Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 9 juni 2010, 07:58   #41
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Eej Stropkeuh, de beste man wil zijn NEDERLANDS verbeteren en jij maakt er een laf aftreksel van, met alle respect voor het Limburgs-Verkavelingsvlaams
Verkavelingsvlaams is ook een vorm van Nederlands, zij het geen Algemeen Nederlands.

Al vrees ik dat jullie de man/vrouw hebben weggejaagd
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 12:45   #42
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Burkide Bekijk bericht
Verkavelingsvlaams is ook een vorm van Nederlands, zij het geen Algemeen Nederlands.

Al vrees ik dat jullie de man/vrouw hebben weggejaagd
Verkavelingsvlaams en Poldernederlands zijn vormen van het Algemeen Nederlands, die geen navolging verdienen.

Het zou jammer zijn als door het bruuske optreden van sommigen een enthousiaste student(e) Germaanse talen zou worden weggejaagd. Politics is een thuishaven voor intelligente mensen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juni 2010, 16:44   #43
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Verkavelingsvlaams en Poldernederlands zijn vormen van het Algemeen Nederlands, die geen navolging verdienen.

Het zou jammer zijn als door het bruuske optreden van sommigen een enthousiaste student(e) Germaanse talen zou worden weggejaagd. Politics is een thuishaven voor intelligente mensen.
Weggejaagd? Geen spraak van. Mijn interesse voor jullie taal is niet te stillen
Van mij mogen jullie Antwerps, Limburgs of zelfs West-Vlaams - klappen () - maar of ik het zal begrijpen? Hmm andere vraag!
PS. Mijn vriendin komt uit Limburg, haar moeder kan geen AN (en neem het maar van mij aan: een Waal die in het Limburgs wordt aangesproken, bakt er niet veel van haha)... misschien dat ik hier toch wat mee ben
Bedankt voor jullie antwoorden.

Laatst gewijzigd door Phrantic : 9 juni 2010 om 17:12.
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 03:38   #44
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Weggejaagd? Geen spraak van. Mijn interesse voor jullie taal is niet te stillen
Van mij mogen jullie Antwerps, Limburgs of zelfs West-Vlaams - klappen () - maar of ik het zal begrijpen? Hmm andere vraag!
PS. Mijn vriendin komt uit Limburg, haar moeder kan geen AN (en neem het maar van mij aan: een Waal die in het Limburgs wordt aangesproken, bakt er niet veel van haha)... misschien dat ik hier toch wat mee ben
Bedankt voor jullie antwoorden.
Wie sjoen os Limburgs is....
Dich hebs de beste oetgekooze !!!
En schoon moeder in spe zal dich wel Limburgs liere kalle...
BTW miss dat System je ook nog kan helpe of Henri??? Das ook een limburger van origine.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 11:23   #45
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Weggejaagd? Geen spraak van. Mijn interesse voor jullie taal is niet te stillen
Van mij mogen jullie Antwerps, Limburgs of zelfs West-Vlaams - klappen () - maar of ik het zal begrijpen? Hmm andere vraag!
PS. Mijn vriendin komt uit Limburg, haar moeder kan geen AN (en neem het maar van mij aan: een Waal die in het Limburgs wordt aangesproken, bakt er niet veel van haha)... misschien dat ik hier toch wat mee ben
Bedankt voor jullie antwoorden.
Zalig de hongerigen, want zij zullen gevoed worden.

De dialectsprekers mogen in eigen kring best hun dialect gebruiken, maar in contacten met vreemdelingen (standaardtaalgenoten of zelfs buitenlanders), dient men gewoon Algemeen Nederlands te spreken. Dat is een kwestie van (taal)fatsoen.

Ik vermoed dat de volgende dialectzin moeite zal opleveren. Hij komt uit het Veluws dat ook in Apeldoorn door dialectsprekers wordt gesproken:

Veugeltjies die vrog zingt, bint veur de katte!

Ik ben benieuwd of u deze zin kunt 'vertalen' naar het AN.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 14:32   #46
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Zalig de hongerigen, want zij zullen gevoed worden.

De dialectsprekers mogen in eigen kring best hun dialect gebruiken, maar in contacten met vreemdelingen (standaardtaalgenoten of zelfs buitenlanders), dient men gewoon Algemeen Nederlands te spreken. Dat is een kwestie van (taal)fatsoen.

Ik vermoed dat de volgende dialectzin moeite zal opleveren. Hij komt uit het Veluws dat ook in Apeldoorn door dialectsprekers wordt gesproken:

Veugeltjies die vrog zingt, bint veur de katte!

Ik ben benieuwd of u deze zin kunt 'vertalen' naar het AN.
Ik ga volledig akkoord met wat in het vet uitgedrukt staat (of hoe zeg je dat? )

Vogeltjes die vroeg zingen, zijn voor de katten? Haha ik snap er niks van!
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 14:36   #47
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Wie sjoen os Limburgs is....
Dich hebs de beste oetgekooze !!!
En schoon moeder in spe zal dich wel Limburgs liere kalle...
BTW miss dat System je ook nog kan helpe of Henri??? Das ook een limburger van origine.
Aaah Limburg, hoe lief zijn de mensen daar... hoe prachtig haar landschap!
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 20:41   #48
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Aaah Limburg, hoe lief zijn de mensen daar... hoe prachtig haar landschap!
Inderdaad de groene provincie aan beide kanten van de Maas, en de grens.
Die grens wordt langzaam weggevaagd.
Ik woon in Oost-Limburg (NL-Limburg) al 40jr, maar kom origineel uit Vlaandrs.
Kent gij het Limburg Charter?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgcharter
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2010, 21:36   #49
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Inderdaad de groene provincie aan beide kanten van de Maas, en de grens.
Die grens wordt langzaam weggevaagd.
Ik woon in Oost-Limburg (NL-Limburg) al 40jr, maar kom origineel uit Vlaandrs.
Kent gij het Limburg Charter?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Limburgcharter
Dat kende ik eigenlijk niet... Nu wel, bedankt!
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 16:57   #50
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
PS. Mijn vriendin komt uit Limburg, haar moeder kan geen AN (en neem het maar van mij aan: een Waal die in het Limburgs wordt aangesproken, bakt er niet veel van haha)... misschien dat ik hier toch wat mee ben
Bedankt voor jullie antwoorden.
Een Vlaming die in het Limburgs wordt aangesproken bakt er ook niks van. Erger: paar weken geleden nog voorgehad. Een zuid-Limburgse verstond er niks van toen ik met mijn zoon in het Maaslands-Limburgs praatte.
Het ligt er dus veel aan in welk deel van Limburg de moeder van je vriendin woont.
Houdt er rekening mee dat voor veel Limburgers (mijzelf meegerekend) Nederlands niet de moedertaal is.
Omdat je talen studeert kan de uitleg waarom Limburgs voor velen moeilijk begrijpbaar is jouw interesseren: http://www.let.ru.nl/gep/carlos/nrc9sep06carlos.pdf
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juni 2010, 17:24   #51
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Een Vlaming die in het Limburgs wordt aangesproken bakt er ook niks van. Erger: paar weken geleden nog voorgehad. Een zuid-Limburgse verstond er niks van toen ik met mijn zoon in het Maaslands-Limburgs praatte.
Het ligt er dus veel aan in welk deel van Limburg de moeder van je vriendin woont.
Houdt er rekening mee dat voor veel Limburgers (mijzelf meegerekend) Nederlands niet de moedertaal is.
Omdat je talen studeert kan de uitleg waarom Limburgs voor velen moeilijk begrijpbaar is jouw interesseren: http://www.let.ru.nl/gep/carlos/nrc9sep06carlos.pdf
Bedankt voor het leerrijke artikel! Tja ik vind het zelf gênant om naar mijn schoonmoeder te moeten luisteren. Het enige wat ik kan doen is... jaknikken haha
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 21:49   #52
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Ik ga volledig akkoord met wat in het vet uitgedrukt staat (of hoe zeg je dat? )

Vogeltjes die vroeg zingen, zijn voor de katten? Haha ik snap er niks van!
Vogeltjes, die zoo vroeg zingen, krijgt de poes
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 juni 2010, 22:01   #53
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Mooie Vlaamse uitdrukken:
En de hollandse:
Vereniging ter behoud van het Nietszeggende Spreekwoord

Laatst gewijzigd door fonne : 21 juni 2010 om 22:01.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 00:01   #54
Phrantic
Vreemdeling
 
Phrantic's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 juni 2010
Locatie: Namen
Berichten: 37
Stuur een bericht via MSN naar Phrantic
Standaard

Amai dat zijn een hele reeks uitdrukkingen zeg!
Phrantic is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 14:33   #55
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Neem het hem niet kwalijk, er zijn hier genoeg mensen die zich wel normaal kunnen gedragen. Hij woont overigens in Wallonië.
@phrantic: en van Henri1 zult u ook geen Nederlands kunnen leren. Misschien kent hij wel Frans, dat weet ik niet, en dat hebt u ook niet nodig.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 juni 2010 om 14:34.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 14:37   #56
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Torkilson Bekijk bericht
Om verwarring te vermijden, het gaat hier niet over seks, maar over "kakken", "een splinter uit de rug duwen", ....

Een "poep" bij ons is een kont, "poepen" is seks hebben, "de blauwe poep" een jeanswinkel.
Phrantic is hier nog maar pas en ze krijgt meteen, als het ware, de nachtpot van de Nederlandse taal over zich heen.

Doet me denken aan de tijd toen ik in Mohammedanistan aankwam. De eerste Arabische woorden die mij werden bijgebracht waren ook van dat genre. Ik dacht toen: wat een kinderen!

Nu weet ik dat het bij ons niet beter is.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 juni 2010, 14:45   #57
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fien Fluytenzuyger Bekijk bericht
Mooie Vlaamse uitdrukken:

Wat baten kaars en bril, als de uil niet zien(en) wil?

Als je van een Hollander/Antwerpenaar niet gekloot bent, is 't teken dat hij het vergeten is.

Vliegen de zwaluwen laag, hangt de boer zijn zaad waarschijnlijk in de haag.

Hij is ook niet van twee oude wijven gemaakt.
(= Hij laat zich niet vlug vangen)

Als de melk smaakt naar stront, is de koe ongezond.
(=als er zich problemen voordoen, kun je maar beter op zoek gaan naar de oorzaken die eraan ten gronde liggen)

Beter een bleine (blaar voor de Hollanders) op uw duim dan een flesje zonder gat.
(= draag zorg voor je flesje bier op plaatsen waar je door omstandigheden vaak een onverwachtse en ongewilde duw te beurt valt)


Ik moet plassen:

'k Ga m'n patatten gaan afgieten.
'k Ga gaan waar de koning te voet gaat.



En een snelcursus West-Vlaams (Om de goeie te kunnen onderscheiden van al die Brabanders en Ollanders op dit forum ) :



even opfrissen:

ik: ikke
jij: gie
hij: em
zij: zie
wij: widder
jullie: gieder, gidder
zij(meervoud): zidder

dus: vervoeging zijn... is:

ikke ben/ ik benne
gie zie
em is/ ie ist ie em
widder zin
gidder zit
zidder zin


belangrijk! het juist vervoegen van ja en neen!

ja, nee (ik) jaok, nin'k
ja, nee(jij) joagt, nèht
ja, nee(hij) jaoj, neij
ja, nee(zij) jaos, nès
ja, nee(wij) jaow, neew of niw
ja, nee(jullie) jaoht, neegt
ja, nee(zij, mv) joas, nins, neens


"Ik kan U verzekeren dat ik de door U zopas aangehaalde acties niet ondernomen heb of ga ondernemen":

Jommojakkundoen
Moeten we daar nou een Waal(se) mee lastig vallen? Dat is allemaal dialect dat ik als Vlaming zelf niet ken. Limburgs, Westvlaams, Antwerps. Pff, mijn Oostvlaamse familie spreekt bijna geen Oostvlaams meer, en de Limburgers kennen helemaal geen Limburgs meer.

Jullie willen terug naar de oude tijd. Dat is toch niets voor een student(e) Germaanse! Behalve die kaars en bril natuurlijk.

De rest: er zijn mensen die dat mooi vinden omdat ze het al jaren niet meer gehoord hebben, of omdat de jeugd het niet meer kent. Ik heb al die West-Vlaamse eigenaardigheden nog nooit in heel mijn leven van iemand gehoord.
__________________
Harry Truman, 1941: “If we see that Germany is winning we ought to help Russia and if Russia is winning we ought to help Germany, and that way let them kill as many as possible"
Henry Kissinger: “To be an enemy of America can be dangerous, but to be a friend is fatal.”

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 22 juni 2010 om 14:48.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2010, 09:32   #58
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo Bekijk bericht
Moeten we daar nou een Waal(se) mee lastig vallen? Dat is allemaal dialect dat ik als Vlaming zelf niet ken. Limburgs, Westvlaams, Antwerps. Pff, mijn Oostvlaamse familie spreekt bijna geen Oostvlaams meer, en de Limburgers kennen helemaal geen Limburgs meer.

Jullie willen terug naar de oude tijd. Dat is toch niets voor een student(e) Germaanse! Behalve die kaars en bril natuurlijk.

De rest: er zijn mensen die dat mooi vinden omdat ze het al jaren niet meer gehoord hebben, of omdat de jeugd het niet meer kent. Ik heb al die West-Vlaamse eigenaardigheden nog nooit in heel mijn leven van iemand gehoord.
Dan heb je nog nooit een Westvlaming dialect horen spreken!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2010, 11:11   #59
Snerror
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 13 mei 2010
Berichten: 7.445
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrantic Bekijk bericht
Hallo,
Voor zover ik me kan herinneren, heb ik altijd een voorliefde gehad voor Germaanse talen. Waarom? Goeie vraag. Waarschijnlijk omdat ik in België woon en dat ik langzamerhand ben gaan inzien dat tweetaligheid ooit mij een baan zal bezorgen. Een andere reden zou zijn dat ik goed wil functioneren in de maatschappij, maar daar ga ik niet over uitweiden (tenzij ik erom word gevraagd, uiteraard). Volgens mij moet België blijven bestaan, want ik vind dat België een positief imago moet uitdragen naar Europa. We leven toch in een drietalig land, da's op zich een meerwaarde, niet?
De voornaamste reden dat Walen Nederlands leren is economisch, niet uit respect voor hun mede-Belgen.
Verder kan je er ook moeilijk omheen dat veel meer Vlamingen Frans spreken dan vica versa. In mijn buurt (Halle - Vlaams-Brabant) wonen veel franstaligen, de enige taal waarmee met deze mensen te communiceren valt is in het Frans.
Als een franstalige moeite doet om Nederlands te spreken Vlaanderen wordt die meteen met respect en open armen ontvangen (naar mijn ervaring toch), als een Vlaming Frans spreekt in Brussel/Wallonië wordt dat als een vanzelfsprekendheid beschouwd.

Laatst gewijzigd door Snerror : 23 juni 2010 om 11:12.
Snerror is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 juni 2010, 12:13   #60
Glenneke
Provinciaal Statenlid
 
Glenneke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juni 2010
Berichten: 716
Standaard

Ik wens je alvast proficiat met je moedige besluit

Ik vind Frans een moeilijke taal vanwege de vele verschillende tijden en het feit dat alles een genus (geslacht) heeft. Kan begrijpen dat het omgekeerde dus even moeilijk is. Vooral omdat onze vervoegingen totaal verschillen, zo denk ik dat het bij jullie niet mogelijk is om een dt fout te maken

De reden waarom meer Vlamingen Frans kennen dan Walen Nederlands is volgens mij dat het niet verplicht is om Nederlands te leren in Wallonië
Glenneke is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:04.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be