Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Algemeen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 2 oktober 2002, 13:13   #1
FMisplon
Provinciaal Gedeputeerde
 
FMisplon's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 maart 2002
Locatie: (kot) Leuven | (thuis) Koolskamp
Berichten: 896
Stuur een bericht via MSN naar FMisplon
Standaard

Sinds enkele jaren leeft er een onverklaarbare drang bij de VLD-kopstukken om tijdens de parlementaire vakantie naar de Italiaanse regio Toscane te verhuizen. Meer nog elk jaar trekken er meer en meer mandatarissen naar het vroegere Etrurië om daar de stress van een jaar hard werken van zich af te schudden en om na te denken over de zin van het leven en meer van dit leuks.

Guy Verhofstadt ,onze huidige premier, was als ik mij niet vergis de eerste Vlaamse liberaal die zich openlijk uitte als Toscaan ad interim, de adembenemende uitzichten en de hemelse plaatselijke wijnen waren volgens hem ongeëvenaard en hij liet het dan ook niet na dit veelvuldig te vermelden als er in de media naar zijn vakantieplannen gevraagd werd.
Verhofstadts betoog werkte blijkbaar aanstekelijk want kijk, in de zomer van 2001 kwam de partijvoorzitter op bezoek en hij kwam niet alleen, hij had nog een dissidente christen-democraat meegenomen samen met 2 journalisten, de ene met al wat meer belangen als de andere. In ieder geval moet er daar toch iets speciaals in de lucht hebben gehangen want na een week van discussie waren de fundamenten voor het veelbesproken huwelijk tussen de VLD van De Gucht en de NCD van Van Hecke gelegd. Het idee voor de grote volkspartij was geboren al moet het al jaren latent aanwezig geweest zijn in De Guchts hersenen.
Maar ik dwaal af, terug naar de actualiteit en dat brengt ons ook in één keer bij de verklaring van de titel van dit schrijfsel. Onlangs werd ik verrast door een optreden van kamervoorzitter en eerste burger van het land Herman De Croo in het populaire actualiteitsmagazine Ter Zake. Oorspronkelijk was hij daar om over de perikelen in het parlement rapport uit te brengen: de nieuwe stemmachine had dienst geweigerd toen er over de nieuwe kieswet moest gestemd worden en op de koop toe had een overijverige ambtenaar al een tekst laten drukken en verspreiden waarin verklaard werd dat de nieuwe kieswet al goedgekeurd was, terwijl hij dus nog niet eens gestemd was! In ieder geval de bevallige Phara De Aguirre vraagt wat over dit alles en De Croo antwoordt rustig en geroutineerd zoals altijd, als het gesprek plots een andere wending neemt. De presentatrice begint over de lijstverdeling voor de komende verkiezingen en hoe dat nu allemaal moet in Oost-Vlaanderen want als er binnenkort een kamerlijst moet opgesteld worden dan dreigen er problemen. De eerste plaats van Verhofstadt staat buiten kijf, en dan begint de miserie, door een nieuwe wet moeten er nu evenveel vrouwen als mannen op de lijst staan en de meeste partijen hebben al aangekondigd dat ze hierbij ook nog het ritsprincipe gaan toepassen. Als de VLD deze tendens volgt dan zou de 2de plaats aan de rijzende ster van de Vlaamse liberalen, Fientje Moerman, toekomen. Geen probleem zou U zeggen, toch wel want zo bloklettert De Standaard: De Croo wil niet op drie. Inderdaad, de kamervoorzitter wil zijn tweede plaats niet afgeven en desnoods moeten de leden maar beslissen over zijn lot, aldus de goedlachse burgemeester van Brakel.
Nu heb ik een betere oplossing voor dit probleem: een race naar Toscane.De 2 rivalen moeten zonder geld of landkaart om het eerst naar de Toscaanse villa van Verhofstadt geraken, alwaar de eerste z'n prijs van de premier in ontvangst mag nemen: een ticket voor de 2de plaats op de kamerlijst voor de verkiezingen van 2003 en een retourticket naar Brussel met het vliegtuig om op iets aangenamere wijze terug te kunnen keren naar het thuisfront. De verliezer heeft minder geluk, die krijgt een derde plaats op diezelfde lijst en een treinticketje met 6 overstappen naar het altijd aangename station Brussel-Zuid.

Ik hoop dat de ereleden die ik in dit artikel heb vermeld mijn idee zien zitten, het zou bovendien nog goed kunnen zijn voor de partijkas. Als dit avontuur kan gefilmd worden, dan heeft VTM zeker een nieuwe hit op zondagavond, ze zouden nogal geld geven om eindelijk de VRT op zijn eigen terrein te kunnen verslaan.

Gilles Van der Stuyft
FMisplon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2002, 13:27   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 114.679
Standaard

Waarom het letterlijk en figuurlijk zo ver gaan zoeken? Als de VLD zijn eigen wetten ernstig neemt is er zelfs geen probleem.
Als een ouwe krokodil zoals De Croo zichzelf op deze manier uit de politieke prijzenpot weert is dat alleen maar mooi meegenomen.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:42.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be