Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 18 mei 2016, 19:59   #281
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
los vh feit dat je in Belgie 3 artsen nodig hebt, autisme geen ziekte is en jij niet echt over de nodige kennis beschikt om te bepalen of de diagnose al dan niet klopt
Ik denk dat ik het wel weet. Mijn zoontje is autistisch. De diagnose is gemaakt toen hij 2 jaar was.
Ondertussen heb ik mij ¨'geïnformeerd'. Of wat denkt u??
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

waarom je misprijzen/afkeuren dat hier iemand met autisme euthanasie heeft aangevraagd en gekregen?
Ik vertel het verhaal vanuit het standpunt van de zuster die zeker waren dat hun zuster NIET autistisch was.
Opnieuw:
De vrouw was NIET autistisch, ze was enkel depressief door een echtscheiding.

Die zusters zijn overtuigd dat de diagnose van autisme wordt misbruikt door bepaalde dokters die principieel vinden dat ook mensen die een doodswens hebben gebruik kunnen maken van de euthanasiewet. Ze omzeilen de wet door een valse diagnose te stellen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
Waarom zou een depressief gene recht op euthanasie hebben?
Goeie vraag. Denk er eens over na, en start een thread. Want hier is het niet relevant.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
met welk recht bepaal jij en meen jij te mogen beslissen dat die mevrouw blijkbaar MOET verder leven volgens jou?
Geen enkel, ik volg gewoon de mening van de zusters.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht

Wat is er nu zo achterbaks en giftig aan mijn vraag?
Nog altijd niet door?? Nee serieus?

Ik ben principieel tegen de negeerlijst. Ik ben hier door religieuze fanatici al uitgemaakt voor 'dienaar van Satan' (en ja, die meende dat echt), en andere schoof mij de pedofilieschandalen van de kerk persoonlijk in de schoenen (alhoewel ik openlijk atheist ben). Geen probleem, ik ben voor vrijheid van meningsuiting.
Maar uw bedoelingen zijn zo kwaadaardig dat ik een uitzondering moet maken.

Laatst gewijzigd door geertvdb : 18 mei 2016 om 20:15.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 20:10   #282
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 8 juni 2014
Berichten: 15.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Die wet biedt voldoende bescherming om misbruik te voorkomen.
Er zijn bijvoorbeeld drie dokters nodig.
Snap echt uw punt niet.
In het voorbeeld dat ik geef zijn de zusters ervan overtuigd dat bepaalde dokters afspreken met mekaar om dezelfde diagnose te stellen. En dat er een circuit ontstaat dat zorgt dat mensen met een depressie daar terecht kunnen voor euthanasie.
Die zusters zijn tot die conclusie gekomen toen ze die dokters gingen opzoeken , en die geen enkele verklaring wilden afleggen, en beroep deden op het beroepsgeheim.


En niet alleen dat was het probleem.
Nu is het zo dat de familie niet ingelicht hoeft te worden als iemand om euthanasie vraagt, en krijgt.
En men kan zich afvragen of dat wel rechtvaardig is. Want in dit geval moest de familie de kinderen opvangen van de vrouw die euthanasie verkreeg. En ik vind, als ge plichten hebt, moet ge ook rechten hebben.? of: degene die betaalt, beslist, en dat is hier niet het geval.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 mei 2016, 20:34   #283
1207
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 5 januari 2009
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Ik denk dat ik het wel weet. Mijn zoontje is autistisch. De diagnose is gemaakt toen hij 2 jaar was.
Ondertussen heb ik mij ¨'geïnformeerd'. Of wat denkt u??
dan heb je je slecht geïnformeerd, autisme is een ontwikkelingsstoornis en geen ziekte.
een kindje met het syndroom van down is bv ook niet ziek

Citaat:
Ik vertel het verhaal vanuit het standpunt van de zuster die zeker waren dat hun zuster NIET autistisch was.
Opnieuw:
De vrouw was NIET autistisch, ze was enkel depressief door een echtscheiding.
en zelfs als deze lekenmening zou kloppen, waarom zou euthanasie volgens jou en de zussen niet mogen? Met welk recht menen zij te kunnen bepalen dat hun zus MOET vederleven?

Citaat:
Die zusters zijn overtuigd ...
en jij deelt de mening dat een depressief iemand geen recht heeft op euthanasie. nu nog onderbouwen waarom.
jij stelt zelfs dat medisch personeel valselijk diagnoses zouden stellen om euthanasie te vergemakkelijken. Dat is een heel zware beschuldiging.

Citaat:
Maar uw bedoelingen zijn zo kwaadaardig dat ik een uitzondering moet maken.
ik ga louter op argumenten en inhoud af, blijkbaar ben je dat niet gewoon


het is logisch dat m'n familie geen medische toegang hoort te hebben in mijn medisch dossier. Het is overigens ook zo dat de familie niet voor de kinderen hoeft te zorgen. De overheid heeft een heel netwerk van opvang opgebouwd, bv adoptie, waar de kinderen van de dode terecht kunnen.
Dit is maw geen argument voor de familie om enige inspraak af te dwingen in het zelfbeschikkingsrecht van een familielid

Citaat:
dat bepaalde dokters afspreken met mekaar om dezelfde diagnose te stellen
ene welk motief zouden die artsen hebben om dit te doen?

Laatst gewijzigd door 1207 : 18 mei 2016 om 20:39.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 09:57   #284
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
U denkt dat iedereen het op dit forum eens is met Superstaaf, namelijk dat de euthansiewet zoals ze nu in voege is, niet hoeft, en dat iedereen aan zijn buurman zou moeten kunnen vragen om het spuitje te geven?
Ik weet niet of bovenstaande stroman een zoveelste moedwillige poging is om op lafhartige wijze het debat te vervalsen ofwel een zoveelste blijk van onbekwaamheid om te lezen wat iemand schrijft.

Wat schreef Supe®staaf écht:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf Bekijk bericht
Ik vind inderdaad dat niemand zich met mijn levenseinde-keuze en de uitwerking ervan zou mogen bemoeien.
En net daarom vind ik zelfs dat de huidige euthanasiewet een stap in de goede richting betekent.
Maar in de uitwerking ervan is nog heel wat weg af te leggen.
Helem�*�*l iets anders dan wat jij mij probeert in de mond te leggen, nietwaar?

Ik zal mijn opinie over de euthanasiewet misschien wat extensiever verduidelijken.
Waarom vind ik het prima dat deze wet er is?
Omdat ze iets legitiems legaal maakt, nl. het absolute zelfbeschikkingsrecht over je leven(seinde)
Omdat ze assistentie bij het beëindigen van je leven mogelijk maakt zonder dat daar juridische konsekwenties aan vasthangen voor de artsen die je eventueel helpen.

Is dit alles nog voor verbetering vatbaar?
Uiteraard.
Er hangt nog veel teveel rompslomp aan vast.
Er zijn nog veel te veel uitzonderingen niet gelegaliseerd of te weinig gefaciliteerd (minderjarigen, dementen, ondraaglijk psychisch lijdenden etc..)

D�*t is mijn opinie.
Niet de verwrongen karikatuur die jij er probeert van te maken.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 10:54   #285
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Echt? Waar? Op een andere thread dan?
Zoals gezegd, even over nadenken in plaats anderen als dom te beschouwen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 mei 2016, 12:29   #286
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Onlangs was er op Canvas een reportage over een man die van een brug wou springen in London, maar op het laatste moment gered werd door een onbekende.
Een jaar later, toen hij uit zijn depressie was ging hij op zoek naar zijn onbekende redder. Hij kende enkel zijn voornaam. Hij maakte er een documentaire van. Hij wilde zijn redder namelijk BEDANKEN!
Hij heeft de redder gevonden en hem HARTELIJK bedankt!

Of vindt u dat die redder een dikke egoist was?
Om eerlijk op uw vraag te antwoorden: ja.
Versta me niet verkeerd: met egoïsme is in se niks mis.
Immers zowat alles wat we doen, doen we uit eigenbelang, omdat we er ons goed of beter bij voelen.
Dat is niet anders met al die razende redders.
Je kan geen enkele reden verzinnen waarom ze 'redden', zonder dat er een of andere vorm van egoïsme bij komt piepen.
Je mag het altijd proberen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 september 2017, 12:14   #287
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.211
Standaard

De Nederlandse coöperatie Laatste Wil heeft een vrij verkrijgbaar conserveringsmiddel gevonden dat op wat hoofdpijn na binnen het uur een einde maakt aan je leven. Ze willen het helaas niet vrij geven. Je moet eerst minstens een half jaar 7 euro per maand betalen. Bron.
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 september 2017, 20:01   #288
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Bovenbuur's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 oktober 2006
Locatie: Stiekem toch weer bovenbuur
Berichten: 15.006
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De Nederlandse coöperatie Laatste Wil heeft een vrij verkrijgbaar conserveringsmiddel gevonden dat op wat hoofdpijn na binnen het uur een einde maakt aan je leven. Ze willen het helaas niet vrij geven. Je moet eerst minstens een half jaar 7 euro per maand betalen. Bron.
En zelfs dat is moreel al erg twijfelachtig. Er zijn zat tieners die af en toe aan zelfmoord denken en stiekem pilletjes opsparen voor aan halfjaar of langer, er zijn er een stuk minder met een echt duurzame doodswens die bijvoorbeeld na een eerste mislukte poging net zolang door zouden gaan tot het wel lukt. Een wachtlijst is geen alternatief voor een goed begeleid stervensproces.

Ik snap het wel, het ziet er niet naar uit dat er binnen afzienbare tijd een goede legale regeling komt voor veel mensen die wel echt klaar zijn om hun laatste beslissing te maken, op deze manier helpen ze hun leden en forceren ze het gesprek, maar het is een vrij extreme maatregel, en het zou me niks verbazen als het eindigt met een aantal veroordelingen, een aantal "normale" zelfmoorden (min of meer impulsdaad) of op zijn minst een waslijst van tot nu toe goedgekeurde hulpstoffen die verboden worden wegens een LD50 beneden de gram per kilogram (de helft van de mensen valt dood als je ze een gram of 80 voert, betrouwbaar zelfmoord plegen kan met een bord vol. Vergelijk keukenzout met een LD50 van 3 gram per kilogram).
__________________
Waarschuwing:
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen!

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 5 september 2017 om 20:05.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:09.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be