Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 september 2009, 00:19   #441
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hertog van Gelre's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 augustus 2005
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 16.099
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Verheerlijking van het koloniaal verleden is niet aan mij besteed.
Dat is het niet. Afrikaans is zelfs geen ''blanke'' taal:
Citaat:
Meer dan de helft van de Afrikaanstaligen is kleurling, Aziaat of zwart. Van de circa zes miljoen Zuid-Afrikanen die bij de volkstelling in 2001 thuis Afrikaans spreken, zijn er 2.536.907 of 42,4% blank. De meerderheid van de Afrikaanstaligen is kleurling: 3.173.970 of 53,0%. Daarnaast zijn er 253.279 (4,2%) zwarten en 19.267 (0,3%) Aziaten die thuis Afrikaans spreken. Van alle blanken spreekt 59% Afrikaans en 39% Engels. Van alle kleurlingen spreekt 79% Afrikaans en 19% Engels.
Toch voel ik me er ook niet helemaal lekker bij. Er is iets onprettigs blijven kleven.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 00:44   #442
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Dat is het niet. Afrikaans is zelfs geen ''blanke'' taal:
Blank of niet staat los van het aspect kolonialisme.

Zo is Frans de officiële taal in Congo. (Daarnaast wordt er natuurlijk ook nog Lingala, Swahili, Kikongo en een resem andere talen gesproken) Dat is reden genoeg voor menig Franstalige om Congo tot de groep van Franstalige landen te rekenen. Ze hebben zelfs een organisatie: "Organisation internationale de la Francophonie".
http://nl.wikipedia.org/wiki/Francophonie
Zonder koloniaal verleden had het natuurlijk een mager clubje geweest...
Het zal u hopelijk niet verbazen dat ik niet hoog oploop met deze verheerlijking van Frans kolonialisme.

Evenmin met de Nederlandse kopie ervan...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Afrikaans is zelfs geen ''blanke'' taal:
Citaat:
[...] Van alle blanken spreekt 59% Afrikaans en 39% Engels. Van alle kleurlingen spreekt 79% Afrikaans en 19% Engels.
Toch voel ik me er ook niet helemaal lekker bij. Er is iets onprettigs blijven kleven.
Dat de meerderheid van de Afrikaanstaligen niet blank is, weet ik. (Alhoewel ik wel verbaasd was toen ik het hoorde)
Alhoewel ik het bijzonder vreemde cijfers vind. Er is bijvoorbeeld geen sprake over het Zoeloe en Xhosa. De 2 meest gesproken talen van Zuid-Afrika.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  OIF_rvb_couleur.jpg‎
Bekeken: 102
Grootte:  67,9 KB
ID: 55410  

__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 15 september 2009 om 00:46.
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 07:02   #443
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Het monument voor de Afrikaanse taal te Paarl, Zuid-Afrika

Het Afrikaanse-Taalmonument (Afrikaans: Die Afrikaanse Taalmonument) is het enige monument in de wereld dat gewijd is aan een taal. Het is gebouwd op een heuvel en overziet het Instituut voor Lerarenopleiding in Paarl, de West-Kaapprovincie, Zuid-Afrika. Voltooid in 1975, herdenkt het het halve-eeuwfeest van de erkenning van het Afrikaans als een afzonderlijke taal van het Nederlands.

Het monument bestaat uit diverse verminderende structuren van een convexe en concave aard, die invloeden van verschillende talen en culturen op Afrikaans zelf, evenals politieke ontwikkelingen in Zuid-Afrika symboliseren, als volgt:

Heldere Westen - de Europese oorsprong van de taal
Magisch Afrika - Afrikaanse invloeden op de taal
Brug - tussen Europa en Afrika
Afrikaans – de taal zelf
Republiek – uitgeroepen in 1961
Maleise taal en cultuur
Op een grote inscriptie bij de ingang, zijn twee citaten van prominente dichters in de Afrikaanse taal gebeiteld:

Afrikaans is die taal wat vir Wes-Europa en Afrika verbind... Dit vorm 'n brug tussen die groot helder Weste en die magiese Afrika... En wat daar groots aan hulle vereniging kan ontspruit – dit is miskien wat vir Afrikaans voorlê om te ontdek. Maar wat ons nooit moet vergeet nie, is dat hierdie verandering van land en landskap as't ware aan die nuwe wordende taal geslyp, geknee, gebrei het... En so het Afrikaans in staat geword om hierdie nuwe land uit te sê... Ons taak lê in die gebruik wat ons maak en sal maak van hierdie glansende werktuig... N.P. van Wyk Louw

“Afrikaans is de taal die West-Europa en met Zuid-Afrika verbindt. Het vormt een brug tussen het grote, het glanzende westen en magisch Afrika. En welke grote dingen uit hun vereniging kunnen komen - dat is misschien wat te ontdekken valt voor het Afrikaans en in het verschiet ligt. Maar wat wij nooit moeten vergeten, is dat deze verandering van land en landschap als het ware de nieuwe taal geslepen, gekneed en gebreid heeft. En zo is het Afrikaans in staat gebleken om uit dit onontgonnen land te spreken. Onze taak ligt in het gebruik dat wij van dit glanzende voertuig zullen maken en maken.”

As ons nou hier in die saal af 'n ry pale sou plant, tien pale, om die laatste tien jaar voor te stel, en aan elke paal 'n merk sou maak op 'n hoogte van die vloer af ooreenkomende met die betreklike skryfgebruik van Afrikaans in die respektiewe jaartal, en 'n streep deur die merke trek van die eerste af hier naby die vloer tot by die laatste daar anderkant teen die solder, dan sou die streep 'n snelstygende boog beskryf, nie net vinnig opgaande nie, maar opgaande na 'n vinnig vermeerderende rede. Laat ons nou in ons verbeelding die boog verleng vir die tien komende jare van nou af. Sien u menere waar die punt sal wees, daar buite in die bloue lug hoog oor Bloemfontein, in die jaar 1924. C.J. Langenhoven

“Als wij nu een rij van palen onder aan deze zaal neerzetten, tien palen, om de laatste tien jaar voor te stellen, en op elke paal een teken te zetten op een hoogte vanaf de vloer dat aan het betrekkelijke schriftgebruik van het Afrikaans in het respectieve jaar beantwoordt, en wij trekken een lijn, hier van de eerste dicht bij de vloer tot de laatste daar tegen de bovenkant, dan zou de lijn een snel toenemende boog beschrijven, niet alleen snel, maar een die op een snel stijgende manier toeneemt. Laat ons nu, in onze verbeelding, de boog verlengen voor de tien komende jaren vanaf nu. Ziet u, heren, waar het punt zal zijn, daar buiten in de blauwe hemel hoog over Bloemfontein, in het jaar 1924.”

De zin "DIT IS ONS ERNS" staat op het pad naar het monument.
Bijgevoegde afbeelding(e)
   
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 20:33   #444
Kodo Kodo
Eur. Commissievoorzitter
 
Kodo Kodo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 april 2009
Berichten: 8.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Waarom zouden wij geen 'Frans' meer spreken, omdat de 'Franstaligen', naast de taal van 'Molière' en 'Victor Hugo' - onder hen hun Waalse streekdialecten spreken?
Ondanks vele contacten met Walen heb ik er maar twee steevast Waals horen praten onder elkaar. Deze zussen waren 97 en 101 jaar oud. Waals spraken ze dubbel zo snel als Frans. Een paar anderen die ik ken, beweren Waals te kennen, maar spreken toch veel gemakkelijker Frans.
De meeste Walen verstaan zelfs geen Waals. Ja toch, een paar stereotiepe zinnetjes, zoals alle Vlamingen "toetoetètietatuutè" of "terruututuus otrentrentren" kennen - maar alleen Westvlamingen weten in welke oorden die zinnetjes verstaanbaar zijn.

Wat een taal en wat een dialect is, hangt af van waar je je grenzen trekt. Taalkundigen zullen Waals normaliter als een Romaanse taal beschouwen die (van heel ver) op Frans lijkt. Vlaams en Brabants worden echter algemeen als Nederlandse dialecten beschouwd. Was de standaardtaal ten onzent niet grotendeels Frans geweest voordat het Nederlands in ere werd hersteld, dan waren de dialecten bij ons ook verder weggekwijnd dan nu het geval is.

Laatst gewijzigd door Kodo Kodo : 15 september 2009 om 20:36.
Kodo Kodo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 21:44   #445
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.390
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Die ken ik goed genoeg.

Volgens die logica zouden we niet alleen "Die Stem" moeten zingen, maar tevens alle volksliederen van alle onderdrukte volkeren. Er is immers geen enkele beschaafde reden denkbaar waarom bij ons meer verbonden zouden moeten voelen met Zuid-Afrika dan met enig ander land.
Om taalkundige en historische redenen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman;4334209
Neen, de reden waarom "Die Stem" enkel nog gezongen wordt door de meest ranzige fractie van extreem-rechts in Vlaanderen, is niet mis te verstaan:

[I
"Verbondenheid met de BLANKE gemeenschap"[/i]
Geen woord over hetgeen de Engelsen (bij mijn weten quasi-allemaal blanken) uitgestoken hebben, en geen woord over het Nederlands/Afrikaans.
Eens, terwijl die stem zoals Ernst duidelijk verwoord heeft van grote historische waarde is.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be