Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 14 september 2009, 14:32   #41
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is een toeristische plek en dit plek trekt nog steeds heel veel Franstaligen aan (nooit genoeg natuurlijk!). Ze zijn dus zowiezo verplicht het Frans te vermelden.
Misschien eens een ideetje om in Brusselse en Waalse toeristische trekpleisters Nederlands te bezigen? Want ik heb de indruk dat u en system de oude idee van Wallonië Franstalig, Vlaanderen tweetalig nog niet opgegeven hebben.
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:15   #42
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Felix (be) Bekijk bericht
Ach wat Elke Tijd, het kan net zo goed een Franstalige zijn die dat bord bewerkt heeft om er een "mooie foto" van te maken.

Een welgemeend excuus voor het bewust verspreiden van zo'n hatemail lijkt mij meer op z'n plaats dan het blijven aanzwengelen van deze "discussie".

Voor uw IQ hoop ik dat u niet denkt wat u schrijft.
Van alle "Franstaligen" op dit forum heb ik voor u nog het meeste respect,
maar bij deze bent u dat in de grond aan het boren.

Als u zo verder gaat krijgt u van mij dezelfde "kaste" als Azert en Sinterklaas.
Ja, het kan ook natuurlijk maar alles is zowiezo terug in orde in de Zwin! Dat is alles wat telt!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:27   #43
JP Coen
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 27 februari 2008
Berichten: 2.734
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
De eerste toeristen aan de Kust zijn nog steeds de Franstaligen en de Kust is nog steeds een regio die van zijn toerisme leeft. Logisch dus dat ze er het Frans ook gebruiken.
Het is logisch dat ze Frans kunnen spreken.
Het is niet logisch dat ze geen Nederlands kunnen spreken, bijvoorbeeld in horeca gelegenheden in de Panne.
Verschillende keren heb ik meegemaakt, dat personeel geen Nederlands sprak en een collega moesten halen.
Tweetaligheid zou dus in Vlaamse kustplaatsen al een grote vooruitgang zijn.
JP Coen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:32   #44
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Maar neen, Franstaligen verwachten nu eenmaal dat ze overal ter wereld in hun übertaal worden aangesproken. Gebeurt dat niet, dan maken ze je zwart in heel de wereld. Ze dènken er nog niet aan om -als ze naar de Vlaamse kust komen- ook maar een woordje Nederlands (dat boerentaaltje) te leren.

Ik was laatst in de Rue des bouchers in Brussel, één van de meest TOERISTISCHE straten van onze "tweetalige" hoofdstad. 95% van alle menu's, uithangborden was uitsluitend in het Frans. En dat, meneer Everytime, is geen HOAX.






(grote foto http://image46.webshots.com/47/3/65/...7nxsrRw_fs.jpg)

Maar doe gerust verder met je demonisering van de Vlamingen. Je bent hier trouwens mooi in je hemd gezet!



Waren die Franstaligen dan ook bereid om zich af te splitsen van die Flamands complètement cons?
Ik doe helemaal geen demonisering van de Vlamingen. Ik stel me toch geen vragen meer over dit land en het is geen kwestie voor of tegen België te zijn.
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:34   #45
Everytime
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 3 februari 2004
Locatie: Bruxelles
Berichten: 32.898
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JP Coen Bekijk bericht
Het is logisch dat ze Frans kunnen spreken.
Het is niet logisch dat ze geen Nederlands kunnen spreken, bijvoorbeeld in horeca gelegenheden in de Panne.
Verschillende keren heb ik meegemaakt, dat personeel geen Nederlands sprak en een collega moesten halen.
Tweetaligheid zou dus in Vlaamse kustplaatsen al een grote vooruitgang zijn.
Inderdaad! Akkoord met u!
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:48   #46
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Het is een toeristische plek en dit plek trekt nog steeds heel veel Franstaligen aan (nooit genoeg natuurlijk!). Ze zijn dus zowiezo verplicht het Frans te vermelden. Tenminste de Zwin natuurlijk hun deuren definitief wil sluiten maar ik denk niet echt dat dit het geval is!
Verplicht? Tot nader order is de officiële taal van het Vlaamse gewest nog steeds het Nederlands. Dus verplicht? Nee, dat toeristische gemeenten als Knokke meertalige informatie aanbieden is dus louter een mooi gebaar, en een teken van gastvrijheid, naar de anderstalige toeristen die de gemeenten bezoeken. Niet meer dan dat.

Het is trouwens ook weer typerend dat de openbare zender van het Franstalige landsgedeelte van iets onnozel als een informatiebord in een vlaamse/Belgische kustgemeente een nieuwsitem meent te moeten maken. Als zulke futiliteit al het nieuws kan halen, moet het zijn dat de Franstaligen in dit land weinig te klagen hebben.

En wat een contrast trouwens met de openbare ziekenhuizen van het Brusselse gewest, waar men er nog steeds niet in slaagt voldoende tweetalig personeel aan te nemen (voor dat soort 'bijkomstigheden' heeft men op het RTBF-journaal minder tijd). Nochtans is het officiële statuut van Brussel nog steeds tweetalig, dit in tegenstelling met een kustgemeente als Knokke.

Maar soit, dat een consequente houding in zaken die met taalpolitiek te maken hebben, niet bepaald de sterkste kant is van de Franstalige openbare zender, is uiteraard geen nieuws.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 16:57   #47
groene flamingant
Banneling
 
 
groene flamingant's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 november 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 5.725
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik doe helemaal geen demonisering van de Vlamingen. Ik stel me toch geen vragen meer over dit land en het is geen kwestie voor of tegen België te zijn.
Blijkbaar is de onwil om het Nederlands te aanvaarden in een tweetalige stad als Brussel, voor u toch veel minder een probleem dan één (vermeend) ééntalig informatiebordje ergens in een Vlaamse gemeente aan de Nederlandse grens.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 14 september 2009 om 16:57.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 18:22   #48
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime Bekijk bericht
Ik doe helemaal geen demonisering van de Vlamingen. Ik stel me toch geen vragen meer over dit land en het is geen kwestie voor of tegen België te zijn.
Parapluutje!
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 19:21   #49
bartje
Minister-President
 
Geregistreerd: 1 augustus 2002
Locatie: West-Vlaanderen
Berichten: 5.765
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Maar neen, Franstaligen verwachten nu eenmaal dat ze overal ter wereld in hun übertaal worden aangesproken. Gebeurt dat niet, dan maken ze je zwart in heel de wereld. Ze dènken er nog niet aan om -als ze naar de Vlaamse kust komen- ook maar een woordje Nederlands (dat boerentaaltje) te leren.

Ik was laatst in de Rue des bouchers in Brussel, één van de meest TOERISTISCHE straten van onze "tweetalige" hoofdstad. 95% van alle menu's, uithangborden was uitsluitend in het Frans. En dat, meneer Everytime, is geen HOAX.






(grote foto http://image46.webshots.com/47/3/65/...7nxsrRw_fs.jpg)

Maar doe gerust verder met je demonisering van de Vlamingen. Je bent hier trouwens mooi in je hemd gezet!



Waren die Franstaligen dan ook bereid om zich af te splitsen van die Flamands complètement cons?
Dat ze eens een voorbeeld nemen aan pakweg Tenerife, ne Vlaming voelt zich daar tenminste nog thuis want de Nederlandstalige taal wordt daar zeker niet vergeten. Chapeau!
__________________
was ik maar een traan dan werd ik geboren in je ogen , kon ik leven op je wangen en zou ik sterven op je lippen.

Liefde is iets héél kostbaars, dat moet je echt koesteren
bartje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 19:57   #50
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Ik was laatst in de Rue des bouchers in Brussel, één van de meest TOERISTISCHE straten van onze "tweetalige" hoofdstad. 95% van alle menu's, uithangborden was uitsluitend in het Frans. En dat, meneer Everytime, is geen HOAX.
Er bestaat een zeer doeltreffend middel om deze vernederende toestanden te vermijden : er wegblijven.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 20:06   #51
AyneRand
Minister-President
 
Geregistreerd: 27 mei 2003
Locatie: Brussels
Berichten: 4.978
Standaard

[quote=Zeno!;4334064]Maar neen, Franstaligen verwachten nu eenmaal dat ze overal ter wereld in hun übertaal worden aangesproken. Gebeurt dat niet, dan maken ze je zwart in heel de wereld. Ze dènken er nog niet aan om -als ze naar de Vlaamse kust komen- ook maar een woordje Nederlands (dat boerentaaltje) te leren.

Ik was laatst in de Rue des bouchers in Brussel, één van de meest TOERISTISCHE straten van onze "tweetalige" hoofdstad. 95% van alle menu's, uithangborden was uitsluitend in het Frans. En dat, meneer Everytime, is geen HOAX.






(grote foto http://image46.webshots.com/47/3/65/...7nxsrRw_fs.jpg)

Ik ben er zeker van dat de West-Vlaamse middenstand zit te bidden dat ze helemaal niet meer zouden komen ....
AyneRand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 20:15   #52
robert t
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 26 januari 2005
Berichten: 7.440
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Ik stel voor dat we het Zwin overdragen aan Nederland. Dan zijn alle taalproblemen meteen van de baan.
Duitsland is misschien ook een goede kandidaat. Mannen met poen. Klein probleem : de nieuwe benaming. Das Schwein? Klinkt niet slecht.
robert t is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 20:20   #53
Hollander
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Hollander's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juli 2003
Locatie: Leiden, Lage Landen
Berichten: 11.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Duitsland is misschien ook een goede kandidaat. Mannen met poen. Klein probleem : de nieuwe benaming. Das Schwein? Klinkt niet slecht.
Hollander is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 20:21   #54
Shadowke
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 december 2008
Locatie: De Nederlanden
Berichten: 19.249
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door robert t Bekijk bericht
Duitsland is misschien ook een goede kandidaat. Mannen met poen. Klein probleem : de nieuwe benaming. Das Schwein? Klinkt niet slecht.
nederland is beter
maar dan ook heel vlaanderen erbij
Shadowke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 21:27   #55
T'serclaes
Parlementslid
 
T'serclaes's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 januari 2009
Locatie: bruxelles
Berichten: 1.671
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
"Verplicht" zoals in de zin: "De Brusselse Iris-ziekenhuizen zijn verplicht hun patiënten in het Nederlands te woord te staan als deze dat vragen."?
Ik ben arts is Irisziekenhuizen en in het privé ...
Patiënten worden altijd in hun taal behandeld !
Een regel ... en dit doe ik spontaan.
Zonder regel doe ik hetzelfde in het privé !

Zou ik zoals een aaltal forumers denken ...
Dan : tweetaligheid betreft enkel publieke diensten, voor het privé Frans en enkel Frans.
T'serclaes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 september 2009, 23:25   #56
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN
 
Jaani_Dushman's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 april 2004
Locatie: Het hinterland van Erpe-Mere
Berichten: 32.396
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik ben arts is Irisziekenhuizen en in het privé...
Patiënten worden altijd in hun taal behandeld!
Ofwel hebt u nog nooit een voet in een Brussels ziekenhuis gezet, ofwel bent u flagrant aan het liegen.
__________________
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 06:42   #57
Renesse
Minister-President
 
Renesse's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2008
Berichten: 4.861
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door T'serclaes Bekijk bericht
Ik ben arts is Irisziekenhuizen en in het privé ...
Patiënten worden altijd in hun taal behandeld !
Een regel ... en dit doe ik spontaan.
Zonder regel doe ik hetzelfde in het privé !
Daarmee is alles natuurlijk in orde. Eén arts die het zegt te doen maakt alles goed.

Citaat:
Dan : tweetaligheid betreft enkel publieke diensten, voor het privé Frans en enkel Frans.
Tenzij het natuurlijk gaat om toerisme in Vlaanderen
__________________
Renesse is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 07:09   #58
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Het is niet de eerste maal dat zulke leugens werden rondgestrooid over het taalgebruik in Vlaanderen. Alleen al de leugens die doelbewust werden verspreid door de Franstalige partijen ('onderdrukking' van de 'Franstalige minderheid' in Vlaanderen, 'linguistieke zuivering', de leugens over de Vlaamse wooncode,...) maken dat dit soort hoax mij niet echt verbaasd.

Wat een heisa trouwens over een eenvoudig informatiebord. Stel je voor zeg, je komt daar als toerist in Vlaanderen, en daar staat daar een Nederlandstalig informatiebord! Een Nederlandstalig informatiebord in Vlaanderen! Wat een schande!

[Cynische modus]Maar goed dat alle informatieborden in Wallonië perfect drietalig zijn. Stel u voor zeg, dat je als Vlaming in Wallonië geconfronteerd zou worden met een ééntalig Franstalig informatiebord. Dat zou werkelijk een groot schandaal zijn. Maar zoiets kan uiteraard alleen in het facistische Vlaanderen.[einde Cynische modus]

Deze "grappen" slagen enkel omdat het mogelijk zou kunnen zijn.
Stel dat men zou verspreiden dat men op het stadhuis van Brugge enkel nog Chinees zou mogen spreken, dan zou niemand dat geloven en meteen weten dat het een grap is; wegens "erover".
azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 07:11   #59
azert
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
azert's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 november 2007
Berichten: 14.567
Standaard

en intussen in Antoing: affiche keurig in het Nederlands.
de affiche van dit jaar is nog mooier; maar nog niet op het net gevonden.

azert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 september 2009, 07:12   #60
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN
 
vlijmscherp's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2006
Locatie: Zele
Berichten: 44.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door azert Bekijk bericht
Deze "grappen" slagen enkel omdat het mogelijk zou kunnen zijn.
Stel dat men zou verspreiden dat men op het stadhuis van Brugge enkel nog Chinees zou mogen spreken, dan zou niemand dat geloven en meteen weten dat het een grap is; wegens "erover".
neen, deze slagen enkel omdat de Franstalige media ze constant herhaalt en dat daardoor de Franstaligen het op den duur beginnen te geloven.
__________________
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land.
We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert.
vlijmscherp is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:13.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be