Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wilt U liever een belgische staat, een onafhankelijk vlaanderen of een hereniging met Nederland?
onafhankelijk vlaanderen 234 34,41%
de huidige belgische staat 190 27,94%
een hereniging met Nederland 256 37,65%
Aantal stemmers: 680. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 mei 2004, 16:15   #661
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Effekes dan.... een beperkt aantal jaartjes.... toen na Napoleon.... wij Limbugers in de omgeving van de Maas: "le Département de la Basse-Meuse" en daarna... toen wel ja....
't is maar hoe je het bekijkt....
was het effe vergeten....
Pikant 'detail': zonder Willem I zouden de Limburgers nu geen Limburgers heten en geen eenheid vormen.

Was u zeker ook ff vergeten?
Neen, helemaal niet vergeten hoor...
het doet er mij eigenlijk niet toe...
vermits het de grote regio de huidige "provincies" Limburg, Luik en het Westers Rijnland is dat voor mij belang heeft...
ik dacht aan dat Département Basse-Meuse omdat ik onlangs een gemeenteregister van het kerkdorpje in Zuid-Limburg waar ik gewoond heb zag en de eerste bladzijde was er een van de République Française, Département de la Basse-Meuse, met de notulen van de Conseil Municipal... maar het relaas was in het Limburgs-"Vlaams" van die tijd. Blijkbaar was er onder de kleine honderd inwoners niemand die schoon Frans kende om te notuleren. De "scribent" van dienst gebruikte de voorgeschreven "titres de rubriques". Dezelfde goede man was ook degene die de registers van de kerkfabriek invulde. vermits er toen nog geen dorpsschool was en de mensen Haspengouwse boeren en boerenknechten waren....
Ongeveer een eeuw later kocht een grote boer verschillende gronden op en diens echtgenote was wat "beter ter taal"... en hij bouwde een grote hoeve met daaraan verbonden een dorpsschooltje waar zij onderwees. Manlief werd burgemeester.
De meeste gemeenten behoorden tot het vroegere Prinsbisdom Luik, op enkele Brabantse enclaves te na genomen.
Meer dat maakt niets uit. Haspengouw van beide kanten van de taalgrens kunnen de bewoners het goed met elkaar vinden.

Nu zit ik in de Kempen, maar ga nog vaak terug naar mijn "roots"...
waarvan ik geen afstand kan nemen.... nostalgie, je weet wel...
niet de minste verbondenheid met het gebied "Vlaanderen"....
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 20:29   #662
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Haspengouw van beide kanten van de taalgrens kunnen de bewoners het goed met elkaar vinden.
En? Ik kan het ook goed vinden met mijn Noord-Brabantse en Zeeuws-Vlaamse vrienden...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 mei 2004, 20:33   #663
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
... met de notulen van de Conseil Municipal... maar het relaas was in het Limburgs-"Vlaams" van die tijd.
Taalkundige onzin wat u daar schrijft. Tot aan de Franse inval gebruikte men in het Land van Loon alsook trouwens in het hertogdom Limburg (waar in de Dietse kwartieren een gelijkaardig "Limburgs" dialect werd gesproken), een vorm van de Vlaams-Brabantse schrijftaal zoals die in die tijd in de Nederlanden was verspreid. Niets voor niets werd die taal in de "Limburgse" regio als het "Brobentsch" (ook wel eens "Brobemsch") genoemd. Die schrijftaal verschilde dus van de onder het gewone volk gangbare "Limburgse" dialecten. Er is na de grote dichter Van Veldeke geen noemenswaardige literatuur meer geschreven in het "Limburgs". In de Middeleeuwen gaf eerst het Vlaams dan later het Brabants (sterk beïnvloed door de Vlaamse schrijftaal) de toon aan, en die "norm" werd overal in de Dietstalige gewesten van de Nederlanden met ijver gevolgd. Het "Limburgs" heeft geen plaats weten te veroveren in de schrijftaal. Niet in de Middeleeuwen, niet in de Renaissance en al evenmin tijdens de Franse Tijd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 10:30   #664
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Effekes dan.... een beperkt aantal jaartjes.... toen na Napoleon.... wij Limbugers in de omgeving van de Maas: "le Département de la Basse-Meuse" en daarna... toen wel ja....
't is maar hoe je het bekijkt....
was het effe vergeten....
Pikant 'detail': zonder Willem I zouden de Limburgers nu geen Limburgers heten en geen eenheid vormen.

Was u zeker ook ff vergeten?
Dat klopt. De gebieden die nu "Limburg" zijn, waren vroeger voornamelijk Spaans Gelre en Loon. Limburg was toen Maastricht, de Voerstreek, maar ook het Land van Herve, Eupen,... Het verdween onder de Franse bezetting, en werd verknipt en vooral bij het departement van de Ourthe geplaatst, de latere provincie Luik.

Het was Willem I die de naam Limburg gaf aan de provincie die nu in twee verdeeld is door een landsgrens, omdat hij niet wilde dat de naam van het vorstendom verdween.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 13:26   #665
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Pikant 'detail': zonder Willem I zouden de Limburgers nu geen Limburgers heten en geen eenheid vormen.

Was u zeker ook ff vergeten?
Dat klopt. De gebieden die nu "Limburg" zijn, waren vroeger voornamelijk Spaans Gelre en Loon. Limburg was toen Maastricht, de Voerstreek, maar ook het Land van Herve, Eupen,... Het verdween onder de Franse bezetting, en werd verknipt en vooral bij het departement van de Ourthe geplaatst, de latere provincie Luik.

Het was Willem I die de naam Limburg gaf aan de provincie die nu in twee verdeeld is door een landsgrens, omdat hij niet wilde dat de naam van het vorstendom verdween.
Voor een groot gedeelte akkoord, al was het gecompliceerder dan dat...
"Limburg in Kaart en Prent", uitgegeven door Lannoo geeft dat mooi weer.

Vandaar mijn "absoluut niet Vlaanderen gevoel", want Vlaanderen deed, doet en zal niets meer doen dan België voor onze contreiën. Limburg is voor Vlaanderen nog een groter leegmelkgewest dan dat het noorden van belgië ooit geweest is voor het Zuiden en Broekzele (Bruxelles)...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 13:32   #666
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist

Dat klopt. De gebieden die nu "Limburg" zijn, waren vroeger voornamelijk Spaans Gelre en Loon. Limburg was toen Maastricht, de Voerstreek, maar ook het Land van Herve, Eupen,... Het verdween onder de Franse bezetting, en werd verknipt en vooral bij het departement van de Ourthe geplaatst, de latere provincie Luik.

Het was Willem I die de naam Limburg gaf aan de provincie die nu in twee verdeeld is door een landsgrens, omdat hij niet wilde dat de naam van het vorstendom verdween.
Voor een groot gedeelte akkoord, al was het gecompliceerder dan dat...
"Limburg in Kaart en Prent", uitgegeven door Lannoo geeft dat mooi weer.
Waarom half iets zeggen en dat dan niet verder uitwerken?

Citaat:
Vandaar mijn "absoluut niet Vlaanderen gevoel", want Vlaanderen deed, doet en zal niets meer doen dan België voor onze contreiën. Limburg is voor Vlaanderen nog een groter leegmelkgewest dan dat het noorden van belgië ooit geweest is voor het Zuiden en Broekzele (Bruxelles)...
Argumentatie?
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 13:51   #667
rroloff
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Berichten: 180
Standaard

Vlaanderen en Nederland hoeven helemaal niet te herenigen.

Dit is namelijk wat we gaan doen:

1. Belgie wordt opgeknipt.
2. Vlaanderen, NL, Du, DK, UK, Ierl, Noorw., Zw., Fi, Estland, Letland treden - voorzover nodig - uit de EU en vormen samen de 'Noordse Unie' ofwel 'Hanse Unie'. Oostenrijk mag ook meedoen als het dat erg graag wil.

Zuid en Midden-Europa mogen samen met de Balkan en Turkije een eigen unie vormen. Daar gaat de Noordse unie uitstekende handelsbetrekkingen mee aanknopen. Maar niet meer dan dat. Dus geen transfers. En geen inmenging.

Onrealistisch? Helemaal niet.

Het gaat m.b.t. punt 1. erg hard op het moment heb ik de indruk: het is al langere tijd buigen of barsten in Belgie en volgens mij is de tijd wat het buigen betreft binnenkort voorbij.

En wat betreft het tweede punt: volgens de nieuwe EU grondwet kunnen landen uittreden, zoals het er nu naar uitziet. De instemming met de toetreding van Turkije wordt het signaal voor uitreding van bovengenoemde landen.

Ik ben op weg naar de Noordse Unie. Wie volgt mij?
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 14:13   #668
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rroloff
Vlaanderen en Nederland hoeven helemaal niet te herenigen.

Dit is namelijk wat we gaan doen:

1. Belgie wordt opgeknipt.
2. Vlaanderen, NL, Du, DK, UK, Ierl, Noorw., Zw., Fi, Estland, Letland treden - voorzover nodig - uit de EU en vormen samen de 'Noordse Unie' ofwel 'Hanse Unie'. Oostenrijk mag ook meedoen als het dat erg graag wil.

Zuid en Midden-Europa mogen samen met de Balkan en Turkije een eigen unie vormen. Daar gaat de Noordse unie uitstekende handelsbetrekkingen mee aanknopen. Maar niet meer dan dat. Dus geen transfers. En geen inmenging.

Onrealistisch? Helemaal niet.

Het gaat m.b.t. punt 1. erg hard op het moment heb ik de indruk: het is al langere tijd buigen of barsten in Belgie en volgens mij is de tijd wat het buigen betreft binnenkort voorbij.

En wat betreft het tweede punt: volgens de nieuwe EU grondwet kunnen landen uittreden, zoals het er nu naar uitziet. De instemming met de toetreding van Turkije wordt het signaal voor uitreding van bovengenoemde landen.

Ik ben op weg naar de Noordse Unie. Wie volgt mij?
De helft van Geel, Beernem, Bierbeek,...
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 mei 2004, 14:19   #669
rroloff
Burger
 
Geregistreerd: 11 juni 2003
Berichten: 180
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De helft van Geel, Beernem, Bierbeek,... :roll:
Waarom juist die plaatsen? Is er een grap verscholen in die opsomming?
rroloff is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 mei 2004, 10:13   #670
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66

Voor een groot gedeelte akkoord, al was het gecompliceerder dan dat...
"Limburg in Kaart en Prent", uitgegeven door Lannoo geeft dat mooi weer.
Waarom half iets zeggen en dat dan niet verder uitwerken
omdat dit eigenlijk geen zin heeft...
je zoekt vandaag iets op en post die gegevens...
morgen komt iemand anders en pakt daar een ietsiebitsie uit (wat trouwens mag hoor), en je bent weer vertrokken...
ik druk hier een gevoel uit op basis van een summiere consultatie van een paar boekjes die ik hier heb liggen... en mijn persoonlijke gevoelens...
dat ik niet volledig ben en niet objectief... da's waar... gevoelens zijn steeds subjectief... maar waar staan we zonder gevoelens?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Citaat:
Vandaar mijn "absoluut niet Vlaanderen gevoel", want Vlaanderen deed, doet en zal niets meer doen dan België voor onze contreiën. Limburg is voor Vlaanderen nog een groter leegmelkgewest dan dat het noorden van belgië ooit geweest is voor het Zuiden en Broekzele (Bruxelles)...
Argumentatie?
ook weer een gevoel gebaseerd op wat volgt:
- ik heb mijn jeugd en studieperiode beleefd (ik zeg wel duidelijk beleefd, niet ondergaan...) in Haspengouw en Luik, van beider kanten van de taalgrens en ik heb buiten de traumatische ervaringen van de twee laatste oorlogsjaren een redelijk gelukkige jeugd gehad...
- door een door "zwarten" kapotgeranselde invaliede vader heb ik mijn studies zelf betaald met werken, maar dat leverde mij gelukkige jaren op, die zich grotendeels te Luik afspeelden.
- in onze dorpen ging bijna 3/4 van de mensen in Luik werken en bereikten daardoor een relatieve welstand, ze voelden zich daar goed, werden niet minderwaardig bejegend, etc...- in de scholen te Waremme waar wij in dichte drommen per fiets naartoereden werden wij als "Vlaamssprekenden" heel goed bejegend, door vaak Limburgse geestelijken in het College de eerste jaren en door Limburgers, profs die studeerden aan de unief te Luik...
- wij kenden Luiks -Waals en de grootste hoop Walen verstonden Limburgse dialecten, omdat er de laatste twee eeuwen veel met mekaar gehuwd werd... men sprong regelmatig over de taalgrens om de levensgezel(lin) te vinden...

vandaar onder ons Haspengouwers, een sterk onderling gevoel...

dat is dan sterk veranderd bij de gedeeltelijke regionaliseringen... Sauwens onderbrak buslijnen (ik haalde al aan dat mijn moeder als ze mijn vader's graf te Crisnée wil bezoeken, nu een bus moet nemen tot Ramkin een paar 100 m over de taalgrens te Oreye, dan 250 mter te voet gaan tot de TEC stelplaats te Oreye en dan daar een TEC bus nemen. De TEC chauffeur wil wel doorrijden tot Ramkin, maar de De Lijn chauffeur wilde dat niet wegens vanalles gebaseerd op die communautaire prul. Gelukkig kennen beide gemeenten nu beiden een nieuwe burgemeester die er wel wat wil aan doen en zijn er gesprekken om bij behoefte die 250 m te overbruggen. (eerlijk toegegeven, de burgemeester van Heers is CD&V en die is een redelijk Haspengouwer - hopelijk maakt Sauwens geen nieuwe problemen als hij maxhtiger wordt). De Waalse PS burgemeester was altijd voorstander voor betere contacten, maar heeft nu pas de functie.

Wat nu Hasselt-Genk en het Noorden en Westen van Limburg betreffen.. ook daar ontmoet ik veel mensen die het eigenlijk niets kan schelen...

de eens zo machtige VU in Genk is gereduceerd tot een embryo NVA (één verkozene) en een "quantité négligeable" VB, die zelfs bij de listvorming VB verwaarloosd werd... buiten wat foldertjes uitdelen en in de bussen steken, vertegenwoordigen zij niets...
de supersterke CD&V van Gabriëls is niet anti-vreemdelingen en de sossen gaan nu Shokri Maharassine van Marokaanse afkomst uitspelen (overigens volgens mij een fantastische kerel)

in Hasselt zie ik ook niet veel veranderen en dus geen separatistisch gevoel ontstaan...

in Beringen is het al lang een VB bastion dat de CD&V'er Mondelaars ietsiebitsie kan van repliek dienen, maar separatisme ???

Bilzen is op dit ogenblik heel moeilijk te beoordelen.. staat Sauwens er nog sterk???, zal NVA boegbeeld Frieda Brepoels iets kunnen terugwinnen???

Riemst was destijds een Vlaams-nationalistisch bolwerk met de Peumansen, die nog een sterke NVA aanhang heeft, maar waar sommigen het kartel niet gunstig gezind zijn...???

Je wilde mijn gevoelens uitgebreid zien, voila dan...
wat een ouwe 66-jarige ouwe knar voelt...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2004, 23:03   #671
VL.ED
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 april 2004
Berichten: 21
Standaard

De mentaliteitsverschillen tussen Nederland en Vlaanderen zijn de laatste jaren té groot geworden.

Het enige dat wij met elkaar nog gemeen hebben, is de geschreven taal. Nederland heeft zijn,gesproken, taal laten verloederen. Het is niet voor niks, dat wij hun programma's op Tv moeten ondertitellen. Omgekeerd is ook waar.

Daarom, toch maar een klein, maar onafhankelijk Vlaanderen. Wij zullen ons plan wel trekken! Wij zijn het ook best gewoon om dat te "moeten" doen! Het België van vandaag is, waarschijnlijk, gedoemd te verdwijnen in het grote Europa van de toekomst. Ons land wordt nog gedoogd en kunstmatig in stand gehouden.
VL.ED is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 10:17   #672
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL.ED
De mentaliteitsverschillen tussen Nederland en Vlaanderen zijn de laatste jaren té groot geworden.

Het enige dat wij met elkaar nog gemeen hebben, is de geschreven taal. Nederland heeft zijn,gesproken, taal laten verloederen. Het is niet voor niks, dat wij hun programma's op Tv moeten ondertitellen. Omgekeerd is ook waar.

Daarom, toch maar een klein, maar onafhankelijk Vlaanderen. Wij zullen ons plan wel trekken! Wij zijn het ook best gewoon om dat te "moeten" doen! Het België van vandaag is, waarschijnlijk, gedoemd te verdwijnen in het grote Europa van de toekomst. Ons land wordt nog gedoogd en kunstmatig in stand gehouden.
en die tussenstap naar een Europa met geografische socio-economische regio's en culturele taalunies (onderwijs, cultuur, etc...) is gezet...

en zoals je in een familie kinderen van allerlei kunnen hebt waarbij de meer begunstigden hun minder bedeelde breoers en zussen moeten helpen, zal Europa regio's kennen die beter en minder bedeeld zijn...

zal men dan daarin om de haverklap partijen moeten oprichten die zogenaamde onrechtvaardige geldstromen van betere naar minder bedeelde willen aanklagen en afschaffen???
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 17:09   #673
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2002
Berichten: 12.386
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL.ED
De mentaliteitsverschillen tussen Nederland en Vlaanderen zijn de laatste jaren té groot geworden.
Wat is er de laatste jaren dan zoal veranderd?
Citaat:
Het enige dat wij met elkaar nog gemeen hebben, is de geschreven taal. Nederland heeft zijn,gesproken, taal laten verloederen. Het is niet voor niks, dat wij hun programma's op Tv moeten ondertitellen. Omgekeerd is ook waar.
Eigenlijk vraag ik mij af waar die ondertitels voor nodig zijn. Volgens mij is dat gewoon een bevoogdende manier van gemakzucht: men zal het wel niet verstaan, dus moeten we het ondertitelen. In de Onze Taal van deze maand merkt iemand (aan de naam te zien een Vlaming, wonende in Londen) op dat Amerikanen, Australiërs, Britten en Nieuw-Zeelanders zonder al te veel problemen elkeers films en soaps bekijken, terwijl er toch ook duidelijke taal- en uitspraakverschillen zijn tussen die landen. Men doet daar blijkbaar de moeite voor en er is nog geen bevoogdende instantie op het lumineuze idee gekomen om Engelstalige producties uit andere landen te ondertitelen of zelfs te nasynchroniseren (zo wordt er voor kinderfilms vaak een Nederlands-Nederlandse en een Vlaams-Nederlandse versie gemaakt, hoe ver kun je gaan...). Waarom kunnen Engelstaligen wel die moeite opbrengen en Nederlandstaligen niet? Ik heb geen enkel probleem om programma's op de Vlaamse televisie te volgen, ik denk de meeste Nederlanders niet. Omgekeerd zal waarschijnlijk hetzelfde opgaan. Schaf die ondertitels dus maar af, of beperk het hooguit tot die zinnen waarin onduidelijke Hollandse of Vlaamse woorden in voorkomen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 19:28   #674
ossaert
Minister-President
 
ossaert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2003
Locatie: Mechelen
Berichten: 4.827
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Dat klopt. De gebieden die nu "Limburg" zijn, waren vroeger voornamelijk Spaans Gelre en Loon. Limburg was toen Maastricht, de Voerstreek, maar ook het Land van Herve, Eupen,... Het verdween onder de Franse bezetting, en werd verknipt en vooral bij het departement van de Ourthe geplaatst, de latere provincie Luik.
Hm, het klopt inderdaad dat het westen van het pré-1839 Limburg grotendeels het oude graafschap Loon besloeg (muv Lommel, dat Staats-Brabants was), maar het oosten was een heel ander plaatje. Enkel Venlo en Roermond behoorden tot Spaans Gelderland en na 1713 waren deze steden het enige grondbezit dat de Habsburgers daar nog hadden, toen de rest van het Overkwartier werd afgestaan aan Brandenburg-Pruisen. Sittard behoorde vanouds tot het hertogdom Kleef, terwijl het huidige zuiden van Nederlands Limburg vroeger de zogenaamde Landen van Overmaas vormden, een conglomeraat van onafhankelijke gebiedjes die min of meer een eenheid vormden (Valkenburg en andere). Maastricht was een condominium tussen Brabant en Luik, terwijl er ook nog een vrij klooster was rond Thorn en, als ik me niet vergis, ook een zelfstandig graafschap Horn. Sommige delen in het zuiden behoorden dan overigens ook nog tot het eigenlijke prinsbisdom Luik. Op Voeren na, behoorde er dus slechts een heel klein deel van de huidige Limburgen onder het Ancien Régime tot het oude hertogdom. 't Is maar dat jullie het weten.
__________________
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 mei 2004, 23:11   #675
de limburgse leeuw
Europees Commissaris
 
de limburgse leeuw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 mei 2004
Locatie: limburg
Berichten: 7.552
Standaard

Als ik mij niet vergis hadden we het over welk model in de toekomst het best gevolgd kan worden. Zal het huidige Belgisch Limburg deel uitmaken van Vlaanderen of is het beter een Euregio Maas-Rijn te hebben ? Persoonlijk denk ik dat beide opties mogelijk zijn, maar dat veel Limburgers zich nu storen aan het Vlaams (en meer bepaald Antwerps) fascisme dat sinds een paar jaar naar onze regio komt overgewaaid. Daarom hebben wij steeds meer het gevoel dat de toekomst van Limburg op het spel wordt gezet door de Vlaamse nationalisten en hun politiek van onverdraagzaamheid en racisme. De meeste Limburgers willen geen ruzie met hun buren, noch met de Vlamingen, noch met de Walen. Ook contacten met Nederland, Duitsland en Frankrijk willen wij graag bewaren. Maar de Vlaamse nationalistische politiek zou wel voor problemen kunnen zorgen in de nabije toekomst, problemen waarvoor vooral Limburg de rekening zal betalen. Wij zijn economisch immers sterker verbonden met de andere regios en niet alleen maar met Vlaanderen. Met deze laatste hebben wij momenteel alleen een politieke binding. Er zijn momenteel vier Vlaamse partijen in Limburg, maar geen enkele Limburgse partij in Vlaanderen. Dat is ook niet democratisch. En waarom geen Euregio Maas-Rijn ? Taalverschil is geen argument. Als Limburger van de Maaskant heb ik minder moeite om een Duitser uit Aken te verstaan, of een andere Limburger uit bvb. Heerlen, of zelfs een Waal (want ik spreek ook genoeg Frans), dan dat ik tijdens mijn legerdienst moeite had met Westvlaamse dialecten. Ik heb het gevoel dat veel Vlaamsgezinden hier in Limburg de gemakkelijkste oplossing kiezen : niks hoeven te leren en vooral geen Frans. En als ze dan geen werk krijgen in een steeds internationaler wordende wereld, dan is dat de schuld van de Turken en de Marokkanen. Dat zijn simplistische oplossingen. Maar de toekomst van Limburg als internationale Euregio met internationale contacten zal niet gered worden door bekrompenheid, xenofobie, racisme of Vlaams nationalisme. Op de Vlaamse televisie wordt Limburg vaak smalend voorgesteld als een achterlijk gebied, maar ik denk dat de Vlaamse nationalisten dat ook liefst zo willen houden. Waarom zijn ze anders ook zo tegen een spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht ? Ik denk dat Limburgers aan beide kanten van de grens meer moeten samenwerken om een tegengewicht te bieden en zo de vervlaamsing te stoppen. Waarom moeten er borden met 'Vlaanderen' staan op de grens tussen twee Limburgen ? Die grens had allang afgeschaft moeten zijn. Het is door dit soort initiatieven dat de Vlaamse nationalisten hun eigen ruiten ingooien in Limburg. Met het oude bord (De Limburgers heten U welkom) werd er niemand beledigd en het droeg een positieve boodschap die in overeenstemming was met onze volksaard. De nieuwe borden stralen iets uit dat wij hier niet willen : nog meer Vlaams nationalisme. De Europese binnengrenzen zijn schijnbaar wel afgeschaft voor de rijken die een vrij verkeer van goederen en kapitaal willen. Maar de Limburgse bevolking zit nog steeds met allerlei soorten identiteitskaarten en administratieve pesterijen te hannesen. Dat is de realiteit en een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid zal daar niets aan veranderen.
__________________
http://www.socialisme.be/lsp/
de limburgse leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 09:34   #676
Steenbok66
Parlementsvoorzitter
 
Steenbok66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 maart 2004
Locatie: Hesbaye, Haspengouw en Midden-Limburg
Berichten: 2.009
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de limburgse leeuw
Als ik mij niet vergis hadden we het over welk model in de toekomst het best gevolgd kan worden. Zal het huidige Belgisch Limburg deel uitmaken van Vlaanderen of is het beter een Euregio Maas-Rijn te hebben ? Persoonlijk denk ik dat beide opties mogelijk zijn, maar dat veel Limburgers zich nu storen aan het Vlaams (en meer bepaald Antwerps) fascisme dat sinds een paar jaar naar onze regio komt overgewaaid. Daarom hebben wij steeds meer het gevoel dat de toekomst van Limburg op het spel wordt gezet door de Vlaamse nationalisten en hun politiek van onverdraagzaamheid en racisme. De meeste Limburgers willen geen ruzie met hun buren, noch met de Vlamingen, noch met de Walen. Ook contacten met Nederland, Duitsland en Frankrijk willen wij graag bewaren. Maar de Vlaamse nationalistische politiek zou wel voor problemen kunnen zorgen in de nabije toekomst, problemen waarvoor vooral Limburg de rekening zal betalen. Wij zijn economisch immers sterker verbonden met de andere regios en niet alleen maar met Vlaanderen. Met deze laatste hebben wij momenteel alleen een politieke binding. Er zijn momenteel vier Vlaamse partijen in Limburg, maar geen enkele Limburgse partij in Vlaanderen. Dat is ook niet democratisch. En waarom geen Euregio Maas-Rijn ? Taalverschil is geen argument. Als Limburger van de Maaskant heb ik minder moeite om een Duitser uit Aken te verstaan, of een andere Limburger uit bvb. Heerlen, of zelfs een Waal (want ik spreek ook genoeg Frans), dan dat ik tijdens mijn legerdienst moeite had met Westvlaamse dialecten. Ik heb het gevoel dat veel Vlaamsgezinden hier in Limburg de gemakkelijkste oplossing kiezen : niks hoeven te leren en vooral geen Frans. En als ze dan geen werk krijgen in een steeds internationaler wordende wereld, dan is dat de schuld van de Turken en de Marokkanen. Dat zijn simplistische oplossingen. Maar de toekomst van Limburg als internationale Euregio met internationale contacten zal niet gered worden door bekrompenheid, xenofobie, racisme of Vlaams nationalisme. Op de Vlaamse televisie wordt Limburg vaak smalend voorgesteld als een achterlijk gebied, maar ik denk dat de Vlaamse nationalisten dat ook liefst zo willen houden. Waarom zijn ze anders ook zo tegen een spoorlijn tussen Hasselt en Maastricht ? Ik denk dat Limburgers aan beide kanten van de grens meer moeten samenwerken om een tegengewicht te bieden en zo de vervlaamsing te stoppen. Waarom moeten er borden met 'Vlaanderen' staan op de grens tussen twee Limburgen ? Die grens had allang afgeschaft moeten zijn. Het is door dit soort initiatieven dat de Vlaamse nationalisten hun eigen ruiten ingooien in Limburg. Met het oude bord (De Limburgers heten U welkom) werd er niemand beledigd en het droeg een positieve boodschap die in overeenstemming was met onze volksaard. De nieuwe borden stralen iets uit dat wij hier niet willen : nog meer Vlaams nationalisme. De Europese binnengrenzen zijn schijnbaar wel afgeschaft voor de rijken die een vrij verkeer van goederen en kapitaal willen. Maar de Limburgse bevolking zit nog steeds met allerlei soorten identiteitskaarten en administratieve pesterijen te hannesen. Dat is de realiteit en een eventuele Vlaamse onafhankelijkheid zal daar niets aan veranderen.
O jee, eindelijk eens iemand op dit forum erbijgekomen die begrijpt waarover het bij ons gaat.
Ik was gisteravond op een vergadering in Aken waar mensen van de Eurregio een schets kwamen geven van wat zou kunnen binnen onze regio en dit gezien in Europees verband.
België en Vlaanderen gunnen ons bijvoorbeeld de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht niet... daar werden beelden getoond van wat in het Rijnland aan de gang is met oude spoorwegen en beddingen voor sneltrams... de mensen maken er gretig gebruik van waar ze zijn... en de resultaten zijn zeer goed op socio-economisch gebied... zelfs mogelijk rendabel op zich...
__________________
Het oude Land van Loon en Luiks Haspengouw in de Eurregio Maas-Rijn, zijn mijn geliefde verblijfsplaatsen...
Steenbok66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 12:15   #677
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 12 januari 2003
Locatie: Derde bol rond de zon
Berichten: 18.546
Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
België en Vlaanderen gunnen ons bijvoorbeeld de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht niet...
Spoorwegen zijn federale materie, daar heeft Vlaanderen niets mee te maken. Meer zelfs, je weet toch welke 2e handteking vereist is voor beslissingen te nemen?

Die verbondenheid tussen de Limburgen is trouwens een uitstekend argument voor de herenigde Nederlanden.
__________________
Ik distantieer me van al wat ik vroeger heb geschreven
Tantist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 13:34   #678
kempenaar
Provinciaal Statenlid
 
kempenaar's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 maart 2003
Locatie: ergens in de Kempen
Berichten: 710
Stuur een bericht via MSN naar kempenaar
Standaard

"Hoe kond ick U mijn broeders oyt vergeten
Daar wij toch zijn in eenen stronck gheplant."

Marnix van St.-Aldegonde
__________________
kempenland, parel aan de Dietse Kroon!
Streven naar Vlaamse eenheid.
weg partijbelang! Allen voor 't algemeen Vlaams belang!


kempenaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 19:05   #679
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
België en Vlaanderen gunnen ons bijvoorbeeld de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht niet...
Menslief, wat gooit u alles op een hoop.

Inderdaad, België gunt Limburg geen openstelling van de lijn Hasselt-Maastricht. In het verleden heeft de NMBS er trouwens alles aan gedaan om de grenslijnen met Nederland te doen verwateren en uiteindelijk ook af te schaffen (er is slechts nog één grensovergang over: Roosendaal).

Vlaanderen gunt dit Limburg wel. Alleen weet u blijkbaar niet dat het beheer van de "ijzeren weg" nu eenmaal niet onder de bevoegdheid valt van de Vlaamse gewestregering, maar wel nog steeds federale materie is.

Echter, u schiet in uw onwetendheid op de verkeerde persoon (in uw ogen is Vlaanderen immers altijd fout). Al vergeten dat De Lijn onlangs het idee opperde om de lijn van de NMBS te kopen of te huren en daar eigen treinstellen op in te zetten?

Blijkbaar niet...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 mei 2004, 19:08   #680
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
Ik was gisteravond op een vergadering in Aken waar mensen van de Eurregio een schets kwamen geven van wat zou kunnen binnen onze regio en dit gezien in Europees verband.
België en Vlaanderen gunnen ons bijvoorbeeld de heropening van de lijn Hasselt-Maastricht niet... daar werden beelden getoond van wat in het Rijnland aan de gang is met oude spoorwegen en beddingen voor sneltrams... de mensen maken er gretig gebruik van waar ze zijn... en de resultaten zijn zeer goed op socio-economisch gebied... zelfs mogelijk rendabel op zich...
Dit is geen pleidooi voor een of andere "eurregio", maar wel voor de privatisering van kleinere lijnen. In bijna heel Duitsland gebeurt dat: de DB stoot verlieslatende, kleine stads-, plattelands- of grensoverschrijdende lijnen af. Daarna komt er een private maatschappij die de zaak van de DB overneemt en eigen, veelal goedkoper materiaal inzet.

Maar bij ons kan dat volgens de wet niet: het beheer van de spoorweginfrastructuur blijft immers onder de NMBS-holding en heel het net is één en ondeelbaar (ook afgestoten lijnen vallen daaronder en in veel gevallen is de grond van een opengebroken lijn nog steeds eigendom van de NMBS).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:06.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be