Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 16 mei 2015, 21:50   #1
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard Dit discriminerend verleden dragen Vlamingen mee, onvermijdelijk

De Vlaamse strijd is een sociale strijd.

Het knack artikel geeft natuurlijk veel meer mee.
Eigenlijk is het belangrijkste: na zoveel tijd, welke doden moeten we blijven "discrimineren" ?

Maar kom, ik doel op deze passage:

Citaat:
Tijdens de zitting van de krijgsraad werd Reyns bovendien nog maar eens geconfronteerd met de minachtende houding van hogere militairen tegenover de gewone soldaten. De volledige rechtsgang, in zoverre men hier van een rechtsgang kan spreken, verliep eentalig in het Frans. Nochtans had Reyns bij aanvang van het verhoor gevraagd om in het Nederlands gevonnist te worden.

Hij, zoals vele fabriekarbeiders toen, kon amper lezen en schrijven, laat staan dat hij zich in het Frans zou kunnen uitdrukken. In die dagen gold ook in het leger: et pour les flamands la même chose! Of anders uitgedrukt: zwijg en vecht!

Dit negeren van een elementair recht maakte het hele verhaal enkel nog meer schrijnend. Met één woord samengevat: klassenjustitie.
De Vlaamse strijd is een sociale strijd.
Maar de sossen zijn dat vergeten.

titel: 'Meer dan 100 jaar later hangt de trieste schaduw van de executiepelotons over onze geschiedenis van WO I'
link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/me...on-570839.html

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 09:12   #2
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Vlaamse strijd is een sociale strijd.

Het knack artikel geeft natuurlijk veel meer mee.
Eigenlijk is het belangrijkste: na zoveel tijd, welke doden moeten we blijven "discrimineren" ?

Maar kom, ik doel op deze passage:



De Vlaamse strijd is een sociale strijd.
Maar de sossen zijn dat vergeten.

titel: 'Meer dan 100 jaar later hangt de trieste schaduw van de executiepelotons over onze geschiedenis van WO I'
link: http://www.knack.be/nieuws/belgie/me...on-570839.html

.
Diep treurig, maar ja het lag in de bedoeling dat geheel België Frans zou gaan spreken...
Met de tegenwoordige meertaligheid in Vlaanderen is dit zelfde tragische voorval bijna ondenkbaar.

Vraag mij alleen af of alle Walen wel Nederlands kunnen verstaan? Of dat deze taal voor hun te moeilijk zou zijn.

Las ook ergens dat het leren en spreken van vreemde talen stimulerend is voor de hersenen en een positieve kan hebben op het iq. Het vergroot ook de kansen op de Europese arbeidsmarkt.

Ben benieuwd hoeveel talen de Walen nu spreken.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 mei 2015 om 09:20.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 13:02   #3
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
DewareJakob's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 31 december 2010
Locatie: Vlaams Brabant
Berichten: 14.283
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Ben benieuwd hoeveel talen de Walen nu spreken.
Eén taal! De enkeling die een beetje meer dan één taal spreekt zit hier op dit forum op de Vlamingen te schelden.
__________________
Democratieën sterven niet meer door een plotse coup. Maar wel trager, door democratisch gekozen leiders die het systeem perverteren om aan de macht te blijven.
Robert Lieberman
DewareJakob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 14:06   #4
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Eén taal! De enkeling die een beetje meer dan één taal spreekt zit hier op dit forum op de Vlamingen te schelden.
Zegt wel iets over het inlevingsvermogen van de Walen dacht ik zo

Vlamingen ken ik zelf als hoog intelligent met een open en belangstellende houding.

De meeste Vlamingen die ik ken spreken wel vier talen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 14:22   #5
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Bruno De Wever heeft brandhout gemaakt van het hele Vlaamse huilverhaal. Er zijn ongelooflijke onrechtvaardigheden gebeurd maar dat was aan de andere fronten evengoed het geval. De hele godverdommese eerste wereldoorlog was één grote waanzin door politieke en militaire stijfhoofden zonder menselijk gevoel.
Dat de Vlaamse bewegers honderd jaar later nog steeds aan het huilen zijn doet me het ergste vrezen als ik de Marokkanen ook zo hoor huilen. Hopelijk zijn ze niet al te goed geïntegreerd en lopen ze binnen honderd jaar niet ook nog te huilen.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 14:25   #6
hagel
Banneling
 
 
Geregistreerd: 6 november 2014
Berichten: 1.799
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Vlaamse strijd is een sociale strijd.

H
De Vlaamse strijd is een sociale strijd.
Maar de sossen zijn dat vergeten.



.
De NVA'ers evenzeer.
hagel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 14:42   #7
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
......Er zijn ongelooflijke onrechtvaardigheden gebeurd......
Dus toch, en dat is dat een soort rekensom?
We ruilen dus gewoon een dode hier met een dode van daar of iets dergelijks?
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 mei 2015 om 14:44.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 14:54   #8
Scherven A. Mok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 21 april 2008
Berichten: 12.832
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Dus toch, en dat is dat een soort rekensom?
We ruilen dus gewoon een dode hier met een dode van daar of iets dergelijks?

Er zijn miljoenen mensen gestorven toen. Mensen van alle nationaliteiten en rassen en kleuren en geuren zijn vergast, uiteengereten door bommen, neergeschoten wegens desertie terwijl ze aan shellshock leden, ... . Eén grote waanzin doordat de politici en ondernemers indertijd dezelfde groeiende ongelijkheden en kapitalistische recepten als nu voorstonden, met munten gingen spelen, de werkmensen dwongen om het met minder te doen vanwege de concurrentievoordelen waardoor de vraag nog verder ineen zakte en protectionistische maatregelen troffen ten voordele van de elite. De mensen riepen toen ook om verandering en oorlog was wat ze kregen en ze waren eerst nog blij ook. En wat onthouden de Vlaamse bewegers eruit ? Niets buiten enkele specifieke taalincidenten die in hun calimero huilverhaal passen, ze zijn dezelfde fouten als de politici voor de eerste wereldoorlog terug aan het maken.
Scherven A. Mok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 15:31   #9
Den Duisteren Duikboot
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Den Duisteren Duikboot's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 10 januari 2003
Berichten: 13.400
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De Vlaamse strijd is een sociale strijd.
Maar de sossen zijn dat vergeten.
Ooit was de Vlaamse strijd een sociale strijd. Vandaag proberen sommige Vlaams-nationalisten zich met het verleden te draperen om hun tegenwoordige streefdoelen een pseudo-sociaal karakter mee te geven. Het is dan ook geen toeval dat linkse krachten binnen de Vlaamse Beweging (bijv. Julien Borremans in dit artikel) noodkreten slaken als:

"Er is eveneens een sterke inhoudelijke heroriëntatie van de VVB nodig. Ze moet los komen van haar Götterdämmerungdramatiek. Het wordt tijd dat de Vlaamse strijd weer een sociale strijd wordt."

Je kunt de definitie van "sociale strijd" natuurlijk gaan oprekken tot ze elke betekenis verliest en het voorstellen alsof de zgn. "zelfbeschikking" een of ander "sociaal" vraagstuk oplost.

In werkelijkheid is de Vlaamse strijd anno 2015 noch sociaal, noch anti-sociaal. Als ze sociaal wil zijn, zal ze daar dan ook doelbewust voor moeten kiezen.

Laatst gewijzigd door Den Duisteren Duikboot : 17 mei 2015 om 15:37.
Den Duisteren Duikboot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 16:01   #10
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Ooit was de Vlaamse strijd een sociale strijd. Vandaag proberen sommige Vlaams-nationalisten zich met het verleden te draperen om hun tegenwoordige streefdoelen een pseudo-sociaal karakter mee te geven. Het is dan ook geen toeval dat linkse krachten binnen de Vlaamse Beweging (bijv. Julien Borremans in dit artikel) noodkreten slaken als:

"Er is eveneens een sterke inhoudelijke heroriëntatie van de VVB nodig. Ze moet los komen van haar Götterdämmerungdramatiek. Het wordt tijd dat de Vlaamse strijd weer een sociale strijd wordt."

Je kunt de definitie van "sociale strijd" natuurlijk gaan oprekken tot ze elke betekenis verliest en het voorstellen alsof de zgn. "zelfbeschikking" een of ander "sociaal" vraagstuk oplost.

In werkelijkheid is de Vlaamse strijd anno 2015 noch sociaal, noch anti-sociaal. Als ze sociaal wil zijn, zal ze daar dan ook doelbewust voor moeten kiezen.
Al jarenlang pleit ik voor een Vlaamse links-nationale beweging die zelfstandigheid nastreeft en toenadering tot Nederland. Ik ben jaloers op de SNP in Schotland.

De NVA is een neo-liberale partij met nationalisme als verkoopmiddel.
__________________
Ní neart go cur le chéile!

Laatst gewijzigd door edwin2 : 17 mei 2015 om 16:09.
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 16:44   #11
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.266
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Bruno De Wever heeft brandhout gemaakt van het hele Vlaamse huilverhaal. Er zijn ongelooflijke onrechtvaardigheden gebeurd maar dat was aan de andere fronten evengoed het geval. De hele godverdommese eerste wereldoorlog was één grote waanzin door politieke en militaire stijfhoofden zonder menselijk gevoel.
Dat de Vlaamse bewegers honderd jaar later nog steeds aan het huilen zijn doet me het ergste vrezen als ik de Marokkanen ook zo hoor huilen. Hopelijk zijn ze niet al te goed geïntegreerd en lopen ze binnen honderd jaar niet ook nog te huilen.
Huilen, huilen ... ?

Er zijn enorm veel plechtigheden die gans die oorlog herdenken; met speciale aandacht voor gesneuvelden van hier, of van ginder, voor dit of voor dat ... en wij herdenken ook de gesneuvelden die vermoord werden door het franskiljons gerecht.
Gewoon herdenken. Niet huilen.
En als dat pikt bij jullie, dan is dat maar zo.

.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 17:12   #12
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Huilen, huilen ... ?

Er zijn enorm veel plechtigheden die gans die oorlog herdenken; met speciale aandacht voor gesneuvelden van hier, of van ginder, voor dit of voor dat ... en wij herdenken ook de gesneuvelden die vermoord werden door het franskiljons gerecht.
Gewoon herdenken. Niet huilen.
En als dat pikt bij jullie, dan is dat maar zo.

.
Het is weinig tactvol om herdenken als janken te zien. Het is treurig dat niet meer respect wordt getoond naar de Vlamingen toe. Misschien heb ik geen recht van spreken in deze, maar ik zeg het toch.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 17:20   #13
Zucht
Secretaris-Generaal VN
 
Zucht's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 augustus 2007
Berichten: 20.278
Standaard

Zelfs na de zesde staatshervorming is het volgens mij nog altijd mogelijk dat een Vlaming in Vlaams Brabant een onderzoek en rechtszaak in het Frans zal mogen slikken.
In Waals Brabant is het omgekeerde onmogelijk.
Franstalige Belgen hebben dus nog altijd meer rechten dan Nederlandstaligen. En zolang dat het geval is blijft het ook een sociale strijd voor gelijkheid van alle burgers.
__________________
I wish nothing but the best for you too.

Laatst gewijzigd door Zucht : 17 mei 2015 om 17:23.
Zucht is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 17:22   #14
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Zelfs na de zesde staatshervorming is het volgens mij nog altijd mogelijk dat een Vlaming in Vlaams Brabant een onderzoek en rechtszaak in het Frans zal mogen slikken.
In Waals Brabant is het omgekeerde onmogelijk.
Franstalige Belgen hebben dus nog altijd meer rechten dan Nederlandstaligen. En zolang dat het geval is blijft het ook een "sociale" strijd voor gelijkheid.
Pas maar op dat de Fransen niet opnieuw komen binnenvallen..
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 mei 2015, 20:54   #15
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok Bekijk bericht
Bruno De Wever heeft brandhout gemaakt van het hele Vlaamse huilverhaal. Er zijn ongelooflijke onrechtvaardigheden gebeurd maar dat was aan de andere fronten evengoed het geval. De hele godverdommese eerste wereldoorlog was één grote waanzin door politieke en militaire stijfhoofden zonder menselijk gevoel.
Dat de Vlaamse bewegers honderd jaar later nog steeds aan het huilen zijn doet me het ergste vrezen als ik de Marokkanen ook zo hoor huilen. Hopelijk zijn ze niet al te goed geïntegreerd en lopen ze binnen honderd jaar niet ook nog te huilen.
Is het verhaal van Reyns dan onwaar?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be