Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 november 2007, 20:34   #1
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard De voorspelde gevolgen op middellange - en lange termijn

Citaat:
07/11 'Graanprijzen blijven hoog'

De graanprijzen zullen tijdens het komende jaar op een hoog niveau blijven en zullen leiden tot een verdere stijging van de kosten van voedingsmiddelen als brood, pasta, vlees en melk. Dat heeft de Landbouw- en Voedselorganisatie van de Verenigde Naties (FAO) woensdag in het tweejaarlijks rapport "Food Outlook" gemeld.

"Zelden is er wereldwijd zo'n grote zorg geweest wegens de prijsinflatie bij levensmiddelen", aldus de organisatie tijdens de voorstelling van het rapport.

Aan de oorzaak van de blijvende stijgende graanprijzen liggen productieproblemen en lage oogsten in de belangrijkste exportlanden. Maar ook de hoge vraag naar biobrandstoffen en toenemende transportkosten doen de prijzen voor voedingsmiddelen stijgen. Specifiek door de hoge vraag naar biobrandstoffen (ethanol) zal de vraag en de prijs voor maïs, suiker, soja en palmolie tijdens de komende jaren sterk stijgen.

Speciaal rapporteur bij de VN Jean Ziegler haalt zwaar uit naar het gebruik van agrarische producten voor de productie van biobrandstoffen. Volgens de man is het een misdaad tegen de mensheid om producten voorzien voor de voedingsmiddelenindustrie te gebruiken voor biobrandstoffen. Vorige week zei de Zwitser nog dat hij vreest dat biobrandstoffen voor (nog meer) honger in de wereld zullen zorgen.

De FAO waarschuwt dat de jongste graanoogst veel lager is uitgevallen dan de oogsten uit de voorbije jaren, "terwijl de vraag naar graan in de levensmiddelenindustrie en voor industrieel gebruik sterk is gestegen".

Wat betreft de tarweproductie voor 2008, ziet de FAO het positief: alle tekenen zijn aanwezig dat er in de komende jaren meer tarwe verbouwd zal worden. Bij een normale stijgende vraag naar deze gewassen zou de prijs ervan kunnen dalen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 november 2007, 22:41   #2
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

zucht groentje, uit dat hele artikel vind je het deel in het vet het belangrijkste? Terwijl er een regel verder staat dat alle tekenen voor de komende jaren wel positief zijn?

Tegenvallende opbrengsten zijn van alle tijden groentje, en niet iets van de laatste jaren. Vroeger werd daar niet zo hysterisch over gedaan.
Pas wanneer er een trend zichtbaar is, je weet wel, jaren na elkaar eenzelfde waarneming, dan pas kan je de titeltopic gebruiken.
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 10:27   #3
Morduk
Parlementsvoorzitter
 
Morduk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 2.114
Standaard

Waar ligt nu de link tussen de zelfgekozen titel, de inhoud van het artikel en het subforum waar het geplaatst is?
__________________
'T
Morduk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:08   #4
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Waar ligt nu de link tussen de zelfgekozen titel, de inhoud van het artikel en het subforum waar het geplaatst is?
Dit volgens mij: de onmiddellijke economische gevolgen van een Kyoto-beleid

Citaat:
Maar ook de hoge vraag naar biobrandstoffen en toenemende transportkosten doen de prijzen voor voedingsmiddelen stijgen. Specifiek door de hoge vraag naar biobrandstoffen (ethanol) zal de vraag en de prijs voor maïs, suiker, soja en palmolie tijdens de komende jaren sterk stijgen.
Maar ach, wat doet economisch inzicht ertoe als het lot van de hele wereld op het spel staat.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:20   #5
maarte
Minister-President
 
maarte's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 december 2004
Locatie: Hage(n)land
Berichten: 4.471
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Waar ligt nu de link tussen de zelfgekozen titel, de inhoud van het artikel en het subforum waar het geplaatst is?
Het zou beter zijn dit in het nog op te richten
sub forum economie te plaatsen
__________________
La causa nostra:Mani pulite
maarte is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 12:36   #6
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
zucht groentje, uit dat hele artikel vind je het deel in het vet het belangrijkste? Terwijl er een regel verder staat dat alle tekenen voor de komende jaren wel positief zijn?

Tegenvallende opbrengsten zijn van alle tijden groentje, en niet iets van de laatste jaren. Vroeger werd daar niet zo hysterisch over gedaan.
Pas wanneer er een trend zichtbaar is, je weet wel, jaren na elkaar eenzelfde waarneming, dan pas kan je de titeltopic gebruiken.
Dit lijkt me een interessant artikel voor Groentje -18

http://en.wikipedia.org/wiki/Science#Scientific_method

Citaat:
A physical law or law of nature is a scientific generalization based on a sufficiently large number of empirical observations that it is taken as fully verified.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 13:00   #7
-=EXCALIBUR=-
Staatssecretaris
 
-=EXCALIBUR=-'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 september 2005
Locatie: Republic of Prozachstan
Berichten: 2.922
Standaard

Ik versta dat toch allemaal niet zo goed.

Laatst was er in Ter zake of Panorama ( of een ander programma ) een reportage over de plaatselijke boeren in Afrika. Er was een boer die zijn graan niet wou verkopen omdat hij dit dan aan de prijs moest verkopen van de andere - uit Europa geimporteerde- producten die daar aangeboden worden. Hierdoor zou hij verkopen met verlies. Wat ik dan niet versta is hoe het mogelijk is dat geïmporteerde Europese producten goedkoper zijn dan de plaatselijk geteelde producten. Immers zijn de Europese lonen veel hoger en zijn er transportkosten bij. Die plaatselijke boer werkt voor een appel en een ei en nog kan hij niet concurreren met de Europese producten. Dit valt toch niet te rijmen?

Ik zie een aantal mogelijke verklaringen die dit verhaal verklaren maar ik heb daar dan ook kanttekeningen bij:

- de prijzen worden hier kunstmatig hoog gehouden: met welk doel?

- er is helemaal geen schaarste: omdat ze exporteren naar landen met lage lonen en omdat de producten DAN NOG goedkoper zijn dan de producten van de plaatselijke boeren: waarom dan iets verkopen aan een lagere prijs als je er hier een betere prijs voor krijgt?

- ik kijk iets over het hoofd: wat dan?
__________________
-=EXCALIBUR=- is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 13:06   #8
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

subsidies
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:03   #9
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Gebrek aan protectionisme door onderdanige positie tegenover vrijhandel-organisaties.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:09   #10
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Gebrek aan protectionisme door onderdanige positie tegenover vrijhandel-organisaties.
Yeah right, laat je vooral niet teveel hinderen door een gebrek aan economische kennis.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 15:17   #11
Praetorian
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Praetorian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2004
Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Berichten: 12.529
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stratcat Bekijk bericht
Yeah right, laat je vooral niet teveel hinderen door een gebrek aan economische kennis.
Ik heb voldoende economische kennis, wees gerust. Getuige ervan het positief herwaarderen van het protectionisme.
__________________
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:19   #12
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
zucht groentje, uit dat hele artikel vind je het deel in het vet het belangrijkste? Terwijl er een regel verder staat dat alle tekenen voor de komende jaren wel positief zijn?

Tegenvallende opbrengsten zijn van alle tijden groentje, en niet iets van de laatste jaren. Vroeger werd daar niet zo hysterisch over gedaan.
Pas wanneer er een trend zichtbaar is, je weet wel, jaren na elkaar eenzelfde waarneming, dan pas kan je de titeltopic gebruiken.
De voorspellingen zijn dat de oogsten meer zullen tegenvallen door de klimaatverandering.
Enkel dat wou ik in de aandacht brengen, want velen lijken dat te vergeten.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:22   #13
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
A physical law or law of nature is a scientific generalization based on a sufficiently large number of empirical observations that it is taken as fully verified.
Er vanuit gaande dat dit ééntje van een lange rij tegenvallende oogsten kan zijn dus, maw een tendens aangeeft en dus van een sufficiently large number of empirical observations.
Enfin, er zijn er al veel gepasseerd maar die heb ik niet vermeld. Ik dacht dat jullie dat wel zouden weten.
Als ik er iemand een plezier mee doe zoek ik ze even op.
Maar ik verwacht dat jullie me dan zullen vragen een statistische analyse te doen van deze tegenvallende oogsten in vergelijking met die van vorige jaren en af zullen komen met berichten van tegenvallende oogsten van het jaar 1600 v. Christus tot 1850 na dus ik kijk nog even de kat uit de boom hopende dat iemand anders dat binnenkort wel zal doen.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 november 2007 om 17:23.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:26   #14
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door -=EXCALIBUR=- Bekijk bericht
Ik versta dat toch allemaal niet zo goed.

Laatst was er in Ter zake of Panorama ( of een ander programma ) een reportage over de plaatselijke boeren in Afrika. Er was een boer die zijn graan niet wou verkopen omdat hij dit dan aan de prijs moest verkopen van de andere - uit Europa geimporteerde- producten die daar aangeboden worden. Hierdoor zou hij verkopen met verlies. Wat ik dan niet versta is hoe het mogelijk is dat geïmporteerde Europese producten goedkoper zijn dan de plaatselijk geteelde producten. Immers zijn de Europese lonen veel hoger en zijn er transportkosten bij. Die plaatselijke boer werkt voor een appel en een ei en nog kan hij niet concurreren met de Europese producten. Dit valt toch niet te rijmen?

Ik zie een aantal mogelijke verklaringen die dit verhaal verklaren maar ik heb daar dan ook kanttekeningen bij:

- de prijzen worden hier kunstmatig hoog gehouden: met welk doel?

- er is helemaal geen schaarste: omdat ze exporteren naar landen met lage lonen en omdat de producten DAN NOG goedkoper zijn dan de producten van de plaatselijke boeren: waarom dan iets verkopen aan een lagere prijs als je er hier een betere prijs voor krijgt?

- ik kijk iets over het hoofd: wat dan?
Massaproductie tgo kleinschaligheid misschien?
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:28   #15
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
De voorspellingen zijn dat de oogsten meer zullen tegenvallen door de klimaatverandering.
Enkel dat wou ik in de aandacht brengen, want velen lijken dat te vergeten.
en hoe oh hoe oh hoe moet dat artikel een ondersteuning zijn van die voorspelling?
__________________
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:30   #16
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Niet. Behalve het zinneke in't vet dan.

Dat kan tellen qua selectiviteit éh?


Oké oké, ik ga al op zoek naar een ander.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 november 2007 om 17:31.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:40   #17
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Niet. Behalve het zinneke in't vet dan.

Dat kan tellen qua selectiviteit éh?


Oké oké, ik ga al op zoek naar een ander.
Ik word zo moedeloos van je berichten.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 17:58   #18
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Ik soms ook.

Niemand dwingt je ze te lezen.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 18:17   #19
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN
 
Nynorsk's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2003
Berichten: 24.102
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Niet. Behalve het zinneke in't vet dan.

Dat kan tellen qua selectiviteit éh?


Oké oké, ik ga al op zoek naar een ander.

__________________

Laatst gewijzigd door Nynorsk : 8 november 2007 om 18:18.
Nynorsk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2007, 21:01   #20
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter
 
Stratcat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 november 2002
Berichten: 9.686
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Ik soms ook.

Niemand dwingt je ze te lezen.
Ik weet het, het is masochisme.
__________________
One World, One Dream, One Everything
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:33.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be