Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 30 november 2009, 14:25   #21
Johan217
Minister
 
Johan217's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2004
Locatie: Gent
Berichten: 3.327
Standaard

In Groot-Brittannië en Noorwegen is er ook geen formele scheiding van Kerk en Staat. Moeten die dan ook gesanctionneerd worden?
__________________
Rock 'n' roll is the only religion that will never let you down.
Johan217 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:25   #22
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa is geen Arabisch land en geen Afrikaans land.
Wij hebben hier andere wetten en verwachten van moslims dat ze zich aan onze wetten houden.Dan moeten we dat zelf ook doen.
Maar dat doen de Zwitsers toch ? Je mag in Zwitserland nog altijd samenkomen onder Moslims, je mag daar nog steeds een islamitische eredienst houden in een prive lokaal enzovoort. Het enige wat de Zwitsers dus beslist hebben is dat ze in het openbare beeld geen opzichtelijke Islamitische symbolen willen zien zoals een minaret. Ik kan daar in komen. Ik eis zoiets niet, en ik vind dat eerlijk gezegd niet veel storender dan een kerktoren of zo (tenzij die historisch is...), maar ik kan er best in komen dat men dat verbiedt. Men wil die symbolen dus niet zien, de Zwitsers hebben erover gestemd, en daar blijft het bij.
Dat belet Moslims niet om Moslim te zijn, en om hun godsdienst, in prive sfeer, te beleven. In de mate dat dat het geval is, respecteert Zwitserland alle wetgeving en mensenrechten betreffende de vrijheid van godsdienst.

Geen moslim wordt lastig gevallen omwille van zijn overtuiging, en het is dus ook niet verboden om prive lokalen te gebruiken als bidplaats en die dus "moskee" te noemen. Mochten de Zwitsers DAT verbieden, dan gaan ze wel over de schreef. Maar ze hebben nu enkel verboden om het openbaar uitzicht te bezoedelen met een religieus symbool en dat is hun goede recht.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:28   #23
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
De Rode Willem's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 januari 2003
Berichten: 11.420
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
Moa beste jongen toch....
Waar zou de vrijheid van godsdienst worden geschonden door een minarettenverbod ? Elk gebouw kan als kerk of moskee worden gebruikt. Daar hoeven geen klokken, torens of minaretten voor anwezig te zijn.

En waar zou die scheiding tussen kerk en staat geschonden zijn ?! Een bouwverbod is niet religieus. Begin maar al eens een uitleg te verzinnen.


Als u toch zo tegen dat verbod bent (wat ik trouwens ook het hoogtepunt van onnozelheid vind) dan moeten er heel andere dingen worden aangesproken om de onzin ervan te onderbouwen. Blijven zoeken...wie weet.
__________________
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans)

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:30   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Ik zal een ander voorbeeld nemen: laat ons stellen dat de Zwitsers in een referendum stemmen dat er geen grote penis-beelden van meer dan 15 meter hoog mogen gebouwd worden. Voorlopig (denk ik toch) zijn er zo geen, maar stel dat ze zoiets stemmen. Zijn ze dan homofoob ? Respecteren ze de vrijheid van sexuele keuze niet meer ?
Het is toch niet omdat de Zwitsers geen reuze-penissen in het straatbeeld willen, dat ze de rechten van homo's met de voeten treden ? Homo's worden niet vervolgd in Zwitserland. We vragen ze enkel van geen reuze-penis op hun night-klub te zetten.

Welnu, met die minaretten is het van 't zelfde.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:37   #25
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa is geen Arabisch land en geen Afrikaans land.
Wij hebben hier andere wetten en verwachten van moslims dat ze zich aan onze wetten houden.Dan moeten we dat zelf ook doen.
De Islam is geen land en verbindt zich ook niet met een land. Hun land is de hele wereld. En waar ze de plak zwaaien (voorlopig de Arabisch, Aziatische en enkele Afrikaanse landen) is er vaak geen scheiding tussen religie en staat. Misschien moeten we maar eens open en bloot durven stellen dat onze eigen religieuze achtergrond wel degelijk een invloed heeft op onze wetten?
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:40   #26
backfire
Minister-President
 
backfire's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 juni 2007
Locatie: Thuis
Berichten: 5.172
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Ik zal een ander voorbeeld nemen: laat ons stellen dat de Zwitsers in een referendum stemmen dat er geen grote penis-beelden van meer dan 15 meter hoog mogen gebouwd worden. Voorlopig (denk ik toch) zijn er zo geen, maar stel dat ze zoiets stemmen. Zijn ze dan homofoob ? Respecteren ze de vrijheid van sexuele keuze niet meer ?
Het is toch niet omdat de Zwitsers geen reuze-penissen in het straatbeeld willen, dat ze de rechten van homo's met de voeten treden ? Homo's worden niet vervolgd in Zwitserland. We vragen ze enkel van geen reuze-penis op hun night-klub te zetten.

Welnu, met die minaretten is het van 't zelfde.
Gelijk, maar je bent te braaf. Iedereen probeert dat verbod te bestrooien met poedersuiker, maar het is toch eenvoudig: we willen geen minaretten die als vlaggen worden neergeplant in onze straten als teken van veroverd gebied. De islam pas enkel in onze maatschappij als minderheidsreligie, aangepast aan onze Westerse normen en cultuur etc. Andere religies hebben daar geen moeite mee, hoor.
__________________
It all makes perfect sense, expressed in dollars and cents, pounds, shillings and pence.
backfire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:42   #27
The Syndrome
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 2.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
Zwitserland heeft niets met de EU te zien , hebben ze over beslist per referendum , ze vonden de EU oudbollig , achterlijk en bureaucratisch.
Waarom zou de EU zwitserland anders moeten beoordelen dan Aziatische landen ?
__________________
De evolutietheorie is zo simpel dat elke gedegenereerde mongool hem kan begrijpen
The Syndrome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:48   #28
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
Zwitserland heeft niets met de EU te zien , hebben ze over beslist per referendum , ze vonden de EU oudbollig , achterlijk en bureaucratisch.
Waarom zou de EU zwitserland anders moeten beoordelen dan Aziatische landen ?
Zwitserland is even achterlijk als de Arabische wereld.
Laten de Arabische landen hun geld weghalen uit Zwitserland.
Ze zijn van hetzelfde laken en pak.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:51   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zwitserland is even achterlijk als de Arabische wereld.
Laten de Arabische landen hun geld weghalen uit Zwitserland.
Ze zijn van hetzelfde laken en pak.
Het is toch wel heel verleidelijk om hier aan toe te voegen: "En laten die Arabische landen hun geld terug meenemen, en ook hun onderdanen en al de rest", he.

En dat, gewoon omdat de Zwitsers een opzichtig religieus symbool hebben weggestemd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 30 november 2009 om 14:53.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 14:59   #30
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Trouwens, voor wanneer de eerste minaret in Vatikaanstad ?
In Rome bevindt zich een van de grootste moskeeën van Europe. Waarom er in het Vatikaan een minaret zou moeten staan versta ik niet zo goed. Het is niet alsof er daar veel moslims wonen...
Moslims staat het overigens vrij om het Vatikaan te bezoeken. Zelfs een atheïst als ik mag zonder problemen de koepel van de st. Pieters beklimmen. Probeer echter niet als niet moslim in Mecca binnen te geraken...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:00   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door backfire Bekijk bericht
we willen geen minaretten die als vlaggen worden neergeplant in onze straten als teken van veroverd gebied.
Ik weet niet of het "veroverd gebied" is, maar ik snap wel wat je wil zeggen denk ik. Voor mij zijn zulke opzichtige religieuze symbolen storend, want ze staan symbool voor de onverdraagzaamheid, de drang naar exclusiviteit en van dominantie van de onderliggende religie. Ik heb hetzelfde gevoel voor kerktorens, maar daar stoort het mij wat minder, ten eerste omdat het natuurlijk "van dezen bodem" is, maar vooral omdat de kerk - gelukkig maar - op haar terugweg is en geen maatschappelijke bedreiging vormt. Van de Islam kan zoiets niet gezegd worden, het is een uitbreidende religie die bovendien bijzonder onverdraagzaam is (bijna even onverdraagzaam als de katholieke kerk op haar hoogtepunt enkele eeuwen geleden). We hebben die miserie al eens meegemaakt, en het concept van "vrijheid van godsdienst" is eigenlijk gegroeid als een middel om ons dat juk van die verdrukkende Kerk te helpen afgooien.

Het is wat pervers dat datzelfde middel nu gebruikt wordt om een nieuw juk te laten aanrukken, en een halt roepen aan de symboliek die hiervoor staat is best apprecieerbaar zou ik stellen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:01   #32
The Syndrome
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 2.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
In Rome bevindt zich een van de grootste moskeeën van Europe. Waarom er in het Vatikaan een minaret zou moeten staan versta ik niet zo goed. Het is niet alsof er daar veel moslims wonen...
Moslims staat het overigens vrij om het Vatikaan te bezoeken. Zelfs een atheïst als ik mag zonder problemen de koepel van de st. Pieters beklimmen. Probeer echter niet als niet moslim in Mecca binnen te geraken...
U moest ik hebben zwitser op een ander onderwerp over minaretten vroeg iemand of moslims als niet-zwitser hebben mogen meestemmen
__________________
De evolutietheorie is zo simpel dat elke gedegenereerde mongool hem kan begrijpen
The Syndrome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:03   #33
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Europa heeft een grondwet met de rechten van de mens daarin opgenomen,zoals de vrijheid van godsdienst en de scheiding tussen Kerk en Staat.
Zwitserland erkent ,net als veel Aziatische landen ,deze rechten niet en is dus voor Europese normen geen beschaafd land.
De EU moet maatregelen nemen om Zwitserland te isoleren en tot andere wetgeving aanzetten.
Proficiat voor de Zwitsers en hun echte democratie!
De islam zo maar in het rijtje plaatsen van de andere godsdiensten is te gek voor woorden! De islam is niet zozeer een godsdienst maar een politieke stroming eerder lijkend op een dictatuur, en die het begrip "godsdienst" erbovenop gooit om langs deze weg de mensen braaf, dom en gewillig te houden. Anders vallen er handjes en kopjes af enz enz
En ja, we hebben dat ook eeuwen lang meegemaakt met onze kerk! We zouden wel dubbel idioot moeten zijn om het nog eens over te doen onder de plak van de islam!
De islam zijn gangetje laten gaan vanwege de "godsdienstvrijheid" is dus het stomste dat men kan doen, of het beste om de echte godsdienstvrijheid op termijn volledig te laten verdwijnen!
Hoe springen zij om met de "godsdienstvrijheid" van de anderen? Ze komen hier en masse op onze kosten leven, een brutale bek opzetten, hun middeleeuwse gewoontes opdringen (hoofddoekjes, halal, aparte zwemuurtjes, hun zopas gehouden grote Slachtfeest enz) en de onze proberen te doen verbieden (kruisbeeld, sinterklaas, kerststalletje, paasklokken enz) en voor dat soort lieden willen sommigen het hebben over "godsdienstvrijheid" en "mensenrechten"???
Trouwens, voor hen zijn we tenslotte "ongelovige honden" er dergelijk fraais!
We moeten maar kijken overal in de wereld waar ze in voldoende getale rondopen om te zien wat zij daaronder verstaan!
Nogmaals, proficiat voor de Zwitsers die eindelijk eens beginnen hen aan hun verstand te brengen:tot daar en niet verder!
Onze multiculidioten en -politiekers alhier mogen er een punt aan zuigen!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:03   #34
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Als ik een groot domein wil kopen, en daar in een bos, een of andere tempel wil bouwen om gelijk welke godheid te eren, dat is mijn zaak en de staat moet zich daar niet mee moeien.
Een boedhistische of hindoeitsiche tempel stuit overigens op heel wat minder weerstand in Zwitserland. Gewoon omdat de aanhangers van die religies niet voortdurend negatief in het nieuws komen.

De in Geneve wonende bekende islamoloog Tariq Ramadan beschuldigt de Zwitsers er nu van moslims niet langer meer te vertrouwen. Mischien moet hij maar eens in eigen boezem kijken, en afvragen of het feit dat hijzelf en zijn geloofsgenoten zo vaak met een dubbele tong spreken daar niet iets meet te maken heeft...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:05   #35
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome Bekijk bericht
U moest ik hebben zwitser op een ander onderwerp over minaretten vroeg iemand of moslims als niet-zwitser hebben mogen meestemmen
Iedereen met de Zwitserse nationaliteit mocht stemmen, zelfs atheiten
Ik moet nog een paar jaartjes wachten voor ik dat mag, want een "snel Zwitser" wet hebben ze hier niet.
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:06   #36
The Syndrome
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 22 juli 2009
Berichten: 2.432
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Iedereen met de Zwitserse nationaliteit mocht stemmen, zelfs atheiten
Ik moet nog een paar jaartjes wachten voor ik dat mag, want een "snel Zwitser" wet hebben ze hier niet.
Weet ik , wat zijn de juiste voorwaarden , ik heb destijds gehoord , minstens 10 jaar in zwitserland wonen , en ge moest dan ook nog een zeker kapitaal hebben.
Maar het is van horen zeggen
__________________
De evolutietheorie is zo simpel dat elke gedegenereerde mongool hem kan begrijpen
The Syndrome is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:10   #37
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
Zwitserland is even achterlijk als de Arabische wereld.
Laten de Arabische landen hun geld weghalen uit Zwitserland.
Ze zijn van hetzelfde laken en pak.
Wacht liever tot hun oliebronnen opdrogen: zitten ze weer in hun tenten op hun kamelen en in hun zandbak!
Waar zouden ze staan indien de Westerse honden - pardon: ingenieurs hun niet hadden verteld dat ze met hun gat op oliebronnen zaten? En als ze ze niet hadden getoond hoe ze die boven kunnen halen?
Waar zitten ze nu met al hun geld daar in Dubai, waar ze ineens tussen al de schreeuwende weelde die ze hebben laten optrekken... geen geld meer hebben om hun schulden te betalen?
Straks gaan ze dezelfde weg op als Congo/Zaïre: hoerah! weg met die kolonialen! ... en kijk eens hoe goed ze het er sindsdien hebben!
Ik denk niet dat het Zwitserland is dat achterlijk is...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:10   #38
Sjaax
Europees Commissaris
 
Sjaax's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 november 2006
Locatie: tussen het stemvee
Berichten: 7.237
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Trouwens, voor wanneer de eerste minaret in Vatikaanstad ?
Het Vaticaan schijnt geen problemen met minaretten te hebben.
Citaat:
VATICAANSTAD (ANP) - Het Vaticaan is het eens met de Zwitserse bisschoppen dat het verbod van de bouw van minaretten een klap voor de vrijheid van godsdienst is. Dat heeft de president van de Vaticaanse Raad voor de Pastorale Zorg aan Migranten, aartsbisschop Antonio Maria Veglio, maandag tegen het Italiaanse persbureau ANSA gezegd.
bron: http://www.brabantsdagblad.nl/algeme...minaretten.ece
Sjaax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:12   #39
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax Bekijk bericht
Het Vaticaan schijnt geen problemen met minaretten te hebben.
Ja, maar dat begrijp ik maar al te best ! Ze denken wel niet aan een minaret op de St Pieter, he Ze zijn natuurlijk voor zoveel mogelijk religieuze symboliek, die mannen. Ze spreken voor eigen kerk natuurlijk
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 november 2009, 15:17   #40
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta Bekijk bericht
We moeten gewoon bij onze eigen principes en rechtstaat blijven en ons niet verlagen tot de wetten van een fundamentalistisch moslimland zoals u zou willen.
Mijn geloof eist dat ik op iedere straathoek kniel voor een grote betonnen paddestoel van 3 meter hoog.
Ik eis dan ook dat er op iedere straathoek zo'n paddestoel komt.
Komt dat er niet, dan lijkt me dat een aantasting van mijn vrijheid van religie.

Of je kan er mee leren leven dat de bevolking van een land inspraak heeft in wat er in dat land gebeurt.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be