Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2010, 16:13   #21
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
De waarheid hier is dat wij evolueren en ons verder ontwikkelen.
Deze waarheid is geen waarheid maar een oordeel en dit oordeel is tijdelijk, dat wil zeggen dat het een zin of geen zin heeft in het bereik van de huidige toestand van de evolutie en ontwikkeling. Een verdere ontwikkeling en evolutie betekent een verdere ontwikkeling en evolutie van de factoren die het oordeel beïnvloeden, hetzij uzelf (uw bewustzijn), hetzij de omgeving die er ook verder evolueert enzovoort. En nu mag je het verband leggen tussen deze reactie en inhoud van 'Dag meneer Darwin' a.u.b, zodat ik wat volledig inhoudelijk kan volgen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Dat wij een deel van de natuur zijn en dat we met ons denken er ons buiten kunnen zetten.
En dat betekent? Is jouw huis bijvoorbeeld De natuur en met jou denken kun je buiten deze natuur zijn, of probeer je iets anders (al dan niet metaforisch) uit te drukken? Leg het verband tussen deze reactie en het onderwerp van 'Dag meneer Darwin', a.u.b.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Inno Bekijk bericht
Als mens nemen we een speciale plaats in de natuur omdat wij onze omgeving kunnen herscheppen.
Noch ik noch het onderwerp van 'Dag meneer Darwin' ontkent dit hoor, wij nemen een speciale plaats omdat wij onze omgeving kunnen herscheppen, voetbal kunnen spelen en muziek kunnen maken, maar verder wat? Ik bedoel wat heeft dit te maken met de inhoud van 'Dag meneer Darwin'?

Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2010 om 16:15.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 16:23   #22
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Noch ik noch het onderwerp van 'Dag meneer Darwin' ontkent dit hoor, wij nemen een speciale plaats omdat wij onze omgeving kunnen herscheppen, voetbal kunnen spelen en muziek kunnen maken, maar verder wat? Ik bedoel wat heeft dit te maken met de inhoud van 'Dag meneer Darwin'?
Er zijn véél, véél meer gelijkenissen tussen de mensen en andere dieren dan er verschillen zijn.

Het enige verschil dat er echt toe doet, is dat de mens meer fantasie heeft dan een ander dier. Of dit uiteindelijk goed of slecht zal zijn, valt nog af te wachten.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 19:36   #23
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
En niet vergeten.........de TERMIETEN!!
En het prachtige en delicate bouwwerk van de wesp waar menig architect jaloers op is.

Om nog maar te zwijgen over wat vogels zoals de Ploceus castaneiceps en Psarocolius montezuma kunnen.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:47   #24
Cdude
Banneling
 
 
Geregistreerd: 1 april 2010
Berichten: 14.352
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
En het prachtige en delicate bouwwerk van de wesp waar menig architect jaloers op is.

Om nog maar te zwijgen over wat vogels zoals de Ploceus castaneiceps en Psarocolius montezuma kunnen.
Wow wow, dat zijn weliswaar prachtige bouwwerken maar ze veranderen de wereld/hin biotoop niet.
Een otter verlegt rivieren eh
Cdude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:51   #25
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Beste, het is juist omdat de filosoof Gerard Bodifée dat zeer duidelijk logisch onderbouwt en de paradox in een simpele taal voor iedereen heeft opgehelderd. Juist omdat hij deze paradox toont aan de hand van twee stellingen die zeer hoger staan dan de theorieën en hypotheses rond zowat de geschiedenis van de mens en zijn leeftijd waarbij de archeologische onderzoek de genetische onderzoek tegenspreekt en waarbij deze twee onderzoeken slechts hypotheses zijn en voortdurend aan het veranderen zijn.
http://news.nationalgeographic.com/n...rneyofman.html

Goed, Bobke.

Het is juist omdat het onweerlegbaar is en het is onweerlegbaar omdat het niet op "veranderende" "evoluerende" "falsifieerbare" "tekortschietende" vermoedens, hypotheses of zelfs theorieën is berust, maar op duidelijke logica, die door iedereen geaccepteerd moet worden, behalve door dogmatici en degenen die blind geloven (bijgeloof) zoals dit het geval is bij veel darwinisten.

Well!! Bob.

Het darwinisme leidt tot één weg en dat is: paradoxes en sofistiek.

Geen dank.
Blijkbaar bent u de enige hier die daar paradoxen ziet.
Nogal begrijpelijk aangezien de evolutietheorie u nogal ongemakkelijk zit.
Kunt ge ons eens zo een paradox ter discussie voorleggen ?
Dan kunnen we het misschien ook begrijpen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 20:55   #26
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cdude Bekijk bericht
Wow wow, dat zijn weliswaar prachtige bouwwerken maar ze veranderen de wereld/hin biotoop niet.
Een otter verlegt rivieren eh
Hangt er van af wat je verstaat onder 'veranderen van de wereld'.

Is deze boom onveranderd?



Mijn punt is, dat hoewel de mens wel eens als de beste kan omschreven worden in het aanpassen van zijn habitat, hij niet de enige is die dat kan.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)

Laatst gewijzigd door Alboreto : 12 juli 2010 om 20:56.
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:50   #27
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
Er zijn véél, véél meer gelijkenissen
Hoe weet je dat er gelijkenissen zijn?
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:53   #28
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.709
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hoe weet je dat er gelijkenissen zijn?
In post 15 van deze draad heb ik je een vraag gesteld die je vertikt om te beantwoorden. Dus eerst een deftig antwoord graag vooraleer ik jouw vraag beantwoord.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 21:59   #29
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kiko Bekijk bericht
In post 15 van deze draad heb ik je een vraag gesteld die je vertikt om te beantwoorden. Dus eerst een deftig antwoord graag vooraleer ik jouw vraag beantwoord.
Reacties waarop ik niet reageer zijn reacties waarop ik ofwel geen antwoord heb ofwel andere persoonlijke redenen. Je mag kiezen, ik heb geen antwoord op jouw vragen of commentaar.

Hoe weet je dat er gelijkenissen zijn?

Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2010 om 22:00.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:20   #30
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hoe weet je dat er gelijkenissen zijn?
Hoe weet ge dat die er niet zijn ?
Bevers bouwen dammen om hun leefomgeving aan te passen.
Roofdieren werken samen bij de jacht.
Apen gebruiken werktuigen enz.
Het is zelfs perfect mogelijk bij u een varkenshartklep in te planten, de verwantschap met het varken is dus groter dan u lief is.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:27   #31
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Hoe weet je dat er gelijkenissen zijn?
Gewoon ... door te observeren, tiens
Zo doe je dat toch altijd ?

Nu kan je natuurlijk steeds daar onderuit proberen te geraken _ wat ik vermoed dat je zal trachten_ door te stellen dat het slechts ogenschijnlijk is maar wel verschillend vanwege een bijzonder plaats die je toebedeeld aan de mens... maar dat is gewoonweg een circulaire dooddoener.
Bovendien zou datzelfde zich dan stellen bij het proberen vast te stellen van de verschillen.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:28   #32
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Hoe weet ge dat die er niet zijn ?
Ik beweer noch dat noch het tegenovergestelde omdat ik evolueer en dit impliceert noodzakelijk de evolutie van het oordeel, en de evolutie van het oordeel impliceert het doodzwijgen en helemaal niet regeren of anders één uit deze 3 dogma's kiezen:

1) Ik ben de maat van mijn oordeel, dus ik ben zelf de maat van "er is een gelijkenis" of "er is geen gelijkenis" .. en hoeft niet zo te zijn voor jou want ik ben de maat van mijn oordeel en niet jouw oordeel, en jij bent de maat van jouw oordeel en niet mijn oordeel.

2) Er is geen waarheid over het al dan niet bestaan van zogenaamde gelijkenissen.

3) Ik kan het niet weten.


Deze waarheid (feit dat darwinisme sofistiek is) is bitter, en de waarheid doet vaak pijn, maar dit is gewoon zo.

Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2010 om 22:29.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:33   #33
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik beweer noch dat noch het tegenovergestelde omdat ik evolueer en dit impliceert noodzakelijk de evolutie van het oordeel, en de evolutie van het oordeel impliceert het doodzwijgen en helemaal niet regeren of anders één uit deze 3 dogma's kiezen:

1) Ik ben de maat van mijn oordeel, dus ik ben zelf de maat van "er is een gelijkenis" of "er is geen gelijkenis" .. en hoeft niet zo te zijn voor jou want ik ben de maat van mijn oordeel en niet jouw oordeel, en jij bent de maat van jouw oordeel en niet mijn oordeel.

2) Er is geen waarheid over het al dan niet bestaan van zogenaamde gelijkenissen.

3) Ik kan het niet weten.


Deze waarheid (feit dat darwinisme sofistiek is) is bitter, en de waarheid doet vaak pijn, maar dit is gewoon zo.
Zoveel is ons duidelijk.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:33   #34
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Gewoon ... door te observeren
Je observeert met je zintuigen, maar deze evolueren, en als chemotaxis bv. jouw eerste zintuig is die er eerst was ontwikkeld, dan zal het zeker niet de laatste zijn, en het is al zo, maar die je er nu hebt zullen ook niet de laatste zijn (geen reden om dit uit te sluiten).
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:35   #35
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke Bekijk bericht
Zoveel is ons duidelijk.
Duidelijk hier roepen is een dogma, want het is duidelijk voor jou als maat van jouw oordeel, en het oordeel evolueert want gij volledig evolueert, en wat er aan de basis van het oordeel ligt, is bijgevolg ook aan het evolueren.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:36   #36
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Ik beweer noch dat noch het tegenovergestelde omdat ik evolueer en dit impliceert noodzakelijk de evolutie van het oordeel, en de evolutie van het oordeel impliceert het doodzwijgen en helemaal niet regeren of anders één uit deze 3 dogma's kiezen:

1) Ik ben de maat van mijn oordeel, dus ik ben zelf de maat van "er is een gelijkenis" of "er is geen gelijkenis" .. en hoeft niet zo te zijn voor jou want ik ben de maat van mijn oordeel en niet jouw oordeel, en jij bent de maat van jouw oordeel en niet mijn oordeel.

2) Er is geen waarheid over het al dan niet bestaan van zogenaamde gelijkenissen.

3) Ik kan het niet weten.


Deze waarheid (feit dat darwinisme sofistiek is) is bitter, en de waarheid doet vaak pijn, maar dit is gewoon zo.
Over sofismen gesproken....

De waarheid is dat 'tgeen je hier stelt op zowat alles toepasbaar is en als dat je houding is van geen uitspraak te doen zolang je niet voldoende 'geëvolueerd' zou zijn dat te doen ... je net zo goed kan stoppen over eender welk onderwerp uit de praktijk, waar eventuele gelijkenissen/niet-gelijkenissen zich opdringen, op dit forum te praten.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:39   #37
praha
Secretaris-Generaal VN
 
praha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 juni 2004
Berichten: 29.533
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Je observeert met je zintuigen, maar deze evolueren, en als chemotaxis bv. jouw eerste zintuig is die er eerst was ontwikkeld, dan zal het zeker niet de laatste zijn, en het is al zo, maar die je er nu hebt zullen ook niet de laatste zijn (geen reden om dit uit te sluiten).
Jaja dat klopt allemaal wat je zegt ( je was de eerste maal ook al duidelijk ).
Maar de enige conclusie die je hieruit kan trekken is een sterk doorgedreven platonisme en geen uitspraken meer doen wat betreft 'tgeen wij als werkelijkheid denken te mogen ervaren... je vervolgens in een grot terugtrekken en je tijd al denkende door te brengen.

Dat is toch niet hetgeen jij doet, dacht ik, als het over andere zaken gaat.
Dus waarom dan hier wel ?
Is het gewoon uit een zekere vrees dat een zuivere beschouwing van de feiten je voort zekere 'onprettige' dilemma's zet ?

Laatst gewijzigd door praha : 12 juli 2010 om 22:40.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:39   #38
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
De waarheid is dat 'tgeen je hier stelt op zowat alles toepasbaar is
Natuurlijk op alles, maart hebben de darwinisten lef om dit feit in te zien INDIEN ze werkelijk ervan uit gaan dat er evolutie is?? Dit betwijfel ik omdat er duidelijk hypocrisie aan te pas komt.

Laatst gewijzigd door porpo : 12 juli 2010 om 22:40.
porpo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:40   #39
Bobke
Secretaris-Generaal VN
 
Bobke's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 26 december 2002
Locatie: Waasland
Berichten: 43.633
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Je observeert met je zintuigen, maar deze evolueren, en als chemotaxis bv. jouw eerste zintuig is die er eerst was ontwikkeld, dan zal het zeker niet de laatste zijn, en het is al zo, maar die je er nu hebt zullen ook niet de laatste zijn (geen reden om dit uit te sluiten).
En bij mijn weten zijn dat precies dezelfde als bij de andere zoogdieren.
Alleen zijn de hersenen bij ons iets verder of anders geëvolueerd.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2010, 22:41   #40
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door porpo Bekijk bericht
Duidelijk hier roepen is een dogma, want het is duidelijk voor jou als maat van jouw oordeel, en het oordeel evolueert want gij volledig evolueert, en wat er aan de basis van het oordeel ligt, is bijgevolg ook aan het evolueren.
Na 10 keer deze zin herlezen te hebben
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:19.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be