Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 3 december 2011, 21:43   #21
acR0B0T
Partijlid
 
Geregistreerd: 16 november 2011
Locatie: Reet
Berichten: 252
Standaard

wel nudisten lopen er Adams of Evas bij
dat is een zeer goede gelegenheid om schroom terug te dringen

men moet zn persooonlijkheid herpakken en over lichaam en huidskleur heenkijken
acR0B0T is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2011, 22:35   #22
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Uit dit statement blijkt dat je fundamenteel niet begrijpt wat de Bijbel precies is.
De Bijbel is geen boek, maar een collectie van door de eeuwen heen gecanoniseerde boeken waarvan christenen geloven dat ze (voor een gedeelte) door God geïnspireerd zijn. De waarheid die men zoekt in de Bijbel is niet historisch, maar theologisch van aard.
Het is m.a.w. nogal absurd om te wijzen op feitelijke contradicties en historische fouten, althans wanneer men met godsdiensten te maken heeft die hun boeken nooit als letterlijk waar beschouwd hebben. Vaak haalt men bijvoorbeeld het 'onwaarschijnlijke scheppingsverhaal' van Genesis aan, alsof christenen dat letterlijk zouden geloven, terwijl de kerkvader Augustinus (4e eeuw) reeds tegen een letterlijke interpretatie van Genesis pleitte (De Genesi ad litteram).
Wanneer men niet goed weet waarover men spreekt, kan men ook geen gegronde kritiek geven.
http://www.answersingenesis.org/about/faith
Citaat:
The 66 books of the Bible are the written Word of God. The Bible is divinely inspired and inerrant throughout. Its assertions are factually true in all the original autographs. It is the supreme authority in everything it teaches. Its authority is not limited to spiritual, religious, or redemptive themes but includes its assertions in such fields as history and science.

http://www.drdino.com/about-cse/statement-of-faith/
Citaat:
We believe that the 66 books of the Bible are the written Word of God. The Bible is divinely inspired and inerrant throughout, in that holy men of God were moved by the Holy Spirit to write the very words of Scripture. It is without error (2 Timothy 3:16; 2 Peter 1:21). The final guide to the interpretation of Scripture is Scripture itself, and that Scripture is our final authority. No apparent, perceived or claimed evidence in any field, including history and science, can be valid if it contradicts Scripture.

http://creation.com/about-us#what_we_believe
Citaat:
The account of origins presented in Genesis is a simple but factual presentation of actual events and therefore provides a reliable framework for scientific research into the question of the origin and history of life, mankind, the Earth and the universe.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:09   #23
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Door te wijzen op een kleine groep mensen binnen het protestantisme in de VS ga je me niet overtuigen.

Augustinus opent zijn "De Genesi ad litteram" met de zin:
Citaat:
In the case of a narrative of events, the question arises as to whether everything must be taken according to the figurative sense only, or whether it must be expounded and defended also as a faithful record of what happened. No Christian will dare say that the narrative must not be taken in a figurative sense. For St. Paul says: “Now all these things that happened to them were symbolic.” And he explains the statement in Genesis, “And they shall be two in one flesh,” as a great mystery in reference to Christ and to the Church.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:12   #24
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Wat zijn die grote levensvragen?
Heb jij echt nog nooit verder gedacht dan het hier en nu? Elke mens weet goed genoeg wat die vragen zijn. Ik ga ze hier niet opsommen omwille van een retorisch trucje.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:13   #25
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Als je goed zoekt vind je zelfs in een kookboek een levenswijsheid. Dat betekent niet dat het door een almachtig onzichtbaar wezen is beinvloed.
Dat klopt, ik wou enkel maar antwoorden op iemand die zei dat 'verouderde' boeken geen waarde voor hem hadden.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:23   #26
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Yep, de ene gelovige gelooft in "iets" en de andere denkt dat adam en eva letterlijk onze voorouders zijn. Nog anderen geloven niet in het scheppingsverhaal, maar wel dat jezus mirakels kon doen. En dan heb je er nog die zelfs die mirakels van jezus willen verklaren als straffe verhalen, en hem beschrijven als "een goed persoon".

Er lopen waarschijnlijk geen twee gelovigen rond die hetzelfde geloven. Maar allemaal hebben ze wel gemeen dat de bijbel hun inspiratiebron is en dat er geen kritiek mag op geleverd worden.

Want wij weten immers niet waar we over praten.
Terechte kritiek, hoewel ik het niet per se slecht vind dat er veel variatie bestaat onder de christenen. Volgens de katholieke kerk is een letterlijke interpretatie van Genesis bij mijn weten niet correct, en ik meen dat men hierin altijd al Augustinus gevolgd heeft.
Je moet weten dat voor een gelovige het ook tamelijk logisch is dat wij Gods aard nooit helemaal zullen kunnen vatten, vermits dat onze taak niet is.

Ik denk dat de meeste christenen, althans in het westen, ondertussen wel gewend zijn aan kritiek op de Bijbel. De Bijbel is ook maar door mensen geschreven, hé.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:36   #27
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Je bevestigde net dat het fictie is.
Ik heb de indruk dat jij selectief blind bent ofzo.
Het slaat op niets om te zeggen dat 'de Bijbel fictie is.' Zijn de handelingen van de Apostelen soms fictief? Was er geen Paulus, waren er geen Romeinen, geen Kretenzers? De brieven van Paulus vormen één van onze belangrijkste bronnen voor het vroege christendom. Die brieven zijn echt verstuurd naar echte mensen, en Paulus legt er onder meer uit hoe men kerkgemeenschappen moet oprichten. Is dat allemaal fictie?

Voor mij is iets fictief wanneer het door de auteur als fictief werk opgeschreven werd en door de overgrote meerderheid van de lezers zo beschouwd wordt. De bibliotheek genaamd de Bijbel is onvergelijkbaar in aard, samenstelling, intentie en receptie met bijvoorbeeld de boeken van "Harry Potter." Ze passen totaal niet in hetzelfde genre, en je hoeft geen gelovige te zijn omdat te beseffen. Het enige dat je nodig hebt is intellectuele eerlijkheid.

Laatst gewijzigd door respublica : 4 december 2011 om 01:37.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 01:39   #28
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
Ja, vadertje Augustinus was zijn tijd soms zestienhonderd jaar vooruit. Want je weet toch wel dat de kerk de schepping van Adam uit klei en Eva uit een rib tot voor kort als wetenschappelijke waarheid heeft verkondigd? Jezus en de apostelen verwijzen naar het scheppingsverhaal als letterlijke waarheid, dus nu de kerk het met een korreltje zout neemt is de kerk van de waarheid afgeweken en in de leugen gaan geloven. De kerk is bij deze gecertificeerd onchristelijk. Nou ja, Augustinus was al een heiden toen hij begon en hij is het gebleven. Hij heeft goed van de gelovige gemeenschap geprofiteerd en naam gemaakt en zo waren er meer die nochtans een mijter op hun kop zetten. Ze werden gewoon heilig verklaard door de kudde. Het volk was dol op zijn iconen.
Ik wil je best geloven, maar je moet me toch eens een bron geven. Het probleem is ook dat "de Kerk" natuurlijk niet bestaat. Was dit effectief deel van de geloofsleer?
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:08   #29
Alboreto
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Alboreto's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 oktober 2009
Locatie: België
Berichten: 13.269
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Is dat allemaal fictie?
Eigenlijk wel.
Er zijn wel strekkingen die stellen dat het fictie is gebaseerd op 1 of meerdere waar gebeurde verhalen, dat wel.
__________________
The difference between stupidity and genius is that genius has its limits (Albert Einstein)
Alboreto is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 11:42   #30
driewerf
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
driewerf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 9 juni 2004
Locatie: mechelen
Berichten: 11.969
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Door te wijzen op een kleine groep mensen binnen het protestantisme in de VS ga je me niet overtuigen.

Augustinus opent zijn "De Genesi ad litteram" met de zin:
Had je eerder, zoals je hier stelt, dat een minderheid het "biblical literalism" aanhangt, had ik geen kik gegeven. Maar in je eerdere post stelde je radicaal dat christenen die niet doen. En dat is fout. Als je alle baptisten, evangelicals, getuigen van Jehovah etc bij elkaar optelt is dat geen kleine groep meer. (Oké, nog steeds zeer klein vergeleken met de RKK). Daarenboven is het eeh goed georganiseerde strekking. En het creationisme is zelfs niet beperkt tot de VS. In Nieuw-Zeeland, Australië, maar ook in de UK en zelfs Belgie heb je creationisten.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Vaak haalt men bijvoorbeeld het 'onwaarschijnlijke scheppingsverhaal' van Genesis aan, alsof christenen dat letterlijk zouden geloven, terwijl de kerkvader Augustinus (4e eeuw) reeds tegen een letterlijke interpretatie van Genesis pleitte (De Genesi ad litteram).
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:03   #31
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alboreto Bekijk bericht
Eigenlijk wel.
Er zijn wel strekkingen die stellen dat het fictie is gebaseerd op 1 of meerdere waar gebeurde verhalen, dat wel.
Ik denk dat je in je hoofd een simplistisch onderscheid hebt zitten tussen wetenschappelijke en non-fictieve boeken en louter fictieve boeken, maar in de oudheid bestond de moderne wetenschappelijke methode nog niet eens! Vanuit jouw visie zouden we alle geschreven bronnen uit de oudheid in de vuilbak moeten kieperen. Al de Bijbelboeken werden met een bepaald doel voor ogen geschreven, net zoals ook de Ab Urbe Condita van Livius of de Koran, en zijn niet louter wetenschappelijk of historisch van aard (zoals quasi alle geschriften uit die tijd). In Livius vinden we vele mirakels die de toekomst voorspellen (prodigia). Daaruit concluderen dat de geschiedenissen van Livius louter fictie zijn zou dwaas zijn.

De Bijbel is ook geen boek, maar een verzameling van boeken over de eeuwen heen neergeschreven. Je hebt het over "het fictie is gebaseerd op 1 of meerdere waar gebeurde verhalen", maar welk boek bedoel je dan?

Laatst gewijzigd door respublica : 4 december 2011 om 14:04.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:10   #32
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Had je eerder, zoals je hier stelt, dat een minderheid het "biblical literalism" aanhangt, had ik geen kik gegeven. Maar in je eerdere post stelde je radicaal dat christenen die niet doen. En dat is fout. Als je alle baptisten, evangelicals, getuigen van Jehovah etc bij elkaar optelt is dat geen kleine groep meer. (Oké, nog steeds zeer klein vergeleken met de RKK). Daarenboven is het eeh goed georganiseerde strekking. En het creationisme is zelfs niet beperkt tot de VS. In Nieuw-Zeeland, Australië, maar ook in de UK en zelfs Belgie heb je creationisten.
Dat klopt, maar ik kan ook moeilijk met iedereen rekening houden in alles wat ik schrijf.
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:23   #33
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Heb jij echt nog nooit verder gedacht dan het hier en nu? Elke mens weet goed genoeg wat die vragen zijn. Ik ga ze hier niet opsommen omwille van een retorisch trucje.
Sorry, maar ik heb geen enkele vraag die door de bijbel of dergelijke werken beantwoord worden. Dus, welke levensvragen worden er beantwoord door zulke boeken?
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:30   #34
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Sorry, maar ik heb geen enkele vraag die door de bijbel of dergelijke werken beantwoord worden. Dus, welke levensvragen worden er beantwoord door zulke boeken?
1. Braaf en lief zijn tegen iedereen.
2. U niet te veel vragen stellen. (!)
3. Volgzaam zijn, altijd werken.

Dit zijn geen doelen op zich, maar noodzakelijke voorwaarden om eeuwig te leven.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 december 2011 om 14:30.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:32   #35
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Het slaat op niets om te zeggen dat 'de Bijbel fictie is.'
En toch is het niets meer dan fictie. De teksten zijn in ieder geval niet historisch en beschrijven zaken die tot de wereld der fantasie behoren.

Citaat:
Zijn de handelingen van de Apostelen soms fictief?
Deels overlevering deels fictie en beide irrelevant wat de bijbel betreft.

Citaat:
Was er geen Paulus, waren er geen Romeinen, geen Kretenzers? De brieven van Paulus vormen één van onze belangrijkste bronnen voor het vroege christendom. Die brieven zijn echt verstuurd naar echte mensen, en Paulus legt er onder meer uit hoe men kerkgemeenschappen moet oprichten. Is dat allemaal fictie?
Die brieven zijn misschien echt, maar dat houdt geen waardeverklaring in voor de bijbel.

Citaat:
Voor mij is iets fictief wanneer het door de auteur als fictief werk opgeschreven werd en door de overgrote meerderheid van de lezers zo beschouwd wordt.
Dus als een schizofreen zijn waanbeelden zou neerpennen zou het geen fictie zijn? Wel, ik veronderstel dat het inderdaad voor de schizofreen geen fictie zou zijn....

Citaat:
De bibliotheek genaamd de Bijbel is onvergelijkbaar in aard, samenstelling, intentie en receptie met bijvoorbeeld de boeken van "Harry Potter."
Inderdaad, Harry Potter bv roept niet op tot genocide in de naam van een fictief iets.

Citaat:
Ze passen totaal niet in hetzelfde genre, en je hoeft geen gelovige te zijn omdat te beseffen. Het enige dat je nodig hebt is intellectuele eerlijkheid.
Mijn beste, de bijbel is géén filosofisch werk, het is géén historisch werk, het is fictie.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:34   #36
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door driewerf Bekijk bericht
Had je eerder, zoals je hier stelt, dat een minderheid het "biblical literalism" aanhangt, had ik geen kik gegeven. Maar in je eerdere post stelde je radicaal dat christenen die niet doen. En dat is fout. Als je alle baptisten, evangelicals, getuigen van Jehovah etc bij elkaar optelt is dat geen kleine groep meer. (Oké, nog steeds zeer klein vergeleken met de RKK). Daarenboven is het eeh goed georganiseerde strekking. En het creationisme is zelfs niet beperkt tot de VS. In Nieuw-Zeeland, Australië, maar ook in de UK en zelfs Belgie heb je creationisten.
Inderdaad, zo hebben ze ooit pamfletten verdeeld op de treinen pro creationisme (moet hier ergens nog een thread van te vinden zijn) en ook in Nederland krioelt het van die zotten
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:36   #37
Amon_Re
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Amon_Re's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 februari 2006
Berichten: 19.121
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
1. Braaf en lief zijn tegen iedereen.
2. U niet te veel vragen stellen. (!)
3. Volgzaam zijn, altijd werken.

Dit zijn geen doelen op zich, maar noodzakelijke voorwaarden om eeuwig te leven.
Dat zijn geen vragen eh en het eeuwig leven is een fantasie verzonnen door angstige mensen.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
politiek België lijkt meer op een inktvis met veel grabbelende armen in de staatskas en inkt spuitend omdat niemand het zou zien.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
Amon_Re is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 14:51   #38
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re Bekijk bericht
Dat zijn geen vragen eh en het eeuwig leven is een fantasie verzonnen door angstige mensen.
De eerste christenen (slaven) stelden zich de vraag:
"Waarom leid ik hier een ellendig leven en mijn meester niet?"

Het christendom bood toen de ideale oplossing voor meester en slaaf.
Het succes van de nieuwe sekte was verpletterend, nu nog steeds worden we dagelijks geconfronteerd met de overblijfselen.

Laatst gewijzigd door Another Jack : 4 december 2011 om 15:18.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2011, 16:00   #39
Travis66
Europees Commissaris
 
Travis66's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 februari 2005
Berichten: 6.891
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door respublica Bekijk bericht
Ik denk dat je in je hoofd een simplistisch onderscheid hebt zitten tussen wetenschappelijke en non-fictieve boeken en louter fictieve boeken, maar in de oudheid bestond de moderne wetenschappelijke methode nog niet eens! Vanuit jouw visie zouden we alle geschreven bronnen uit de oudheid in de vuilbak moeten kieperen. Al de Bijbelboeken werden met een bepaald doel voor ogen geschreven, net zoals ook de Ab Urbe Condita van Livius of de Koran, en zijn niet louter wetenschappelijk of historisch van aard (zoals quasi alle geschriften uit die tijd). In Livius vinden we vele mirakels die de toekomst voorspellen (prodigia). Daaruit concluderen dat de geschiedenissen van Livius louter fictie zijn zou dwaas zijn.

De Bijbel is ook geen boek, maar een verzameling van boeken over de eeuwen heen neergeschreven. Je hebt het over "het fictie is gebaseerd op 1 of meerdere waar gebeurde verhalen", maar welk boek bedoel je dan?
Neen, er staat inderdaad geschiedkundige waarheid in oude boeken. Het is alleen niet evident om de waarheid ervan te checken. Daarom gaat men ervan uit dat de feiten vermeld in die werken enkel als feiten kunnen worden gezien als er meerdere verschillende bronnen over spreken.

Daarom weten we dan ook dat er nooit een Jezus is geweest. Tenminste geen Jezus die door pilatus naar het kruis werd verwezen, omdat pilatus niet over die positie beschikte. En ook geen Jezus die door Herodes werd benijd, omdat Herodes al dood was voor Jezus werd geboren.
Om maar te zeggen dat de bijbel na onderzoek naar het schap "fictie" werd verwezen. Uiteraard niet naast harry potter, maar naast "waren de goden kosmonauten", want daar hoort die thuis.
__________________
Travis66 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 december 2011, 14:33   #40
respublica
Minister
 
Geregistreerd: 3 november 2009
Locatie: Diest
Berichten: 3.231
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 Bekijk bericht
Neen, er staat inderdaad geschiedkundige waarheid in oude boeken. Het is alleen niet evident om de waarheid ervan te checken. Daarom gaat men ervan uit dat de feiten vermeld in die werken enkel als feiten kunnen worden gezien als er meerdere verschillende bronnen over spreken.

Daarom weten we dan ook dat er nooit een Jezus is geweest. Tenminste geen Jezus die door pilatus naar het kruis werd verwezen, omdat pilatus niet over die positie beschikte. En ook geen Jezus die door Herodes werd benijd, omdat Herodes al dood was voor Jezus werd geboren.
Om maar te zeggen dat de bijbel na onderzoek naar het schap "fictie" werd verwezen. Uiteraard niet naast harry potter, maar naast "waren de goden kosmonauten", want daar hoort die thuis.
Ik heb de indruk dat je niet begrijpt wat "Fictie" betekent. Dit is wat Van Dale zegt:
Citaat:
literatuur met verzonnen elementen: verhalen, poëzie, toneelstukken, romans
"Fictie" is een naam voor een overkoepelend genre binnen de literatuur, dat volgens mij vooral bepaald wordt door de auteursintentie én de inschatting van het leespubliek. De auteur had doelbewust de intentie om een verhaal te verzinnen en niet om feiten neer te pennen, en de lezers zien dit ook zo. Dat wil echter niet zeggen dat er in een fictiewerk geen feitelijkheden kunnen staan, net zoals vele non-fictie boeken vol met leugens en onwaarheden staan.

De omschrijving Fictief/niet-fictief heeft dus niet in de eerste plaats te maken met of iets al dan niet waar is, maar met hoe iets gepercipieerd wordt. De boeken van Marx zijn non-fictie, maar de meeste mensen vinden wat er in staat niet waar. Persoonlijk denk ik dat de Bijbel vanuit een literair-theoretisch perspectief best onder de Non-fictie valt, of dan toch in elk geval onder de specifieke categorie van 'Religie.' Non-fictief omdat de auteurs van de Bijbel geloofden wat ze neerpenden en niet echt doelbewust zaken verzonnen hebben (zij hebben eerder overgeleverde geschiedenissen opgeschreven en in sommige gevallen 'verfijnd', maar dat was een erg normaal procédé in de oudheid en maakt een werk nog niet fictief, tenzij men alle antieke historiografie ook onder die categorie wil brengen).
respublica is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be