Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: Wie is de grootste lul?
Laurent 18 46,15%
Rik Torfs 21 53,85%
Aantal stemmers: 39. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord
 
Discussietools
Oud 15 augustus 2004, 13:53   #1
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard Wie is de grootste lul?

De discussie omtrent het peterschap van Prinses Louise flakkert opnieuw op. Het was al bekend dat Laurent een islamiet tot peter wil maken, met name Prins Reza Pahlavi van Iran. Laurent is ervan overtuigd dat zijn jet-set-vriend op algemeen gejuich van de 'belgische' islamieten zal worden onthaald. De Pahlavi's zijn nog steeds gehate figuren in de islamistische wereld.

Het lijkt mij wiedes dat een islamiet het kind niet kan bijstaan in 'zijn christelijke opvoeding' en dat zoiets dus in strijd is met het kerkelijke recht. Maar neen, als een deus ex machina is daar de linkse flapdrol Rik Torfs, tevens professor kerkelijk recht, met de volgende verklaring: "In naam van de multiculturele samenleving zou hij (de aartsbisschop van Mechelen en Brussel, dus kardinaal Danneels) een gebaar van openheid kunnen stellen naar de moslimgemeenschap. Maar door zo'n dispensatie toe te staan, ondergraaft hij voor een stuk het kerkelijke recht".

Voor Laurent staat het echter vast: een islamitische peter of géén peter.

Laatst gewijzigd door Volksstormer : 15 augustus 2004 om 14:00.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 16:17   #2
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Mensen die zeer vaak uitgenodigd worden door de "V"RT-"nieuws"dienst wantrouw ik automatisch. Torfs is vriend des huizes aan de Reyerslaan dus...
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 19:16   #3
C uit W
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
C uit W's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 11 januari 2003
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 12.249
Standaard

Man man, wat een moeilijke keuze.
Sorry, hier kan ik niet kiezen hoor. Een echt dilemma
__________________
"Denken ist schwer, darum urteilen die meisten."
C uit W is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 20:00   #4
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
Het lijkt mij wiedes dat een islamiet het kind niet kan bijstaan in 'zijn christelijke opvoeding' en dat zoiets dus in strijd is met het kerkelijke recht. Maar neen, als een deus ex machina is daar de linkse flapdrol Rik Torfs, tevens professor kerkelijk recht, met de volgende verklaring: "In naam van de multiculturele samenleving zou hij (de aartsbisschop van Mechelen en Brussel, dus kardinaal Danneels) een gebaar van openheid kunnen stellen naar de moslimgemeenschap. Maar door zo'n dispensatie toe te staan, ondergraaft hij voor een stuk het kerkelijke recht".
Eigenlijk is het pure larie wat Torfs verkoopt. Voor het peterschap kan men immers geen dispensatie geven: een peter is er juist om toe te zien dat de ouders (of voogd) het kind een religieuze opvoeding geven overeenkomstig de vereisten van de Kerk en de voorschriften van het geloof. Hoe kan nu iemand daarop toe zien die dat geloof helemaal niet belijdt, er niet is ingewijd en bijgevolg ook niet het doen en laten kent?

Een dispensatie wordt trouwens verleend aan de gelovigen zelf. Bijvoorbeeld kan een gelovige een dispensatie krijgen om op Goede Vrijdag niet te vasten.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 20:37   #5
Pietje
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 22 mei 2004
Berichten: 30.550
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eigenlijk is het pure larie wat Torfs verkoopt. Voor het peterschap kan men immers geen dispensatie geven: een peter is er juist om toe te zien dat de ouders (of voogd) het kind een religieuze opvoeding geven overeenkomstig de vereisten van de Kerk en de voorschriften van het geloof. Hoe kan nu iemand daarop toe zien die dat geloof helemaal niet belijdt, er niet is ingewijd en bijgevolg ook niet het doen en laten kent?

Een dispensatie wordt trouwens verleend aan de gelovigen zelf. Bijvoorbeeld kan een gelovige een dispensatie krijgen om op Goede Vrijdag niet te vasten.
Niet dat religie mij plots aan het hart zou liggen, maar Rik Torfs is wel decaan kerkelijk recht, wat m.i iets hoger mag ingeschat worden dan een dorpsonderwijzer. Het is ons al meer opgevallen, dat je geen gebrek aan grootheidswaanzin blijkt te hebben. Nooit aan gedacht, dat er toch nog intelligentere mensen bestaan dan jij ?????????
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 augustus 2004, 23:22   #6
Alvader
Staatssecretaris
 
Geregistreerd: 30 mei 2003
Berichten: 2.694
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Niet dat religie mij plots aan het hart zou liggen, maar Rik Torfs is wel decaan kerkelijk recht, wat m.i iets hoger mag ingeschat worden dan een dorpsonderwijzer. Het is ons al meer opgevallen, dat je geen gebrek aan grootheidswaanzin blijkt te hebben. Nooit aan gedacht, dat er toch nog intelligentere mensen bestaan dan jij ?????????
ziedaar de "vrijdenker".
__________________
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 00:59   #7
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 mei 2004
Locatie: Vlaanderen Boven
Berichten: 10.598
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eigenlijk is het pure larie wat Torfs verkoopt. Voor het peterschap kan men immers geen dispensatie geven: een peter is er juist om toe te zien dat de ouders (of voogd) het kind een religieuze opvoeding geven overeenkomstig de vereisten van de Kerk en de voorschriften van het geloof. Hoe kan nu iemand daarop toe zien die dat geloof helemaal niet belijdt, er niet is ingewijd en bijgevolg ook niet het doen en laten kent?

Een dispensatie wordt trouwens verleend aan de gelovigen zelf. Bijvoorbeeld kan een gelovige een dispensatie krijgen om op Goede Vrijdag niet te vasten.
op http://www.katholieknederland.nl/act...ws_262936.html
staat het volgende:
Prins Laurent: peter van dochter Louise is moslimHilversum (Van onze redactie) 9 februari 2004 - Prins Laurent van België heeft op de eerste persconferentie na de geboorte van zijn dochter gezegd dat de peter van Louise Sophie Mary een moslim zal zijn. "De peter van Louise wordt een moslimvriend van me", vertelde Laurent eergisteren aan de pers. Maar er zijn vragen gerezen. Mag of kan een moslim volgens het rooms-katholiek kerkrecht eigenlijk wel een peetouder zijn?

Dispensatie
"Normaal kan een islamiet geen peter zijn", zegt professor kerkelijk recht Rik Torfs tegenover VRTNieuws. "Maar er kan dispensatie aangevraagd worden bij kardinaal Danneels." Laurent heeft zijn geestelijk leidsman, de charismatische Père Gilbert, al geconsulteerd over zijn plan. Ook volgens de Franse priester is er een probleem, maar "daar kan een mouw aan gepast worden".

Maar één peetouder nodig
Toon Osaer, de woordvoerder van kardinaal Godfried Danneels ziet het anders. Een moslim als dooppeter is volgens hem geen probleem. De kardinaal hoeft niet eens een uitzondering te maken. Volgens het kerkelijk wetboek is er voor het doopsel maar één peter of meter nodig. Joanna Coombs, de oudere zus van Claire, zou de meter worden. Dat laatste is nog niet officieel bevestigd.

Quasi-peter
Joanna Coombs voldoet in elk geval aan alle voorwaarden om meter te zijn. Ze is gedoopt en heeft het sacrament van het doopsel, het vormsel en de eucharistie ontvangen. In dat geval is de moslimvriend van de prins dan geen peter maar een zogeheten getuige van het doopsel.

snap je nu waarom het wel kan?

het kan best zijn dat je meestal niet akkoord gaat met de mening van torfs. dit doet echter niets af van zijn expertise op het vlak van kerkelijk recht.

de titel grootste lul gaat voor mij dus naar iemand anders in deze topic, hij staat echter niet bij de keuzemogelijkheden van de poll.
__________________

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 10:42   #8
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Ik lig ook niet bepaald wakker van kerkelijk recht of van Prins Laurent, het enige wat mij interesseert is dat de scheiding tussen staat en kerk volledig wordt doorgevoerd, jaarlijks steelt de Kerk zo'n 80 miljoen euro vd belastingsbetaler...Wederom een bewijs dat de Kerk eigenlijk voor niks beschaamd is. Dit gezegd zijnde: ik heb voor Laurent gekozen omdat die de duurste lul is vd 2 (hoeveel dotatie krijgt ie weer jaarlijks? )
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 10:58   #9
jOOSt
Minister-President
 
jOOSt's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 mei 2004
Berichten: 5.047
Standaard

Ik zal ook maar voor de duurste lul kiezen. Ik ben zo geen lullenkiezer (het is de eerste keer)....
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 11:03   #10
Tommy_
Schepen
 
Geregistreerd: 10 augustus 2004
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 490
Standaard

Dat is nu eens moeilijk,kiezen tussen twee grote lullen....
Tommy_ is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 20:43   #11
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious

snap je nu waarom het wel kan?

het kan best zijn dat je meestal niet akkoord gaat met de mening van torfs. dit doet echter niets af van zijn expertise op het vlak van kerkelijk recht.

de titel grootste lul gaat voor mij dus naar iemand anders in deze topic, hij staat echter niet bij de keuzemogelijkheden van de poll.
Ik snap het al: na de nationaliteit, het huwelijk, de staat... is nu ook het peterschap een (inhoudloos) contract, een vodje papier!
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 20:47   #12
Volksstormer
Minister-President
 
Volksstormer's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 februari 2003
Locatie: Dietsland-Europa
Berichten: 5.620
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Niet dat religie mij plots aan het hart zou liggen, maar Rik Torfs is wel decaan kerkelijk recht, wat m.i iets hoger mag ingeschat worden dan een dorpsonderwijzer. Het is ons al meer opgevallen, dat je geen gebrek aan grootheidswaanzin blijkt te hebben. Nooit aan gedacht, dat er toch nog intelligentere mensen bestaan dan jij ?????????
'Dorpspastoor' Joos heeft anders wel hetzelfde diploma op zak als Torfs.
Volksstormer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 21:58   #13
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Volksstormer
'Dorpspastoor' Joos heeft anders wel hetzelfde diploma op zak als Torfs.
Inderdaad. En Joos zetelt ook in de Kerkelijke Rechtbank als ik mij niet vergis.
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 22:49   #14
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik lig ook niet bepaald wakker van kerkelijk recht of van Prins Laurent, het enige wat mij interesseert is dat de scheiding tussen staat en kerk volledig wordt doorgevoerd, jaarlijks steelt de Kerk zo'n 80 miljoen euro vd belastingsbetaler...Wederom een bewijs dat de Kerk eigenlijk voor niks beschaamd is. Dit gezegd zijnde: ik heb voor Laurent gekozen omdat die de duurste lul is vd 2 (hoeveel dotatie krijgt ie weer jaarlijks? )
Gans de monarchie kost jou geen halve Euro jaarlijks (in het geval je belasting betaalt!)
Laurents peuleschil maakt daar slechts een fractie van uit.

Wat de kerkfabriek aan schulden maakt, wordt echter door jouw gemeente automatisch bijgepast. Dat bedrag ligt per inwoner een stuk hoger, maar daar kraait zelden een haan naar. Ziedaar waar je 'opcentiemen' naartoevloeien......
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 augustus 2004, 23:09   #15
Phrea|K
Parlementslid
 
Phrea|K's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 april 2004
Locatie: West Flanders Ideology: Moderate Libertarianism
Berichten: 1.760
Stuur een bericht via MSN naar Phrea|K
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Gans de monarchie kost jou geen halve Euro jaarlijks (in het geval je belasting betaalt!)
Laurents peuleschil maakt daar slechts een fractie van uit.

Wat de kerkfabriek aan schulden maakt, wordt echter door jouw gemeente automatisch bijgepast. Dat bedrag ligt per inwoner een stuk hoger, maar daar kraait zelden een haan naar. Ziedaar waar je 'opcentiemen' naartoevloeien......
Het gaat mij, zeker in het geval vd Kerk, vnl om het principe (80 miljoen euro is te verwaarlozen tov on BNP): ze hebben ons al genoeg beroofd de laatste eeuwen, ik denk dat de meeste mensen stijl achterover zouden vallen moesten ze horen welk kapitaal de Kerk met al haar gronden & bezittingen nog bezit. Ik denk niet dat er organisaties zijn die zoveel geroofd & gestolen hebben in Europa als de Kerk. En zelfs nu gebruiken ze ons nog als cashcow. Een mens zou voor minder es de beeldenstorm overdoen.

Ook wat de monarchie betreft is het eerder een principe-kwestie. Ik ben geen voorstander van een monarchie, maar de afschaffing is zeker geen prioriteit. Ik ben ook niet echt overtuigd vd meerwaarde van een president, dus...
__________________
The ultimate decision about what is accepted as right and wrong
will be made not by individual human wisdom
but by the disappearance of the groups that have adhered to the "wrong" beliefs. (F.a. Hayek)
Phrea|K is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 20:06   #16
Koenraad Maesschalck
Banneling
 
 
Koenraad Maesschalck's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 november 2002
Berichten: 2.048
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Phrea|K
Ik lig ook niet bepaald wakker van kerkelijk recht of van Prins Laurent, het enige wat mij interesseert is dat de scheiding tussen staat en kerk volledig wordt doorgevoerd, jaarlijks steelt de Kerk zo'n 80 miljoen euro vd belastingsbetaler...Wederom een bewijs dat de Kerk eigenlijk voor niks beschaamd is. Dit gezegd zijnde: ik heb voor Laurent gekozen omdat die de duurste lul is vd 2 (hoeveel dotatie krijgt ie weer jaarlijks? )

Het zal wel geen toeval zijn zeker, dat een liberaal in de eerste plaats het geld als criterium voor ogen neemt, in plaats van opvattingen, visie, waarden,...?
Koenraad Maesschalck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 20:45   #17
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Maesschalck
Mensen die zeer vaak uitgenodigd worden door de "V"RT-"nieuws"dienst wantrouw ik automatisch. Torfs is vriend des huizes aan de Reyerslaan dus...
Iemand die automatisch wantrouwt is ook weinig te vertrouwen
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.

Laatst gewijzigd door labyrinth : 17 augustus 2004 om 21:05.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2004, 20:53   #18
labyrinth
Eur. Commissievoorzitter
 
labyrinth's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2004
Locatie: SchoonPlaneet
Berichten: 9.907
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Niet dat religie mij plots aan het hart zou liggen, maar Rik Torfs is wel decaan kerkelijk recht, wat m.i iets hoger mag ingeschat worden dan een dorpsonderwijzer. Het is ons al meer opgevallen, dat je geen gebrek aan grootheidswaanzin blijkt te hebben. Nooit aan gedacht, dat er toch nog intelligentere mensen bestaan dan jij ?????????
Jan van den Berghe lijkt wel vastgeketend aan zijn geloof. Zou dit echt met intelligentie te maken hebben? Stel Jan is preister...... moet hij dan op het einde van zijn carrière ( op het einde van zijn Latijn ) toegeven dat hij iets gemist heeft?
__________________
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen
Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één .
Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel.
labyrinth is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 03:05   #19
Eagle of Silver
Banneling
 
 
Geregistreerd: 20 augustus 2004
Berichten: 201
Standaard

Onze Laurent wil als peter een moslim, een peter die een onverdraagzaam en haatdragend religie tegenover niet-moslims beöefent.
De " Belgische" Koninklijke klucht heeft weer eens gesproken zenne, ditmaal via Prins Laurent.
En dan weten dat het gewone volk z'n "koninklijke pree" moet betalen om vervolgens zulk een onzin te horen uitkramen op televisie.
Tjonge tjonge toch ...
Eagle of Silver is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 augustus 2004, 09:36   #20
Piet Hein
Minister
 
Geregistreerd: 1 juni 2004
Berichten: 3.757
Standaard

Jan Kunt u die vraag niet anders stellen?
Piet Hein is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:52.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be