Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 20 oktober 2007, 20:01   #21
HAMC
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
HAMC's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2007
Berichten: 19.593
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
'Humaner' zou hier kunnen betekenen: iemand niet nodeloos laten lijden. Soms is palliatieve zorg niet voldoende om dit lijden weg te nemen. Het leven moet ook nog zinvol zijn. En daarover beslist in laatste instantie toch de betrokkene zelf. Ik snap wel dat u het niet kunt, wilt, of 'moogt' snappen.

U vergeet dat vanuit het zichpunt van de Katholieken dat allemaal voorbeschikt is door God. En aan zijn woord kan/mag nu eenmaal niet getwijfeld worden anders is de mens > God.
__________________




Verschaeve
HAMC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:10   #22
m.r.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2007
Berichten: 315
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco Bekijk bericht
Sorry, maar een hond is géén mens. Volstrekt naast de kwestie. Euthanasie houdt in zijn huidige wettelijke vorm géén beslissing in van de nabestaanden, doch in de allereerste plaats van de betrokkene zélf.

Jouw hond kón die beslissing zelfs niet maken. Dat heb jij moeten doen. (Hoeft het betoog dat ik in jouw geval hetzelfde zou gedaan hebben?)

Een hond is inderdaad géén mens maar ik ben blij dat ik zo humaan tegenover mijn hond heb kunnen zijn en een afscheid heb kunnen nemen (hij richtte nog zijn kop op toen ik hem zei, bedankt dat je die jaren bij me was). Het zou me veel moeilijker (zoniet onmogelijk) zijn om hierin een beslissing te moeten nemen ten opzichte van een naaste familielid. Een ouder van me nam op zijn tachtigste voor zichzelf dan maar de beslissing en schoot zich een kogel door het hoofd. Een emotionele schok, neen, deze kunt u niet begrijpen, maar misschien ook niet het begrip dat ik voor die beslissing kon hebben.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:34   #23
ElFlamencoLoco
Minister
 
ElFlamencoLoco's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2004
Berichten: 3.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Een hond is inderdaad géén mens maar ik ben blij dat ik zo humaan tegenover mijn hond heb kunnen zijn en een afscheid heb kunnen nemen (hij richtte nog zijn kop op toen ik hem zei, bedankt dat je die jaren bij me was).
Nogmaals, vermoedelijk zou ik net als jij gehandeld hebben. Laat daarover geen misverstand bestaan.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r.
Het zou me veel moeilijker (zoniet onmogelijk) zijn om hierin een beslissing te moeten nemen ten opzichte van een naaste familielid.
Maar dat is het hem juist: jij hebt niets te beslissen voor je naaste familielid. Als die niet zélf te kennen geeft dat hij euthanasie wil, dan mag jij dat nog zo graag willen, maar dan laat de wet, zoals die vandaag is, het gewoon niet toe. Discussie gesloten!

Ik zou zeggen: wees blij dat je dergelijke beslissingen niet voor je dierbaren hoéft te nemen. Ik hoop dat een wet die ons dit ooit zou mogelijk maken ons bespaard mag blijven.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r.
Een ouder van me nam op zijn tachtigste voor zichzelf dan maar de beslissing en schoot zich een kogel door het hoofd. Een emotionele schok, neen, deze kunt u niet begrijpen, maar misschien ook niet het begrip dat ik voor die beslissing kon hebben.
Ik ben gelukkig nog geen van mijn ouders verloren, en ik bid ervoor dat zij een waardige en menselijke dood mogen sterven wanneer hun laatste uur slaat. Tevens hoop ik dat dit uur nog vele jaren op zich mag laten wachten: mijn vader is 76, mijn moeder 74. Ze verkeren beiden nog in goede gezondheid en zijn nog erg actief.

Wel heb ik een zeer goede vriend verloren door zelfdoding - als een donderslag bij heldere hemel. Niemand die het had zien aankomen. Niemand die het begreep, want hij bleek een gelukkig man die alles had wat hij zich kon wensen. Hij laat een vrouw en een kind na.

Pas maanden nadien begon ik iets te begrijpen van zijn keuze, nadat ik mijn eigen zelfverwijt had overstegen omdat ik - tenslotte zijn allerbeste vriend - het had "moeten" zien aankomen. Ik kan dus ook begrip hebben voor jouw begrip voor de beslissing van je ouder.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 20:43   #24
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Een hond is inderdaad géén mens maar ik ben blij dat ik zo humaan tegenover mijn hond heb kunnen zijn en een afscheid heb kunnen nemen (hij richtte nog zijn kop op toen ik hem zei, bedankt dat je die jaren bij me was). Het zou me veel moeilijker (zoniet onmogelijk) zijn om hierin een beslissing te moeten nemen ten opzichte van een naaste familielid. Een ouder van me nam op zijn tachtigste voor zichzelf dan maar de beslissing en schoot zich een kogel door het hoofd. Een emotionele schok, neen, deze kunt u niet begrijpen, maar misschien ook niet het begrip dat ik voor die beslissing kon hebben.
Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt. Zal het nooit vergeten.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 21:08.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:06   #25
m.r.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2007
Berichten: 315
Standaard

Sindsdien is het bezit van "wapens" aan banden gelegd. Ik wist niet dat deze een wapen had maar verwijt helemaal niets aan degene die het wapen verkocht heeft.

Mijn ouder is katholiek begraven. Geen kerkdienst in de gemeente gewoon om al die nieuwsgierigen en de sensatie in het dorp te kunnen mijden. Een crematie (zoals deze het wou) met een kerkelijke plechtigheid. Dertig jaar geleden kon een zelfmoordenaar geen kerkelijke dienst hebben ! Waarom dan voor euthanasie geen kerkelijke plechtigheid ?

Waarom heeft mijn ouder deze daad moeten verrichten zonder enige naaste rond zich ? Ik heb van veel ouderen mogen horen hoe zij hun "euthanasie" of zelfmoord voorbereiden, het heeft me geholpen toen ik van deze ouderen te horen kreeg : daar is moed voor nodig, een heldendaad. En van andere ouderen hoe zij slaapmiddelen aan het opsparen waren voor het geval het nodig zou zijn.
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:25   #26
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Sindsdien is het bezit van "wapens" aan banden gelegd. Ik wist niet dat deze een wapen had maar verwijt helemaal niets aan degene die het wapen verkocht heeft.

Mijn ouder is katholiek begraven. Geen kerkdienst in de gemeente gewoon om al die nieuwsgierigen en de sensatie in het dorp te kunnen mijden. Een crematie (zoals deze het wou) met een kerkelijke plechtigheid. Dertig jaar geleden kon een zelfmoordenaar geen kerkelijke dienst hebben ! Waarom dan voor euthanasie geen kerkelijke plechtigheid ?

Waarom heeft mijn ouder deze daad moeten verrichten zonder enige naaste rond zich ? Ik heb van veel ouderen mogen horen hoe zij hun "euthanasie" of zelfmoord voorbereiden, het heeft me geholpen toen ik van deze ouderen te horen kreeg : daar is moed voor nodig, een heldendaad. En van andere ouderen hoe zij slaapmiddelen aan het opsparen waren voor het geval het nodig zou zijn.
Maar nu hebben we dan toch eindelijk een wettelijk kader voorzien voor euthanasie. Na veel tegenkanting weliswaar, maar het kader is er binnen hetwelk wettelijk euthanasie kan worden aangevraagd en uitgevoerd.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 21:31.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:29   #27
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Dit is de interne keuken van de Kerk. Ik zie het probleem niet.

Citaat:
Art. 27

De Belgen hebben het recht van vereniging; dit recht kan niet aan enige preventieve maatregel worden onderworpen.
En voor den Ollander onder ons.
Citaat:
Artikel 8.

Het recht tot vereniging wordt erkend.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)

Laatst gewijzigd door lombas : 20 oktober 2007 om 21:30.
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:49   #28
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Wat hadden de gelovigen dan verwacht van de Paus?

Die man had de leiding van de "Congregatie voor de Geloofsleer"

http://nl.wikipedia.org/wiki/Congreg...de_Geloofsleer

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door wikipedia
Binnen de Rooms-katholieke kerk bestaan congregaties die naar diverse vakgebieden zijn ingedeeld. Het zijn de uitvoeringsorganen van de Romeinse Curie, een soort ministeries. Ze zijn collegiaal en worden door een kardinaal-prefect en twee secretarissen geleid.
De eerste Congregatie was de door Paus Paulus III in 1542 opgerichte "Congregatio Romanae et Universalis Inquisitionis", door Paus Pius X gewijzigd in "Sanctum Officium", en door Paus Paulus VI in 1965 in Congregatie voor de Geloofsleer. Van 1981 tot zijn verkiezing tot paus in 2005 was Joseph Ratzinger prefect van de Congregatie. Als Paus Benedictus XVI benoemde hij de Amerikaan William Levada tot zijn opvolger.
Gewoon de voortzetting van de Inquisitie dus: dat instituut werd nooit afgeschaft, enkel van naam veranderd en ingetoomd. Jij en ik wisten dat niet, maar de kardinalen die hem verkozen weten dat maar al te goed (en Ben Edict ook uiteraard)

Laatst gewijzigd door filosoof : 20 oktober 2007 om 21:52.
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 21:57   #29
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

http://nl.wikipedia.org/wiki/Pil_van_Drion

vrij te koop stellen (zonder voorschrift dus)
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:00   #30
filosoof
Banneling
 
 
filosoof's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 mei 2003
Locatie: Brussel
Berichten: 49.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Maar nu hebben we dan toch eindelijk een wettelijk kader voorzien voor euthanasie. Na veel tegenkanting weliswaar, maar het kader is er binnen hetwelk wettelijk euthanasie kan worden aangevraagd en uitgevoerd.
Er bestaat idd een wettellijk kader, maar 't heeft meer weg van een hindernissenloop. Voor mezelf reken ik er niet op: ik zal zélf wel 't zaakje oplossen (desnoods met geknoei, helaas )
filosoof is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:08   #31
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door filosoof Bekijk bericht
Er bestaat idd een wettellijk kader, maar 't heeft meer weg van een hindernissenloop. Voor mezelf reken ik er niet op: ik zal zélf wel 't zaakje oplossen (desnoods met geknoei, helaas )
U hebt daar inderdaad wel een punt. Helaas.

Let wel: het is een zeer delicate materie. We moeten ons hoeden te gaan glijden op glad ijs.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 22:19.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:22   #32
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Laten we gelijk welke religie hier niet veel macht geven !
geen macht is eigenlijk nog het beste. Tradities ok, mr meer niet. en zeker geen inspraak, ze kunnen enkel wereldvreemde zever verkopen, dat ze dus mr zwijgen. da's het beste, ze mogen natuurlijk spreken ( vrije meningsuiting niet waar ) mr ze doen er zichzelf geen goed mee, mr dat wisten de meesten onder ons al, wsl.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:30   #33
m.r.
Lokaal Raadslid
 
Geregistreerd: 6 augustus 2007
Berichten: 315
Standaard

Gewoon weg met die religies ! Of geloof je nog in riijstpap met gouden lepeltjes in de hemel ? Of denk je dat men 1000 goudstukken kan verwerven als men als moslim Arabische letterkes schrijft ? Is dit niet gek, schizofreen, psychopatisch of hoe men dit ook kan benoemen ?

Als "zonder religie" zou ik zeggen : doe goed aan elkeen die je tegenkomt, maak van dit leven een aards paradijs en als er een god zou bestaan, dan zegt die wellicht " ewel, heb je ervan genoten".
m.r. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:33   #34
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Gewoon weg met die religies ! Of geloof je nog in riijstpap met gouden lepeltjes in de hemel ? Of denk je dat men 1000 goudstukken kan verwerven als men als moslim Arabische letterkes schrijft ? Is dit niet gek, schizofreen, psychopatisch of hoe men dit ook kan benoemen ?

Als "zonder religie" zou ik zeggen : doe goed aan elkeen die je tegenkomt, maak van dit leven een aards paradijs en als er een god zou bestaan, dan zegt die wellicht " ewel, heb je ervan genoten".
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:36   #35
the outlaw torn
Minister
 
the outlaw torn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Locatie: oost-vlaanderen
Berichten: 3.424
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door m.r. Bekijk bericht
Gewoon weg met die religies ! Of geloof je nog in riijstpap met gouden lepeltjes in de hemel ? Of denk je dat men 1000 goudstukken kan verwerven als men als moslim Arabische letterkes schrijft ? Is dit niet gek, schizofreen, psychopatisch of hoe men dit ook kan benoemen ?

Als "zonder religie" zou ik zeggen : doe goed aan elkeen die je tegenkomt, maak van dit leven een aards paradijs en als er een god zou bestaan, dan zegt die wellicht " ewel, heb je ervan genoten".
eigenlijk wel,

religies weg = communistische neiging, en dus absoluut niet te verdedigen, ........

maw om het christelijk te zeggen: des duivels.
__________________
denk eer ge doende zijt, en doende denk dan nog !!!!

http://www.indiancountrytoday.com/
the outlaw torn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:54   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Men kan het ook omdraaien: ik ben (als mens), dus ik denk.

Laatst gewijzigd door system : 20 oktober 2007 om 22:54.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 22:58   #37
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Men kan het ook omdraaien: ik ben (als mens), dus ik denk.
Dat is Descartes niet.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 23:03   #38
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Dat is Descartes niet.
Dan heb ik me vergist. Ik dacht aan Descartes in zijn jonge jaren.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 23:09   #39
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dan heb ik me vergist. Ik dacht aan Descartes in zijn jonge jaren.
Het is Pascal. Dan word je zeker duidelijk wat ik er mee bedoelde, als antwoord.
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2007, 23:13   #40
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Het is Pascal. Dan word je zeker duidelijk wat ik er mee bedoelde, als antwoord.
Zo'n uitspraak kon zeker ook van Voltaire zijn.
system is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:31.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be