Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Bekijk resultaten enquête: Hebben alle mannen imperialistische trekjes ?
Ja ! 5 25,00%
Nee ! 12 60,00%
Ik weet het niet ? 3 15,00%
Aantal stemmers: 20. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 25 september 2003, 19:28   #1
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Vandaag op het werk, tijdens de koffieklets met een vrouwelijke collega, hadden we het over de vrijspraak van Amina Lawal in Nigeria. We hadden het onder andere over hoe het nog steeds bestaat dat godsdienst en staat nog zo verweven kunnen zijn. Daarbij, valt het mij op, dat in elke godsdienst (tot zover mij bekend) altijd de vrouwen op een of andere manier of gediscrimineerd worden, of genegeerd, als onrein wezen wordt beschreven,de schuld en verantwoordelijkheid van alles krijgen, uitgesloten, ...noem maar op. En in alle godsdiensten is het aanbeden wezen, weer een vent, of heeft op zijn minst mannelijke kenmerken.
Het feit dat godsdienst is made by men, wil dat zeggen dat mannen gewoon meer nood hebben om in een supernatuurlijk wezen te geloven, alhoewel er evenveel vrouwen gelovig zijn ? Waarom sloten en sluiten de makers altijd de vrouwen uit ?
Enkele voorbeelden: katholicisme: erfzonde is de schuld van de vrouw, zij beet in die appel, geen vrouwelijke priesters (apostelen), maria was maagd, god de VADER, en jezus de ZOON.....
islam: sharia: steniging van de vrouwen voor overspel, straf als een ongetrouwde vrouw zwanger is, de vrouwen moeten nog maagd zijn als ze trouwen, vrouwelijke besnijdenis,sluier, geen vrouwelijke imams, geen vrouwen in de moskee (allah, mohammed zijn venten)
jodendom: vrouw is onrein als ze menstrueert, (jahwe is een vent)
bouddhisme: geen vrouwelijke monniken, een vrouw mag een monnik niet aanraken, zelf al is het maar om iets af te geven (bouddha is een vent),
etc
En zo kan je het ook doortrekken in de politiek: mannen als julius caesar, bush, alexander de grote, napoleon, hitler, mussolini, stalin, saddam....allemaal imperialisten....

Trouwens is het niet dat sinds vrouwen stemrecht hebben er geen wereldoorlogen meer zijn uitgebroken ????? En dit stemrecht op een pacifistische manier is verkregen ?

Mannen, shame on you !!!
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 19:44   #2
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Trouwens is het niet dat sinds vrouwen stemrecht hebben er geen wereldoorlogen meer zijn uitgebroken ????? En dit stemrecht op een pacifistische manier is verkregen ?
Ik geloof dat vrouwen in de jaren '30 stemrecht hadden in Duitsland.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 19:46   #3
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Citaat:
Trouwens is het niet dat sinds vrouwen stemrecht hebben er geen wereldoorlogen meer zijn uitgebroken ????? En dit stemrecht op een pacifistische manier is verkregen ?
Ik geloof dat vrouwen in de jaren '30 stemrecht hadden in Duitsland.
Dat zal die 70% kiezers geweest zijn die niet op hitler hebben gestemd !
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 19:47   #4
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 19:48   #5
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 20:52   #6
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

In de voorchristelijke tijden waren het vooral matriarchale samenlevingen. Ik denk niet dat die dan zo veel beter waren.
__________________
pri via opinio, ne prelegu.
pri alies opinioj, nepre legu!
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 september 2003, 21:09   #7
Patriot!
Secretaris-Generaal VN
 
Patriot!'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 oktober 2002
Locatie: België - Belgique - Belgien - Belgium
Berichten: 21.353
Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Alle mannen uitroeien!!!!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 06:03   #8
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Kwa veralgemening kan uw uitspraak tellen. Misschien kunt ge beter overstappen van BUB naar FN, daar kunnen ze discriminerende mensen zoals u nog gebruiken. (en neen Patriot, 't is niet over uw lollige commentaar)
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 07:56   #9
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Kwa veralgemening kan uw uitspraak tellen. Misschien kunt ge beter overstappen van BUB naar FN, daar kunnen ze discriminerende mensen zoals u nog gebruiken. (en neen Patriot, 't is niet over uw lollige commentaar)
Excuseer, ik discrimineer niemand, ik stel mij hier op een ludieke manier de vraag hoe het komt dat in verschillende godsdiensten de vrouwen steeds gediscrimineerd worden. Je bent vrij om alles te weerleggen, net zoals Tacitus weerlegd heeft dat vrouwen in nazi-duitsland al stemrecht hebben. En als dat een reactie is nav de visie van de BUB op het vreemdelingenstemrecht dan ben je volledig tegen de verkeerde persoon bezig want dit is een BUB standpunt waar ik niet achter sta.
Ik vind dat jij wel in een gemakkelijke postie bent, langs de zijlijn commentaar en kritiek geven, en zelf wat zit te veralgemenen.
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 15:16   #10
Celebfin
Provinciaal Statenlid
 
Celebfin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2003
Locatie: Antwerpen(Wilrijk)
Berichten: 668
Standaard

Tzijn gewoon al die achterllijke godsdiensten die vrouwen achteruitstellen.
__________________
You have a voice don't loose it
You have a choice so choose it
you have a brain so use it
the time has come to peace the fuck out
Celebfin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 15:51   #11
Mustapha
Gouverneur
 
Mustapha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 augustus 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 1.248
Standaard

Geloof het of niet de vrouwen kregen sinds het ontstaan van de Islam meer rechten en werden ze eindelijk gezien als mens.
Bron: om eens een andere aan te geven dan de koran, Acta Comparanda XIV (faculty for comparative study of religions).
Interessante boekje trouwens.
Mustapha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 16:38   #12
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 9.781
Standaard

Godsdiensten = oorzaak praktisch alle wereldconflicten
Godsdiensten = gevaar voor de wereldvrede
Godsdiensten => verbieden
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 16:43   #13
dejohan
Minister-President
 
dejohan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 juni 2003
Locatie: Een hol in de grond
Berichten: 5.222
Stuur een bericht via Instant Messenger naar dejohan Stuur een bericht via MSN naar dejohan Stuur een bericht via Yahoo naar dejohan
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Godsdiensten = oorzaak praktisch alle wereldconflicten
Godsdiensten = gevaar voor de wereldvrede
Godsdiensten => verbieden
Hoe ga je nu iemand zijn gedachten controleren? Zeker 9 op 10 mensen is godsdienstig.

Btw, wat je zegt kan je evengoed zeggen van nationalisme.
dejohan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 18:04   #14
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mustapha
Geloof het of niet de vrouwen kregen sinds het ontstaan van de Islam meer rechten en werden ze eindelijk gezien als mens.
Bron: om eens een andere aan te geven dan de koran, Acta Comparanda XIV (faculty for comparative study of religions).
Interessante boekje trouwens.
Maar hoe komt het dat in den beginne, in bijna alle godsdiensten vrouwen werden achtergesteld, op de een of andere manier ?
Ik legd, logischerwijs, de link dat mannen daar iets mee te zien hadden, en dat was dus niet om boel te zoeken.
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 18:06   #15
coosie
Provinciaal Statenlid
 
coosie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 juni 2003
Locatie: Gent
Berichten: 746
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno1
Godsdiensten = oorzaak praktisch alle wereldconflicten
Godsdiensten = gevaar voor de wereldvrede
Godsdiensten => verbieden
Godsdiensten brengen volgens mij inderdaad verdeeldheid in de wereld, tussen volkeren, tussen sexen, tussen kasten, tussen...
__________________
Tolerance is not a matter of opinion, it's a way of life.

Cultuur eindigt waar racisme begint.
coosie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 19:01   #16
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
Godsdiensten => verbieden
=conflicten in de hand lokken=nog meer fanatisme
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 19:05   #17
Bruno*
Banneling
 
 
Bruno*'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 oktober 2002
Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Berichten: 8.868
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
En zo kan je het ook doortrekken in de politiek: mannen als julius caesar, bush, alexander de grote, napoleon, hitler, mussolini, stalin, saddam....allemaal imperialisten....
Cleopatra, de moeder van Nero, Imelda Marcos, de vrouw van Ceausescu, Tatcher, Indira Ghandi, Catharina de Grote, Mary I,Golda Meir, Indira Ghandi...
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 21:59   #18
democratsteve
Minister-President
 
democratsteve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2002
Locatie: Turkije
Berichten: 4.785
Standaard

Ik denk dat het fout is de godsdiensten de schuld te geven voor de achtergestelde positie van de vrouw. Het is gewoon iets mannelijks.
Ook zonder godsdienst zou de man de vrouw gedomineerd hebben door de eeuwen heen. En het is maar goed dat daar de laatste decennia verandering is in gekomen. Desalnietemin ben ik ervan overtuigd dat het feminisme ook fouten maakt.
__________________
"It is dangerous to be right when the government is wrong" -voltaire-
democratsteve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 22:21   #19
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Kwa veralgemening kan uw uitspraak tellen. Misschien kunt ge beter overstappen van BUB naar FN, daar kunnen ze discriminerende mensen zoals u nog gebruiken. (en neen Patriot, 't is niet over uw lollige commentaar)
Excuseer, ik discrimineer niemand, ik stel mij hier op een ludieke manier de vraag hoe het komt dat in verschillende godsdiensten de vrouwen steeds gediscrimineerd worden. Je bent vrij om alles te weerleggen, net zoals Tacitus weerlegd heeft dat vrouwen in nazi-duitsland al stemrecht hebben. En als dat een reactie is nav de visie van de BUB op het vreemdelingenstemrecht dan ben je volledig tegen de verkeerde persoon bezig want dit is een BUB standpunt waar ik niet achter sta.
Ik vind dat jij wel in een gemakkelijke postie bent, langs de zijlijn commentaar en kritiek geven, en zelf wat zit te veralgemenen.
Helemaal geen kritiek op BUB of een vreemdelingenstandpunt, gewoon een observatie van discriminatoire gedachten in uw schrijfsel. Ik licht toe:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door coosie
Vandaag op het werk, tijdens de koffieklets met een vrouwelijke collega, hadden we het over de vrijspraak van Amina Lawal in Nigeria. We hadden het onder andere over hoe het nog steeds bestaat dat godsdienst en staat nog zo verweven kunnen zijn. Daarbij, valt het mij op, dat in elke godsdienst (tot zover mij bekend) altijd de vrouwen op een of andere manier of gediscrimineerd worden, of genegeerd, als onrein wezen wordt beschreven,de schuld en verantwoordelijkheid van alles krijgen, uitgesloten, ...noem maar op. En in alle godsdiensten is het aanbeden wezen, weer een vent, of heeft op zijn minst mannelijke kenmerken.
Het feit dat godsdienst is made by men, wil dat zeggen dat mannen gewoon meer nood hebben om in een supernatuurlijk wezen te geloven, Als dat geen vooroordeel is ipv een feit, mjah. Men betekent in die context trouwens mens.alhoewel er evenveel vrouwen gelovig zijn ? Waarom sloten en sluiten de makers altijd de vrouwen uit ? Uw logica: Godsdienst is gemaakt door mannen en ze sluiten altijd de vrouwen uit.
Enkele voorbeelden: katholicisme: erfzonde is de schuld van de vrouw, zij beet in die appel, geen vrouwelijke priesters (apostelen), maria was maagd, god de VADER, en jezus de ZOON.....
islam: sharia: steniging van de vrouwen voor overspel, straf als een ongetrouwde vrouw zwanger is, de vrouwen moeten nog maagd zijn als ze trouwen, vrouwelijke besnijdenis,sluier, geen vrouwelijke imams, geen vrouwen in de moskee (allah, mohammed zijn venten)
jodendom: vrouw is onrein als ze menstrueert, (jahwe is een vent)
bouddhisme: geen vrouwelijke monniken, een vrouw mag een monnik niet aanraken, zelf al is het maar om iets af te geven (bouddha is een vent),
etc
En zo kan je het ook doortrekken in de politiek: mannen als julius caesar, bush, alexander de grote, napoleon, hitler, mussolini, stalin, saddam....allemaal imperialisten....

Trouwens is het niet dat sinds vrouwen stemrecht hebben er geen wereldoorlogen meer zijn uitgebroken ????? En dit stemrecht op een pacifistische manier is verkregen ?

Mannen, shame on you !!!No, shame on you om door de daden van ENKELE mannen te vinden dat alle mannen zich moeten schamen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 september 2003, 22:24   #20
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door democratsteve
Ik denk dat het fout is de godsdiensten de schuld te geven voor de achtergestelde positie van de vrouw. Het is gewoon iets mannelijks.
Ook zonder godsdienst zou de man de vrouw gedomineerd hebben door de eeuwen heen. En het is maar goed dat daar de laatste decennia verandering is in gekomen. Desalnietemin ben ik ervan overtuigd dat het feminisme ook fouten maakt.
Spreek voor uwzelf en uw eigen barbaarse gewoonten, maar trek het aub niet door naar alle mannen.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:38.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be