Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2006, 14:19   #41
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Bolkestein en Terlouw? Sorry, maar die liefde is toch niet wederzjids.
Maar dat wás toch al niet wederzijds, Jaani?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 16:28   #42
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Maar dat wás toch al niet wederzijds, Jaani?
Laat ons zeggen "niet wederzijds" in de overtreffende trap.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:26   #43
Hans1
Banneling
 
 
Hans1's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 maart 2003
Locatie: BELGIE - BELGIQUE - BELGIEN - BELGIUM
Berichten: 15.869
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Sinds een jaartje kom ik bijna iedere dag op dit forum, meestal om te kijken, soms om te posten.
Tien geleden zou dat onmogelijk geweest zijn. Belgie was toen voor mij een land om af en toe naar toe te gaan (Antwerpen, Gent) of op vakantie te gaan (de Ardennen).
Totdat een oom van mij familie-onderzoek ging doen en het bleek dat onze familie oorspronkelijk uit Vlaanderen kwam. Hier als protestantse vluchtelingen in de 16e eeuw gekomen om in Gelderland een nieuw bestaan op te bouwen.
Vele Vlamingen zouden dit voorbeeld volgen, 40% van de Nederlanders heeft Vlaamse roots.
Een historicus vertelde mij de de Nederlandse cultuur voor een groot deel zijn wortels heeft in die van Vlaanderen.
Alhoewel geen boekenwurm heb ik me toch een beetje verdiept in onze gemeenschappelijke geschiedenis.
De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende.
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.


Dat stelt gerust.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2006, 21:51   #44
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
[/b]

Dat stelt gerust.
Maar ik sta wel achter een onafhankelijk Vlaanderen en de Verenigde Nederlanden klinkt ook niet onaardig in de oren.
Maar wel democratisch en sociaal.
Waarom zou de BUB niet daaraan kunnen meewerken?
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 april 2006, 21:36   #45
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
De belangstelling voor de Vlaamse zaak in Nederland is groeiende.
Ik hoop echt dat Vlaanderen zich ooit los kan weken van de francofonie en onafhankelijk kan worden en wellicht toenadering zal zoeken met Nederland. Op welke manier en hoever moet de geschiedenis maar uitwijzen. Ook zou het zeer positief zijn als Nederlanders en Vlamingen van verschillende politieke en/of maatschappelijke stromingen met elkaar zouden communiceren.
Een facistisch Dietsland is voor mij echter onbespreekbaar.
Hier sluit ik me helemaal bij aan.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 11:30   #46
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris
 
Stef Leeuwenhart's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 mei 2004
Locatie: het land tussen de torens van Gent en Brugge.
Berichten: 2.580
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Hoe stel je je die Hollandse en Friese deelstaten voor? Welk grondgebied zouden ze moeten omvatten volgens jou?
Holland is het huidige Nederland met uitzondering van Friesland en Groningen die dan de Friese deelstaat zou vormen met eventueel Drenthe erbij.
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 12:01   #47
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stef Leeuwenhart Bekijk bericht
Holland is het huidige Nederland met uitzondering van Friesland en Groningen die dan de Friese deelstaat zou vormen met eventueel Drenthe erbij.
Daar gaan de Groningers niet blij mee zijn. Kan je niet beter ook een Nedersaksiche deelstaat nemen naast de Friese?
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 14:49   #48
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN
 
Derk de Tweede's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2005
Locatie: Ergens tussen Dollard en Duinkerken
Berichten: 37.539
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
Daar gaan de Groningers niet blij mee zijn. Kan je niet beter ook een Nedersaksiche deelstaat nemen naast de Friese?
Een goed plan vond ik om Nederland in te delen in 5-6 min of meer autonome regio's.
Een optie zou kunnen zijn:
1. Friesland, Groningen en Drenthe
2. Overijssel, Gelderland, Oostelijk deel Urecht.
4. beide Hollanden met westelijk deel Utrecht.
5. Brabant en Limburg.
6. Flevoland + N.O. polder, of verdelen.
Voor Vlaanderen geldt dan:
Hoe de Vlaamse provincies moeten worden ingedeeld laat ik aan hen over, wellicht samen met Nederlandse regio's (Zeeuws-Vlaanderen, etc)
__________________
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 15:01   #49
Brandaan
Minister
 
Brandaan's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 december 2005
Locatie: Delft
Berichten: 3.739
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een goed plan vond ik om Nederland in te delen in 5-6 min of meer autonome regio's.
Een optie zou kunnen zijn:
1. Friesland, Groningen en Drenthe
2. Overijssel, Gelderland, Oostelijk deel Urecht.
4. beide Hollanden met westelijk deel Utrecht.
5. Brabant en Limburg.
6. Flevoland + N.O. polder, of verdelen.
Voor Vlaanderen geldt dan:
Hoe de Vlaamse provincies moeten worden ingedeeld laat ik aan hen over, wellicht samen met Nederlandse regio's (Zeeuws-Vlaanderen, etc)
Ik kan hier heel veel commentaar op gaan geven, maar ik hou het beperkt:
1: Een gemengd Fries NederSaksische deelstaat, Als je dan toch grenzen aan het verleggen bent doe het dan goed en geef beiden een eigen Deelstaat
2/3: Utrecht splitsen? Heb je hier een reden voor naast het balanceren van de grotes van de deelstaten?
Waar is Zeeland gebleven?

Zomaar een paar eerste opmerkingen, maar ik stel voor als we hierover verder willen discussieren er een ander topic over te starten,want anders wordt het weer zo'n verzameling discussies door elkaar heen.
__________________
--------------
Brandaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 april 2006, 18:44   #50
Klauwaert
Burger
 
Klauwaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een goed plan vond ik om Nederland in te delen in 5-6 min of meer autonome regio's.
Een optie zou kunnen zijn:
1. Friesland, Groningen en Drenthe
2. Overijssel, Gelderland, Oostelijk deel Urecht.
4. beide Hollanden met westelijk deel Utrecht.
5. Brabant en Limburg.
6. Flevoland + N.O. polder, of verdelen.
Voor Vlaanderen geldt dan:
Hoe de Vlaamse provincies moeten worden ingedeeld laat ik aan hen over, wellicht samen met Nederlandse regio's (Zeeuws-Vlaanderen, etc)
Zeeuws-Vlaanderen zou meer bij de regio "Vlaanderen" passen. Hetzij de provincies Oost- en West-Vlaanderen samen met Zeeuws-Vlaanderen.

Verder zou ik persoonlijk de huidige verdeling van Nederland laten zoals ze is en in Vlaanderen de provincies Oost- en West-Vlaanderen (+Zeeuws-Vlaanderen en later eventueel Frans-Vlaanderen) samenvoegen. Alsook de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen samenvoegen tot het nieuwe Zuid-Brabant en Limburg bij Nederlands Limburg laten aansluiten.

Als je die situatie op een kaart bekijkt, kom je op 14 ongeveer even grote deelstaten uit.

Verder ben ik allerminst een voorstander om weer een "half-land" te maken door federatie of confederatie. Als Groot-Nederland er dan komt, zou het terug unitair moeten zijn, of anders federaal, maar dan zonder overlappende bevoegdheden.

Als we binnen een aantal jaren dan in de EU-(con)federatie komen, wordt het anders veel te ingewikkeld om de soevereiniteit te verdelen.
__________________
Avant d'être coupée en deux, la Belgique est déjà pliée en quatre...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 13:45   #51
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Een goed plan vond ik om Nederland in te delen in 5-6 min of meer autonome regio's.
Een optie zou kunnen zijn:
1. Friesland, Groningen en Drenthe
2. Overijssel, Gelderland, Oostelijk deel Urecht.
4. beide Hollanden met westelijk deel Utrecht.
5. Brabant en Limburg.
6. Flevoland + N.O. polder, of verdelen.
Voor Vlaanderen geldt dan:
Hoe de Vlaamse provincies moeten worden ingedeeld laat ik aan hen over, wellicht samen met Nederlandse regio's (Zeeuws-Vlaanderen, etc)
Een paar opmerkingen(even uitgaande van jouw indeling):
  1. Hoe goed Friesland enerzijds en Groningen/Drenthe anderzijds samengaan, weet ik als Zeeuw eerlijk gezegd niet.
  2. Ov, Gld+ Oostelijk deel Utrecht vind ik nog niet zo onlogisch. Plaatsen als Veenendaal en Amersfoort, met toch een groot protestants-christelijk bevolkingsdeel. hebben meer gemeen met Gelderland dan met Utrecht-stad. Persoonlijk zou ik Flevoland m.u.v Almere hier ook bijvoegen.
  3. N+Z Holland en westelijk deel Utrecht+ Almere als grote randstadprovincie klinkt ook logisch. Wel zou ik het eiland Goeree-Overflakkee dan naar Zeeland overhevelen.
  4. Zeeuws-Vlaanderen naar O+W-Vlaanderen? Ik weet het nog niet. Ik zou er niet wakker van liggen, maar of het nou echt zo logisch is?
  5. Nederlands en Belgisch Limburg daarentegen zou ik wel weer één maken.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 18:26   #52
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Zeeuws-Vlaanderen zou meer bij de regio "Vlaanderen" passen. Hetzij de provincies Oost- en West-Vlaanderen samen met Zeeuws-Vlaanderen.

Verder zou ik persoonlijk de huidige verdeling van Nederland laten zoals ze is en in Vlaanderen de provincies Oost- en West-Vlaanderen (+Zeeuws-Vlaanderen en later eventueel Frans-Vlaanderen) samenvoegen. Alsook de provincies Vlaams-Brabant en Antwerpen samenvoegen tot het nieuwe Zuid-Brabant en Limburg bij Nederlands Limburg laten aansluiten.

Als je die situatie op een kaart bekijkt, kom je op 14 ongeveer even grote deelstaten uit.
Zeeland is al zo klein en dan ook nog zonder Zeeuws-Vlaanderen? Lijkt me niet realistisch.

Voor het overige kan ik me er wel in vinden, zij het dat Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en (een deel van) Flevoland ook beter samengevoegd kunnen worden.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 18:39   #53
Klauwaert
Burger
 
Klauwaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Zeeland is al zo klein en dan ook nog zonder Zeeuws-Vlaanderen? Lijkt me niet realistisch.
Daar hebt u gelijk in, maar dan zou ten zuiden van de Westerschelde de grote deelstaat Vlaanderen liggen.

Met Zeeland weet ik niet zo goed wat aan te vangen. Maar Zeeuws-Vlaanderen is geen eiland, dus vandaar dat ik het eerder bij Vlaanderen plaats.

Er moet nu eenmaal 1 deelstaat de kleinste zijn...
__________________
Avant d'être coupée en deux, la Belgique est déjà pliée en quatre...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 18:49   #54
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Hoe goed Friesland enerzijds en Groningen/Drenthe anderzijds samengaan, weet ik als Zeeuw eerlijk gezegd niet.
Niet zo goed, maar als landsdeel/deelstaat zou het wel kunnen, mits de afzonderlijke provincies blijven bestaan.

Citaat:
Ov, Gld+ Oostelijk deel Utrecht vind ik nog niet zo onlogisch. Plaatsen als Veenendaal en Amersfoort, met toch een groot protestants-christelijk bevolkingsdeel. hebben meer gemeen met Gelderland dan met Utrecht-stad. Persoonlijk zou ik Flevoland m.u.v Almere hier ook bijvoegen.
Amersfoort is helemaal niet christelijk. Misschien was het dat oorspronkelijk wel, maar de stad is de afgelopen 20 jaar zo idioot snel gegroeid dat het nu in ieder geval een ordinaire forensenstad is.

De Bijbelgordel loopt echter helemaal tot in Zeeland door, dus daar kun je geen landsdeel mee vormen. In de provincie Utrecht horen alleen de gemeenten Veenendaal, Woudenberg, Renswoude (Gelderse Vallei) en Bunschoten-Spakenburg bij de christelijke gemeenten. De Utrechtse Heuvelrug was oorspronkelijk ook erg christelijk, maar door import van welgestelden (die overigens al in de 17e eeuw begon, met de aanleg van grote buitenplaatsen) zijn de gereformeerden daar nu nog slechts een kleine groep. Sowieso kun je zeggen dat de Veluwse kant van de Gelderse Vallei veel strenger gereformeerd is gebleven dan de Utrechtse kant. In een aantal dorpen aan Veluwse kant haalt de SGP zelfs de helft of de absolute meerderheid van de stemmen (Kootwijkerbroek, Harskamp, Wekerom). Dit is ook het geval in Ederveen, ten noorden van Veenendaal.

Van Flevoland zou ik alleen de Noordoostpolder erbij rekenen. De NOP hoorde al bij Overijssel tot Flevoland werd gevormd.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 18:51   #55
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Daar hebt u gelijk in, maar dan zou ten zuiden van de Westerschelde de grote deelstaat Vlaanderen liggen.

Met Zeeland weet ik niet zo goed wat aan te vangen. Maar Zeeuws-Vlaanderen is geen eiland, dus vandaar dat ik het eerder bij Vlaanderen plaats.

Er moet nu eenmaal 1 deelstaat de kleinste zijn...
In feite is er geen enkel eiland meer in Zeeland, alles is tegenwoordig over land verbonden. Ik denk dat Zeeuws-Vlaanderen minstens evenveel met Zeeland heeft als met Vlaanderen, dus ik denk dat men daar Zeeland liever als eenheid zou bewaren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:37   #56
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Niet zo goed, maar als landsdeel/deelstaat zou het wel kunnen, mits de afzonderlijke provincies blijven bestaan.


Amersfoort is helemaal niet christelijk. Misschien was het dat oorspronkelijk wel, maar de stad is de afgelopen 20 jaar zo idioot snel gegroeid dat het nu in ieder geval een ordinaire forensenstad is.

De Bijbelgordel loopt echter helemaal tot in Zeeland door, dus daar kun je geen landsdeel mee vormen. In de provincie Utrecht horen alleen de gemeenten Veenendaal, Woudenberg, Renswoude (Gelderse Vallei) en Bunschoten-Spakenburg bij de christelijke gemeenten. De Utrechtse Heuvelrug was oorspronkelijk ook erg christelijk, maar door import van welgestelden (die overigens al in de 17e eeuw begon, met de aanleg van grote buitenplaatsen) zijn de gereformeerden daar nu nog slechts een kleine groep. Sowieso kun je zeggen dat de Veluwse kant van de Gelderse Vallei veel strenger gereformeerd is gebleven dan de Utrechtse kant. In een aantal dorpen aan Veluwse kant haalt de SGP zelfs de helft of de absolute meerderheid van de stemmen (Kootwijkerbroek, Harskamp, Wekerom). Dit is ook het geval in Ederveen, ten noorden van Veenendaal.

Van Flevoland zou ik alleen de Noordoostpolder erbij rekenen. De NOP hoorde al bij Overijssel tot Flevoland werd gevormd.
Het ging me ook niet om één bijbelgordelprovincie(zie plaatje) en er is meer protestants christendom dan streng gereformeerd.
Naam: sgp.jpg
Bekeken: 67
Grootte: 37,4 KB
Van de NOP klopt ja, waar hoorde de Flevopolder eigenlijk bij voor 1986?

Laatst gewijzigd door Weezer : 30 april 2006 om 19:38.
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:44   #57
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In feite is er geen enkel eiland meer in Zeeland, alles is tegenwoordig over land verbonden. Ik denk dat Zeeuws-Vlaanderen minstens evenveel met Zeeland heeft als met Vlaanderen, dus ik denk dat men daar Zeeland liever als eenheid zou bewaren.
Ik denk het ook ja, niet alle Zeeuws-Vlamingen zijn katholieke 'reservebelgen'. Terneuzen, waar ik vandaan kom is nog redelijk Zeeuws en calvinistisch, Hulst daarentegen is compleet Vlaams, het dialect wat ze daar spreken heeft ook niks meer met Zeeuws van doen, eerder Waaslands. Ga je verder westwaarts, richting Sluis, daar gaat het Zeeuws al in het Westvlaams over(als het nog Zeeuws is tenminste)

Citaat:
Terneuzen, Zaamslag en Axel lagen bijvoorbeeld oorspronkelijk op een eiland dat door mensen van de overkant (Walcheren) bevolkt werd. Dit deel van de streek heeft daardoor een sterk calvinistisch karakter. Bij Zaamslagveer begon het eigenlijke vasteland aan de oostzijde, het land van Hulst. Dit heeft nog steeds een sterk katholiek karakter, het werd later door de Republiek veroverd. De hele streek was frontlijn in de Tachtigjarige Oorlog en het uiteindelijk veroverde gebied werd een generaliteitsland: Staats-Vlaanderen. Tegenwoordig kunnen katholieken en protestanten goed met elkaar opschieten, hoewel er zeker nog wel cultuurverschillen te merken zijn.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeeuws_Vlaanderen
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:52   #58
Weezer
Eur. Commissievoorzitter
 
Weezer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 april 2006
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Berichten: 9.152
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klauwaert Bekijk bericht
Daar hebt u gelijk in, maar dan zou ten zuiden van de Westerschelde de grote deelstaat Vlaanderen liggen.

Met Zeeland weet ik niet zo goed wat aan te vangen. Maar Zeeuws-Vlaanderen is geen eiland, dus vandaar dat ik het eerder bij Vlaanderen plaats.

Er moet nu eenmaal 1 deelstaat de kleinste zijn...
Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten waar Zeeland het best bij te voegen, bij een samengevoegd Holland lijkt me geen optie, bij Vlaanderen niet(wat heeft bijv. Schouwen-Duiveland nou met Vlaanderen?) en bij Brabant al helemaal niet.
Inderdaad; er moet er toch 1 de kleinste zijn, who cares?
Weezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:53   #59
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weezer Bekijk bericht
Ik denk het ook ja, niet alle Zeeuws-Vlamingen zijn katholieke 'reservebelgen'. Terneuzen, waar ik vandaan kom is nog redelijk Zeeuws en calvinistisch, Hulst daarentegen is compleet Vlaams, het dialect wat ze daar spreken heeft ook niks meer met Zeeuws van doen, eerder Waaslands. Ga je verder westwaarts, richting Sluis, daar gaat het Zeeuws al in het Westvlaams over(als het nog Zeeuws is tenminste)
In Sluis spreekt men een dialect dat, in Vlaamse oren, een soort mengeling is van veel West-Vlaams, een paar Oost-Vlaamse eigenheden en soms wat Hollands. Onlangs sprak ik met iemand uit Aardenburg ("Eèr'd'nburch") die nog plat "Eèr'd'burchs" spreekt. Heerlijk om te horen! In Sint-Kruis spreken de echte "inboorlingen" een taal die heel nauw aanleunt bij wat in Maldegem kan gehoord worden, wat vermengd met eigenheden die ongetwijfeld uit het Hollands en het "Hilversum AN" zijn binnengesijpeld.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 april 2006, 19:57   #60
Klauwaert
Burger
 
Klauwaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 juni 2005
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 122
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
In feite is er geen enkel eiland meer in Zeeland, alles is tegenwoordig over land verbonden. Ik denk dat Zeeuws-Vlaanderen minstens evenveel met Zeeland heeft als met Vlaanderen, dus ik denk dat men daar Zeeland liever als eenheid zou bewaren.
U bent als Nederlander beter geplaatst om dat soort inschattingen te maken.

Ik, als Vlaming, besef dat Limburg beter bij Nederlands Limburg dan bij de rest van Vlaanderen past. Als inwoner van Zemst, net in Vlaams-Brabant grenzend aan de provincie Antwerpen, weet ik dat Antwerpen en Vlaams-Brabant ook bij elkaar passen.

Ik zou voorstellen dat een denktank van deskundigen daarover maar eens moet overleggen en alle factoren en argumenten op een rijtje te zetten.

Maar ik zie zeker toekomst in zulk een (con)federatie van deelstaten.
__________________
Avant d'être coupée en deux, la Belgique est déjà pliée en quatre...

M. Eyskens
Klauwaert is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:53.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be