Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Milieu
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Milieu Hier kunnen alle discussies woden gevoerd over milieu, kernenergie, klimaatswijziging, ....

Antwoord
 
Discussietools
Oud 7 december 2007, 12:48   #41
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 15 februari 2006
Berichten: 11.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht

Ik heb het wel gelezen, maar je argumenten weerleggen gaat teveel op welles-nietes lijken. Ik kan mijn uitgangspunten niet direct met bewijs staven en ging ervan uit dat het algemeen geaccepteerd is dat onderzoek geld kost.
Ik moet nu gaan vertrekken naar de les (sociologische benadering van de functies van staatsscholing, hoezzah! ), maar ik zal vanavond uitgebreider proberen uit te leggen waarom emissierechten wel degelijk een kost zijn en niet de voordelen hebben die jij vermoedt. I'm working on it.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 14:22   #42
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Er is inmiddels handel in CO2 rechten. Opslaan van CO2 vertegenwoordigt dus een bepaalde waarde. Nu heb ik de volgende redenatie.

Als ik een bos aanplant en na 30 jaar kap ik de bomen (ruimte uiteraard herplanten), van het hout bouw ik daarna huizen, dan zit die CO2 opgeslagen in het hout zolang de woning blijft staan (toch zeker zo'n 50 jaar).

Zou de bouwer van een huis dan eigenlijk co2 rechten mogen verkopen als hij veel (uiteraard duurzaam) hout in de woning stopt?
Moet het gebruik van (duurzaam) hout niet veel meer worden gestimuleerd, middels belastingvrijstelling of subsidies?
Interessante redenering en leuk idee!

Wat mij betreft mochten ze ook alle plastic verpakkingen en schuimrubberen schaaltjes voor kartonnen of papieren versies inruilen. Op voorwaarde dat er zo bomenplantages geplant worden die na iedere kapping worden vervangen.
Ik weet wel niet hoe het zit met de CO2 uitstoot en andere emissie bij het maken van papier of karton? (Ik neem aan dat dit toch minder vervuilend is dan de productie en verwerking van het uit aardolie geproduceerde plastic?)
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 14:38   #43
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Iemand trouwens een idee hoeveel co2 er zit in hout?
Welke boomsoort groeit het snelst?
Welke boomsoort bevat het meeste co2?

Welke boomsoort moet je kiezen als het doel uitsluitend is: co2 vangen?
In een ver en vaag verleden wist ik dat.
Ik denk zelfs dat ik het hier ooit heb neergeschreven, maar de zoekfunctie brengt me niet tot bij het bericht.
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 15:24   #44
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
In een ver en vaag verleden wist ik dat.
Ik denk zelfs dat ik het hier ooit heb neergeschreven, maar de zoekfunctie brengt me niet tot bij het bericht.
Even doorzoeken Groentje, het zijn maar 6.900 berichten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 15:31   #45
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Interessante redenering en leuk idee!

Wat mij betreft mochten ze ook alle plastic verpakkingen en schuimrubberen schaaltjes voor kartonnen of papieren versies inruilen. Op voorwaarde dat er zo bomenplantages geplant worden die na iedere kapping worden vervangen.
Ik weet wel niet hoe het zit met de CO2 uitstoot en andere emissie bij het maken van papier of karton? (Ik neem aan dat dit toch minder vervuilend is dan de productie en verwerking van het uit aardolie geproduceerde plastic?)
Je voegt er inderdaad een veelgebruikt artikel aan toe. Als we bewust artikelen vervangen voor artikelen die veel co2 bevatten, dan vangen we die co2 vast zolang het artikel instand blijft. Dat geldt dan ook bij schuttingen, interieur, kantoormeubelen, winkelinventarissen, vangrails, bruggen, enz. Misschien kan iemand nog een mooie auto ontwerpen waarbij een deel is opgebouwd uit hout?

Op het moment dat het artikel echt niet meer herbruikbaar is, kan het in een energiecentrale als brandhout kiezen. De co2 komt dan vrij, maar het energiebedrijf wordt verplicht de co2 te compenseren met nieuwe aanplant. (of emissierechten te kopen, de verkoper van die rechten zorgt dan voor de co2 compensatie)
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 16:48   #46
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
misschien een paar domme vraagjes, maar
Citaat:
om de vervuiler te kunnen veroordelen heb je toch een wetgeving nodig die zegt wat vervuiling is, niet?
Neen, je hebt in se zelfs geen precedent nodig.

Citaat:
Vervuiling van een rivier is een tijdelijke vervuiling, omdat een rivier stroomt, en je het water dat door je stukje eigendom stroomt, maar een moment op je eigenlijke bezit verblijft. De vervuiling zelf verblijft dus maar tijdelijk op je eigendom. Hoe ga je schade kunnen aantonen op eigendom dat elke seconde verandert, van samenstelling, debiet, etc?
Op dezelfde manier dat dat al jaren aangetoond wordt door de bouwsector, maar met water- ipv. bodemsamples.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 december 2007, 16:55   #47
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Je voegt er inderdaad een veelgebruikt artikel aan toe. Als we bewust artikelen vervangen voor artikelen die veel co2 bevatten, dan vangen we die co2 vast zolang het artikel instand blijft. Dat geldt dan ook bij schuttingen, interieur, kantoormeubelen, winkelinventarissen, vangrails, bruggen, enz. Misschien kan iemand nog een mooie auto ontwerpen waarbij een deel is opgebouwd uit hout?

Op het moment dat het artikel echt niet meer herbruikbaar is, kan het in een energiecentrale als brandhout kiezen. De co2 komt dan vrij, maar het energiebedrijf wordt verplicht de co2 te compenseren met nieuwe aanplant. (of emissierechten te kopen, de verkoper van die rechten zorgt dan voor de co2 compensatie)
Het belasting op toegevoegde waarde systeem werkt zowieso op die manier, de taxatie zal dan ook zowieso proportioneel zijn.

Tenzij iedereen meedoet echter, is het gewoon een oefening in de eigen economische voet schieten.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 09:56   #48
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Pieke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 februari 2005
Berichten: 8.177
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Neen, je hebt in se zelfs geen precedent nodig.


Op dezelfde manier dat dat al jaren aangetoond wordt door de bouwsector, maar met water- ipv. bodemsamples.
Je hebt toch referentiewaarden nodig, een limiet die zegt welke hoeveelheid natuurlijk is en welke niet?
__________________
Bagle iabes . de bransg cordziz . a etharzi
The measure of a man is in what he does for those who can do nothing for him in return.
We give our consent every moment that we do not resist.
Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.
Pieke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 15:19   #49
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

[quote=TomB;3130649]

Citaat:
Het belasting op toegevoegde waarde systeem werkt zowieso op die manier, de taxatie zal dan ook zowieso proportioneel zijn.
Ik begrijp die opmerking niet. Wil je hem verduidelijken?

Citaat:
Tenzij iedereen meedoet echter, is het gewoon een oefening in de eigen economische voet schieten.
Grotendeels mee eens.
Al blijkt in de praktijk soms dat gezonde cq milieubewuste maatregelen soms geen geld kosten. Denk bijvoorbeeld aan de maatregel dat er geen gratis plastic tasjes meer worden verstrekt. Beter voor het milieu en het spaart nog geld uit ook.
Ook beroepen steeds meer bedrijven zich op ppp duurzaam ondernemen. Dit soort maatregelen past dan prima in hun beleid en mag dan ook wat kosten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 15:52   #50
eno2
Banneling
 
 
Geregistreerd: 4 juni 2004
Locatie: onder mijn wijnstok en vijgenboom
Berichten: 78.216
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Er is inmiddels handel in CO2 rechten. Opslaan van CO2 vertegenwoordigt dus een bepaalde waarde. Nu heb ik de volgende redenatie.

Als ik een bos aanplant en na 30 jaar kap ik de bomen (ruimte uiteraard herplanten), van het hout bouw ik daarna huizen, dan zit die CO2 opgeslagen in het hout zolang de woning blijft staan (toch zeker zo'n 50 jaar).

Zou de bouwer van een huis dan eigenlijk co2 rechten mogen verkopen als hij veel (uiteraard duurzaam) hout in de woning stopt?
Moet het gebruik van (duurzaam) hout niet veel meer worden gestimuleerd, middels belastingvrijstelling of subsidies?
Stoken met hout is sowieso CO2-neutraal.
Wat vrijkomt werd eerder gebonden, CO2-balans is nul
Daarom worden de nieuwe zero-CO2-huizen met pellets verwarmd.
eno2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 16:01   #51
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Stoken met hout is sowieso CO2-neutraal.
Wat vrijkomt werd eerder gebonden, CO2-balans is nul
Daarom worden de nieuwe zero-CO2-huizen met pellets verwarmd.
Klopt helemaal. Alleen als mensen co2 rechten krijgen voor het hout in hun woning, dan moet het wel hout blijven. Zodra het verbrand wordt, komt de co2 weer vrij. Dat moet dan weer wel gecompenseerd worden. Dat is ook het bezwaar van sommigen deskundigen momenteel. Ze zeggen: "CO2 uitstoot compenseren met boomaanplant is onzin. Ooit komt die co2 weer vrij als de boom gekapt wordt of wegrot". Als die aanplant dan gedaan is voor compensatie van co2 uitstoot door verbranding van delfstoffen, dan komt op lange termijn toch meer co2 in de atmosfeer.

Als je zelf spontaan een bos plant en later verbrandt, dan is dat natuurlijk co2-neutraal.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:34   #52
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke Bekijk bericht
Je hebt toch referentiewaarden nodig, een limiet die zegt welke hoeveelheid natuurlijk is en welke niet?
Hebt gij iemand anders nodig om referentiewaarden te bepalen en te argumenteren? Tenzij ge den allereerste zijt die zo'n zaak voor de rechtbank brengt kunt ge de tabellen van al uw voorgangers gebruiken.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.

Laatst gewijzigd door TomB : 8 december 2007 om 17:40.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:38   #53
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Ik begrijp die opmerking niet. Wil je hem verduidelijken?
Ik legde maar uit dat als je toegevoegde waarde door toegevoegde CO2 vervangt uw inningssysteem reeds bestaat.


Citaat:
Grotendeels mee eens.
Al blijkt in de praktijk soms dat gezonde cq milieubewuste maatregelen soms geen geld kosten. Denk bijvoorbeeld aan de maatregel dat er geen gratis plastic tasjes meer worden verstrekt. Beter voor het milieu en het spaart nog geld uit ook.
Ik krijg graag een plastic tasje, en ik wens daarvoor te betalen. Ik heb al die regelneverij niet nodig.

Citaat:
Ook beroepen steeds meer bedrijven zich op ppp duurzaam ondernemen. Dit soort maatregelen past dan prima in hun beleid en mag dan ook wat kosten.
Duurzaamheid zal zichzelf opdringen, we hebben daar geen regels voor nodig.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:39   #54
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck Bekijk bericht
Een "duurzaam" bedrijfsbeleid volgt doorgaans uit economische logica van kosten versus baten. Belastingen afschaffen en er komen al heel wat meer middelen vrij voor duurzaam bedrijfsbeleid en dergerlijke.
zever. Hoe stimuleert ge dan incentieven? Want gij zjit toch voor een vrije markt dacht ik, een echte liberaal. Dus dan zoudt ge de bedrijven zélf moeten laten doen, en dus incentieven scheppen om het voordelig te maken. Hoe?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:40   #55
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Berichten: 16.218
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Duurzaamheid zal zichzelf opdringen, we hebben daar geen regels voor nodig.


(hoe?)
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:41   #56
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door André de Hollander Bekijk bericht
Je voegt er inderdaad een veelgebruikt artikel aan toe. Als we bewust artikelen vervangen voor artikelen die veel co2 bevatten, dan vangen we die co2 vast zolang het artikel instand blijft. Dat geldt dan ook bij schuttingen, interieur, kantoormeubelen, winkelinventarissen, vangrails, bruggen, enz. Misschien kan iemand nog een mooie auto ontwerpen waarbij een deel is opgebouwd uit hout?

Op het moment dat het artikel echt niet meer herbruikbaar is, kan het in een energiecentrale als brandhout kiezen. De co2 komt dan vrij, maar het energiebedrijf wordt verplicht de co2 te compenseren met nieuwe aanplant. (of emissierechten te kopen, de verkoper van die rechten zorgt dan voor de co2 compensatie)
Voil�*!
Mensen die redeneren zoals jij hebben we nodig in de politiek!

De huidige Kyotonormenhandel en de verhoogde milieutaksen hebben een verwaarloosbaar effect op het milieu, in het eerste geval omwille van die handel in emissierechten zodat ieder land aan zijn maximumuitstoot komt (er is dus wel een beetje 'milieuwinst', nl tot aan de Kyotocriteria). In het tweede geval wordt het geld gegeven aan milieutaks niet gebruikt om detmilieuschade te compenseren maar om financiele putten te vullen. Op de manier die u voorstelt, haalt het milieu wel winst uit de opgezette praktijken!
__________________
Bedankt!
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:43   #57
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ambiorix Bekijk bericht


(hoe?)
Doordat het onmogelijk is om op niet duurzame wijze voort te produceren.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 17:52   #58
Groentje-18
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 februari 2004
Berichten: 18.625
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Doordat het onmogelijk is om op niet duurzame wijze voort te produceren.
Doordat de overheid zich moeit (eventueel gesteund door de publieke opinie), ja.

Maar dat was allicht niet wat jij wou zeggen.
__________________
Bedankt!

Laatst gewijzigd door Groentje-18 : 8 december 2007 om 17:52.
Groentje-18 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2007, 18:00   #59
TomB
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
TomB's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 6 januari 2003
Locatie: US
Berichten: 14.572
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje-18 Bekijk bericht
Doordat de overheid zich moeit (eventueel gesteund door de publieke opinie), ja.

Maar dat was allicht niet wat jij wou zeggen.
Neen, het is zowieso onmogelijk om op niet duurzame manier te blijven voortproduceren. Prijsgewijs is het nu al zeer interessant om een salvage yard te opereren doordat grondstofprijzen uit de pan gaan. Hoe meer streken ontwikkelen, hoe meer profitabel de recyclage etc. gaat zijn. Hetzelfde gaat op voor fossiele energie e.d.

Door als overheid regulaties op te leggen laat je een deel van je economie voorlopen op wat zowieso gaat gebeuren, aan zeer hoge kost.
__________________
In het begin was er niets, wat ontplofte.
TomB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2007, 08:29   #60
André de Hollander
Minister
 
André de Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 september 2007
Locatie: Belgische Kempen
Berichten: 3.557
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB Bekijk bericht
Neen, het is zowieso onmogelijk om op niet duurzame manier te blijven voortproduceren. Prijsgewijs is het nu al zeer interessant om een salvage yard te opereren doordat grondstofprijzen uit de pan gaan. Hoe meer streken ontwikkelen, hoe meer profitabel de recyclage etc. gaat zijn. Hetzelfde gaat op voor fossiele energie e.d.

Door als overheid regulaties op te leggen laat je een deel van je economie voorlopen op wat zowieso gaat gebeuren, aan zeer hoge kost.
Als duurzaam produceren goedkoper is dan vervuilend produceren, dan hebben we geen politieke bemoeienis nodig. Dan kiest de industrie automatische voor die goedkoopste oplossing. Je gaat er echter -generaliserend- aan voorbij dat het heel vaak niet het geval is. Dan kan (met een kleine politieke ingreep) toch hetzelfde effect bereikt worden.
Voorbeeld: ( het is een voorbeeld, dus geen discussie over details)
Stel een plastic zakje kost 0,5 cent. Een papieren zak kost 0,6 cent. Wat krijg je dan standaard aangeboden in een winkel? Juist: plastic. Stel nu dat de grondstof voor de papieren zak komt uit duurzame bossen, bij de productie wordt minder energie gebruikt, de papieren zakken worden gerecycleerd, enz. Dankzij de co2 in de papieren zak en de mindere vervuiling levert dat een milieuvoordeel op dat weergegeven in geld een waarde van 0,2 cent vertegenwoordigd. Als de overheid niets doet, blijven de plastic zakken in gebruik. Als de overheid wel maatregelen neemt, levert dat een besparing op van 0,1 cent per zak.

Verder wil ik nog een argument noemen die je ongelijk bewijst. Als je redenering zou kloppen, dan zou er ook geen verschil zitten in de milieuprestaties van bedrijven. In de beleggerswereld wordt steeds meer naar de duurzaamheid van bedrijven gekeken. Het is een argument (naast o.a. verwachte dividend en winst) om een aandeel te kopen. Er worden lijstjes gemaakt van groepen bedrijven. Sommigen krijgen het predicaat 'Best of Class'. Ze weten binnen de eigen sector op milieugebied veel betere prestaties neer te zetten.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Firestone Bekijk bericht
Ik ben zonder zonden, ik alléén beslis daar dus over.
André de Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:05.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be