Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 11 juli 2009, 08:37   #21
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Sprak de Luikenaar.
Inderdaad. Maar gelukkig is het zo dat alleen system's mening telt en dat de rest Hollanders zijn.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 10:32   #22
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Kunnen we aub System collectief negeren en deze draad positief invullen ja?

Ik trek seffes naar Brussel, onze Vlaamse hoofdstad, waar het elk jaar best gezellig is op 11 juli. En vanavond goe veel zuipen in een Antwerps volkscafé
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 11:20   #23
Burkide
Europees Commissaris
 
Burkide's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 augustus 2007
Locatie: Achter Gods rug
Berichten: 6.255
Standaard

Biertje drinken in Brussel. Het goede nieuws daar wat verspreiden.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Het racisme van MR-FDF tegen de volkwijken en de "allochtonen" die er zich in bevinden is hetzelfde oude racisme van MR-FDF tegen de "sales flamands". Dàt is de sociologische realiteit in Brussel. Het wordt tijd dat we ons allemaal verenigen tegen deze onuitstaanbare, misprijzende bourgeoisie i.p.v. ons steeds opnieuw te laten verdelen.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 13:28   #24
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
De Guldensporenslag zal me worst wezen.

Ik heb geen reden nodig om bij de bakker een lekkere vlaai te kopen en die met familie en vrienden te verorberen.
Hoe leeft U eigenlijk ?
de eedaflegging van Leopold I kan me nochtans ook worst wezen hoor.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2009, 13:35   #25
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
de eedaflegging van Leopold I kan me nochtans ook worst wezen hoor.
Mij ook.

Ik eet taart als ik daar zin in heb.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 augustus 2009, 12:30   #26
stropke
Minister-President
 
stropke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 juni 2009
Locatie: Oost-Limburg
Berichten: 4.363
Standaard Betaalde feestdag

http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G792DTI6C

19/08/2009

N-VA: '11 juli wordt betaalde feestdag'
Het ziet ernaar uit dat de oude eis om van 11 juli een officiële, betaalde feestdag te maken werkelijkheid wordt. Bij het begin van het nieuwe politieke jaar legt de versterkte N-VA opnieuw haar 11 juli-eis op tafel. Kamerlid Ben Weyts zwaait met een nieuw wetsvoorstel, dat opvallend genoeg de steun krijgt van verschillende werkgeversorganisaties.

Het gaat om een consensusvoorstel, waarbij het aantal officiële feestdagen verhoogd wordt van tien naar elf. Daardoor zouden alle werknemers vrijaf krijgen op de feestdag van hun gemeenschap. De Vlamingen dus op 11 juli, de Walen op 27 september en de Duitstaligen op 15 november.

Benieuwd of ik bij mijn noord nederlandse baas ook vrij krijg dan?
Eigelijk wel want dankzij die dag spreekt hij nu nederlands, anders had hij onder de sloef van Frankrijk gezeten.
__________________
Wie het verleden niet kent, weet ook zijn toekomst niet !!!
stropke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 09:18   #27
Bieselke
Partijlid
 
Geregistreerd: 13 augustus 2009
Berichten: 179
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
http://www.nieuwsblad.be/Article/Det...leID=G792DTI6C

19/08/2009

N-VA: '11 juli wordt betaalde feestdag'
Het ziet ernaar uit dat de oude eis om van 11 juli een officiële, betaalde feestdag te maken werkelijkheid wordt. Bij het begin van het nieuwe politieke jaar legt de versterkte N-VA opnieuw haar 11 juli-eis op tafel. Kamerlid Ben Weyts zwaait met een nieuw wetsvoorstel, dat opvallend genoeg de steun krijgt van verschillende werkgeversorganisaties.

Het gaat om een consensusvoorstel, waarbij het aantal officiële feestdagen verhoogd wordt van tien naar elf. Daardoor zouden alle werknemers vrijaf krijgen op de feestdag van hun gemeenschap. De Vlamingen dus op 11 juli, de Walen op 27 september en de Duitstaligen op 15 november.

Benieuwd of ik bij mijn noord nederlandse baas ook vrij krijg dan?
Eigelijk wel want dankzij die dag spreekt hij nu nederlands, anders had hij onder de sloef van Frankrijk gezeten.
Wij hebben gelukkig Koninginnedag al vrij, en komend jaar zelfs 5 mei, t kan niet op.
Bieselke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 16:56   #28
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik dacht wel dat er iets was dat aan u schortte. Ik kon het alleen niet thuis brengen. U gaf soms antwoorden waarvan ik dacht: wat zegt hij nu?; dat kan toch niet wat hij nu vertelt als Limburger. Maar... nu begrijp ik het. U ziet wel, zijn 'roots' kan men toch nooit helemaal verloochenen.

Dit gezegd zijnde, vermits u al zo lang in Limburg woont, zult u met mij akkoord gaan, dat wij Limburgers niets te maken hebben met de Guldensporenslag.
Haha, deze post is echt belachelijk. Het deed me glimlachen
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 17:01   #29
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Haha, deze post is echt belachelijk. Het deed me glimlachen

Wij Limburgers hebben ook niets te maken met de Guldensporenslag. Maar misschien bent u een Zeeuwse Vlaming en ja dan woont u ver van Limburg.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 17:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 17:11   #30
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN
 
solidarnosc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 november 2002
Berichten: 20.910
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropke Bekijk bericht
Punt1- Het gaat om het principe van de franse overheersing, toen door de koning met militaire macht, nu door frans taal imperialisme en misbruik van faciliteiten die ze krijgen in vlaams gewest. Dat instelling hebben de francofonen nog altijd.

Punt2- Ik ben een "verlimburgste" Gentenaar. Ik heb een voorliefde voor Limburg en woon hier al 38 jaar. Dus van origine ben ik geen rasechte Limburger maar ben wel volledig ingelimburgert hier.
Dus de Guldensporenslag en zijn geschiedenis gaat me idd meer ter harte als Gentenaar. En hoewel ik Limburgs spreek horen ze hier nog steeds als ik AN spreek dat ik uit Gent kom.
De Guldensporenslag had nougabollen te maken met taal. De verfransing van Frankrijk is er pas gekomen na de Franse revolutie. Daarvoor kon het niemand een reet schelen welke taal het plebs sprak. Frans was de taal van de adel in heel Europa en dat tot in de 20ste eeuw en een guldensporenslag meer of minder had daar niets aan veranderd. De link tussen taal en die guldensporenslag is gewoon 19de eeuwse romantiek om een banaal conflict tussen een koning en één van zijn leenheren groter te maken dan het is. Het enigste wat er speciaal aan is dat is de uitslag maar niet zozeer de aanleiding of de gevolgen.
solidarnosc is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 18:20   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Guldensporenslag had nougabollen te maken met taal. De verfransing van Frankrijk is er pas gekomen na de Franse revolutie. Daarvoor kon het niemand een reet schelen welke taal het plebs sprak. Frans was de taal van de adel in heel Europa en dat tot in de 20ste eeuw en een guldensporenslag meer of minder had daar niets aan veranderd. De link tussen taal en die guldensporenslag is gewoon 19de eeuwse romantiek om een banaal conflict tussen een koning en één van zijn leenheren groter te maken dan het is. Het enigste wat er speciaal aan is dat is de uitslag maar niet zozeer de aanleiding of de gevolgen.
Dat is inderdaad een puike, bondige, vrij nuchtere maar adekwate analyse van het probleem.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 18:23.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:09   #32
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Wij Limburgers hebben ook niets te maken met de Guldensporenslag. Maar misschien bent u een Zeeuwse Vlaming en ja dan woont u ver van Limburg.
Die gast woont al 38 jaar in Limburg en nog ziet u hem niet voor volle Limburger aan. En enkel omdat hij soms er een andere mening op nahoudt doet u dat af als: "oh dat komt door het feit dat hij natuurlijk geen echte Limburger is". Lachwekkend gewoon.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:13   #33
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Die gast woont al 38 jaar in Limburg en nog ziet u hem niet voor volle Limburger aan. En enkel omdat hij soms er een andere mening op nahoudt doet u dat af als: "oh dat komt door het feit dat hij natuurlijk geen echte Limburger is". Lachwekkend gewoon.
Als u zo lang in Limburg woont en u zogezegd 'volle Limburger' bent, waarom hebt u dan geen Limburgse vlag in uw avatar maar een vreemde? Zo Limburgs bent u dan toch ook weer niet geworden.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 20:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:15   #34
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Als u zo lang in Limburg woont en u zogezegd 'volle Limburger' bent, waarom hebt u dan geen Limburgse vlag in uw avatar maar een vreemde? Zo Limburgs bent u dan toch ook weer niet geworden.
Ik sprak over onze vriend stropke, niet over mezelf

Laatst gewijzigd door Fetai : 21 augustus 2009 om 20:18.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:21   #35
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ik sprak over onze vriend stropke, niet over mezelf
Vraag is natuurlijk of stropke zijn geschiedenis kent. En of hij een echte Limburger is. Dwz: twee limburgse ouders, die zelf Limburgse ouders hebben die in Limburg geboren zijn en heel hun leven daar hebben gewoond en het dialect spreken om nu maar wat te zeggen.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 20:22.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:23   #36
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Vraag is natuurlijk of stropke zijn geschiedenis kent. En of hij een echte Limburger is. Dwz: twee limburgse ouders, die zelf Limburgse ouders hebben en die in Limburg geboren zijn en heel hun leven daar hebben gewoond en het dialect spreken om nu maar wat te zeggen.
Maar beste system, als iemand als 38 jaar in Limburg woont en zich voelt en uitgeeft als Limburger, dan is dat toch gewoon een Limburger? En geen vreemde, die er andere denkbeelden dan u op nahoudt puur en alleen omdat hij ook vreemde invloeden uit Gent heeft?
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 20:24   #37
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Maar beste system, als iemand als 38 jaar in Limburg woont en zich voelt en uitgeeft als Limburger, dan is dat toch gewoon een Limburger? En geen vreemde, die er andere denkbeelden dan u op nahoudt puur en alleen omdat hij ook vreemde invloeden uit Gent heeft?
Ik ben niet zeker dat Stropke nog een echte Limburger is, of ooit is geweest. Zeker niet van afkomst. En dat leest men ook in zijn postings. Ofwel heeft hij teveel in het 'buitenland' gezeten (lees: de Vloanders) ofwel geven zijn Limburg-vreemde 'roots' een vaste (en vaak Limburgvreemde) inkleuring in veel (niet alles) wat hij politiek debiteert over Limburg en Vlaanderen.

Laatst gewijzigd door system : 21 augustus 2009 om 20:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2009, 23:11   #38
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN
 
Pelgrim's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 april 2002
Locatie: Bankrijk
Berichten: 49.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
De Guldensporenslag had nougabollen te maken met taal. De verfransing van Frankrijk is er pas gekomen na de Franse revolutie. Daarvoor kon het niemand een reet schelen welke taal het plebs sprak. Frans was de taal van de adel in heel Europa en dat tot in de 20ste eeuw en een guldensporenslag meer of minder had daar niets aan veranderd. De link tussen taal en die guldensporenslag is gewoon 19de eeuwse romantiek om een banaal conflict tussen een koning en één van zijn leenheren groter te maken dan het is. Het enigste wat er speciaal aan is dat is de uitslag maar niet zozeer de aanleiding of de gevolgen.
Het belang van die slag mag niet onderschat worden hoor. Het ging om een volksleger dat voor de eerste keer een gedisciplineerd professioneel leger versloeg en dat inspireerde meerdere veldslagen de decennia nadien. En er was een sociale dimensie aan het verhaal ook, het was niet louter de strijd tussen een aantal aristocraten.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be