingsforum 2009 Alle discussies omtrent de verkiezingen, de uitslagen, de (houdingen van) partijen, mogelijke meerderheden, de coalitiebesprekingen, commentaren, ...

 
 
Discussietools
Oud 10 juni 2009, 11:11   #41
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
System, man, wordt eens wakker. Het is 4.5%. punt. Nuchtere cijfers weet u wel?
Vermits u eerder getuigt van een simplistische geest en de wiskunde u zo niet ligt, zal ik het proberen begrijpelijker stellen op een manier die uw wat beperkte geest zou kunnen snappen.

De winst van de Vlaamsnationalisten van het NVA kan nooit opwegen tegen tegen de kolossale mokerslag, de ferme oplawaai die de Vlaamsnationalisten van het VB te verduren kregen.

Begijpt u het nu?? Indien niet, pech voor u. Simpeler kan ik het niet maken.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 11:12.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:12   #42
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vermits u eerder getuigt van een simplistische geest en de wiskunde u zo niet ligt, zal ik het proberen begrijpelijker stellen.

De winst van de Vlaamsnationalisten van het NVA kan nooit opwegen tegen tegen de kolossale mokerslag, de ferme oplawaai die de Vlaamsnationalisten van het VB te verduren kregen.

Begijpt u het nu?? Indien niet, pech voor u. Simpeler kan ik het niet maken.
integendeel. het verlies van VB is in feite het schitterendste nieuws voor het Vlaams-nationalisme, uiteraard in combinatie met het succes van NVA.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:13   #43
Fieseler
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Fieseler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juli 2004
Berichten: 12.602
Standaard

De poule van het Vlaams Nationalisme kan men nu, met een zekere mate van onderschatting, op 36% schatten.
Het is duidelijk dat ook de cvp nog een vlaamse vleugel heeft...die voor confederalisme pleit.

Dit wil zeggen dat een meerderheid van de bevolking minstens een confederale staat voorstaat.

Echter: door het feit dat er een belangrijk deel
A/ opgezogen en geneutraliseerd wordt in de establishmentspartij die de cvp is
B/ in het cordon zit (en liefst voor altijd als het van de nva afhangt)
C/ Bart De Wever hemel en aarde moet bewegen (wij willen de ganse zee in onze wijn doen maar laat ons aub toch maar mee aan tafel schuiven) om niet zelf in een "Velvet Cordon" terecht te komen

Zal de wens van de (waarschijnlijk) meerderheid van de Vlamingen eens te meer het gelag moeten betalen.
Ik heb daar geen moeite bij want het slavenvolk heeft gekozen voor onderdrukking.
__________________
Though i walk through the valley of the shadow of death, i will fear no evil, for thou art with me

Laatst gewijzigd door Fieseler : 10 juni 2009 om 11:13.
Fieseler is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:21   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
integendeel. het verlies van VB is in feite het schitterendste nieuws voor het Vlaams-nationalisme, uiteraard in combinatie met het succes van NVA.
Natuurlijk is het een puike uitslag van het NVA. Dat betwist ik ook niet. Maar daar ging het niet over.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 11:22.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:36   #45
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Natuurlijk is het een puike uitslag van het NVA. Dat betwist ik ook niet. Maar daar ging het niet over.Ja maar u zegt dat de Vlaams-nationalisten geweldig vooruitgaan. U noemt zelfs het cijfer van 5%.

Toch wat ernstig blijven:
Het VB verliest zo'n 9%
de NVA heeft nu een goeie 13%, maar had al bij de vorige verkiezingen zo'n 6%. Dus het NVA wint 7% (en dan is dat hoog geschat, maar afijn) bij deze verkiezingen.

In totaal winnen de Vlaams-nationalisten die 7% van het NVA, maar ze verliezen 9% bij het VB. Dus eigenlijk verliezen de Vlaams-nationalisten bij deze verkiezingen -2%

Nu, laten we fair blijven en aannemen dat 1/4 van LDD Vlaams-nationalisten zijn(wat ik dus niet geloof, maar goed). Eén vierde van 6% = 1.5 %.

De Vlaams-nationalisten winnen dus in de realiteit: -2 % (resultaat uitslag VB + NVa samengeteld) + 1.5% (LDD)= ...?

Maw, ze winnen in feite niets. Meer nog, ze verliezen -0,5%

Dat is dus al een heel ander plaatje dan uw 5%.
Tel in zetels :
2004:
VB:29
NVA:6
=35 of 28%

2009
VB:21
NVA:16
LDD:8
=37 zonder LDD en 45 met = 30% tot 36%

Winst van 2 a 8% dus


Laten we dus idd ernstig blijven en niet cijfertjes gaan manipuleren.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:44   #46
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Tel in zetels :
2004:
VB:29
NVA:6
=35 of 28%

2009
VB:21
NVA:16
LDD:8
=37 zonder LDD en 45 met = 30% tot 36%

Winst van 2 a 8% dus


Laten we dus idd ernstig blijven en niet cijfertjes gaan manipuleren.
We hadden het wel over winst en verlies in % stemmen.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 11:44.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:56   #47
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Een grote Vlaams-nationalistische partij, het Vlaams Belang, kreeg de grootste pandoering uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop: 'tout va bien madame la Marquise, tout va bien'.

Wat baten kaars en bril als Den Uyl niet lezen wil?
Een kleine Vlaams-nationalistische partij, de N-VA, werd dan weer een middelgrote partij en haalde de beste score uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop "tout va bien madame la Marquise, tout va bien."

Een andere separatistische partij, Lijst Dedecker, kwam dan vanuit het niets op 7-8%. En toch zingt u volop "tout va bien madame la Marquise, tout va bien."

__________________
Renesse is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:58   #48
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
Een kleine Vlaams-nationalistische partij, de N-VA, werd dan weer een middelgrote partij en haalde de beste score uit zijn geschiedenis ooit. En toch zingt u volop "tout va bien madame la Marquise, tout va bien."

Een andere separatistische partij, Lijst Dedecker, kwam dan vanuit het niets op 7-8%. En toch zingt u volop "tout va bien madame la Marquise, tout va bien."

Ja maar als de ene Vlaamsnationalistische partij 7-8% wint, terwijl de andere in dezelfde verkiezing een goede 9% verliest, dan staat u nog in totaal op verlies. En dat is is wat ik stel. Maar blijkbaar is dat te hoog voor u gegrepen.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 11:59.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 11:58   #49
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We hadden het wel over winst en verlies in % stemmen.
1. In een parlementair systeem is dat van GEEN ENKEL belang. Ik ga er ook niet mee akkoord, maar zo is het.

2. Dat valt niet objectief te meten aangezien de kartelformule ervoor zorgt dat je niet weet hoeveel er voor CD&V hebben gesteld, hoeveel voor N-VA en hoeveel voor het kartel specifiek.
__________________
Renesse is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:00   #50
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ja maar als de ene Vlaamsnatiolistische partij 7-8% wint en de andere een goede 9% verliest, dan staat u nog in totaal op verlies. En dat is is wat ik stel.
...en dan is er nog een andere die (tegenover 2003 weliswaar, anders objectief niet te meten) 8-9% stijgt. U bent nogal selectief in de interpretatie van de feiten me dunkt.
__________________
Renesse is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:06   #51
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Renesse Bekijk bericht
1. In een parlementair systeem is dat van GEEN ENKEL belang. Ik ga er ook niet mee akkoord, maar zo is het.

2. Dat valt niet objectief te meten aangezien de kartelformule ervoor zorgt dat je niet weet hoeveel er voor CD&V hebben gesteld, hoeveel voor N-VA en hoeveel voor het kartel specifiek.
Maar zelfs in het aantal zetels is de winst van de Vlaamsnationalisten zeer magertjes in vergelijking met vorige verkiezingen.
In 2004: 35 zetels.
In 2009: 37 zetels.

Twee zeteltjes meer ocharme. En waarvan er minstens één meer dan waarschijnlijk te wijten is aan het kiessysteem ook nog. Wat er nu zo te juichen valt bij de Vlaamsnationalisten, is mij totaal vreemd.Waarom zoeveel poeha over die uitslag is onduidelijk. Wat meer bescheidenheid zou misschien wel passen.

Daar komt bij dat in aantal procenten stemmen, de Vlaamsnationalisten er op achteruit gingen door de dreun die het VB moest incasseren. En d�*�*r wordt er zedig over gezwegen in hun middens. Ergens te begrijpen natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 12:13.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:09   #52
born2bewild
Banneling
 
 
Geregistreerd: 18 februari 2006
Locatie: 2000
Berichten: 21.703
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zelfs in het aantal zetels is de winst van de Vlaamsnationalisten zeer magertjes in vergelijking met vorige verkiezingen.
In 2004: 35 zetels.
In 2009: 37 zetels.

Twee zeteltjes. En waarvan er minstens één meer dan waarschijnlijk te wijten is aan het kiessysteem ook nog.
inderdaad, verhofstadt heeft het kiessysteem danig geengineerd. En dat was om het vlaams nationalisme een cadeau te doen.

goed gezien systeem
born2bewild is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:15   #53
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
We hadden het wel over winst en verlies in % stemmen.
Omdat je daarmee kan sjoemelen omdat in 2004 het heel onduidelijk is met alle kartels.

Nee zetels IS het ENIGE dat telt en dus de enige manier waarop je kan vergelijken.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:17   #54
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Omdat je daarmee kan sjoemelen omdat in 2004 het heel onduidelijk is met alle kartels.

Nee zetels IS het ENIGE dat telt en dus de enige manier waarop je kan vergelijken.
U kunt moeilijk sjoemelen met het verlies in procenten van het VB. Dat verlies is kristalklaar. En wat de zetels betreft, nogmaals, twee zeteltjes meer in vergelijking met vorige Vlaamse verkiezingen voor de Vlaamsnationalisten, waarvan één twijfelachtige, is nu ook niet om over naar huis te schrijven.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 12:18.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:18   #55
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zelfs in het aantal zetels is de winst van de Vlaamsnationalisten zeer magertjes in vergelijking met vorige verkiezingen.
In 2004: 35 zetels.
In 2009: 37 zetels.
Dan negeer je compleet LDD, 8 zetels dan zit je al aan 45 .

in 99 was 30 zetels

Citaat:
Twee zeteltjes meer ocharme. En waarvan er minstens één meer dan waarschijnlijk te wijten is aan het kiessysteem ook nog. Wat er nu zo te juichen valt bij de Vlaamsnationalisten, is mij totaal vreemd.Waarom zoeveel poeha over die uitslag is onduidelijk. Wat meer bescheidenheid zou misschien wel passen.
Enkel als je de cijfers verdraait .

Citaat:
Daar komt bij dat in aantal procenten stemmen, de Vlaamsnationalisten er op achteruit gingen door de dreun die het VB moest incasseren. En d�*�*r wordt er zedig over gezwegen in hun middens. Ergens te begrijpen natuurlijk.
Onzin, nogmaals enkel als je LDD volledig negeert en enkel als je met de kartels de cijfers van 2004 opblaast.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:19   #56
Felix (be)
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 3 augustus 2008
Locatie: Hasselt
Berichten: 2.527
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zelfs in het aantal zetels is de winst van de Vlaamsnationalisten zeer magertjes in vergelijking met vorige verkiezingen.
In 2004: 35 zetels.
In 2009: 37 zetels.

Twee zeteltjes meer ocharme. En waarvan er minstens één meer dan waarschijnlijk te wijten is aan het kiessysteem ook nog. Wat er nu zo te juichen valt bij de Vlaamsnationalisten, is mij totaal vreemd.Waarom zoeveel poeha over die uitslag is onduidelijk. Wat meer bescheidenheid zou misschien wel passen.

Daar komt bij dat in aantal procenten stemmen, de Vlaamsnationalisten er op achteruit gingen. En d�*�*r wordt er zedig over gezwegen in hun middens. Ergens te begrijpen natuurlijk.
Ik vind het een moeilijke discussie system.
Ik heb ook behoorlijk wat twijfels over LDD (paradox: ik vind Dedecker tegelijkertijd een opportunist én, jawel een principieel iemand; de vraag is m.i. vooral waar zijn principes echt liggen...)*, maar ben nog altijd geneigd om ze het voordeel van de twijfel te gunnen.
Als ze op een bepaald moment (de kans krijgen om) hun jas zouden draaien, gaat hen dat veel meer stemmen kosten dan algemeen gedacht wordt.

*LDD heeft, denk ik, het "communautaire thema" bewust wat aan de kant gelaten omdat ze niet zonder reden dachten dat dat momenteel niet goed zou vallen.
N-VA heeft "het" voor de verkiezingen ook niet van de daken zitten schreeuwen. Hun visuele (ondanks alles tamelijk brave) boodschap is echter blijkbaar behoorlijk goed aangekomen.
Felix (be) is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:19   #57
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9 Bekijk bericht
Dan negeer je compleet LDD, 8 zetels dan zit je al aan 45 .

in 99 was 30 zetels


Enkel als je de cijfers verdraait .


Onzin, nogmaals enkel als je LDD volledig negeert en enkel als je met de kartels de cijfers van 2004 opblaast.
De LDD is geen Vlaams-nationalistische partij. Dat is een allegaartje van ik weet niet wie. De LDD is wel Vlaamsgezind. Maar dat is wat anders. We hebben het hier over uitgesproken Vlaams-nationalistische partijen. Die als dusdanig opkwamen bij de verkiezingen. En hun magere winst is zegge en telle een armzalige 2 zetels.

Laatst gewijzigd door system : 10 juni 2009 om 12:21.
system is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:19   #58
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
De LDD is geen Vlaams-nationalistische partij. Dat is een allegaartje van ik weet niet wie.
zo is het natuurlijk gemakkelijk. een Bouckaert gaat het graag horen!
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:19   #59
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar zelfs in het aantal zetels is de winst van de Vlaamsnationalisten zeer magertjes in vergelijking met vorige verkiezingen.
In 2004: 35 zetels.
In 2009: 37 zetels.

Twee zeteltjes meer ocharme.
U bent er niet om verlegen om hier en daar een cijfertje te verdraaien. Al heeft u wel gelijk wat betreft dat het aantal zetels tegen valt:

N-VA: van 7 naar 16: +9
LDD: van 3 naar 8: +5
VB: van 32 naar 21: -11

In mijn wiskunde is dat nog altijd +3 komt overeen met 2,5% winst. Dat is winst, maar inderdaad geen monsterwinst. U blaast hier tegelijk koud en warm, want wat zei u:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
dan staat u nog in totaal op verlies. En dat is is wat ik stel.
Kortom, de ene keer zegt u dat we op verlies staan, de andere keer is het magere winst. Ja, wat is het nu? Weet je het zelf eigenlijk nog wel?

Citaat:
Daar komt bij dat in aantal procenten stemmen, de Vlaamsnationalisten er op achteruit gingen. En d�*�*r wordt er zedig over gezwegen in hun middens. Ergens te begrijpen natuurlijk.
Nogal wiedes, de vlaamsnationalisten weten immers niet door dat vervloekte stemgeheim hoeveel mensen er echt op N-VA hebben gestemd in 2004. Maar voor God allemachtig also known as system hebben de kiesintenties van de Vlaams Kartelstemmers 2004 geen geheimen.
__________________
Renesse is offline  
Oud 10 juni 2009, 12:20   #60
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 31 oktober 2003
Berichten: 10.341
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U kunt moeilijk sjoemelen met het verlies in procenten van het VB. Dat verlies is kristalklaar. En wat de zetels betreft, nogmaals, twee zeteltjes meer, voor de Vlaamsnationalisten, waarvan één twijfelachtige, is nu ook niet om over naar huis te schrijven.
Maar wel met de hoedveelheid van NVA in het kartel : jij beweerd 6% terwijl qua zetels ze 4% hebben. 4 % wat ook de helft van de uitslag van de VU was en wat dus veel logischer is dan jouw verzonnen 6 %

Daarnaast vergeet je compleet LDD, dat een even nationalistisch programma als NVA of VB heeft.

Tel ik al dat op dan verkiest VB 9% en winnen NVA en LDD 16%, of een winst van 7% wat overeenkomt met de winst qua zetels.
__________________
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."



-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:54.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be