Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Vakbonden
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Vakbonden Het hoekje voor de vakverenigingen, leden en afgevaardigden. Maar ook voor hen die erbuiten staan en er iets over te vertellen hebben.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 31 augustus 2017, 05:49   #7081
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Privatisering hier kan er enkel komen als de politiek dat beslist zonder enig debat in het parlement of de media. Die stakingen zijn een teken voor de boeg dat de vakbonden dit niet zullen pikken. Maar nog belangrijker natuurlijk is dat politici en de media het debat openen, en het Engelse voorbeeld, alles dat hier de revu gepasseerd is, moet aan bod komen. Daar zijn jullie, mijn rechtse, vrienden, het meest bang van.
Crombez, de leiders van groen, PVDA, CDenV, en de voornaamste media moeten deze informatie krijgen, om dit te kunnen gebruiken tegen de voorstanders van privatisering als dodelijk wapen.
Waarschijnlijk zal men "het moet van Europa" aangrijpen als excuus om het toch door te voeren. Dan moeten de oppositieleiders, vakbondsleiders en de media alert genoeg zijn om dat te doorprikken. Men beweert steeds dat Europa dicht bij de mensen staat maar zo'n beslissing zou blijk geven van het tegendeel.
Gij staat zogezegd dicht bij de mensen.
Ja, uw 15 procent Waalse communisten, maar in Vlaanderen: quasi nougabollen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 05:56   #7082
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Want Proximus is nu een toonvoorbeeld van efficiëntie, klantvriendelijkheid, kunde, ... het weet door die aanpak te concurreren in een concurrentiële vrije marktomgeving ...

hahahaha
Dat is veel gezegd, maar godverdomme, die apen van de RTT destijds, dat was een ongelooflijke miserie.

Een voorbeeldje ? In de ons omringende landen waren antwoordapparaten en faxen al doorgedrongen tot in de huiskamers, maar als bij ons een bedrijfje zoiets aansloot, dan stuurden ze er de rijkswacht op af, want de wet op de communicaties was overtreden.
Een telefoon nieuw aansluiten? Vier maanden wachten. Behalve als ge naar het dienstbetoon van een politieker ging. Dan was het maar drie weken.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 06:23   #7083
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.755
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Privatisering hier kan er enkel komen als de politiek dat beslist zonder enig debat in het parlement of de media. Die stakingen zijn een teken voor de boeg dat de vakbonden dit niet zullen pikken. Maar nog belangrijker natuurlijk is dat politici en de media het debat openen, en het Engelse voorbeeld, alles dat hier de revu gepasseerd is, moet aan bod komen. Daar zijn jullie, mijn rechtse, vrienden, het meest bang van.
Crombez, de leiders van groen, PVDA, CDenV, en de voornaamste media moeten deze informatie krijgen, om dit te kunnen gebruiken tegen de voorstanders van privatisering als dodelijk wapen.
Waarschijnlijk zal men "het moet van Europa" aangrijpen als excuus om het toch door te voeren. Dan moeten de oppositieleiders, vakbondsleiders en de media alert genoeg zijn om dat te doorprikken. Men beweert steeds dat Europa dicht bij de mensen staat maar zo'n beslissing zou blijk geven van het tegendeel.
In de politiek heeft minis. van financiën Van over 't veld een balonnetje opgelaten over de privatisering niettegenstaande NMBS topvrouw Dutordoir opgeroepen heeft om voorzichtig te zijn met privatiseringsideeën.
Ik vind de datum excellent: op 10 oktober begint het parlementair jaar.
Spitsvondig...
Goed zo, ACOD: het zijn de politiekers die het moeten voelen want wie niet horen wil, moet...
Inderdaad !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:19   #7084
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Voor elk voorbeeld van mislukte privatisering kunnen wij "rechtse vrienden" er twee successvolle opnoemen.

De mensen die de RTT hebben gekend zijn nog niet allemaal dood.
Specifiek bij de spoorwegen bleek privatisering van het reizigersvervoer geen succes. Overigens De Post is nog steeds in handen van de overheid. Een voorbeeld van een overheidsbedrijf dat zich succesvol kon hervormen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:24   #7085
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Karel Martel B Bekijk bericht
Voor elk voorbeeld van mislukte privatisering kunnen wij "rechtse vrienden" er twee successvolle opnoemen.

De mensen die de RTT hebben gekend zijn nog niet allemaal dood.
Specifiek bij de spoorwegen bleek privatisering van het reizigersvervoer geen succes. Overigens De Post is nog steeds in handen van de overheid. Een voorbeeld van een overheidsbedrijf dat zich succesvol kon hervormen.

Ik ben ook voorstander van hervormingen bij de NMBS trouwens, en daar moet het bedrijf niet voor geprivatiseerd worden. Gewoon het waterhoofd wegwerken, de overdreven bureaucratie afschaffen.De raad van bestuur niet meer beschouwen als cadeaubon voor politici en vrienden van politici.
In plaats daarvan moeten echte spoormannen het bedrijf leiden, die weten waarover ze spreken en gerespecteerd worden door het personeel.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:29   #7086
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Specifiek bij de spoorwegen bleek privatisering van het reizigersvervoer geen succes. Overigens De Post is nog steeds in handen van de overheid. Een voorbeeld van een overheidsbedrijf dat zich succesvol kon hervormen.

Ik ben ook voorstander van hervormingen bij de NMBS trouwens, en daar moet het bedrijf niet voor geprivatiseerd worden. Gewoon het waterhoofd wegwerken, de overdreven bureaucratie afschaffen.De raad van bestuur niet meer beschouwen als cadeaubon voor politici en vrienden van politici.
In plaats daarvan moeten echte spoormannen het bedrijf leiden, die weten waarover ze spreken en gerespecteerd worden door het personeel
.
Dat zal erg moeilijk worden, met de verwevenheid van vakboungd en politieke partij in een zuil. Wat men in het buitenland al gauw een maffia noemt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:30   #7087
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
De reacties van ministers Bellot en De Croo slaan echt wel op niets : ze zeggen dat ze juist investeren in het spoor want dat ze 5 % meer treinen gaan laten rijden. 5% meer treinen met 600 miljoen minder budget per jaar ... dat is niet investeren, dat is de werknemers uitknijpen. Vooral omdat er binnen de organisatie weinig of niets veranderd buiten wat hoofddingen op officiële papieren, er niets gedaan wordt aan de overhead en alles dus in de nek van het uitvoerend personeel wordt geduwd.
Volledig mee eens.
Als men het rijdend personeel nog meer uit zal knijpen, zullen ze niemand meer vinden om de job te doen. Nu al hebben ze grote moeite en moeten ze grote campagnes opzetten om rijdend personeel te vinden.
Vergeleken met Nederland en Frankrijk is ons rijdend personeel te beklagen. Daar kan ik heel wat specifieke voorbeelden van geven. De Belgische politiek is kortzichtig.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 09:37   #7088
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 79.997
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Volledig mee eens.
Als men het rijdend personeel nog meer uit zal knijpen, zullen ze niemand meer vinden om de job te doen. Nu al hebben ze grote moeite en moeten ze grote campagnes opzetten om rijdend personeel te vinden.
Vergeleken met Nederland en Frankrijk is ons rijdend personeel te beklagen. Daar kan ik heel wat specifieke voorbeelden van geven. De Belgische politiek is kortzichtig.
Vertel eerst maar eens hoeveel schuld de nmbs heeft.
En wie daarvoor verantwoordelijk is.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:04   #7089
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Ik ben ook voorstander van hervormingen bij de NMBS trouwens, en daar moet het bedrijf niet voor geprivatiseerd worden. Gewoon het waterhoofd wegwerken, de overdreven bureaucratie afschaffen.De raad van bestuur niet meer beschouwen als cadeaubon voor politici en vrienden van politici.
In plaats daarvan moeten echte spoormannen het bedrijf leiden, die weten waarover ze spreken en gerespecteerd worden door het personeel.
Het kern probleem is dat een bedrijf niet wil veranderen. Een bedrijf zal enkel hervormen als het alternatief voor hervormen ondergaan is. Dat geld overigens in de privé ook.
Vandaar dat het noodzakelijk is dat het een bedrijf potentieel kan ondergaan. Zonder dat zwaard van Damokles is de prikkel om te hervormen afwezig.
Vandaar dat we in de privé zien dat bedrijven ofwel zich voortdurend aanpassen, ofwel gewoon verdwijnen. Bij de overheid zien we dat niet. Die kan niet ondergaan, dus hoeft men ook niet te hervormen, en neemt de inefficiënte vaak absurde proporties aan.

De overheid is ongelooflijk inefficiënt. We zien zelfs hoe bepaalde overheidsinstanties miljarden nodig hebben om iets te produceren wat een privé bedrijf niet alleen zonder subsidies kan produceren, maar ook nog eens voor niks weggeeft...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:06   #7090
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Specifiek bij de spoorwegen bleek privatisering van het reizigersvervoer geen succes.
Ik ken anders een hoop succesverhalen hoor...

ik weet alleszins dat nationalisatie ook niet zo een succes is geweest. In België is de laatste particuliere spoorwegmaatschappij in 1958 genationaliseerd. En door de NMBS is die lijn prompt gesloten. Dat is waar de NMBS goed is voor geweest: Lijnen sluiten...
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:26   #7091
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Dat is een boute stelling. Dus wie rijk is, heeft betere genen?
Dat is niet mijn stelling.
Mijn stelling is dat kinderen van hun ouders juist veel meer mee krijgen dan juist genen. Ze krijgen ook normen en waarde, attitudes en gewoontes mee.

En die hebben een belangrijk invloed op hoe succesvol je bent in je later leven.

Een van de reden waarom we ook in landen waar hoger onderwijs gratis is toch ook voornamelijk kinderen van universitairen aan de universiteit zien.

Citaat:
Ik ken enkele super verstandige en ondernemende Kenianen, maar die zullen het nooit maken, want ze hebben niet kunnen studeren, en hebben geen startkapitaal.
En het is voor Kenianen inderdaad lastig om aan Kapitaal te geraken. Je moet Hernando de Soto eens lezen. Die legt dat haarfijn uit (en verwijst meteen ook de theorie van de "domme Afrikanen" naar de prullemand).


Citaat:
Echter, laten we elkaar geen Liesbeth noemen, dat je een groot startkapitaal een troef is om succesvol te zijn in de zakenwereld zul je toch niet ontkennen?
Zoals men zegt: De makkelijkste manier om een klein vermogen op te bouwen is met een groot te beginnen

Als je de biografie van een Bill Gates, of een Steve Jobs leest zal je zien dat ze allebei hun bedrijven gestart zijn zonder startkapitaal van jun ouders. In het geval van Jobs is het zelfs omgekeerd gegaan. Hij heeft zijn ouders een aandeel in Apple geschonken. (Die daardoor een heel comfortabele oude dag hebben...)

Citaat:
Hij was natuurlijk intelligent, maar zou hij het ook zo ver geschopt hebben als hij uit een arme familie kwam?
Ik kan je genoeg voorbeelden geven van personen die uit arme milieus komen en het nietemin ver geschopt hebben.
De Republikeinse presidentscandidaat Ben Carson bijvoorbeeld.

Citaat:
Wat staat er op bladzijde 14? heb het niet gevonden.
Bladzijde 14 is die pagina met het nummer "14" onderaan.


Citaat:
Het McNulty rapport, verschillende andere studies hier weergegeven, etc. allemaal bewijzen ze dat er een "efficiency gap" bestaat met Duitsland, Nederland, Frankrijk, etc. Dus dat de belastingbetaler eer betaalt. En dat de reiziger meer betaalt weet iedereen, en hebt U trouwens ook toegegeven.
En ik moet mijn mening herzien, want het blijkt dat de gemiddelde kostprijs van een treinkaartje, in eurocent per km, in Oostenrijk hoger is dan in het VK.

Het VK is dus niet het duurste land.

Nu McNulty beweert nergens dat nationaliseren de problemen van de spoorwegen zal oplossen. Je moet het hele plaatje bekijken, en rekening houden met de historische context. Kan je mij eens uitleggen waarom in een discussie met China rekening houden met de historische context volgens jou moet, maar in een discussie over het VK dat opeens niet meer mag?

Citaat:
Dat de meerderheid van de Britten en de Britse pers de privatisering afkraakt, kan toch op z'n minst een indicatie zijn dat het systeem veel minder succesvol is dan dat de voorstanders beweren.
Wat de massa vindt interesseert mij maar matig hoor.
Kijk wat ik vooral zie in het VK is dat de treinen goed vol zitten. Ook op het platteland waar het argument dat dit enkel maar is omdat autorijden onpraktisch is.
Men heeft in Schotland een paar jaar geleden een geheel nieuwe lijn geopend. Die heeft nu al twee keer meer reizigers dan in de oorspronkelijke planning verwacht werdt.
Je kan hier niet argumentern dat die mensen die op die trein zitten dat doen omdat ze geen alternatief hebben, want ze deden het voordien prima zonder die trein.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:44   #7092
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

opmerkelijk die linkse onverzettelijkheid tov privatisering als het over treinen gaat ...

en hun absolute stilte (lees colaboratie en mededaderschap) over dit onderwerp wanneer het over kernenergie ging ...

Laatst gewijzigd door Anna List : 31 augustus 2017 om 10:46.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 10:57   #7093
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
De Britse kwaliteitspers stelt zelfs gewoon voor Frankrijk als grote voorbeeld te nemen.Let France run Britain's railways
En wanneer dat dan ook effectief gebeurt klagen ze weer:
https://www.theguardian.com/business...owners-subsidy

Citaat:
Paris to Bordeaux – 308 miles – from £78 return in first class – £35 return in standard
Paris to Nice – 578 miles – from £152 return in first or £117 return in standard
London to Penzance 307 miles – from £264 return in first or £88.80 return in standard
London to Inverness 560 miles – from £182 return in first or £157 return in standard
De cijfers kloppen niet. Dan kan je natuurlijk alles bewijzen.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 16:40   #7094
Vlad
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Vlad's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 november 2012
Locatie: hondenkennel
Berichten: 18.223
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht


En het is voor Kenianen inderdaad lastig om aan Kapitaal te geraken. Je moet Hernando de Soto eens lezen. Die legt dat haarfijn uit (en verwijst meteen ook de theorie van de "domme Afrikanen" naar de prullemand).


de Soto vindt het gebrek aan rechtszekerheid (oa. een wankel eigendomsrecht) een groter probleem dan startkapitaal als ik me niet vergis. Volgens hem is er net voldoende (informeel) startkapitaal.
Heb vorig jaar nog zijn The mystery of capital gelezen
__________________
Vlaanderen: een grote grijsbruine industriezone met windmolens, bovengrondse hoogspanningskabels, zonnepanelen- en batterij'parken' alom. Nooit meer Groen!

Woke: virtuele deken vol bacillen ter verdelging van de oorspronkelijke westerse bevolking

In minder homogene bevolkingen is het sociale vertrouwen laag en probeert men dat tekort door cijfermatige maatstaven voor verantwoording te vervangen.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 18:42   #7095
kelt
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 29 juli 2004
Berichten: 32.711
Standaard

Ik maakte me ook zorgen over de NMBS,en meer specifiek over de vakbond.

Maar,geen nood,alles is in orde,op 10 oktober gaan in ieder geval de rooien eens wat staken...

Er zal ongetwijfeld ook een "reden" zijn om te staken,maar die intresseert me zelf niet (meer).

Het voornaamste is dat de syndicaal geinclineerde mensen fit en gezond zijn voor weer eens een dagje "syndicale aktie".....
__________________
Hij die zijn denken verandert wanneer het bewijs voorligt levert ontegensprekelijk het bewijs dat hij denkt.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 19:48   #7096
Erw
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Erw's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 maart 2004
Berichten: 17.294
Standaard

Inzake artikel https://www.theguardian.com/business...owners-subsidy

"Mick Whelan, general secretary of train drivers’ union Aslef, said: “It is savagely ironic that the Tories say they don’t believe in state control, yet are perfectly happy to allow Britain’s train companies to be run by state-owned railways – as long as it’s another state!”

En dat klopt dus. Als je enige eigenaars opzoekt dan kom je steevast via via terecht bij overheden. De Britse spoorwegen zouden geprivatiseerd zijn, maar dit ontkent dat toch?
__________________
De valse beloftes over NATO expansie van Westen aan Gorbachev. https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743
Overheid: de bende deserteurs uit de economie.
Lees dit en besef:
http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf
Voor de speculant-spaarder: buy when negativism, and sell when positivism rules the propaganda. Niet omgekeerd.

Atlas Shrugged, by Ayn Rand
Erw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 22:14   #7097
Zwitser
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 17 oktober 2007
Locatie: Helvetica
Berichten: 10.611
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
de Soto vindt het gebrek aan rechtszekerheid (oa. een wankel eigendomsrecht) een groter probleem dan startkapitaal als ik me niet vergis. Volgens hem is er net voldoende (informeel) startkapitaal.
Heb vorig jaar nog zijn The mystery of capital gelezen
Daar heb ik het ook over.
Er is informeel kapitaal, maar de institutionele infrastructuur ontbreekt.
Ik heb "the mistery pf capital" ook gelezen, maar het is wel al een poos geleden.
__________________
step 1: Blame capitalism
step 2: Adopt some policies to "fix things".
step 3: When those policies make things worse, return to step 1.
... repeat ...
Zwitser is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 23:50   #7098
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Vertel eerst maar eens hoeveel schuld de nmbs heeft.
En wie daarvoor verantwoordelijk is.
Ten eerste sleurt de NMBS die schulden al jarenlang mee, en de NMBS betaalt veel te veel aan infrabel, vergeleken met de buurlanden.
De politiek is daarvoor verantwoordelijk, niet de werknemers.

En door te privatiseren zal de belastingbetaler EN de reiziger meer betalen voor dezelfde dienstverlening, dat bewijst het Engelse model, waar de Engelsen zelf vanaf willen.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2017, 23:55   #7099
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwitser Bekijk bericht
Het kern probleem is dat een bedrijf niet wil veranderen. Een bedrijf zal enkel hervormen als het alternatief voor hervormen ondergaan is. Dat geld overigens in de privé ook.
Vandaar dat het noodzakelijk is dat het een bedrijf potentieel kan ondergaan. Zonder dat zwaard van Damokles is de prikkel om te hervormen afwezig.
Vandaar dat we in de privé zien dat bedrijven ofwel zich voortdurend aanpassen, ofwel gewoon verdwijnen. Bij de overheid zien we dat niet. Die kan niet ondergaan, dus hoeft men ook niet te hervormen, en neemt de inefficiënte vaak absurde proporties aan.

De overheid is ongelooflijk inefficiënt. We zien zelfs hoe bepaalde overheidsinstanties miljarden nodig hebben om iets te produceren wat een privé bedrijf niet alleen zonder subsidies kan produceren, maar ook nog eens voor niks weggeeft...
Sommige staatsbedrijven, zoals Bpost, doen het wel goed, en de Europese staatsbedrijven doen het beter dan de geprivatiseerde Britse wat reizigersvervoer betreft.
De meeste grote bedrijven zijn in handen van de absolute economische top. Voor hen zijn dit slechts cijfers, net als voor de overheid. Met dat verschil dat ze zich niet moeten verantwoorden voor hun beslissingen.
Zoals al gezegd de spoorwegen zijn een bedrijf van publiek nut, net als hospitaals, scholen, het leger, sociale zekerheid, etc. alle pogingen om dit te privatiseren waren slecht nieuws voor de meerderheid van de bevolking.
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 september 2017, 00:22   #7100
tomm
Secretaris-Generaal VN
 
tomm's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2003
Locatie: Nederland
Berichten: 40.903
Standaard

Zwitser

Citaat:
Dat is niet mijn stelling.
Mijn stelling is dat kinderen van hun ouders juist veel meer mee krijgen dan juist genen. Ze krijgen ook normen en waarde, attitudes en gewoontes mee.
Ja, en wei uit een "goede familie" komt heeft ook op dat vlak een grote voorsprong. De meeste ouders van arbeiderskinderen gingen niet naar een goede school, werden niet gestimuleerd om van cultuur te houden, etc.
Dat is iets dat de communisten in China, de Sovjet-Unie en Cuba hebben aangepakt. In de Sovjet-Unie las ook de kuisvrouw en de boer Tolstoy, Gorki, Dostoyevski, etc. Ik had laatst in Kyrgyzstan met een oudere herder in een berggebied waar we aan het trekken waren een lange discussie over het prado in Madrid, het was zijn droom dit museum eens te bezoeken.
In Cuba zie je dat ook kinderen uit arme gezinnen en zwarten aan ballet doen, piano spelen, etc. (daarnaast ook klassiek Caraïbisch tijdverdrijf als als meer seksueel getinte dansen, maar niet enkel dat)

Bij ons heb je tijdverdrijf voor de rijken en de middenklasse, en voor het gepeupel. In West-Europa valt dat nog wel mee vergeleken met de VS of het VK, maar het verschil is er zeker en vast.



Citaat:
Een van de reden waarom we ook in landen waar hoger onderwijs gratis is toch ook voornamelijk kinderen van universitairen aan de universiteit zien.
inderdaad, enkel in communistische landen zijn de meerderheid van de studenten van eenvoudige komaf.


Citaat:
En het is voor Kenianen inderdaad lastig om aan Kapitaal te geraken. Je moet Hernando de Soto eens lezen. Die legt dat haarfijn uit (en verwijst meteen ook de theorie van de "domme Afrikanen" naar de prullemand).
Ik heb er samenvattingen van gelezen. Maar in de praktijk zie ik dat bedrijvigheid in de krottenwijken, en inderdaad die mensen zijn onvoorstelbaar inventief met weinig middelen, meestal tot niets leidt. De winstmarges zijn te klein, enkel voldoende om te overleven.
De "big fish" bezitten (althans in Kenia) ook nog eens grote stukken van die krottenwijken, en eisen dat de bewoners aan hen betalen. (niet veel, maar toch iets van 15 euro per maand, voor deze mensen een groot bedrag, gewoon voor een paar zeilen op een paar vierkante meter modder zonder voorzieningen)



Citaat:
Als je de biografie van een Bill Gates, of een Steve Jobs leest zal je zien dat ze allebei hun bedrijven gestart zijn zonder startkapitaal van jun ouders.
Ik heb hierboven aangetoond dat de 8 rijkste mensen ter wereld, met een uitzondering, allemaal uit rijke families stammen. Dat die ouders, en hun kapitaal, daar voor niets tussen zitten zul je mij niet wijs maken.
Dat is mooi om het sprookje in stand te houden, en de "American dream", maar weinig Amerikanen geloven dat nog.


Citaat:
In het geval van Jobs is het zelfs omgekeerd gegaan. Hij heeft zijn ouders een aandeel in Apple geschonken. (Die daardoor een heel comfortabele oude dag hebben...)
Als je miljardair bent is het gemakkelijk vrijgevig te zijn...


Citaat:
Ik kan je genoeg voorbeelden geven van personen die uit arme milieus komen en het nietemin ver geschopt hebben.
De Republikeinse presidentscandidaat Ben Carson bijvoorbeeld.
Die ken ik niet, feit is dat dit een zeer kleine minderheid is, en dat de sociale mobiliteit uiterst beperkt is, dat tonen studies aan.
Een paar wonderverhalen zullen daar niets aan veranderen. Net als er inderdaad mensen na jaren coma terug wakker worden, maar dit is een zeer klein percentage.




Citaat:
En ik moet mijn mening herzien, want het blijkt dat de gemiddelde kostprijs van een treinkaartje, in eurocent per km, in Oostenrijk hoger is dan in het VK.
Heb nu geen tijd om het te onderzoeken, maar ook dat betwijfel ik ten sterkste. Zal het ten gepaste tijde eens onderzoeken.

Citaat:
Het VK is dus niet het duurste land.
Volgens de meeste studies en de Britse pers wel.

Citaat:
Nu McNulty beweert nergens dat nationaliseren de problemen van de spoorwegen zal oplossen. Je moet het hele plaatje bekijken, en rekening houden met de historische context. Kan je mij eens uitleggen waarom in een discussie met China rekening houden met de historische context volgens jou moet, maar in een discussie over het VK dat opeens niet meer mag?
Het VK is een Europees land met een gelijkaardige evolutie als België, dat kun je absoluut niet vergelijken met China dat 60 jaar geleden even arm als Afrika was.

Citaat:
Wat de massa vindt interesseert mij maar matig hoor.
Kijk wat ik vooral zie in het VK is dat de treinen goed vol zitten. Ook op het platteland waar het argument dat dit enkel maar is omdat autorijden onpraktisch is.
Men heeft in Schotland een paar jaar geleden een geheel nieuwe lijn geopend. Die heeft nu al twee keer meer reizigers dan in de oorspronkelijke planning verwacht werdt.
Je kan hier niet argumentern dat die mensen die op die trein zitten dat doen omdat ze geen alternatief hebben, want ze deden het voordien prima zonder die trein.
De Schotten zelf zijn veel minder enthousiast dan Uzelf.

The Scottish electorate are growing unhappy with the nation’s train services and support for nationalisation of the railways has grown to 58%.

http://www.scotsman.com/news/transpo...ises-1-4305848
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:11.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be