Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 oktober 2009, 10:05   #61
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Het ligt aan de onderdanige Vlaming die kost wat kost die franstaligen in het frans wil te woord staan.

Dure de comprenure ?
uiteraard, het is allemaal de fout van de Vlaming.

in Franstalig België verwijten ze ons dat we geen Frans willen spreken tegen die Franstaligen uit Brussel.
in Vlaanderen zijn er dan weer die ons verwijten dat we teveel Frans ertegen spreken.

er is dus maar 1 ding te comprenuren: het is altijd en overal de fout van de Vlaming.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 10:07   #62
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2005
Berichten: 34.995
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
occasioneel?? volgens een juist uitgebrachte studie zou tot 25% van de Franstaligen in Vlaams-Brabant geen Nederlands spreken. dat ligt echt enkel aan de Vlaming???
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen, maar Henri heeft hier ergens toch wel een punt, hoor. Ik ben destijds verschillende keren naar de Ikea in Ternat geweest en al het personeel aan de kassa begroette het personeel in de twee talen. Ook las ik ooit eens dat tot in Zemst bakkers tweetalige weekendhulpjes in dienst nemen om de Franstaligen ter plaatse in hun eigen taal te kunnen bedienen. Probeer jij dan als Vlaming in Tubize of Waterloo maar eens een brood te kopen in het Nederlands.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 10:08   #63
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
uiteraard, het is allemaal de fout van de Vlaming.

in Franstalig België verwijten ze ons dat we geen Frans willen spreken tegen die Franstaligen uit Brussel.
in Vlaanderen zijn er dan weer die ons verwijten dat we teveel Frans ertegen spreken.

er is dus maar 1 ding te comprenuren: het is altijd en overal de fout van de Vlaming.
Waarom stelt U zich zo onderdanig op ?

Het is nochthans héél simpel.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 11:31   #64
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom stelt U zich zo onderdanig op ?

Het is nochthans héél simpel.
U bedoelt dat Vlamingen van Voeren tot Oostende moeten weigeren Frans te spreken?

Zo zitten wij Nederlandstaligen helaas niet in elkaar. Maar daar hoeft nog geen misbruik van te worden gemaakt.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:29   #65
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Je moet niet 'weigeren' Frans te spreken op Vlaams grondgebied. Wat al voldoende is is niet beschaamd zijn Nederlands te praten tegen een Franstalige. Veel mensen zijn heilig overtuigd dat da laatste onbeleefd zou zijn. Sterker, er zijn er die zichzelf vanalles wijsmaken om hun onderdanig gedrag te vergoeilijken gaande van "Nederlands is moeilijker om te leren dan Frans" tot "Romaanstaligen zijn in het algemeen ongeschikt om een Germaanse taal te leren" en "Franstaligen, je moet hun accent eens horen, die kunnen geen Nederlands; ik zou onredelijk zijn maar te 'durven' één zin Nederlands te praten".

Let wel, je hebt er inderdaad die misbruik maken van de situatie,...

Wat voldoende is is respect hebben voor je eigen cultuur. Als dat laatste niet hebt, dan is het logisch dat er op je neergekeken wordt.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 oktober 2009 om 17:31.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:31   #66
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida Bekijk bericht
Je moet niet 'weigeren' Frans te spreken op Vlaams grondgebied. Wat al voldoende is is niet beschaamd zijn Nederlands te praten tegen een Franstalige. Veel mensen zijn heilig overtuigd dat da laatste onbeleefd zou zijn. Sterker, er zijn er die zichzelf vanalles wijsmaken om hun onderdanig gedrag te vergoeilijken gaande van "Nederlands is moeilijker om te leren dan Frans" tot "Romaanstaligen zijn in het algemeen ongeschikt om een Germaanse taal te leren" en "Franstaligen, je moet hun accent eens horen, die kunnen geen Nederlands; ik zou onredelijk zijn maar te 'durven' één zin Nederlands te praten".
Ik wilde alleen het reducule van sommigen hun uitspraken hier in de verf zetten.

Wees eens wat minder "zuur" en kom meer onder de mensen.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:35   #67
Scarabaeida
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 oktober 2004
Locatie: Ekeren Donk
Berichten: 6.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik wilde alleen het reducule van sommigen hun uitspraken hier in de verf zetten.

Wees eens wat minder "zuur" en kom meer onder de mensen.
Rustig Henri, ik gaf je geen ongelijk, ik wilde enkel een beetje nuance in het midden leggen.

Ook in Franstalig België weten ze immers dat veel Vlamingen gecomplexeerde mensen zijn die je snel kan opjutten.

Sterker, in Waals Brabant ben ik al eens aangesproken geweest in het Nederlands, en ik heb in het Nederlands terug geantwoord. Het verschil is wel dat de Waal in kwestie zich niet nederig opstelde tegenover mij en nog een zekere trots uitstraalde.
Maar meestal spreek je de taal van de regio natuurlijk, da's waar. Ik spreek Walen in Wallonië wel in het Frans aan.

Franstalige Brusselaren zijn gewend dat een Vlaming direct overschakelt naar het Frans, ook al spreek je Nederlands met een Frans accent tegen hem. En het feit dat dit de regel en het zelfs gaat om pure holkruiperij en geen oprecht taalenthousiasme is wat het hem doet.
__________________
Vermijd woordenwisselingen met kletskousen:
elk kreeg een tong, maar weinigen verstand.
Disticha Catonis

Laatst gewijzigd door Scarabaeida : 7 oktober 2009 om 17:39.
Scarabaeida is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 oktober 2009, 17:50   #68
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Het verhaal is authentiek. Dus geen verzinsel.

Overlaatst was ik bij de bakker. Er stopte een grote vrachtwagen voor de bakkerij. Ik zag aan de reclame op de wagen dat het een bedrijf was uit het Luikse. De chauffeur kwam binnen en wilde een gebakje bestellen. Hij probeerde wel effe in het Vlaams, maar kwam niet goed uit zijn woorden en vroeg: "vous ne parlez pas Français"? Wij Limburgers gaan niet flauw doen en dus antwoordde de verkoopster hem in het Frans. Op zichzelf een edel gebaar, maar... fout. De man uit Luik deed wel een poging om het in het Nederlands te zeggen, maar niet voldoende. De inspanning die hij leverde was vrij beperkt. Zolang als de Walen niet inzien dat ze ook Nederlands moeten spreken, (zeker als ze in Vlaanderen zijn) moeten wij hen daarop wijzen en niet toegeven.

Let wel, voor mijn part mag België twee of drietalig worden. Geen probleem. Maar het mag niet meer zo zijn, dat de Vlamingen automatisch verondersteld worden Frans te praten wanneer een Franstalige in een Vlaamse winkel iets komt bestellen. Wanneer ik in Luik iets ga kopen, spreek ik Frans. En ik verwacht dat een Franstalige dus in Hasselt (of zo) Nederlands praat, of een ernstige poging daartoe doet.

Strikt genomen is het allemaal heel kleingeestig, maar zolang als we blijven toegeven, zullen bepaalde Walen dat niet begrijpen. Niet dat ze per se van kwade wil zijn (volgens mij beseffen ze dat niet eens), maar vaak ze vinden het vanzelfsprekend dat de Vlamingen overschakelen naar de taal die zij spreken. Met Engelstaligen of Duitstaligen doen ze precies hetzelfde. Zij denken daar niet bij na. Welnu, het wordt tijd dat ze daar dus wel bij nadenken. En zeker als Franstaligen zich bevinden in Vlaanderen.

Nu moet ik zeggen, dat ik allengs meer en meer verbaasd ben hoeveel Walen zich de moeite doen om Nederlands te praten. Vroeger was het wel effe anders.

Laatst gewijzigd door system : 7 oktober 2009 om 18:15.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 18:20   #69
grossetiesse
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Locatie: Wavre, Bruxelles Sud
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange Bekijk bericht
Mijn beste, willen de Waals-Brabanders Nederlands spreken tegen Vlamingen? Super, het omgekeerde doen Vlaams-Brabanders immers al honderd jaar.
Verrassend mischien ?
Ik heb meer en meer nederlandstalige klanten !
Pas op ik ben geen groot Vlaams "bourgeois", ik ben een klein 50jarig handelaar ! En ik heb altijt nederlands met nederlandstalige klanten gesproken. Vroeger gebeurte dit om de 2 maanden maar nu heb ik een groot aantal nederlandstalige klanten !

Citaat:
Maar eigenlijk mist u de kern van de zaak, immers het feit dat de officiële taal in Vlaanderen Nederlands is, en niet Frans. Er zijn Franstaligen die zich in Vlaanderen vestigen, moeite doen om de taal te leren en zich perfect integreren. Dikke pluim voor hen. En dan heb je hun tegenpolen, de alombekende rabiate Francofonen uit Brussel, die weigeren zich in het Nederlands uit te drukken met de lokale overheid. Zij provoceren. Zij richten hun eigen taaletnische partijtjes op in Vlaanderen (Nederlandstalige Unie ben ik nog niet tegengekomen in Wallonië of Brussel) en meten zich een "gediscrimineerd imago" aan.
Ik heb een aantal vrienden die in Huldenberg, Overijse, Hoeilaart, tervuren, wezembeek, kraainem wonen ... geen enkel is eentalig ! Dit is zeker geen officiele bron maar toch ... zeggen dat de franstaligen provoceren

Citaat:
Wel mijn beste, het is al zo erg dat in bepaalde randgemeentes Nederlandstaligen de minderheid vormen, en dat je met je Nederlands daar nauwelijks nog iets kan doen (beetje zoals de situatie in Brussel in bepaalde gemeentes).
Met een stijging tussen 10 en 20% Vlamingen in een aantal Waals Brabant gemeenten zullen ze ook binnenkort de meerderheid zijn. Dan moet het nederlands een officiele taal worden. Er is geen andere oplossing ! De enige belangrijk ding is dat het Frans moet niet verdwijnen ! De gemeenten kunnen tweetalig worden ik ben ervoor maar niet eentalig vlaams worden omdat de meerderheid nederlandstalig is.

Citaat:
Uw welwilligheid om Nederlands te leren had er al honderd jaar geleden moeten zijn. Tot nu zelfs blijft men de Nederlandstaligen schofferen en u verwacht van ons dat wij eventjes in uw gezellig verhaaltje meelopen. Daarvoor is het veel te laat...
Mijn klanten vinden niet dat het te laat is ! Ik denk dat ze een voorkeur voor "nederlandstalige belg" identiteit dan voor "Vlaams immigrant die Waals moet worden" hebben. Het groot verschil is dat U moet echt zoeken om een waalse haan in Waver, Waals Brabant of Wallonïe vinden ! In Vlaanderen zijn er Vlaamse leeuwen overal ! Veeteelt ?

Citaat:
Vergis u niet, ik vind meertaligheid een geweldige troef. Maar ik zal u pas geloven indien ik het Union Francophone van de kieslijsten zie verdwijnen. De mensen van Ecolo hebben het al verstaan; zij adviseren hun kiezers om in Vlaanderen op Groen te stemmen...
Ik zou liever kiezen voor tweetalige lijsten en fusie tussen VL en W partijen !
Waarom kunnen franstaligen en nederlandstaligen samen werken ... behalve voor wat betreft politiek ?

bedankt voor uw antwoord ! Ik dacht dat niemand zou antwoorden !
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 18:24   #70
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Ik zou liever kiezen voor tweetalige lijsten en fusie tussen VL en W partijen !
Waarom kunnen franstaligen en nederlandstaligen samen werken ... behalve voor wat betreft politiek ?
dat was er vroeger.
maar toen de franstalige politici merkten dat Vlaanderen economisch sterker werd, werd alles gefederaliseerd ook de politieke partijen.
dus je weet waar je moet je gal op spuien dan ...

Laatst gewijzigd door Shadowke : 8 oktober 2009 om 18:25.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 18:55   #71
grossetiesse
Burger
 
Geregistreerd: 21 september 2009
Locatie: Wavre, Bruxelles Sud
Berichten: 162
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke Bekijk bericht
dat was er vroeger.
maar toen de franstalige politici merkten dat Vlaanderen economisch sterker werd, werd alles gefederaliseerd ook de politieke partijen.
dus je weet waar je moet je gal op spuien dan ...
Unitaire partijen met hun nederlandstalig en franstalig deel !
Partijen moeten verplicht tweetalig zijn en moeten een "federaal projekt" hebben.
Dan is er geen communautair probleem meer !
Een coalitie zal gebeuren tussen 2 of 3 partijen in plaats van 4 of 6 !
Gemakkelijk !
grossetiesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 19:06   #72
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Unitaire partijen met hun nederlandstalig en franstalig deel !
Partijen moeten verplicht tweetalig zijn en moeten een "federaal projekt" hebben.
Dan is er geen communautair probleem meer !
Een coalitie zal gebeuren tussen 2 of 3 partijen in plaats van 4 of 6 !
Gemakkelijk !
is de wil van de franstalige politici.
weer is.
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 20:12   #73
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.282
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Unitaire partijen met hun nederlandstalig en franstalig deel !
Partijen moeten verplicht tweetalig zijn en moeten een "federaal projekt" hebben.
Dan is er geen communautair probleem meer !
Een coalitie zal gebeuren tussen 2 of 3 partijen in plaats van 4 of 6 !
Gemakkelijk !
Was er laatst niet zo'n klein Vlaams partijtje dat samen met MR wilde opkomen in Wallonië ?
En dat door de fraskiljonse lobby terug werd buitengeshot ?
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 oktober 2009, 21:35   #74
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door grossetiesse Bekijk bericht
Unitaire partijen met hun nederlandstalig en franstalig deel !
Partijen moeten verplicht tweetalig zijn en moeten een "federaal projekt" hebben.
Dan is er geen communautair probleem meer !
Een coalitie zal gebeuren tussen 2 of 3 partijen in plaats van 4 of 6 !
Gemakkelijk !
Unitaire partijen? Wat bazelt u toch? Deze volstrekt archaïsche ideeën zijn inmiddels dertig jaar geleden voorgoed verdwenen. De unitaire fratsen zijn een gepasseerd station. Definitief.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 oktober 2009, 06:59   #75
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Waarom stelt U zich zo onderdanig op ?

Het is nochthans héél simpel.
Vele Vlaamsnationalisten dompelen zich vaak in een slachtofferrol. De 'zwart-gele caliméro's' noem ik hen. Zij denken dan sympathieker over te komen of daardoor vlugger hun gelijk te verkrijgen bij de massa. Niets is minder waar. Die mensen zijn losers en zullen dit altijd blijven.

Of anders gezegd, zij hebben een Janushoofd. En het hoofd dat naar achter kijkt (naar het verleden) is dubbel zo groot als het hoofd dat naar voren, dus naar de toekomst kijkt. Met die mensen kan men poltiek niets aanvangen. Kijk naar de kornuiten van het VB: meer dan 30 jaar schreeuwen aan de kant en het resultaat is nihil. Ze kunnen niets en ze hebben niets verkregen. Behalve dat pak slaag dan van de laatste verkiezingen.

Laatst gewijzigd door system : 9 oktober 2009 om 07:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 oktober 2009, 11:56   #76
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Toe maar, die claimen zomaar dat Brussel (19) voor meer dan 85% uit Franstaligen bestaat. Daar tellen ze voor het gemak dus anderstaligen bij die ook Frans kennen.
Eigenlijk , vermits zo goed als alle Vlaamse Brusselaars ook Frans kennen , zou men eigenlijk moeten stellen dat Brussel 100% Franstalig is.
Maar ja, dan zou die drogredenering al te zeer opvallen, wsl.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump

Laatst gewijzigd door stab : 12 oktober 2009 om 11:57.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:08.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be