Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 28 augustus 2009, 16:48   #41
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Niet akkoord. In het bewuste artikel van D.S. van heden gaat het niet over dialect, wel over een taaltje dat men nog het best bestempelt als "verkavelingsvlaams" met sterke Brabantse en Antwerpse invloeden.

Vooral gebruikt als "sms-taal", ook veel gebruikt op dit forum (je moet eens grasduinen in de rubriek "K&K"), als spreektaal, ook door hoogopgeleiden, is dit taaltje stilaan een echte pest aan het worden. De Vlamingen hebben lang genoeg gevochten voor een beschaafde taal, deel van ons Vlaams cultuurpatrimonium, niet voor een soort "koetervlaams". Dus wég met dat taaltje.

De topicstarter heeft natuurlijk andere bedoelingen. Zo kennen we hem. Zijn laatste bedoeling is wel de hantering van een beschaafde omgangstaal, maar dit wil niet zeggen dat hij "ergens" geen punt heeft.
Dat weet ik, maar ik wou even stellen dat dit weeral koren op de molen is van dat soort Franstaligen die menen dat Vlamingen enkel in dialecten en regiolecten communiceren, en het aldus geen zin heeft om Nederlands te leren. Sms-taal, dt-fouten, etc... een ware pest, inderdaad!
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 17:11   #42
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Dat weet ik, maar ik wou even stellen dat dit weeral koren op de molen is van dat soort Franstaligen die menen dat Vlamingen enkel in dialecten en regiolecten communiceren, en het aldus geen zin heeft om Nederlands te leren. Sms-taal, dt-fouten, etc... een ware pest, inderdaad!
Akkoord en alweer een begrip bijgeleerd, nl. regiolecten.
Ik had nog nooit gehoord van die die term maar hij bestaat wel degelijk.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 17:19   #43
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard Verkavelingsvlaams ondergraaft de standaardtaal

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieter B Bekijk bericht
Ik denk niet dat daar iets mis mee is. "Verkavelings Vlaams" (of hoe ge het ook wilt noemen) is mooier dan Algemeen Nederlands.

En het verstaan lijkt mij niet zo'n probleem. Enkel het accent is wat anders en de gij vorm wordt gebruikt in plaats van de jij vorm. Ik zie niet in wat daar moeilijk aan is voor de Franstalige. Ik ben ook in staat om nonante te begrijpen.

De Hollanders spreken trouwens ook geen algemeen Nederlands. Zij hebben gewoon geluk dat het algemeen Nederlands grotendeels op hun dialect is gebaseerd.
Nee, Verkavelingsvlaams moet, evenmin als het Poldernederlands, niet aangemoedigd worden. Het verzwakt de positie van de standaardtaal.

Wat u eigenlijk doet, is datgene afbreken waarvan honderdduizenden Vlamingen zo veel werk en zo veel bloed, zweet en tranen zich hebben moeten getroosten om te verkrijgen wat voor hen enkele eeuwen niet vanzelfsprekend was: een prestigieuze standaardtaal. Nu die taal er is, het Algemeen Nederlands, de taal van bijna 25 miljoen Nederlanders en Vlamingen, ondergraaft men haar door doodleuk twee varianten te laten ontstaan: Verkavelingsvlaams en Poldernederlands.

Men moet afstand nemen van deze ontwikkeling, want wij ondergaven onze eigen taalkundige en culturele positie in Europa en maken ons belachelijk op de koop toe met deze dorpsheroïek.

- ondertiteling van Nederlandstalige programma's;
- dialecten voorrang geven boven de standaardtaal;
- de verfransing van Brussel;
- de verengelsing van het bedrijfsleven in Nederland en Vlaanderen;
- de verengelsing van het (hoger en universitair) onderwijs in Nederland en Vlaanderen;
- ...

De lijst wordt steeds langer en gekker moet het toch niet worden! Ik zou zeggen: Geef voorrang aan het Algemeen Nederlands!
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 28 augustus 2009 om 17:23.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 17:45   #44
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, Verkavelingsvlaams moet, evenmin als het Poldernederlands, niet aangemoedigd worden. Het verzwakt de positie van de standaardtaal.

Wat u eigenlijk doet, is datgene afbreken waarvan honderdduizenden Vlamingen zo veel werk en zo veel bloed, zweet en tranen zich hebben moeten getroosten om te verkrijgen wat voor hen enkele eeuwen niet vanzelfsprekend was: een prestigieuze standaardtaal. Nu die taal er is, het Algemeen Nederlands, de taal van bijna 25 miljoen Nederlanders en Vlamingen, ondergraaft men haar door doodleuk twee varianten te laten ontstaan: Verkavelingsvlaams en Poldernederlands.

Men moet afstand nemen van deze ontwikkeling, want wij ondergaven onze eigen taalkundige en culturele positie in Europa en maken ons belachelijk op de koop toe met deze dorpsheroïek.

- ondertiteling van Nederlandstalige programma's;
- dialecten voorrang geven boven de standaardtaal;
- de verfransing van Brussel;
- de verengelsing van het bedrijfsleven in Nederland en Vlaanderen;
- de verengelsing van het (hoger en universitair) onderwijs in Nederland en Vlaanderen;
- ...

De lijst wordt steeds langer en gekker moet het toch niet worden! Ik zou zeggen: Geef voorrang aan het Algemeen Nederlands!
Zolang u het 'Algemeen Nederlands' maar niet verwart met 'Noord-Nederlands'.

Laatst gewijzigd door system : 28 augustus 2009 om 17:45.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 17:53   #45
LiberaalNL
Europees Commissaris
 
LiberaalNL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2007
Locatie: Nederland
Berichten: 7.391
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zolang u het 'Algemeen Nederlands' maar niet verwart met 'Noord-Nederlands'.
Wat jij vaak doet.
__________________
Russian Warship, go fuck yourself!- 13 helden
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 17:56   #46
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Zolang u het 'Algemeen Nederlands' maar niet verwart met 'Noord-Nederlands'.
Nee, system, dat doe ik dus niet, vermits ik zei:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Nee, Verkavelingsvlaams moet, evenmin als het Poldernederlands, niet aangemoedigd worden. Het verzwakt de positie van de standaardtaal.
Trouwens, wat vond u van mijn posting over het Oud-Nederlands?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:16   #47
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Waarom zouden de Vlamingen nog kunnen eisen dat de Franstaligen AN leren als de Vlamingen zelf het Brabants als norm hanteren?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HM2E8SIJ

De Brabantse tussentaal, een gesproken omgangstaal die het midden houdt tussen Brabantse en Antwerpse varianten, gaat alsmaar meer domineren en dringt het Standaardnederlands terug naar erg formele situaties.

Of witte gè da dan nie?

http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=HM2E8SIH
Het is natuurlijk een uiterst spijtige zaak dat de pittoreske dialekten uit de rupelstreek en de kempen en klein-brabant teloorgaan. Maar dat is de vooruitgang he. We leven in de Brabantse gouwen nu eenmaal niet meer onder onze kerktoren, met een occasioneel bezoekske aan de boze grootstad. Nee frekwentie van kontakten en reikwijdte van de mobiliteit zorgt ervoor dat elementen uit de dialekten uitgewisseld geraken. Dat is geen nieuw process, het was meer dan 60 jaar geleden al op gang gekomen door de verhoogde deelname van kinderen aan algemeen vormend middelbaar onderwijs. Maar uiteindelijk kom je tot een gehomogenizeerde mengtaal die door heel veel mensen wordt verstaan (zijn er nog vlamingen die het niet verstaan, gezien de prominente aanwezigheid op radio en TV?) en gebruikt. Waardoor ook de noodzaak om naast het dialekt een tweede taal (het ABN) te kennen altijd maar kleiner wordt. Voor mij persoonlijk is ABN inderdaad de tweede taal, een vreemde taal die ik leerde op school en van de nederlandse TV (toen daar nog iets op te zien was) en die ik desnoods zelfs met een licht hollands accent kan spreken. Moesten er evenveel contacten zijn met de Hollanders als er zijn in de economische ruit van Vlaanderen, zou er misschien een echte nederlandse volkstaal ontstaan. Maar met hollanders willen we liever ook niet te veel te maken hebben, niet? En dus groeit ook de taal uit elkaar.

Dat de walen dit nu graag als uitvlucht willen gebruiken is wel te verwachten, elke uitvlucht is goed om lui en apatisch te zijn. De walen spreken uiteindelijk ook hun dialekt, ttz het koeterwaals (luik, namen, noord-luxemburg, oost-henegouwen), het picardisch (west-henegouwen, ja het dialect van de chti's) , het champenois, enz. De enigen die geen dialekt hebben zijn de vlamingen, ik bedoel de verfransten woonachtig in delen van Waals-Brabant die de francophonen van ons gepikt hebben. Ontwortelde mensen die zich vastklampen aan het beeld dat zij beter zijn omdat ze schoon frans klappen.
Mor ik goan daar echt geen kompasse me hemmen zenne.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:29   #48
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Het is natuurlijk een uiterst spijtige zaak dat de pittoreske dialekten uit de rupelstreek en de kempen en klein-brabant teloorgaan. Maar dat is de vooruitgang he. We leven in de Brabantse gouwen nu eenmaal niet meer onder onze kerktoren, met een occasioneel bezoekske aan de boze grootstad. Nee frekwentie van kontakten en reikwijdte van de mobiliteit zorgt ervoor dat elementen uit de dialekten uitgewisseld geraken. Dat is geen nieuw process, het was meer dan 60 jaar geleden al op gang gekomen door de verhoogde deelname van kinderen aan algemeen vormend middelbaar onderwijs. Maar uiteindelijk kom je tot een gehomogenizeerde mengtaal die door heel veel mensen wordt verstaan (zijn er nog vlamingen die het niet verstaan, gezien de prominente aanwezigheid op radio en TV?) en gebruikt. Waardoor ook de noodzaak om naast het dialekt een tweede taal (het ABN) te kennen altijd maar kleiner wordt. Voor mij persoonlijk is ABN inderdaad de tweede taal, een vreemde taal die ik leerde op school en van de nederlandse TV (toen daar nog iets op te zien was) en die ik desnoods zelfs met een licht hollands accent kan spreken. Moesten er evenveel contacten zijn met de Hollanders als er zijn in de economische ruit van Vlaanderen, zou er misschien een echte nederlandse volkstaal ontstaan. Maar met hollanders willen we liever ook niet te veel te maken hebben, niet? En dus groeit ook de taal uit elkaar.

Prima stukje.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 18:34   #49
Eberhard Leclerc
Secretaris-Generaal VN
 
Eberhard Leclerc's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 mei 2009
Locatie: Kraainem
Berichten: 28.297
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Dat de walen dit nu graag als uitvlucht willen gebruiken is wel te verwachten, elke uitvlucht is goed om lui en apatisch te zijn. De walen spreken uiteindelijk ook hun dialekt, ttz het koeterwaals (luik, namen, noord-luxemburg, oost-henegouwen), het picardisch (west-henegouwen, ja het dialect van de chti's) , het champenois, enz.
Ik durf te stellen dat de overgrote meerderheid van de Walen dagelijks een accent gebruikt dat zeer dicht tegen dat van Parijs aanligt.
Logisch want elke Franstalige heeft respect voor de Parijse Culturele Elite, en zij zijn uiteindelijk het lichtend voorbeeld. Daar waar de gemiddelde Vlaming met een scheef oog kijkt naar de Culturele Nederlandse Elite. Dikke Nekken he.
Eberhard Leclerc is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:15   #50
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Ik durf te stellen dat de overgrote meerderheid van de Walen dagelijks een accent gebruikt dat zeer dicht tegen dat van Parijs aanligt.
Logisch want elke Franstalige heeft respect voor de Parijse Culturele Elite, en zij zijn uiteindelijk het lichtend voorbeeld. Daar waar de gemiddelde Vlaming met een scheef oog kijkt naar de Culturele Nederlandse Elite. Dikke Nekken he.
Parijse Culturele Elite? Moulin Rouge? French Cancan? La grande décadence?

Laat ons het maar zo vertalen: bij gebrek aan een eigen identiteit van de belgische franstaligen schurken ze maar een beetje tegen Parijs aan. In de hoop dat er dan toch een heel klein beetje licht van de lichtstad op hen zou vallen. Om dan vast te stellen dat de belgische artiest die ze in Parijs het beste kennen een rosharige limburgse is
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:18   #51
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bruggeman Bekijk bericht
Me dunkt dat de Vlamingen (met iets betere opvoeding) doorgaans ABN's spreken naast hun streekgebonden omganstaal en, als derde communicatie middel ook naar behoren het 'Frans' beheersen.

Waarom zouden wij geen 'Frans' meer spreken, omdat de 'Franstaligen', naast de taal van 'Molière' en 'Victor Hugo' - onder hen hun Waalse streekdialecten spreken?
De kennis van het Waals in Wallonië is sterk teruggelopen en is nu slechts nog wat folklore. Dat betekent niet dat de kennis van het Frans in Wallonië is toegenomen. Zowel in Wallonië en Brussel spreekt men een afgrijselijk lelijk, onlogisch afkooksel van de prachtige cultuurtaal die Frans is. Ik spreek het Frans van Voltaire, niet het Koeterwaals van onze FDF-losers.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:21   #52
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Parijse Culturele Elite? Moulin Rouge? French Cancan? La grande décadence?

Laat ons het maar zo vertalen: bij gebrek aan een eigen identiteit van de belgische franstaligen schurken ze maar een beetje tegen Parijs aan. In de hoop dat er dan toch een heel klein beetje licht van de lichtstad op hen zou vallen. Om dan vast te stellen dat de belgische artiest die ze in Parijs het beste kennen een rosharige limburgse is
Salvatore Adamo en Maurane zijn even populair in Frankrijk als Axelle Red.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:24   #53
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
De kennis van het Waals in Wallonië is sterk teruggelopen en is nu slechts nog wat folklore. Dat betekent niet dat de kennis van het Frans in Wallonië is toegenomen. Zowel in Wallonië en Brussel spreekt men een afgrijselijk lelijk, onlogisch afkooksel van de prachtige cultuurtaal die Frans is. Ik spreek het Frans van Voltaire, niet het Koeterwaals van onze FDF-losers.
Ze spreken hetzelfde Frans als in Frankrijk op enkele verschillen na : de cijfers bijvoorbeeld (septante-cinq in België, soixante-quinze in Frankrijk). Brusselaars en Walen hebben bovendien tenminste geen ondertitels nodig om Franse TV-programma's te volgen en te begrijpen................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:26   #54
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ze spreken hetzelfde Frans als in Frankrijk op enkele verschillen na : de cijfers bijvoorbeeld (septante-cinq in België, soixante-quinze in Frankrijk). Brusselaars en Walen hebben bovendien tenminste geen ondertitels nodig om Franse TV-programma's te volgen en te begrijpen................
Ah non peut-être. Toi tu ne sais vraiment de rien!
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.

Laatst gewijzigd door Kallikles : 28 augustus 2009 om 20:26.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:43   #55
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Metternich's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 mei 2006
Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Berichten: 10.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen Bekijk bericht
Ik wil hiermee niet gezegd hebben dat dialecten minderwaardig zijn aan de standaardtaal.
Ik wil dat anders gerust wel zeggen.
__________________


Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:55   #56
Fetai
Provinciaal Statenlid
 
Geregistreerd: 4 juni 2008
Locatie: Lotryk
Berichten: 766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik wil dat anders gerust wel zeggen.
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Als er geen standaardtaal was konden we nu niet met zijn allen converseren. Het Zeeuws vind ik een fantastisch dialect, maar zonder standaardtaal kon ik nauwelijks van het schiereiland af zonder taalproblemen te krijgen. Dat we een standaardtaal hebben is iets wat we moeten koesteren en mensen die deze willen opbreken in verschillende officiële dialecten mogen niet serieus genomen worden. Die denken puur uit regionalisme en zijn gevaar voor onze taal en voor de kennis die we nu hebben. Wie zich aangesproken voelt... roept u maar

Laatst gewijzigd door Fetai : 28 augustus 2009 om 20:57.
Fetai is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 20:55   #57
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Salvatore Adamo en Maurane zijn even populair in Frankrijk als Axelle Red.
Adamo is natuurlijk het beste voorbeeld van wat ik wou zeggen: een italiaanse gastarbeider, maar in tegenstelling tot de franstaligen niet te beroerd om ook wel eens een liedje in het nederlands of het duits te plegen. Leeft die eigenlijk nog?

En Maurane, de helft van de platenverkoop van Axelle Red, terwijl ze al minstens tien jaar langer bezig is? Slecht voorbeeld.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 21:02   #58
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne Bekijk bericht
Adamo is natuurlijk het beste voorbeeld van wat ik wou zeggen: een italiaanse gastarbeider, maar in tegenstelling tot de franstaligen niet te beroerd om ook wel eens een liedje in het nederlands of het duits te plegen. Leeft die eigenlijk nog?
Ja natuurlijk. De man is geweldig, ook in het Spaans & Engels:

http://www.youtube.com/watch?v=O70E5PYved4
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 21:10   #59
fonne
Secretaris-Generaal VN
 
fonne's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 mei 2009
Locatie: Antwaarpe
Berichten: 30.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Ja, daar ben ik het helemaal mee eens. Als er geen standaardtaal was konden we nu niet met zijn allen converseren.
Toch wel, en we zouden veel meer plezier hebben met al die fantastische woorden en uitdrukkingen die we elke dag bijleren. En langzamerhand een eigen forum-taaltje ontwikkelen, zoals onze koters hun eigen SMS-taaltje ontwikkeld hebben. Als er iets in het Limburgs staat versta ik dat meestal toch ook wel? Hoe zouden mensen 5000 jaar geleden al internationale handelsroutes hebben uitgewerkt, zo zonder algemeen nederlands?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Het Zeeuws vind ik een fantastisch dialect, maar zonder standaardtaal kon ik nauwelijks van het schiereiland af zonder taalproblemen te krijgen.
Typisch geval van taalachterstand als gevolg van isolatie.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fetai Bekijk bericht
Dat we een standaardtaal hebben is iets wat we moeten koesteren en mensen die deze willen opbreken in verschillende officiële dialecten mogen niet serieus genomen worden. Die denken puur uit regionalisme en zijn gevaar voor onze taal en voor de kennis die we nu hebben. Wie zich aangesproken voelt... roept u maar
De Standaardtaal heeft één groot probleem, ze is gestandardizeerd en daardoor statisch. Terwijl taal een levende materie is. En de evolutie van de taal vindt vandaag plaats in de streektalen. Vooraleer over te slagen naar de "Standaardtaal". Het Nederlands als Standaardtaal heeft nog een bijkomend probleem: het chauvinisme van de Hollanders, waardoor de andere streektalen onvoldoende kunnen bijdragen aan de taalontwikkeling, en de Standaardtaal dus nog statischer is dan in andere landen, en door velen als vreemde taal wordt aanzien, naast de eigen streektaal. Indien met wat opener zou staan tegenover de evolutie van de taal, zou het Nederlands misschien echt een levende taal kunnen worden die zich langzaam tot alledaagse spreektaal ontwikkelt. Maar met de stroefheid waarmee de evolutie van het Nederlands wordt geblokkeerd is daar vandaag weinig kans op.
fonne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 augustus 2009, 21:15   #60
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 40.117
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonne
Parijse Culturele Elite? Moulin Rouge? French Cancan? La grande décadence?

Laat ons het maar zo vertalen: bij gebrek aan een eigen identiteit van de belgische franstaligen schurken ze maar een beetje tegen Parijs aan. In de hoop dat er dan toch een heel klein beetje licht van de lichtstad op hen zou vallen. Om dan vast te stellen dat de belgische artiest die ze in Parijs het beste kennen een rosharige limburgse is
Het mooiste Frans is dat welke door een zatte Oostendenaar, Arno genaamd (nu een dikkenek ultra-Belgicistische "Dansaert-Vlaming" geworden), regelmatig door een micro wordt gelald. Mijn achting voor la France is een stuk gezakt toen ik vernam dat Chirac in hoogst eigen persoon hem de onderscheiding van "Chevalier des arts" toekende. Behalve hetgeen hij bij onze Zuiderburen door de micro spuwde (en waarvan hij denkt dat het Frans is) kan hij ook nog wat West-Vlaams (Oostendse versie). O ja, onze V(!?).R.T. heeft er ook nog een BV van gemaakt. Maar kom, "Vive la libertééééé....".
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be