Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 februari 2017, 14:09   #1
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard SABAM: serieus of dievenbende?

Ik dacht altijd dat Sabam bedoeld was om auteurs die bij hen lid. zijn te vergoeden. De laatste maanden echter krijgen wij reeds de facturen op voorhand zonder dat ze weten wat werd gespeeld.

Wij hebben hier een kleine culturele kring die probeert twee keer per jaar groepen uit de omgeving te laten optreden. We hebben zeer weinig in onze kas en vermits we een kleine gemeente zijn is de opkomst heel gering.

We werken meer met verlies dan met winst. De rekeningen van Sabam wegen dan ook zwaar en duwen ons dieper in het rood.

Mijn vraag is eigenlijk ' hoe kan sabam op voorhand een factuur sturen zonder dat ze weten of er auteursrechten moeten worden betaald?
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2017, 14:56   #2
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.432
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Vereniging opheffen. da's de enige manier om aan Sabam te ontkomen.

En ja, het is gelegaliseerde diefstal.

Want de leden, alleen enkelen zien een echte vergoeding, de anderen worden afgescheept met een uitleg vankustmenkloten.
In de stijl van "na aftrek van vaste kosten is het bedrag van de bijdragen voor uw werken nog niet voldoende om uitbetaald te worden"
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 11:34   #3
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Ik dacht altijd dat Sabam bedoeld was om auteurs die bij hen lid. zijn te vergoeden. De laatste maanden echter krijgen wij reeds de facturen op voorhand zonder dat ze weten wat werd gespeeld.

Wij hebben hier een kleine culturele kring die probeert twee keer per jaar groepen uit de omgeving te laten optreden. We hebben zeer weinig in onze kas en vermits we een kleine gemeente zijn is de opkomst heel gering.

We werken meer met verlies dan met winst. De rekeningen van Sabam wegen dan ook zwaar en duwen ons dieper in het rood.

Mijn vraag is eigenlijk ' hoe kan sabam op voorhand een factuur sturen zonder dat ze weten of er auteursrechten moeten worden betaald?
Er is eens één uitspraak geweest van een Waalse rechter die SABAM de verplichting oplegde om zelf aan te tonen dat de inrichters muziek speelden van bij SABAM aangesloten leden.
SABAM=gelegaliseerde diefstal.

Maar bijna elke vereniging betaalt uit schrik.

Als die groepen uit de omgeving eigen muziek spelen en niet aangesloten zijn bij SABAM, heeft SABAM niks te zeggen.

Het resultaat van dit beleid is dat vele verenigingen er de brui aan geven. Het is niet plezant om leden urenlang te laten werken terwijl SABAM met het grootste deel van de opbrengst gaat lopen. Terwijl de vereniging tevreden moet zijn met de restjes, een paar euro.

PS die leden (componisten) van SABAM zien meestal pas jaren later het geld waarop ze recht hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 12:57   #4
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er is eens één uitspraak geweest van een Waalse rechter die SABAM de verplichting oplegde om zelf aan te tonen dat de inrichters muziek speelden van bij SABAM aangesloten leden.
SABAM=gelegaliseerde diefstal.

Maar bijna elke vereniging betaalt uit schrik.

Als die groepen uit de omgeving eigen muziek spelen en niet aangesloten zijn bij SABAM, heeft SABAM niks te zeggen.

Het resultaat van dit beleid is dat vele verenigingen er de brui aan geven. Het is niet plezant om leden urenlang te laten werken terwijl SABAM met het grootste deel van de opbrengst gaat lopen. Terwijl de vereniging tevreden moet zijn met de restjes, een paar euro.

PS die leden (componisten) van SABAM zien meestal pas jaren later het geld waarop ze recht hebben.
Dat ik u ooit nog kan gelijk geven, maak dat mee...
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 15:44   #5
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Toppunt is dan nog dat ze boete vragen omdat we zgz geen toelating hebben aangevraagd, alhoewel ik steeds ons semesterprogramma opstuur en dan bovendien nog apart per mail verwittig.

Dit is echt niet meer serieus , maar gewoon bedrog!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 15:57   #6
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Een en ander draait in onze maatschappij omtrent auteursrechten.

Dit gezegd zijnde, is dat ongeveer het enige dat ik er van af weet.

Ik heb ook al het begrip 'billijke vergoeding' horen vallen. Toen ik in het bestuur van een damesvolleybalclub zat. Daar werd al eens een airke in de sporthal gedraaid, als de meisjes zich presenteerden, tijdens de pauzes van de wedstrijden, het opkomen van de sponsor van een wedstrijdbal en dies meer.
Dat was dus een kleine forfaitaire vergoeding, ter beloning van de muzikanten wiens cd's wij afspeelden, alhoewel wij die cd's slechts gekocht hadden "voor eigen en huiselijk gebruik".

Tsja, dat is dus een onderdeel van onze Westerse culturele beschaving.

Ge kunt daar over reutelen, maar ge gaat daar niet veel beweging in krijgen. En als ge foefelt, riskeert ge wel eens aan het kortste eind te trekken.
Dus: mee leren leven. En al zeker als ge uzelf "cultureel kringske" wilt noemen.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 19:35   #7
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Debillijke vergoeding heeft hier niets mee te maken. Trouwens die wordt door de gemeente betaald en wij hangen af van de gemeente, maar zijn een vzw.
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 20:05   #8
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Toppunt is dan nog dat ze boete vragen omdat we zgz geen toelating hebben aangevraagd, alhoewel ik steeds ons semesterprogramma opstuur en dan bovendien nog apart per mail verwittig.

Dit is echt niet meer serieus , maar gewoon bedrog!
Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties

Je moet dan een forfaitaire vergoeding betalen, je kan die achteraf nog betwisten indien je organisatie minder opbracht. Je moet dan de effectieve cijfers doorgeven:
  • Aantal deelnemers
  • Opbrengst consumptiebonnen
  • Kosten voor DJ
  • Kosten voor ingrediënten

Als de opbrengst aanmerkelijk minder is, betaal je ook veel minder.


Ik ben absoluut geen fan van SABAM, maar als vereniging kan je niet anders dan je in regel stellen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 20:08   #9
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Een en ander draait in onze maatschappij omtrent auteursrechten.

Dit gezegd zijnde, is dat ongeveer het enige dat ik er van af weet.

Ik heb ook al het begrip 'billijke vergoeding' horen vallen. Toen ik in het bestuur van een damesvolleybalclub zat. Daar werd al eens een airke in de sporthal gedraaid, als de meisjes zich presenteerden, tijdens de pauzes van de wedstrijden, het opkomen van de sponsor van een wedstrijdbal en dies meer.
Dat was dus een kleine forfaitaire vergoeding, ter beloning van de muzikanten wiens cd's wij afspeelden, alhoewel wij die cd's slechts gekocht hadden "voor eigen en huiselijk gebruik".

Tsja, dat is dus een onderdeel van onze Westerse culturele beschaving.

Ge kunt daar over reutelen, maar ge gaat daar niet veel beweging in krijgen. En als ge foefelt, riskeert ge wel eens aan het kortste eind te trekken.
Dus: mee leren leven. En al zeker als ge uzelf "cultureel kringske" wilt noemen.

.
Ik kocht een kopieerapparaat.
Omdat de machine 35 kopies per minuut kan maken, moest ik iets meer dan 200 euro auteursrechten betalen.
Is dat normaal?

Je koopt CD's om data op te slaan, je betaald daarbij een klein gedeelte auteursrechten.
Is dat normaal?

Je koopt een USB stick ...
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 februari 2017, 22:30   #10
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik kocht een kopieerapparaat.
Omdat de machine 35 kopies per minuut kan maken, moest ik iets meer dan 200 euro auteursrechten betalen.
Is dat normaal?

Je koopt CD's om data op te slaan, je betaald daarbij een klein gedeelte auteursrechten.
Is dat nor.maal?

Je koopt een USB stick ...
Ik herinner me van die data-cd's en aanverwante, dat dit opgenomen is in de wet. (via wet, gestemd in het parlement, of via een kb, die gebaseerd is op een wet).
Dus ja: dat is normaal. Zo gaat dat in een democratie.

En die 'belasting' zal blijven bestaan, tot ze via eenzelfde wettelijke beslissing, afgeschaft wordt.

Zie jij actueel één partij die pleit voor een afschaffing ?

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2017, 15:37   #11
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik herinner me van die data-cd's en aanverwante, dat dit opgenomen is in de wet. (via wet, gestemd in het parlement, of via een kb, die gebaseerd is op een wet).
Dus ja: dat is normaal. Zo gaat dat in een democratie.

En die 'belasting' zal blijven bestaan, tot ze via eenzelfde wettelijke beslissing, afgeschaft wordt.

Zie jij actueel één partij die pleit voor een afschaffing ?


.
Ja

Citaat:
Wat besliste het Europees Hof nu?
Maar ondertussen zou dat moeten afgeschaft zijn. Hebt gij daar al iets van vernomen?

bron: http://www.unizo.be/advies/u-heeft-e...rvergoeding-nu
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 18:07   #12
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties

Je moet dan een forfaitaire vergoeding betalen, je kan die achteraf nog betwisten indien je organisatie minder opbracht. Je moet dan de effectieve cijfers doorgeven:
  • Aantal deelnemers
  • Opbrengst consumptiebonnen
  • Kosten voor DJ
  • Kosten voor ingrediënten

Als de opbrengst aanmerkelijk minder is, betaal je ook veel minder.


Ik ben absoluut geen fan van SABAM, maar als vereniging kan je niet anders dan je in regel stellen.
Jij bent de enige die hier objectief is t.o.v. de belgische auteursmaatschappij. De rest weet van toeten noch blazen en verkondigt halve waarheden tot volledige leugens.

Ik kan het weten, ik heb er bijna 40 jaar gewerkt.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 februari 2017, 21:09   #13
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.432
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.

Laatst gewijzigd door maddox : 26 februari 2017 om 21:19.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 07:50   #14
reservespeler
Secretaris-Generaal VN
 
reservespeler's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 5 augustus 2012
Berichten: 71.060
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....
Ik ben geen verdediger van SABAM, laat dit duidelijk wezen.
__________________
N-VA voor een welvarend 2024
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 12:52   #15
omaplop
Minister-President
 
omaplop's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2003
Locatie: Ardennen
Berichten: 5.579
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Jij bent de enige die hier objectief is t.o.v. de belgische auteursmaatschappij. De rest weet van toeten noch blazen en verkondigt halve waarheden tot volledige leugens.

Ik kan het weten, ik heb er bijna 40 jaar gewerkt.
Leg dan eens uit wat we moeten doen. Je zou er ons veel plezier mee doen.
Weet dat het bestuur soms de bar runt voor de gemeente om wat geld in het laatje te krijgen ;
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 14:44   #16
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.757
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ja



Maar ondertussen zou dat moeten afgeschaft zijn. Hebt gij daar al iets van vernomen?

bron: http://www.unizo.be/advies/u-heeft-e...rvergoeding-nu
Reprobel is afgeschaft, auvibel nog niet.
__________________
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 17:26   #17
Pandareus
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 24 maart 2014
Berichten: 72.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Daarom dat firma's controleurs over de vloer krijgen en SABAM mogen betalen omdat er iemand een hoofdtelefoon draagt....

Of omdat de moederfirma van CNN CNN op de flatsreens in de lobby liet spelen. Die trouwens mede daardoor de Belgische tak van hun financiële afdeling heeft verkocht aan Arval....

Daarom dat een Belgische band al 8 jaar op de royalties van hun eerste CD mag wachten...


Natuurlijk, dat zijn allemaal leugens van de mensen die het beweren meegemaakt te hebben, en de rekening mochten betalen, of geld nooit ontvangen te hebben.

En natuurlijk, het grapje bij Werchter in 2010... TV in de tuin en SABAM komt geld eisen omdat voorbijgangers mee hadden gekeken naar het kampioenschap voetbal....

Zelfs de Luikse afdeling van de PS zou kunnen cursus "extorsie & flessentrekkerij" gaan volgen bij Sabam. Financiële pooiers van het grofste soort.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
...De Wever is een klootzak, en dit op meerdere vlakken. O.a. wat betreft zijn Blokhaat en zijn walgelijke kontenkruiperij in het stronthol van de partijen die hem een mes in de rug staken...
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 februari 2017, 20:35   #18
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop Bekijk bericht
Leg dan eens uit wat we moeten doen. Je zou er ons veel plezier mee doen.
Weet dat het bestuur soms de bar runt voor de gemeente om wat geld in het laatje te krijgen ;
Toegegeven dat jouw specifiek geval zich een beetje in een ook voor mij grijze zonde bevindt. Ikzelf ben er al 20 jaar weg en er is inmiddels veel veranderd in de maatschappij.

Ik zal jouw zaak doorspelen aan mijn zoon die er onderdirecteur is. Wanneer de zaak onderzocht is kom ik erop terug.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2017, 08:09   #19
strijkijzer
Gouverneur
 
Geregistreerd: 27 februari 2016
Berichten: 1.030
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Toegegeven dat jouw specifiek geval zich een beetje in een ook voor mij grijze zonde bevindt. Ikzelf ben er al 20 jaar weg en er is inmiddels veel veranderd in de maatschappij.

Ik zal jouw zaak doorspelen aan mijn zoon die er onderdirecteur is. Wanneer de zaak onderzocht is kom ik erop terug.
Sabam is een familiebedrijf ?
strijkijzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 februari 2017, 15:58   #20
IanVD
Parlementsvoorzitter
 
IanVD's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 januari 2014
Berichten: 2.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is geen boete.
Als je op voorhand SABAM aanvraagt krijg je korting.
Je moet dit doen via de site van SABAM, de medewerkers helpen je eventueel.

Belangrijkste criteria zijn:
  • De beschikbare oppervlakte
  • De toegangsprijs
  • De prijzen van de consumpties
...
Dat is net wat zoveel afkeer teweegbrengt bij Sabam, die missende criteria: is de gedraaide muziek/artiest vertegenwoordigd door Sabam.
__________________
Politics used to be mainly about irrelevancies, now it's mostly about irrelevant people.
IanVD is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:41.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be