Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 4 juli 2011, 21:38   #21
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
We gaan toch niet zeuren om een stukje polder hè.
En beste Henri, ik denk dat Wallonië er goed aan doet om mee te doen of is de Waalse cultuur en taal die onderdeel uitmaakt van de Nederlanden nu echt helemaal in Franse handen.
Denk aan de zware industrie in Luid en Charleroi, initiatieven van Koning Willem I.
De Walen (dus ook onze Henri1) huiveren van alles wat ook maar enigszins gaat in de richting van samenwerking met Nederland. Het is hun geweten dat nog knaagt omwille van hun hoogverraad in 1830. Nu, wij Vlamingen hebben de Walen volstrekt niet nodig. Zij zijn nu eenmaal helemaal ingesteld op "les lumières de la France".

Een mooi voorbeeld van de Waalse huiver t.a.v. Nederland was destijds de ijzig kille verklaring van "Dieu" Spitaels omtrent een samengaan van KLM met Sabena. Met het grootste misprijzen zei "zijne godheid": "Je ne peut pas m'imaginer qu'il y aurait une majorité Néerlandophone au sein de la Sabena". Laat ze zich maar aansluiten bij "la France". Hoe vlugger hoe liever.

Adieu et le vent en poupe!
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:41   #22
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wij hebben ons nergens verbonden tot het invoeren van eenheidsworst Hollandse nummerplaten oplossingen.
Er zijn vrij veel Franse auto's met zulk een "eenheidswordt Hollandse nummerplaat". Maar dat is "wat anders" veronderstel ik? Want ja, dat is "la France" nietwaar ...?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:43   #23
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.115
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
U zoekt spijkers op laag water. Ik vind het prima dat wij onze eigenheid hebben weten te behouden op dit vlak. Wij willen niet dat Europa zo saai en grijs wordt als Nederland. Bovendien weet ik nergens van een overeenkomst. De intentie zal er initieel misschien geweest zijn, maar voor zover ik weet is werd nergens een mulitlateraal verdrag getekend op dit punt.
"Onze eigenheid" ...

Hangt die nu ook al af van een nummerplaat?
__________________
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord
Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort.
quercus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:43   #24
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Belgie had weldegelijk met Nederland en Luxemburg afgesproken dat in heel de Benelux dezelfde geel-zwarte kentekens gebruikt zouden gaan worden. Maar vanwege Waalse bezwaren heeft Belgie toen dat besluit niet uitgevoerd. Wij Nederlanders tilden daar niet zo zwaar aan. Maar als er vanwege politieke prbblemen een polder niet onder water gezet kan worden, dan zijn de Belgen niet zo begripvol. Dan worden ze boos, en maken ze een hoop herrie. Ik hoop dat Nederland in de toekomst net zo meedogenloos zal zijn als de Belgen weer eens afspraken schenden. Kijken hoe leuk de Belgen het vinden om zo behandeld te worden.
Ik ken dat verdrag niet. Zoekt u dat eens op en geeft ons de tekst waar dat staat. Als u gelijk hebt, hebt u gelijk. Maar ik wil de tekst zien.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:45   #25
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Onze eigenheid" ...

Hangt die nu ook al af van een nummerplaat?
Zeker in het buitenland. Telkens als ik het buitenland was, kon ik onmiddellijk en van verre herkennen of er Belgen waren in Lissabon of in Tanger bijvoorbeeld. Geeft wel een aangenaam gevoelen en een gevoelen van verbondenheid in het buitenland.

Laatst gewijzigd door system : 4 juli 2011 om 21:46.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:50   #26
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeker in het buitenland. Telkens als ik het buitenland was, kon ik onmiddellijk en van verre herkennen of er Belgen waren in Lissabon of in Tanger bijvoorbeeld. Geeft wel een aangenaam gevoelen en een gevoelen van verbondenheid in het buitenland.
Ach, hoe mooi
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:52   #27
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
"Onze eigenheid" ...

Hangt die nu ook al af van een nummerplaat?
Ja natuurlijk, alles wat we in België gemeen hebben - en dat is niet veel - bepaalt zogezegd onze eigenheid.
Als je de Belgische nummerplaat ziet, weet je dat je met een broeder te maken hebt uit het vaderland, samen een frietje eten met een biertje en je voelt je op en top Belg!
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.

Laatst gewijzigd door Lavox : 4 juli 2011 om 21:52.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:52   #28
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik ken dat verdrag niet. Zoekt u dat eens op en geeft ons de tekst waar dat staat. Als u gelijk hebt, hebt u gelijk. Maar ik wil de tekst zien.
Volgens mij is dat verdrag nog uit de tijd van voor de digitalisering. Dus dat zou dan wel erg veel moeite worden om iemand te overtuigen. Dan geloof je het maar niet.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:54   #29
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Ach, hoe mooi
Het was wel fijn ja. En uniek. Want geen enkel land had rood-witte nummerplaten. En nu nog steeds heeft geen enkel land rood-witte nummerplaten. En zo moeten we het houden!
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:54   #30
Lavox
Gouverneur
 
Lavox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Locatie: Molenbeersel
Berichten: 1.419
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zeker in het buitenland. Telkens als ik het buitenland was, kon ik onmiddellijk en van verre herkennen of er Belgen waren in Lissabon of in Tanger bijvoorbeeld. Geeft wel een aangenaam gevoelen en een gevoelen van verbondenheid in het buitenland.
Wat doe je wanneer je een geel-zwarte nummerplaat ziet?
__________________


Heer, laat het prinsenvolk der oude Nederlanden, niet ondergaan in haat, in broedertwist en schande.
Lavox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 21:55   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij is dat verdrag nog uit de tijd van voor de digitalisering. Dus dat zou dan wel erg veel moeite worden om iemand te overtuigen. Dan geloof je het maar niet.
Ik geloof niet dat er een verdrag is. Want die verdragen of informatie daarover zou men moeten kunnen vinden op internet.

Er zal wel waarschijnlijk een intentieverklaring geweest zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 22:01   #32
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
De Walen (dus ook onze Henri1) huiveren van alles wat ook maar enigszins gaat in de richting van samenwerking met Nederland. Het is hun geweten dat nog knaagt omwille van hun hoogverraad in 1830. Nu, wij Vlamingen hebben de Walen volstrekt niet nodig. Zij zijn nu eenmaal helemaal ingesteld op "les lumières de la France".

Een mooi voorbeeld van de Waalse huiver t.a.v. Nederland was destijds de ijzig kille verklaring van "Dieu" Spitaels omtrent een samengaan van KLM met Sabena. Met het grootste misprijzen zei "zijne godheid": "Je ne peut pas m'imaginer qu'il y aurait une majorité Néerlandophone au sein de la Sabena". Laat ze zich maar aansluiten bij "la France". Hoe vlugger hoe liever.

Adieu et le vent en poupe!
Een der kapiteins van de watergeuzen die op de Zuiderzee een Spaanse vloot vernietigden was een Waal.
Er bestaan in Nederland Waalse kerken, niet eens zo lang geleden sprak de elite in de Nederlanden Frans.
De geschiedenis van Wallonië is veel nauwer verbonden met de Nederlanden dan met Frankrijk.
Maar zoals ik eerder zei in een ander draadje, de Walen hebben hun eigen Waalse taal en cultuur verkwanseld aan de Francofonie.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 juli 2011, 22:02   #33
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lavox Bekijk bericht
Wat doe je wanneer je een geel-zwarte nummerplaat ziet?
Niets speciaals. Want men weet nu niet meer onmiddellijk meer of het wel Nederlanders zijn. Maar vroeger was het ook fijn om Nederlanders te ontmoeten. Zo kwam ik ooit een 8-tal jaren geleden, in het midden van de Syrische woestijn niet zo ver van Palmyra een 2 PK- je tegen met welgeteld één Nederlander op weg naar Jeruzalem. We hebben een hele tijd gebabbeld bij het drinken van Arabische thee. Een interessant gesprek.

Laatst gewijzigd door system : 4 juli 2011 om 22:03.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 05:50   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 15 juli 2008
Locatie: GROOT LUIK (Liège)
Berichten: 64.878
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Volgens mij is dat verdrag nog uit de tijd van voor de digitalisering. Dus dat zou dan wel erg veel moeite worden om iemand te overtuigen. Dan geloof je het maar niet.
Ik heb het vermoeden dat u geen tekst kunt leveren ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 09:09   #35
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederland en Vlaanderen gaan nauwer samenwerken op economisch gebied. Dat heeft premier Rutte afgesproken bij zijn eerste ontmoeting met zijn Vlaamse ambtgenoot Peeters in Vlaanderen.

Nederland en Vlaanderen gaan zich de Deltaregio noemen en willen onder die noemer handelscontracten binnenhalen. Binnenkort vertrekt er een gezamenlijke Nederlands-Vlaamse handelsmissie. Vooral de havens van Rotterdam en Antwerpen moeten zich samen 'verkopen'.


http://nos.nl/artikel/253480-nederla...lsmissies.html

En dat kleine stukje polder wat wel of niet onder water moet, daar maak ik me niet druk om.
De eerste stap is gezet !
De confederatie begint stilaan vorm te krijgen.

De berichtgeving rondom de Nederlands-Vlaamse plannen is een goede opsteker, die niet misverstaan moet worden voor de buitenwacht. In deze opzet is de afwezigheid van de Benelux significant. Dat zou Beneluxistische clubjes als het Comité Nieuwe Benelux (CNB) te denken moeten geven.

De toekomst is dus aan Nederland-Vlaanderen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 09:12   #36
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Het was wel fijn ja. En uniek. Want geen enkel land had rood-witte nummerplaten. En nu nog steeds heeft geen enkel land rood-witte nummerplaten. En zo moeten we het houden!
Wat een oubollige nostalgie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 09:28   #37
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
De confederatie begint stilaan vorm te krijgen.De berichtgeving rondom de Nederlands-Vlaamse plannen is een goede opsteker, die niet misverstaan moet worden voor de buitenwacht. In deze opzet is de afwezigheid van de Benelux significant. Dat zou Beneluxistische clubjes als het Comité Nieuwe Benelux (CNB) te denken moeten geven.

De toekomst is dus aan Nederland-Vlaanderen.
Niks te 'confederatie'. Er is aan het gebeuren wat ik een jaar of zo geleden altijd heb gezegd. We groeien naar Euro-regio's toe omdat we wel moeten. De samenwerking tussen Nederland en België en/of Vlaanderen zal op de eerste plaats economisch zijn of zal niet zijn. En zeker niet politiek. En die economische samenwerking zoals nu gepland doen we, niet omdat wij (Nederlanders en Belgen of Vlamingen) mekaar zo graag zien, maar omdat we economisch moeten overleven en dit in concurrentie met andere grote havens in de wereld wegens de algehele globalisatie die zeer snel heeft plaatsgevonden.

Dat is het hele onderliggende plaatje en de essentie van de zaak.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 09:36.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 09:40   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Wat een oubollige nostalgie.
Noem het zoals u wilt. Het is immers bekend dat bij u in Holland iedereen en alles grijsmatig gelijk en genivelleerd moet zijn. Dat misplaatst gelijkheidsprincipe gaat zelfs zover in Nederland dat men in vele scholen de leraars met hun voornaam noemt. Bij ons is dat 'mijnheer' of 'mevrouw'. En ook dat moet zo blijven.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 09:41.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 10:00   #39
Donar
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 17 mei 2007
Berichten: 718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Niks te 'confederatie'. Er is aan het gebeuren wat ik een jaar of zo geleden altijd heb gezegd. We groeien naar Euro-regio's toe omdat we wel moeten. De samenwerking tussen Nederland en België en/of Vlaanderen zal op de eerste plaats economisch zijn of zal niet zijn. En zeker niet politiek. En die economische samenwerking zoals nu gepland doen we, niet omdat wij (Nederlanders en Belgen of Vlamingen) mekaar zo graag zien, maar omdat we economisch moeten overleven en dit in concurrentie met andere grote havens in de wereld wegens de algehele globalisatie die zeer snel heeft plaatsgevonden.

Dat is het hele onderliggende plaatje en de essentie van de zaak.
Europa was ook eerst maar een economische samenwerking.....
Donar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 juli 2011, 10:16   #40
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Donar Bekijk bericht
Europa was ook eerst maar een economische samenwerking.....
En daarom heb ik ook altijd gesteld dat indien (ik zeg wel 'indien') de Europese eenmaking voortschrijdt, de nationale staten binnen Europa gaan verdampen. Dat zal beginnen met de kleinsten (België, Luxemburg, Nederland, Scandinavische landen), maar ook grote staten zullen steeds meer bevoegheden moeten inleveren. Dat is nu al bezig.

Nu, dat betekent niet per se dat er daarom een confederatie zou ontstaan tussen Vlaanderen en Nederland. Immers, men kan zich ook Euregio's indenken tussen de beide Limburgen+Luik+Aken+Keulen. Of tussen de Vlaanders +delen van Noord-Frankrijk. De toekomst zal het uitwijzen.

Laatst gewijzigd door system : 5 juli 2011 om 10:18.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:51.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be