Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 22 december 2011, 15:55   #1
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard Bericht voor Randstedelingen en Antwerpenaren.

Nederlanders moeten leren dat de calvinistische cultuur uit de randstad en Zeeland nooit de rest van Nederland en zeker Brabant en Limburg zullen domineren. Vlamingen moeten leren dat de Antwerpenaren nooit de rest van Vlaanderen en Limburg zullen domineren. Als die hoogvliegers uit Antwerpen en de Randstad leren dat er ook nog zo iets als Brabant, Limburg, Friesland, de Achterhoek etc. bestaat en de culturele eigenheid daarvan ook respecteren, dan kan het wel wat worden met 'De Verenigde Nederlanden', anders nooit.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 16:19   #2
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederlanders moeten leren dat de calvinistische cultuur uit de randstad en Zeeland nooit de rest van Nederland en zeker Brabant en Limburg zullen domineren. Vlamingen moeten leren dat de Antwerpenaren nooit de rest van Vlaanderen en Limburg zullen domineren. Als die hoogvliegers uit Antwerpen en de Randstad leren dat er ook nog zo iets als Brabant, Limburg, Friesland, de Achterhoek etc. bestaat en de culturele eigenheid daarvan ook respecteren, dan kan het wel wat worden met 'De Verenigde Nederlanden', anders nooit.
ik begrijp niet goed waar je betoog vandaan komt. Dus heb ik het voor het gemak maar even bevestigd:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vrij naar Derk de Tweede;
Nederlanders moeten leren dat de katholieke cultuur uit de Brabant en Limburg nooit de rest van Nederland en zeker Holland en Friesland zullen domineren. Vlamingen moeten leren dat de de rest van Vlaanderen en Limburg Antwerpenaren nooit zullen domineren. Als die hoogvliegers uit Brabant, Limburg, Friesland, de Achterhoek etc. leren dat er ook nog zo iets als Antwerpen en de Randstad bestaat en de culturele eigenheid daarvan ook respecteren, dan kan het wel wat worden met 'De Verenigde Nederlanden', anders nooit.
bedoel jij dat ook? Of proef ik een zekere frustratie over iets waar wij medeforummers geen weet van hebben?

Laatst gewijzigd door Hollander : 22 december 2011 om 16:19.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 16:33   #3
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Beste Derk,

ik denk dat wat jij bedoelt meer in Nederland speelt dan in België. Ik bazeer me hiervoor op het fenomeen van de "ontvolking" van de meer perifere gebieden in Nederland, waar een ware trek naar de Randstad plaats heeft.

In België is dat veel minder en eerder gericht op Gent , antwerpen, Brussel en alle gemeentes en kleinere steden daartussenin. Voorts bestaat er in België een stevige binding tussen elk individu en zijn/haar geboorte- jeugdplaats - de afstanden zijn hier inderdaad in wezen kleiner dan in Nederland (ik bedoel niet de reeële maar de gevoelsmatige afstand).

Ik bazeer me ook op de kennissenkring van Belgo-Nederlanders en nog échte Nederlanders die ik heb van zowel de randstad als daarbuiten. Antwerpenaars zijn voor de overige Vlamingen blijkbaar toch minder irritant dan Randstadenaars voor de overige Nederlanders (een randstaddenaar wordt door de overige Nederlanders als "Hollander" gezien ; Nederlanders worden door Vlamingen verkeerdelijk als "Hollanders" aannzien).

Nu is het tot stand komen van een Verenigd Lage Landenstaat niet afhankelijk van alle mogelijke gevoelsmatigheden. Ook binnen onze ietsje grotere buurlanden bestaan dergelijke dinges.. Ikzelf ben een geboren Hamburger, die regelkmatig per jaar enkele maanden in zijn geboortestad mocht vertoeven : dus veel meer europeaan
dan menig Laaglandse medeburger.

In gans Europa is er een gezonde naijver tussen grote (voetbal)steden & is dit geen verschil dat eerder een bindteken is tussen al die (stads)volkeren ?
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 16:42   #4
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Beste Derk,

ik denk dat wat jij bedoelt meer in Nederland speelt dan in België. Ik bazeer me hiervoor op het fenomeen van de "ontvolking" van de meer perifere gebieden in Nederland, waar een ware trek naar de Randstad plaats heeft.
Antwerpenaars zijn voor de overige Vlamingen blijkbaar toch minder irritant dan Randstadenaars voor de overige Nederlanders (een randstaddenaar wordt door de overige Nederlanders als "Hollander" gezien ; Nederlanders worden door Vlamingen verkeerdelijk als "Hollanders" aannzien).
Ik denk dat gij u vergist. In onze regio is er ook sprake van een uittocht van 'hoog opgeleide' jongeren naar de Vlaamse ruit. Meestal is dat richting omgeving van Leuven.

Laatst gewijzigd door pajoske : 22 december 2011 om 16:49.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 19:44   #5
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
ik begrijp niet goed waar je betoog vandaan komt. Dus heb ik het voor het gemak maar even bevestigd:

bedoel jij dat ook? Of proef ik een zekere frustratie over iets waar wij medeforummers geen weet van hebben?
Je vergist je.
Hoewel Brabant en Limburg bekend staan als Rooms-Katholiek zijn delen van die provincies voorheen juist protestant. Ik denk aan west-Brabant en de voormalige mijnstreek.
En weeer andere delen van Holland is bijna voor 100% RK, denk aan Volendam.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 19:54   #6
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest Bekijk bericht
Beste Derk,

ik denk dat wat jij bedoelt meer in Nederland speelt dan in België. Ik bazeer me hiervoor op het fenomeen van de "ontvolking" van de meer perifere gebieden in Nederland, waar een ware trek naar de Randstad plaats heeft.

In België is dat veel minder en eerder gericht op Gent , antwerpen, Brussel en alle gemeentes en kleinere steden daartussenin. Voorts bestaat er in België een stevige binding tussen elk individu en zijn/haar geboorte- jeugdplaats - de afstanden zijn hier inderdaad in wezen kleiner dan in Nederland (ik bedoel niet de reeële maar de gevoelsmatige afstand).

Ik bazeer me ook op de kennissenkring van Belgo-Nederlanders en nog échte Nederlanders die ik heb van zowel de randstad als daarbuiten. Antwerpenaars zijn voor de overige Vlamingen blijkbaar toch minder irritant dan Randstadenaars voor de overige Nederlanders (een randstaddenaar wordt door de overige Nederlanders als "Hollander" gezien ; Nederlanders worden door Vlamingen verkeerdelijk als "Hollanders" aannzien).

Nu is het tot stand komen van een Verenigd Lage Landenstaat niet afhankelijk van alle mogelijke gevoelsmatigheden. Ook binnen onze ietsje grotere buurlanden bestaan dergelijke dinges.. Ikzelf ben een geboren Hamburger, die regelkmatig per jaar enkele maanden in zijn geboortestad mocht vertoeven : dus veel meer europeaan
dan menig Laaglandse medeburger.

In gans Europa is er een gezonde naijver tussen grote (voetbal)steden & is dit geen verschil dat eerder een bindteken is tussen al die (stads)volkeren ?

De bedoeling van mijn betoog is dat we nu eens af moeten van alle cliché's die er zowel in Nederland over Vlamingen heersen als in Vlaanderen over Nederland.
Ik denk dat beide landen veel diverser zijn dan wij denken.
En Hamburg: Ik ben jaloers op je dat je dat ene nog onbekende popgroepje in de Star Club (of was het de Kaiserkeller ?) daar hebt mogen zie spelen.
Van Groot-Nederlandisme naar Rock and Roll.

Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 20:12   #7
Dixie
Secretaris-Generaal VN
 
Dixie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 januari 2004
Locatie: Antwerpen
Berichten: 21.083
Standaard

Derk je weet goed genoeg dat ... Antwerpen is 't stad en de rest is parking!
__________________
sus antigoon pfff, die Belgische kaart geeft toch enkel wat
sociale en politieke voordelen, maar van onze
roots doen we geen afstand, dit zou verraad
zijn. Belg pas of geen , maakt geen verschil,
enkel nodig voor het één en ander te bekomen.
Dixie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 20:15   #8
Spinoza
Minister-President
 
Spinoza's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2004
Locatie: Breda
Berichten: 5.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederlanders moeten leren dat de calvinistische cultuur uit de randstad en Zeeland nooit de rest van Nederland en zeker Brabant en Limburg zullen domineren. Vlamingen moeten leren dat de Antwerpenaren nooit de rest van Vlaanderen en Limburg zullen domineren. Als die hoogvliegers uit Antwerpen en de Randstad leren dat er ook nog zo iets als Brabant, Limburg, Friesland, de Achterhoek etc. bestaat en de culturele eigenheid daarvan ook respecteren, dan kan het wel wat worden met 'De Verenigde Nederlanden', anders nooit.
En zolang de provincialen volhouden dat zij niets te leren hebben wordt het ook nooit wat.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 20:37   #9
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Je vergist je.
Hoewel Brabant en Limburg bekend staan als Rooms-Katholiek zijn delen van die provincies voorheen juist protestant. Ik denk aan west-Brabant en de voormalige mijnstreek.
En weeer andere delen van Holland is bijna voor 100% RK, denk aan Volendam.
Geen idee wat je bedoelt. Ik vertel exact hetzelfde verhaal als jij maar in een andere volgorde. En dan vergis ik me?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 21:38   #10
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Muziek: Miel Cools
tekst: Ernst van Altena

Groot-Nederlandse ballade.

Als ik het zie, die eindeloze lintbebouwing
Van Spa tot Hasselt en van Tienen tot aan Gent
En als ik voel hoe in kleinsteedse denkvernauwing
De Vlaming altijd door zijn eigen straatje rent
Als ik per auto over de kasseien martel
Met om de duizend meter een gekneusde band
Dan denk ik: Vlaanderen mag dan lustig zijn en dartel
Maar Lieve Heer geef mij het nette Nederland

Als ik ze zie, die eindeloze blokkendozen
Van Weesp tot Arnhem, van Terneuzen tot Terlet
En als ik merk hoe uitgekauwd en uitgeplozen
De Nederlander altijd op zijn buurman let
Als ik ze zie, die tuintjes zonder avonturen
Gras zonder onkruid en liguster langs de rand
Dan denk ik: Nederland mag schoon zijn voor de buren
Maar Lieve Heer geef mij het dolle Vlaanderenland

Als ik de Vlaming vol van bier naar huis zie keren
De gang te wankel en de tong wat al te luid
Als ik hem bitter humorloos zie opmarcheren
Achter de klauwaard met te militair geluid
Als ik ze hoor, de Vlaamse grappen al te drollig
Vaak langs, vaak op, en heel vaak ook voorbij de rand
Dan denk ik: Vlaanderen mag dan driftig zijn en lollig
Maar Lieve Heer geef mij het kalme Nederland

Als ik ze zie, de Nederlanders in hun kerken
Hervormd, gereformeerd, nazaten van Calvijn
Met hun gezichten stijf als witgekalkte zerken
En met hun zekerheden uitgemalen fijn
Als ik ze galmende hun waarheid hoor verkonden
Nooit uit de nette plooi en nimmer uit de band
Dan denk ik: Nederland mag vrij zijn van de zonde
Maar Lieve Heer geef mij het zondig Vlaanderland

Oh Lieve God geef ons een kilo Vlaamse blijheid
Een kilo trouw en plichtsbesef uit Nederland
Dan mengen wij dat zelf in onze eigen vrijheid
Tot vriendschap zonder oog om oog en tand om tand
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 21:39   #11
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hollander Bekijk bericht
Geen idee wat je bedoelt. Ik vertel exact hetzelfde verhaal als jij maar in een andere volgorde. En dan vergis ik me?
Dan zijn we het toch gewoon eens ?
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 22:13   #12
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Dan zijn we het toch gewoon eens ?
Dat kan wellicht zo zijn, maar iets in je door mij gepercipieerde intonatie doet mij me aangetast voelen in mijn Randstedelijke identiteit. Alsof je 'ons' ergens van beschuldigd. En daar wil ik mijn vinger achter krijgen.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 22:19   #13
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

In Antwerpen en Rotterdam wordt nu eenmaal het hardste gewerkt en veel geld verdiend.
En de rest hobbelt er achter aan
Antwerpen en Rotterdam zijn nu eenmaal daarom de belangrijkste steden van België en Nederland.....
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 22 december 2011 om 22:23.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 december 2011, 23:26   #14
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Antwerpen en Rotterdam wordt nu eenmaal het hardste gewerkt en veel geld verdiend.
En de rest hobbelt er achter aan
Antwerpen en Rotterdam zijn nu eenmaal daarom de belangrijkste steden van Vlaanderen en Nederland.....
kleine aanpassing
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 10:19   #15
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
In Antwerpen en Rotterdam wordt nu eenmaal het hardste gewerkt en veel geld verdiend.
En de rest hobbelt er achter aan
Antwerpen en Rotterdam zijn nu eenmaal daarom de belangrijkste steden van België en Nederland.....
De werkloosheidscijfers van Antwerpen al ooit bekeken? Als er in Antwerpen en Rotterdam hard gewerkt wordt is dat vooral door mensen van buiten respectievelijk 'de Vlaamse ruit' en 'Randstad' die naar ginds uitgeweken zijn.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 december 2011, 11:09   #16
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
De werkloosheidscijfers van Antwerpen al ooit bekeken? Als er in Antwerpen en Rotterdam hard gewerkt wordt is dat vooral door mensen van buiten respectievelijk 'de Vlaamse ruit' en 'Randstad' die naar ginds uitgeweken zijn.
Hij zegt toch ook 'in Antwerpen', niet 'door Antwerpenaren' ?
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 december 2011, 11:40   #17
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Nederlanders moeten leren dat de calvinistische cultuur uit de randstad en Zeeland nooit de rest van Nederland en zeker Brabant en Limburg zullen domineren. Vlamingen moeten leren dat de Antwerpenaren nooit de rest van Vlaanderen en Limburg zullen domineren. Als die hoogvliegers uit Antwerpen en de Randstad leren dat er ook nog zo iets als Brabant, Limburg, Friesland, de Achterhoek etc. bestaat en de culturele eigenheid daarvan ook respecteren, dan kan het wel wat worden met 'De Verenigde Nederlanden', anders nooit.
Bekijk eerst eens hoe de Antwerpenaren vertegenwoordigd zijn in de Vlaamse en Belgische regering zou ik zeggen en kom dan nog eens terug.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2011, 12:34   #18
roger verhiest
Eur. Commissievoorzitter
 
roger verhiest's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 november 2007
Locatie: 2100 Meneghem
Berichten: 9.288
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
De bedoeling van mijn betoog is dat we nu eens af moeten van alle cliché's die er zowel in Nederland over Vlamingen heersen als in Vlaanderen over Nederland.
Ik denk dat beide landen veel diverser zijn dan wij denken.
En Hamburg: Ik ben jaloers op je dat je dat ene nog onbekende popgroepje in de Star Club (of was het de Kaiserkeller ?) daar hebt mogen zie spelen.
Van Groot-Nederlandisme naar Rock and Roll.

... ik was 17 & samen met mijn 5 jaar oudere tante en haar vriendin Thea -
een 33 cl pilsje "Holsten Edel" kostte er toen één mark vijftig...
....

Inderdaad : "vive la différence !" er zijn voorstanders van een zgn "kleine hereniging" van de nederlandstalige gebieden van de Lage Landen : & inderdaad zij dwalen zelfs het "nederlandstalige" deel ervan is uiterst divers & tegelijk zeer verwant aan de friese, letzemburgische, deutsche,
picardische en waalse gebieden... Hier "mag" men condooms gebruiken, daar dan weer niet.. maar men "doet het" overal. Hier komen pers- en geweldmisdaden voor een jury assissenhof en daar hebben bekwame jusistisch geschoolde rechters het alleenrecht zich al eens schromelijk te vergissen. Hier hebben geneesheren een loon, daar worden ze per prestatie verloont. Hier is er weinig "zwartwerk" en daar is de pakkans groter..

er zijn verschillen die we moeten koesteren & er zijn er die we moeten afbouwen...

wat voor mij onduidelijk is, is het al dan niet bestaan van een meer federalistisch en minder jacobijns staatsgevoel in Nederland - heeft de ontvolking die er momenteel plaatsvindt in de perifere gebieden misschien iets te maken met een overdreven centralisme ?
en
__________________


Tempo toleras
sed vero aperas
roger verhiest is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:28.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be