Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 24 juli 2017, 18:17   #601
Tavek
Banneling
 
 
Geregistreerd: 11 januari 2004
Berichten: 66.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik ken er nog zo ene: hij kwam voor de eerste maal in een lokaal Belgisch Chinees restaurant. Nieuwe ervaring. Toen de rijst werd opgediend had hij een opmerking van: "Aai, diene rijst plakt !!!". Of bij de Peking-duck: "maar dat vel eet ikni, zenne..."

Niet vertellen dat ik hier mijn (toen ook erg jonge) schoonzoon zijn toenmalige 'onder-de-kerktoren-opvoeding' verklik, he.

P.S.: dat doet niks af van het feit dat het Ollands pindakaas gedoe inderdaad een schandalige aanfluiting is van acceptabele eetgewoonten.
Ja. Maar ik kom uit een mijngemeente, ik was grieks, italiaans en turks eten gewend, dus zo onder de kerktoren was het nu ook weer niet.

Alleen geen hollands. Nu, echt indonesisch of thais is veel beter dan die industriele hollandse saus. Dat heb ik ondertussen ook al mogen ervaren.

Dus daar heb je 110 % gelijk.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 juli 2017, 19:32   #602
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja. Maar ik kom uit een mijngemeente, ik was grieks, italiaans en turks eten gewend, dus zo onder de kerktoren was het nu ook weer niet.

Alleen geen hollands. Nu, echt indonesisch of thais is veel beter dan die industriele hollandse saus. Dat heb ik ondertussen ook al mogen ervaren.

Dus daar heb je 110 % gelijk.
Indonesisch is niet slecht maar het komt toch ver na de Chinese en Thai keuken. Chinezen gebruiken wel pinda's maar in volle vorm die ze net zoals amandelen etc mengen in hun schotels. Door de toevloed van toeristen is de Thaise keuken er helaas op achteruit gegaan vooral in toeristische concentraties. Om de toeristen te paaien laat men look en pikant weg en maakt men een soort fusion food. Op vele plaatsen blijft het aanvaardbaar, ik eet normaal in open straatrestaurants waar weinig toeristen komen. Op een chique restaurant gaan waar veel toeristen komen heb je garantie prijs. Het is duur en trekt op geen kloten (tenzij je zo een beperkt smakenpalet hebt).
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2017, 16:12   #603
edwin2
Eur. Commissievoorzitter
 
edwin2's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 28 januari 2011
Locatie: Het Graafschap Holland
Berichten: 8.683
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ja. Maar ik kom uit een mijngemeente, ik was grieks, italiaans en turks eten gewend, dus zo onder de kerktoren was het nu ook weer niet.

Alleen geen hollands. Nu, echt indonesisch of thais is veel beter dan die industriele hollandse saus. Dat heb ik ondertussen ook al mogen ervaren.

Dus daar heb je 110 % gelijk.
Er zijn maar weinig bedrijven die nog Hollandse sauzen maken, het merendeel is in Engelse, Duitse of Amerikaanse handen.
__________________
Ní neart go cur le chéile!
edwin2 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2017, 17:30   #604
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Er zijn maar weinig bedrijven die nog Hollandse sauzen maken, het merendeel is in Engelse, Duitse of Amerikaanse handen.
Wat zijn dat Hollandse "sauzen"? Die walgelijke brol waar zoveel suiker en smaakmakers en kleurstoffen in zitten dat ge ter plaatse moet kotsen. Gelukkig genoeg is er nog de oude trouwe "sauce hollandaise" maar die is ook al vermoord door de cultuurbarbaren die er poeder in zakjes van gemaakt hebben.

Ik kan mijn jeugd niet terugkopen maar ben niet jaloers van de huidige jeugd die al deze brol als lekker binnenkapt. Ik ben de laatste generatie die nog weet wat de echte oude smaken zijn helaas. Nu is het allemaal brol in plastiek en karton met een samenstelling waarvan een apotheker of chemicus in zijn haar moet krabben.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juli 2017, 17:35   #605
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Wat zijn dat Hollandse "sauzen"? Die walgelijke brol waar zoveel suiker en smaakmakers en kleurstoffen in zitten dat ge ter plaatse moet kotsen. Gelukkig genoeg is er nog de oude trouwe "sauce hollandaise" maar die is ook al vermoord door de cultuurbarbaren die er poeder in zakjes van gemaakt hebben.

Ik kan mijn jeugd niet terugkopen maar ben niet jaloers van de huidige jeugd die al deze brol als lekker binnenkapt. Ik ben de laatste generatie die nog weet wat de echte oude smaken zijn helaas. Nu is het allemaal brol in plastiek en karton met een samenstelling waarvan een apotheker of chemicus in zijn haar moet krabben.
Ja, want iedereen kookt met zakjes... Niemand bereidt nog zelf sauzen...
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 02:01   #606
Adam Smith
Minister-President
 
Adam Smith's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 september 2007
Locatie: Brabant, NL, EU
Berichten: 5.871
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat zijn van die platitudes. Doorgaans hebben op enkele uitzonderingen na Hollanders en helaas veel Belgen niet de gewoonte de lokale gastronomie te proeven, tenzij toeristisch walgelijk aangepast.
Al eens het lijf van een kreeft in flinterdunne schijfjes opgegeten terwijl de kop nog leeft en naar u ligt te staren? Heerlijk, maar niet voor een Westerse pussy.
Hier herken ik toch niet mijn reislustige landgenoten in, u omschrijft eerder de thuisblijvers.

Wat het gebruik van de pinda in de keuken, Belgen zijn schijnbaar gewoon aartsconservatief. Dat gelul over een algemeen westers iets als Pindakaas zegt al genoeg, weten onze Belgische vrienden wel, dat Nederlandse en Amerikaanse pindakaas anders is. Dat zou wel moeten, anders is het een slecht geïnformeerd vooroordeel.
__________________
  • "Es wird niemals so viel gelogen wie vor der Wahl, während des Krieges und nach der Jagd." Otto von Bismarck
Adam Smith is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 03:14   #607
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.622
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Indonesisch is niet slecht maar het komt toch ver na de Chinese en Thai keuken. Chinezen gebruiken wel pinda's maar in volle vorm die ze net zoals amandelen etc mengen in hun schotels. Door de toevloed van toeristen is de Thaise keuken er helaas op achteruit gegaan vooral in toeristische concentraties. Om de toeristen te paaien laat men look en pikant weg en maakt men een soort fusion food. Op vele plaatsen blijft het aanvaardbaar, ik eet normaal in open straatrestaurants waar weinig toeristen komen. Op een chique restaurant gaan waar veel toeristen komen heb je garantie prijs. Het is duur en trekt op geen kloten (tenzij je zo een beperkt smakenpalet hebt).
Ge hebt gelijk hier en de Schoof mag ze wokken ook!
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".

Laatst gewijzigd door Jay-P. : 26 juli 2017 om 03:14.
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 07:01   #608
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hier herken ik toch niet mijn reislustige landgenoten in, u omschrijft eerder de thuisblijvers.

Wat het gebruik van de pinda in de keuken, Belgen zijn schijnbaar gewoon aartsconservatief. Dat gelul over een algemeen westers iets als Pindakaas zegt al genoeg, weten onze Belgische vrienden wel, dat Nederlandse en Amerikaanse pindakaas anders is. Dat zou wel moeten, anders is het een slecht geïnformeerd vooroordeel.
Pindakaas van Calve lust ik wel. Amerikaanse merken zoals Peter Pan en Jif vind ik maar een kleffe bedoening.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 07:41   #609
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Hier herken ik toch niet mijn reislustige landgenoten in, u omschrijft eerder de thuisblijvers.

Wat het gebruik van de pinda in de keuken, Belgen zijn schijnbaar gewoon aartsconservatief. Dat gelul over een algemeen westers iets als Pindakaas zegt al genoeg, weten onze Belgische vrienden wel, dat Nederlandse en Amerikaanse pindakaas anders is. Dat zou wel moeten, anders is het een slecht geïnformeerd vooroordeel.

Mmmmmm, pindakaas .
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 11:17   #610
djimi
Secretaris-Generaal VN
 
djimi's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 januari 2006
Locatie: Brussels Hoofdstedelijk Gewest
Berichten: 32.351
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal niet te vergelijken hoor...
In aziatische keuken (vb vietnamese) speelt vissaus een heel belangrijke rol.
Bijvoorbeeld in dressings voor sla, met vers limoensap, een beetje rietsuiker en heel fijn gehakt chili pepertje.
Oestersaus, is bv heel lekker bij bami goreng.

Pindasaus, dat is vreten voor hollanders die kroket uit de muur eten en karnemelk naar binnen hevelen...
Mmmm, karnemelk. Lékker!

En pindasaus kan ook erg goed smaken, als 't maar geen 'industriële' is.
__________________
"HELL IS EMPTY, AND ALL THE DEVILS ARE HERE."
(W. Shakespeare)
https://www.youtube.com/watch?v=FuFtfhOipNQ
https://www.youtube.com/watch?v=etviGf1uWlg
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 11:45   #611
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Totaal niet te vergelijken hoor...
In aziatische keuken (vb vietnamese) speelt vissaus een heel belangrijke rol.
Bijvoorbeeld in dressings voor sla, met vers limoensap, een beetje rietsuiker en heel fijn gehakt chili pepertje.
Oestersaus, is bv heel lekker bij bami goreng.

Pindasaus, dat is vreten voor hollanders die kroket uit de muur eten en karnemelk naar binnen hevelen...
De eerste keer dat ik ooit naar Indonesië ging vroeg ik op restaurant de Indonesische rijsttafel (populair in Holland) ze bekeken me alsof ik van een andere planeet kwam. Nog enkele keren op andere plaatsen in Indonesië geprobeerd maar overal dezelfde verbaasde reactie. Uiteindelijk opgezocht en bleek dat toendertijd de Hollandse kolonialen dat Indonesisch eten niet zo lekker vonden. Dus zetten ze de tafel vol met kleine schoteltjes met zaken die ze wel lusten (waarbij ook een schoteltje pindanoten).

Dat gebruik is overgewaaid naar Holland waar ze op restaurant zo wel een 16 kleine schoteltjes zetten met pseudo Indonesisch eten. Het hek is helemaal van de dam als die restaurants bovendien zichzelf Indonesisch-Chinees uitroepen, niets met elkaar te maken natuurlijk... Dat "Chinees" is nog minder te vreten, alles zoet als confituur, geen of weinig look en als je pikant wil moet je het zelf doen met het potje sambal oelek op tafel. Helaas.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 juli 2017 om 11:50.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 13:32   #612
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De eerste keer dat ik ooit naar Indonesië ging vroeg ik op restaurant de Indonesische rijsttafel (populair in Holland) ze bekeken me alsof ik van een andere planeet kwam. Nog enkele keren op andere plaatsen in Indonesië geprobeerd maar overal dezelfde verbaasde reactie. Uiteindelijk opgezocht en bleek dat toendertijd de Hollandse kolonialen dat Indonesisch eten niet zo lekker vonden. Dus zetten ze de tafel vol met kleine schoteltjes met zaken die ze wel lusten (waarbij ook een schoteltje pindanoten).

Dat gebruik is overgewaaid naar Holland waar ze op restaurant zo wel een 16 kleine schoteltjes zetten met pseudo Indonesisch eten. Het hek is helemaal van de dam als die restaurants bovendien zichzelf Indonesisch-Chinees uitroepen, niets met elkaar te maken natuurlijk... Dat "Chinees" is nog minder te vreten, alles zoet als confituur, geen of weinig look en als je pikant wil moet je het zelf doen met het potje sambal oelek op tafel. Helaas.
In Bali vind je in veel restaurants Indonesische rijsttafels. Uiteraard wel (enkel) in de typische toeristenrestaurants.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 juli 2017 om 13:41.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 15:46   #613
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
In Bali vind je in veel restaurants Indonesische rijsttafels. Uiteraard wel (enkel) in de typische toeristenrestaurants.
Zo waar ze met de bus op uitstap komen en waar er dansers optreden? Dat is in ieder geval niet het Bali waar ik kom. Dat "veel" restaurants zou ik wel weglaten.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 15:58   #614
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
De eerste keer dat ik ooit naar Indonesië ging vroeg ik op restaurant de Indonesische rijsttafel (populair in Holland) ze bekeken me alsof ik van een andere planeet kwam. ....
Dat is ongeveer hetzelfde als in Frankrijk

"un pain Français" bestellen in een bakkerij .

.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 16:08   #615
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.766
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Zo waar ze met de bus op uitstap komen en waar er dansers optreden? Dat is in ieder geval niet het Bali waar ik kom. Dat "veel" restaurants zou ik wel weglaten.
Geen idee of daar veel bussen waren, wij hebben op onszelf gereisd.

In Singaraja en Ubud heb ik het op enkele plaatsen aangeboden zien worden, maar het waren uiteraard de meer typische toeristenrestaurants.

'Veel' is allicht te sterk uitgedrukt maar het waren zeker geen uitzonderingen.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 26 juli 2017 om 16:08.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 16:37   #616
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Geen idee of daar veel bussen waren, wij hebben op onszelf gereisd.

In Singaraja en Ubud heb ik het op enkele plaatsen aangeboden zien worden, maar het waren uiteraard de meer typische toeristenrestaurants.

'Veel' is allicht te sterk uitgedrukt maar het waren zeker geen uitzonderingen.
Ik heb die Chinese rijsttafel daar nog nooit gezien maar Ubud is nu ook mijn ding niet. Teveel concentratie van toeristen. Net zoals enkele typische stranden zoals Kuta die ik mijd als de pest tenzij ik er echt moet zijn voor een afspraak of zo. Dat soort toeristen is mijn ding niet. Lombok is nog meer ongerept maar het is daar helaas een meerderheid van moslims.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 26 juli 2017 om 16:47.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2017, 19:16   #617
Boduo
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 9 augustus 2005
Berichten: 58.926
Standaard

Hoe zit dat nu met Zeeuws Vlaanderen ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 07:44   #618
Elio di Supo
Banneling
 
 
Geregistreerd: 13 november 2007
Locatie: The Swamp
Berichten: 28.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe zit dat nu met Zeeuws Vlaanderen ?
Awel, dat ligt in Lombok.
Elio di Supo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 08:14   #619
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.795
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe zit dat nu met Zeeuws Vlaanderen ?
Cadzand begint nu al meer en meer op een Vlaams kuststadje te lijken
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2017, 11:24   #620
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.592
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Elio di Supo Bekijk bericht
Awel, dat ligt in Lombok.
Maar daar zijn de Hollanders ook buitengekegeld.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:32.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be