Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

 
 
Discussietools
Oud 19 mei 2005, 14:09   #1
ReliablyDead
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 31 januari 2005
Berichten: 9
Standaard Juridisch vraagje omtrent BHV

Ik had even een zeer concrete vraag waar ik niet helemaal weet waar mee naartoe.

Het Arbitragehof heeft geoordeeld dat de kieskring BHV ongrondwettelijk is, maar dat ze de regering tot 2007 geeft om daar iets aan te doen. Nu is mijn vraag naar de authoriteit van het Arbitragehof om dit te bepalen.

Zij mogen zich uiteraard uitspreken over de grondwettelijkheid, maar mogen zij ook verkondigen dat dat een wet, ondanks strijdigheid met de grondwet, toch van toepassing blijft?

Concreet, moest iemand de resultaten van de verkiezingen van 2007 aanvechten als deze nog steeds met de huidige kieswet zijn georganiseerd, welke basis heeft men om dit af te wijzen?

Ik denk ook aan de persoon die zijn boete was ontlopen omwille van de ongrondwettelijkheid van de vorige verkiezing.
ReliablyDead is offline  
Oud 19 mei 2005, 14:16   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.465
Standaard

Ik denk persoonlijk dat iets onwettelijk is dat dat onwettelijk blijft tot het opgelost is.

Vandaar ook dat die persoon zijn boete is ontlopen.

Maar dat wil dus ook zeggen dat vorige verkiezingen eigenlijk feitelijk niet wettelijk zijn...
Herr Flick is offline  
Oud 19 mei 2005, 14:47   #3
Geertje
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geertje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 september 2004
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
Berichten: 13.284
Standaard

Ik denk dat onze juristen (of kandidaat-juristen) die hier ronddwalen hier wel het antwoord op kennen ?
Geertje is offline  
Oud 19 mei 2005, 16:45   #4
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Ik ben dan wel geen jurist (of kandidaat-jurist) maar ik zal een poging tot antwoord wagen. Het gegeven dat Brussel-Halle-Vilvoorde één kieskring vormt is op zich geen juridisch probleem, er zijn in die kieskring al ongeveer veertig jaar rechtsgeldige verkiezingen georganiseerd. Het juridisch probleem is ontstaan toen men van arrondissementele naar provinciale kieskringen is gegaan. Voor Vlaams-Brabant/Brussel is toen een bijzondere constructie uitgewerkt. Het is deze constructie waar de raad van state bezwaren tegen heeft gemaakt. De splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde en dus de creatie van de kiesomschrijving Vlaams-Brabant (zonder Brussel dus) zou dit juridisch probleem oplossen. Vanuit juridisch oogpunt zijn er echter nog andere oplossingen, men zou bijvoorbeeld van Vlaams-Brabant + Brussel een grote kiesomschrijving kunnen maken. In die zin klopt de stellling van sommige franstaligen dat de raad van state nooit uitdrukkelijk heeft gesteld dat Brussel-Halle-Vilvoorde gesplitst moest worden. Het resultaat van het gans het verhaal is dat we met een kieswetgeving zitten waarvan de raad van state heeft gezegd dat ze bij de volgende verkiezingen niet meer gebruikt kan worden. Voor Vlaams-Brabant zou men kunnen stellen is de wet niet veranderd door de laatste kieshervorming omdat deze hervorming voor deze provincie door de raad van state is geschrapt. Het besluit zou dus zijn dat bij de volgende verkiezingen in Vlaams-Brabant de 'oude' kieswetgeving nog altijd van kracht is. De verkiezingen zouden dus in twee aparte arrondissementen (Leuven en Brussel-Halle-Vilvoorde) dienen te gebeuren.

Voor alle duidelijkheid, al het voorgaande is een (amateuristische) poging tot juridische analyse en zegt dus niets over mijn politieke mening.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline  
Oud 21 mei 2005, 17:15   #5
Pol
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 23 februari 2003
Berichten: 966
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Coekie
....Het resultaat van gans het verhaal is dat we met een kieswetgeving zitten waarvan het Arbitragehof heeft gezegd dat ze bij de volgende verkiezingen niet meer gebruikt kan worden. Voor Vlaams-Brabant is de wet niet veranderd door de laatste kieshervorming omdat deze hervorming voor deze provincie door de raad van state is geschrapt. Het besluit zou dus zijn dat bij de volgende verkiezingen in Vlaams-Brabant de 'oude' kieswetgeving nog altijd van kracht is. De verkiezingen zouden dus in twee aparte arrondissementen (Leuven en Brussel-Halle-Vilvoorde) dienen te gebeuren. Voor alle duidelijkheid, al het voorgaande is een (amateuristische) poging tot juridische analyse.
Coekie
Er bestaat volgens mij geen duidelijkheid over de bedoeling van het arrest van het Arbitragehof. Is het mogelijk dat het Arbitragehof naar meer duidelijkheid wordt gevraagd over zijn arrest, vooral inzake de interpretatie van de federale regering dat de federale verkiezingen in 2007 nog kunnen zonder aanpassing van kiesomschrijving BHV of andere oplossing voor het arrest ? Of moet de Raad van State om verduidelijkheid gevraagd. Het verwondert mij een beetje dat geen stappen worden ondernomen om meer duidelijkheid daarover te krijgen. In de publieke opinie heb ik daarover in elk geval nog niets gezien.

Het lijkt mij tot een rechtsvacuum te leiden als Arresten van Arbitragehof wegens ongrondwettelijke toestand, zomaar kunnen worden genegeerd. Vond het woordje 'onverwijld' zeker toepasselijk, vermits de federale regering steeds kan vallen en hiervoor toch een grondwettelijke oplossing voor de kiesverrichtingen moet bestaan. Als we het strikt beschouwen hadden we reeds verkiezingen met 'ongrondwettelijke kiesomschrijving BHV' federaal in 2003, Europees in 2004 en er volgen nog Provinciaal 2006 en volgens Verhofstadt-Vande Lanotte ook federaal 2007. Dan gaat volgens mij dit verhaal naar een geschiedenis van voorlopige regeling, dit keer niet-regeling, zoals het thema BHV zelf.
Pol is offline  
Oud 21 mei 2005, 19:51   #6
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Er bestaat volgens mij geen duidelijkheid over de bedoeling van het arrest van het Arbitragehof.
Het arrest lijkt mij vrij duidelijk, de nieuwe kieswet voor wat betreft Vlaams-Brabant is geschorst en de oude wetgeving blijft dus van kracht.

Citaat:
Het lijkt mij tot een rechtsvacuum te leiden als Arresten van Arbitragehof wegens ongrondwettelijke toestand, zomaar kunnen worden genegeerd.
Zolang men in 2007 geen verkiezingen organiseerd waarbij de constructie van franstalige kandidaten B-H-V en nederlandstalige kandidaten in Leuven en Halle-Vilvoorde gehanteerd wordt wordt het arrest van het arbitragehof nageleefd, of men B-H-V nu splitst of niet.
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline  
Oud 21 mei 2005, 21:23   #7
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Het Arbitragehof heeft hier een vernietigingsarrest uitgesproken, op grond van schending van art 10 en 11 grondwet (wellicht in samenhang gelezen met...), voor zover ik de uiterst verwarde uitleg van de journalisten (die in dit dossier eens te meer hun on-kunde bewezen hebben, doch dit terzijde) begrepen heb.

Maar omdat de figuur van het vernietigen soms tot onbillijke resultaten kan leiden, heeft de wetgever (art 8, lid 2 Bijz. W. 6/1/1989) ervoor gezorgd dat het Arbitragehof, zo het dit nodig oordeelt, de gevolgen kan aanwijzen dewelke als, evt voorlopig, gehandhaafd moeten worden beschouwd.
Dat laatste is gebeurd: voorlopige handhaving van de aangewezen vernietigde bepalingen. Voorlopig, want het Hof heeft zelf de termijn bepaald.

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 21 mei 2005 om 21:25.
MaXiMuS is offline  
Oud 21 mei 2005, 21:24   #8
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Zo is het, en niet anders. 8)

Laatst gewijzigd door MaXiMuS : 21 mei 2005 om 21:25.
MaXiMuS is offline  
Oud 22 mei 2005, 10:25   #9
Pol
Provinciaal Gedeputeerde
 
Geregistreerd: 23 februari 2003
Berichten: 966
Standaard BHV juridisch

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS
Het Arbitragehof heeft hier een vernietigingsarrest uitgesproken, op grond van schending van art 10 en 11 grondwet (wellicht in samenhang gelezen met...), voor zover ik de uiterst verwarde uitleg van de journalisten (die in dit dossier eens te meer hun on-kunde bewezen hebben, doch dit terzijde) begrepen heb.

Maar omdat de figuur van het vernietigen soms tot onbillijke resultaten kan leiden, heeft de wetgever (art 8, lid 2 Bijz. W. 6/1/1989) ervoor gezorgd dat het Arbitragehof, zo het dit nodig oordeelt, de gevolgen kan aanwijzen dewelke als, evt voorlopig, gehandhaafd moeten worden beschouwd.
Dat laatste is gebeurd: voorlopige handhaving van de aangewezen vernietigde bepalingen. Voorlopig, want het Hof heeft zelf de termijn bepaald.
Vraag mij soms af of journalisten nog enige ervaring of dossierkennis mogen of kunnen hebben. Op die manier zijn ze de speelbal van goed omringde politici. Verhofstadt en VLD hebben enkele jaren alvast het kruim van de wetstraatjournalisten van De Standaard aangetrokken en misschien zijn er nog aan het lonken naar een adviserende functie op de ministeriële kabinetten.

In verband met de uitspraak van het Arbitragehof heb ik juist twijfel over die termijn. Bedoelden de grondwetsjuristen niet dat aan het arrest moest nagejkomen worden vóór de volgende federale verkiezingen, die normaal in 2007 doorgaan. Ik blijf er ook bij dat ik niet inzie hoe het arrest in 2007 wel zou kunnen worden nagevolgd als het nu al in een jaar niet lukte met de plechtige belofte van de Vlaamse partijen. Als we zien wat de Vlaamse meerderheidspartijen nu al in ruil aanboden, dan ziet het er dan alvast niet zo goed uit voor de burgemeesters van de Vlaamse rand.
Pol is offline  
Oud 22 mei 2005, 10:48   #10
1handclapping
Europees Commissaris
 
1handclapping's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2003
Locatie: Antwerpen-Deurne
Berichten: 7.132
Standaard Het gelijkheidsprincipe

Het gaat gewoon over het gelijkheidsprincipe :
Het is niet doenbaar dat sommige belgen in provinciale kieskringen stemmen
en andere in arrondissementen.

Dus : moet bij de creatie van het Kiesdistrict Vlaams-Brabant (identiek aan de
provincie Vlaams-Brabant) ook een provincie Brussel geschapen worden...
Of
Men moet het "gewest Brussel" onderbrengen in ofwel de provincie Waals-Brabant of Vlaams Brabant (zoals het gewest "duitstalig België" een onderdeel is van de provincie Luik.
Of
Men moet de provincie "Brabant" herstellen inclusief een gewest "Brussel"
(zie hoger) dat zou samenvallen met een kiesdistrict voor Federale en europese Verkiezingen etc...

Of
Men moet het systeem van provinciale kieskringen verlaten door bv. het kiessysteem op zich tot de gewestelijke bevoegdheden te decentralizeren
of eender welk ander kiessysteem uit te denken dat het gelijkheidsprincipe
niet met de voeten treedt.
__________________
Deze gebruikersnaam wordt niet meer benut - maar wel mijn werkelijke naam : Roger Verhiest
1handclapping is offline  
Oud 22 mei 2005, 11:31   #11
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping
Het gaat gewoon over het gelijkheidsprincipe :
Het is niet doenbaar dat sommige belgen in provinciale kieskringen stemmen
en andere in arrondissementen.

Dus : moet bij de creatie van het Kiesdistrict Vlaams-Brabant (identiek aan de
provincie Vlaams-Brabant) ook een provincie Brussel geschapen worden...
Of
Men moet het "gewest Brussel" onderbrengen in ofwel de provincie Waals-Brabant of Vlaams Brabant (zoals het gewest "duitstalig België" een onderdeel is van de provincie Luik.
Of
Men moet de provincie "Brabant" herstellen inclusief een gewest "Brussel"
(zie hoger) dat zou samenvallen met een kiesdistrict voor Federale en europese Verkiezingen etc...

Of
Men moet het systeem van provinciale kieskringen verlaten door bv. het kiessysteem op zich tot de gewestelijke bevoegdheden te decentralizeren
of eender welk ander kiessysteem uit te denken dat het gelijkheidsprincipe
niet met de voeten treedt.
Brussel hoeft helemaal niet opgewaardeerd te worden tot een provincie om de kieswetregeling overeenkomstig de grondwet te laten verlopen. Het Hof heeft niet geoordeeld over de wettelijke bepalingen van elke structuur, maar wel over de overlapping en de ongelijkheid.

Meest eenvoudige regeling is gewoon de splitsing van de kieskring. Hierdoor krijgen we in elke provincie een kieskring en voor het Brussels Gewest ook een kieskring.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 22 mei 2005, 12:58   #12
MaXiMuS
Banneling
 
 
MaXiMuS's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 november 2004
Locatie: Gent, soms toch
Berichten: 3.021
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pol
Vraag mij soms af of journalisten nog enige ervaring of dossierkennis mogen of kunnen hebben. Op die manier zijn ze de speelbal van goed omringde politici. Verhofstadt en VLD hebben enkele jaren alvast het kruim van de wetstraatjournalisten van De Standaard aangetrokken en misschien zijn er nog aan het lonken naar een adviserende functie op de ministeriële kabinetten.

In verband met de uitspraak van het Arbitragehof heb ik juist twijfel over die termijn. Bedoelden de grondwetsjuristen niet dat aan het arrest moest nagejkomen worden vóór de volgende federale verkiezingen, die normaal in 2007 doorgaan. Ik blijf er ook bij dat ik niet inzie hoe het arrest in 2007 wel zou kunnen worden nagevolgd als het nu al in een jaar niet lukte met de plechtige belofte van de Vlaamse partijen. Als we zien wat de Vlaamse meerderheidspartijen nu al in ruil aanboden, dan ziet het er dan alvast niet zo goed uit voor de burgemeesters van de Vlaamse rand.

Het Arbitragehof heeft niet gezegd 'voor volgende verkiezingen', maar 'voor het verstrijken van een bepaalde termijn (ik dacht 5 jaar) na een bepaalde datum (ergens in 2002: wellicht de wet die de nieuwe kieskringen invoerde)'.
I.c. blijft de huidige wet dus gelden tot zoveel mei 2007.
MaXiMuS is offline  
Oud 22 mei 2005, 13:03   #13
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
stab's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 april 2004
Berichten: 11.299
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Meest eenvoudige regeling is gewoon de splitsing van de kieskring. Hierdoor krijgen we in elke provincie een kieskring en voor het Brussels Gewest ook een kieskring.
Die splitsing kunnen we nu wel op onze buik schrijven.
Niet getreurd! Dank zij het vernieuwde (of nieuwe) Vlaamse Regeerakkoord, gaan cd&v en n-va met dubbele energie en slagkracht 'goede dingen' verwezenlijken voor de Vlaemsche Saeck. Onverwijld.
__________________
“They’re Not After Me, They’re After You. I’m Just In the Way.”
Donald J. Trump
stab is offline  
Oud 22 mei 2005, 19:59   #14
ancapa
Secretaris-Generaal VN
 
ancapa's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 oktober 2003
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 20.121
Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

simpel : in Vlaams Brabant enkel nederlandstalige lijsten, in Waals Brabant enkel franstalige lijsten en in Brussel tweetalige lijsten !
__________________
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline  
Oud 22 mei 2005, 20:32   #15
Coekie
Provinciaal Gedeputeerde
 
Coekie's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 oktober 2002
Berichten: 830
Standaard

Citaat:
Die splitsing kunnen we nu wel op onze buik schrijven.
Niet getreurd! Dank zij het vernieuwde (of nieuwe) Vlaamse Regeerakkoord, gaan cd&v en n-va met dubbele energie en slagkracht 'goede dingen' verwezenlijken voor de Vlaemsche Saeck. Onverwijld.
Felicitaties voor stab met de eerste volslagen off-topic opmerking in deze discussie.

Coekie
__________________
Every sperm is sacred.
Every sperm is good.
Every sperm is needed
In your neighbourhood.
Coekie is offline  
Oud 22 mei 2005, 21:25   #16
sfbtkm2
Lokaal Raadslid
 
sfbtkm2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2003
Berichten: 342
Standaard

Art. 8 Bijzondere wet van 6 januari 1989 op het Arbitragehof
Indien het beroep gegrond is, vernietigd het Arbitragehof geheel of ten dele de wet, het decreet of de in art 134 bedoelde regel waartegen beroep is ingesteld.

Zo het Hof dit nodig oordeelt wijst het, bij wege van algemene beschikking, die gevolgen van de vernietigde bepalingen aan welke als gehandhaafd moeten worden beschouwd, of voorlopig gehandhaafd worden voor de termijn die het vaststelt.
Tot 2007 zitten de politici "safe", maar daarna gaan de poppen aan het dansen.
__________________
Zelfs de meest briljante monoloog kan de dialoog niet vervangen (Chinua Achebe)
sfbtkm2 is offline  
 



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be