Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 1 november 2002, 13:49   #1
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Op het AEL-forum plaatste ik volgende posting :

Citaat:
Citaat:
Het model blijkt op onze jongeren niet te werken, we kunnen bezwaarlijk van algemeen succes spreken.
Er zijn er die erin slagen maar als de gemiddelde Turk of Marokkaan daar niet in slaagt, dan schort er toch iets aan.
Hoe komt het dat de Italianen en de Spanjaarden die hier eind jaren vijftig begin jaren zestig naar België en omgevende landen trokken om daar net hetzelfde te komen doen als jullie vaders nooit noemenswaardige problemen gehad hebben?

Jullie komen van enkele tientallen of honderden kilometers verder. Mij maak je niet wijs dat daar dan plots andere natuurwetten of zo gelden die maken dat mensen uit jullie landen het ineens veel lastiger hebben dan die Italianen en Spanjaarden.

Daar kwamen volgende antwoorden op :

Citaat:
Dat de Spanjaarden en Italianen die naar hier kwamen geen problemen hadden klopt niet. Ze werden toen ook vaak even racistisch behandeld als de mensen van Arabische oorsprong nu. Nu zijn ze perfekt geïntegreerd, maar dit liep wel niet van een leien dakje. Als ik mij niet vergis kwam het Vlaams Blok eind de jaren 1970 zelfs nog op tegen de Zuid-Europeanen. Maar naarmate de integratie van de Europese Unie vorderde zijn ze uit eigenbelang en om meer stemmen te winnen alle Europeanen tot het "eigen volk" beginnen te rekenen. Anderzijds bewijst dit verhaal ook dat racisme niet iets onveranderlijks en onvermijdelijks is en dat het soms vanzelf kan verdwijnen.
Citaat:
Dit heeft inderdaad bewezen dat "integratie" mogelijk is en dat mensen zonder problemen geaccepteerd kunnen worden. Ik kan me nog levendig herinneren dat een 15 tot 20-tal jaren geleden regelmatig werd gezegd: "Dat ze die rot Italianen eens buiten gooien!". Waarschijnlijk door hun zuiderse temparament werden ze te anders bevonden. Nu door de Europese integratie is daar niets meer van te merken.
Het Vlaams Blok moest inderdaad mee met die integratie en kon die bevolkingsgroep niet meer aanvallen. Er werd geen publiciteit meer aan gegeven. En langzaam aan heeft het probleem zich vanzelf op gelost.

Wat hebben jullie hierop te zeggen?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 november 2002, 15:32   #2
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.132
Standaard

Ik zie dat er niet zo vlug Vlaams Blokkers opduiken om je vraag te beantwoorden.
Zelf stel ik vast dat men nog eens dezelfde tactiek uitprobeert als met de vroegere inwijkelingen (we zwijgen de eventuele problemen dood en alles komt vanzelf wel in orde). Ik vraag me echter af of we in deze tijd nog succes zullen boeken met deze, wat verouderde, tactiek. Het ziet er alleszins niet naar uit, integendeel. De wereld heeft intussen immers niet stilgestaan.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:33   #3
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

[quote="Darwin"]
Citaat:
AEL zegt: Dat de Spanjaarden en Italianen die naar hier kwamen geen problemen hadden klopt niet. Ze werden toen ook vaak even racistisch behandeld als de mensen van Arabische oorsprong nu. Nu zijn ze perfekt geïntegreerd, maar dit liep wel niet van een leien dakje.
Racisme berust op vooroordelen. De Italianen en Spanjaarden hebben deze vooroordelen weten te weerleggen, en dat is [size=6]hun[/size] verdienste. Maar zij hadden dan ook[size=6] geen Abou Jahja en ook geen moorddadig boek dat Koran heet[/size].


Citaat:
AEL zegt: Dit heeft inderdaad bewezen dat "integratie" mogelijk is en dat mensen zonder problemen geaccepteerd kunnen worden. Ik kan me nog levendig herinneren dat een 15 tot 20-tal jaren geleden regelmatig werd gezegd: "Dat ze die rot Italianen eens buiten gooien!". Waarschijnlijk door hun zuiderse temparament werden ze te anders bevonden. Nu door de Europese integratie is daar niets meer van te merken.
Het Vlaams Blok moest inderdaad mee met die integratie en kon die bevolkingsgroep niet meer aanvallen. Er werd geen publiciteit meer aan gegeven. En langzaam aan heeft het probleem zich vanzelf op gelost.

Een probleem dat zich vanzelf oplost door er geen publiciteit aan te geven

Dat lijkt mij even onzinnig en gevaarlijk dan te menen van kanker te genezen door er niet meer over te praten en te doen alsof het maar een griepje is.

Is dit misschien een stille oproep om Jahja ongestoord zijn voorbereidend werk te laten doen
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:40   #4
VL
Gouverneur
 
VL's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 oktober 2002
Locatie: Izegem, VLAANDEREN
Berichten: 1.338
Standaard

Abou Jahjah zal zijn "werk" niet kunnen doen. Het is gewoon krankzinnig wat hij voorstelt.

Als hij een partij begint in bv. Antwerpen, dan denk ik niet dat er ook maar één partij zal zijn die daar mee wil samenwerken (al weet je met Agalev natuurlijk nooit).
VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:50   #5
Godfried
Gouverneur
 
Godfried's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2002
Berichten: 1.115
Standaard

Citaat:
Dat de Spanjaarden en Italianen die naar hier kwamen geen problemen hadden klopt niet. Ze werden toen ook vaak even racistisch behandeld als de mensen van Arabische oorsprong nu. Nu zijn ze perfekt geïntegreerd, maar dit liep wel niet van een leien dakje. Als ik mij niet vergis kwam het Vlaams Blok eind de jaren 1970 zelfs nog op tegen de Zuid-Europeanen. Maar naarmate de integratie van de Europese Unie vorderde zijn ze uit eigenbelang en om meer stemmen te winnen alle Europeanen tot het "eigen volk" beginnen te rekenen. Anderzijds bewijst dit verhaal ook dat racisme niet iets onveranderlijks en onvermijdelijks is en dat het soms vanzelf kan verdwijnen.
Ik vind dat de wereld hier totaal op zijn kop gezet wordt. De schrijver bovenstaandes doet alsof racisme de oorzaak is van de problemen met allochtonen. Het omgekeerde is waar: het is precies de onaangepastheid der allochtonen die racisme veroorzaakt.

Natuurlijk hebben Spanjaarden en Italianen te maken gehad met racisme. Maar het is hun verdienste dat zij zich volledig hebben aangepast aan onze waarden en normen en derhalve momenteel totaal aanvaard zijn als integraal deel van onze samenleving.
__________________
Christus vincit, Christus regnat, Christus Imperat!
Godfried is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 13:52   #6
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VL
Abou Jahjah zal zijn "werk" niet kunnen doen. Het is gewoon krankzinnig wat hij voorstelt.

Als hij een partij begint in bv. Antwerpen, dan denk ik niet dat er ook maar één partij zal zijn die daar mee wil samenwerken (al weet je met Agalev natuurlijk nooit).
Jaja, maar krankzinnigheid is geen belemmering om het '''ver te schoppen''''. Den Dolf met zijn krankzinnig 'mijn kramp' leert dat alles mogelijk is.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 16:40   #7
lepanto1571
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2002
Berichten: 5
Standaard

Citaat:
Dat de Spanjaarden en Italianen die naar hier kwamen geen problemen hadden klopt niet. Ze werden toen ook vaak even racistisch behandeld als de mensen van Arabische oorsprong nu. Nu zijn ze perfekt geïntegreerd, maar dit liep wel niet van een leien dakje. Als ik mij niet vergis kwam het Vlaams Blok eind de jaren 1970 zelfs nog op tegen de Zuid-Europeanen. Maar naarmate de integratie van de Europese Unie vorderde zijn ze uit eigenbelang en om meer stemmen te winnen alle Europeanen tot het "eigen volk" beginnen te rekenen
Wat hebben jullie hierop te zeggen?
Graag geef ik het juiste antwoord op je vragen:
- reeds in de basisbeginselen uit 1978 richtte het VB zich enkel tegen de 'niet-Europese' vreemdelingen, het VB heeft hoegenaamd nooit iets gezegd over Italianen of Spanjaarden;
- die mensen zijn hoegenaamd niet 'racistisch' ontvangen, ze zijn hier vriendelijk en gastvrij ontvangen, net als de Turken en de Marokkanen; dat Turken en Marokkanen NU slecht bekeken worden is ENKEL HUN EIGEN SCHULD en te wijten aan hun wangedrag.

Voor het overige geldt voor de AEL: inpakken en wegwezen, hand in hun terug naar eigen land!

Lepanto1571
__________________
' Is de zaak-Rushdie niet het ultieme bewijs van de onmogelijkheid van de islam zich in te passen in onze samenleving?' (Guy VERHOFSTADT, tweede burgermanifest, p. 64-65.)
lepanto1571 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 16:44   #8
lepanto1571
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 30 oktober 2002
Berichten: 5
Standaard

[quote="Godfried"]
Citaat:
Natuurlijk hebben Spanjaarden en Italianen te maken gehad met racisme. Maar het is hun verdienste dat zij zich volledig hebben aangepast aan onze waarden en normen en derhalve momenteel totaal aanvaard zijn als integraal deel van onze samenleving.
De waarheid heeft zijn rechten:wij Vlamingen waren een vriendelijk en gastvrij volk dat de Spanjaarden en Italianen NIET racistisch heeft ontvangen. We waren geïnteresseerd in hun taal, hun cultuur, en hebben hen vriendelijk toegelaten in bedrijven, tot sociale uitkeringen, in ons onderwijs. Hun integratie is dus evenzeer hun als onze verdienste.

Vandaag worden de Vlamingen terecht weerbaar tegen de islam omdat gebleken is dat teveel Turken en Marokkanen onze gastvrijheid misbruiken om hier een heilige oorlog te voeren. De maat is vol.

Lepanto1571
__________________
' Is de zaak-Rushdie niet het ultieme bewijs van de onmogelijkheid van de islam zich in te passen in onze samenleving?' (Guy VERHOFSTADT, tweede burgermanifest, p. 64-65.)
lepanto1571 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 17:29   #9
Duym
Minister
 
Duym's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 september 2002
Locatie: Antwerpen
Berichten: 3.496
Standaard

[quote="lepanto1571"]
Citaat:
Graag geef ik het juiste antwoord op je vragen:
- reeds in de basisbeginselen uit 1978 richtte het VB zich enkel tegen de 'niet-Europese' vreemdelingen, het VB heeft hoegenaamd nooit iets gezegd over Italianen of Spanjaarden;
- die mensen zijn hoegenaamd niet 'racistisch' ontvangen, ze zijn hier vriendelijk en gastvrij ontvangen, net als de Turken en de Marokkanen; dat Turken en Marokkanen NU slecht bekeken worden is ENKEL HUN EIGEN SCHULD en te wijten aan hun wangedrag.

Voor het overige geldt voor de AEL: inpakken en wegwezen, hand in hun terug naar eigen land!

Lepanto1571
Lepanto, soms overtuig je meer mensen door de waarheid te vertellen, dan door de zaken rooskleuriger voor te stellen dan ze zijn, wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt.
Maar ik heb al vele fanatieke anti-vlaams Blokkers doen twijfelen aan hun vooroordelen tegenover onze partij, ook op dit forum.

Door bijvoorbeeld toe te geven dat er onder ons, helaas, nog altijd: homohaters, jodenhaters, racisten en fascisten zitten, maak je je veel geloofwaardiger. Trouwens het zou wel een wereldwonder heten moest dat niet het geval zijn. Uit de mond van enkele sossen en anarchisten heb ik de meest racistische en anti-Joodse opmerking gehoord.

En wanneer ik me dan geloofwaardig heb gemaakt en iemand zover heb gekregen dat hij zijn afkeer overwonnen heeft om iets uit ons partijprogramma te lezen, en tevens om met mij naar een VB bijeenkomst te gaan, dan vallen de schellen wel van zijn ogen.
Dan blijken we allemaal mensen te zijn: goed of slecht, intelligent of dom, opgevoed of boertig, mandaatjagers of belanglozen enz....

Ik vind het dan ook wat teveel van uit de hoogte om te zeggen dat jij nu eens het juiste antwoord gaat geven. Beter is het om te zeggen dat je een aanvullend antwoord wil geven, wat in deze inderdaad het geval was.
Duym is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 november 2002, 20:49   #10
Darwin
Banneling
 
 
Darwin's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 augustus 2002
Berichten: 5.668
Standaard

Van die aanvallen van Zuid-Europeanen door het Vlaams Blok eind jaren zeventig heb ik voor zover mijn geheugen me niet in de steek laat geen weet. Het Vlaams Blok was toen nog maar pas afgescheurd van "Gedaan met Geven en Toegeven" en werd toen door iedereen nog gekarakteriseerd als "Klein-Rechts" dat toen wel wat anders te doen had dan zuiderlingen te demoniseren.

Feit is inderdaad dat de Spanjaarden en Italianen, Marokkanen en Turken allen rond dezelfde tijd hier arriveerden, en er nu geen kat meer is die nog wakker ligt van Spanjaarden en Italianen, terwijl dat met de overburen van de overkant van de Middellandse Zee helemaal niet het geval is.

Hebben de Europeanen en de Vlamingen in het bijzonder dan last van selectief racisme? Ik denk het niet.

Zou de hoge score van een partij als het Vlaams Blok niet eerder het gevolg zijn van het kosmopolitisch karakter van onze Vlaamse samenleving waardoor we dankzij onze ervaring met andere culturen juist veel beter vergelijkingen kunnen maken tussen die andere culturen?
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:14.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be