Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 29 maart 2010, 11:43   #1
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard Gestapo-praktijken bij De Lijn

bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=KG2O5EH8

Citaat:
De Lijn vraagt buschauffeur om blog te censureren

Een buschauffeur die een online dagboek bijhield, is door de directie van De Lijn op het matje geroepen.


‘Vandaag heb ik alweer een rustige en mooie dienst mogen doen. Beide ritten verliepen min of meer op tijd. De eerste rit was wel drukker dan de tweede omdat er schoolkinderen op zaten, maar de rittijden waren goed te doen.'

Zo klonken tot voor kort de ervaringen van een Vlaams-Brabantse buschauffeur van DeLijn. Tot voor kort, want de blog in kwestie hield deze week op te bestaan.

‘De chauffeur is gestopt onder druk van zijn chefs', vertelt een collega. ‘Het wordt blijkbaar weer gevaarlijk om vrijuit je mening te zeggen via blogs. Eind 2009 heeft de MIVB ook al een chauffeur gevraagd om zijn blog te verwijderen, omdat hij er een filmpje plaatste over hoe de klanten ons dagelijks afblaffen.'

De blogger in kwestie wil niet reageren. De vervoersmaatschappij zelf bevestigt dat de man op het matje werd geroepen. ‘We hebben hem niet gedwongen om te stoppen met bloggen, maar hebben hem gevraagd om alles duidelijk te kaderen', zegt Karen Vandenplas van De Lijn Vlaams-Brabant.

‘We kunnen ermee leven dat de blog vermeldt dat een rit niet perfect is verlopen, maar we vragen toch een gepaste loyaliteit ten opzichte van de reizigers en van het bedrijf. Het was bovendien niet de eerste keer dat we hem hebben geroepen. Er staan zeker ook positieve dingen op de blog, maar we lazen er ook interne werkdocumenten en ongepaste commentaren over onze reizigers. Dat is niet de bedoeling.'

Waarop de blogger besloot om zijn dagboek stop te zetten, tot grote ongerustheid van andere bloggende buschauffeurs. ‘Er gebeurt dikwijls iets waar ik graag over zou schrijven, maar ik durf alleen nog neutrale berichtjes te posten', klinkt het bij verschillende chauffeurs met een weblog.

‘Wij hebben hier zeker geen Big Brother zitten om die blogs op te volgen, maar we hebben wel een internetpolicy', zegt De Lijn-woordvoerder Tom Van De Vreken. ‘Natuurlijk mag je een blog hebben, maar je mag niet bijten in de hand die je voedt.'

Met de tussenkomst van deze week balanceert de vervoersmaatschappij op het randje van de wetten over arbeidsrecht, zegt professor Roger Blanpain. ‘Je mag je eigen ding doen in je privéleven, zolang je de belangen van de werkgever niet schaadt. Het is aan De Lijn om te bewijzen dat het gaat om uitlatingen die de arbeidsverhouding moeilijk maken of de werkgever in een kwaad daglicht stellen. Er moet een duidelijke lijn worden getrokken, anders mag niemand nog spreken.'

‘Een bank mag een bediende buitenzetten als die steelt, want dat schaadt het vertrouwen van de klanten. Beledigende uitspraken over passagiers zijn dus ook op het randje, want die kunnen het imago van de bus als veilig en aangenaam vervoermiddel beschadigen. Ik zou de chauffeur voorzichtigheid aanraden, maar hij had zeker nog over andere zaken mogen schrijven.'

Gestapo-praktijken bij De Lijn!
Alles wat niet in het plaatje past van 'de bus is het ideale vervoersmiddel' moet er uit! Kritiek wordt nie aanvaardt!

Ik ken de persoon in kwestie. Een mens die nooit iemand kwaad zou doen!
Er zijn nog chauffeurs die blogs bijhouden en vaker nog kritischer zijn tegenover de politiek en de sfeer van/bij De Lijn. Deze blog die van het net gehaald is is echter de grootste en had na een dik jaar de kaap van 100.000 bezoekers al gehaald!
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 11:46   #2
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard



mss eens tijd om een blog te openen waar DeLijn meedewerkers anoniem verhalen kunnen op posten
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 11:59   #3
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


mss eens tijd om een blog te openen waar DeLijn meedewerkers anoniem verhalen kunnen op posten
Iedereen die dat dan leest neemt nooit meer een bus
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 12:00   #4
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Iedereen die dat dan leest neemt nooit meer een bus
dat zou wel eens kunnen
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 12:01   #5
Steben
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Steben's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 februari 2006
Locatie: Zulte - temidden de Vloanders
Berichten: 17.903
Standaard

Doen dus.
__________________
Baarle Werkgroep
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duupje
Steben is nen goeie kerel
leve de manmanman club
Steben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 12:05   #6
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steben Bekijk bericht
Doen dus.
euhm ... ik ben theoreticus hé

vind het al behoorlijk van mij dat ik gratis ideeën lever ...

uitvoeren is voor iemand anders hoor !



t is net als met sex eigenlijk ... het dromen erover is t schoonste deel
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 12:12   #7
roodhaar
Parlementsvoorzitter
 
Geregistreerd: 28 december 2008
Berichten: 2.357
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
bron: http://www.standaard.be/artikel/deta...kelid=KG2O5EH8




Gestapo-praktijken bij De Lijn!!
van overdrijven gesproken...

Citaat:
Alles wat niet in het plaatje past van 'de bus is het ideale vervoersmiddel' moet er uit! Kritiek wordt nie aanvaardt!
Zal bij veel bedrijven niet anders zijn... Doch zal men je het niet zo expliciet vertellen.
__________________
Citaat:
ZIONISME ; woorden schieten tekort...PollyCorrect :
Ik ga even naar Canvas terzake kijken, en zien hoe Zielig ze het daar wel vinden, van die 2 arme Palestijnse kindertjes en het lijden van hun gezinnen
.
roodhaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 12:18   #8
Anna List
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 september 2004
Berichten: 106.558
Standaard

ik verschiet er toch van dat professor Roger Blanpain er de 'openbaarheid van bestuur' niet bij betrekt ...

imho kan DeLijn zich in deze materie veel minder permiteren dan privé-bedrijven net vanwege die 'openbaarheid van bestuur'
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:32   #9
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

een chauffeur bij de Lijn kan toch een blog bijhouden als 'chauffeur bij de Lijn'. Naam en toenaam zijn toch nergens voor nodig; het becommentariëren van wildvreemde reizigers (waar die chauffeurs totaal niet weten welke dag die mensen meemaken) is overbodig. Tenzij iedereen dit kan zien als frustratiebevrijdend en tenzeerste persoonlijk.
Sommige chauffeurs staan niet stil bij de moeilijkheden die hun reizigers die dag al hebben meegemaakt en vinden maar dat iedereen hen met fluwelen handschoentjes moet behandelen, en anderzijds heb je reizigers die niet stilstaan bij welke dag die chauffeur al kan meegemaakt hebben en vinden dat zij met fluwelen handschoentjes behandeld mogen worden.
Dat zijn mensen die horen tot dezelfde groep en zolang wij als maatschappij aandacht geven aan deze groep zullen zij aan hun gedrag niet werken.
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 15:41   #10
Doa
Banneling
 
 
Geregistreerd: 14 december 2009
Berichten: 741
Standaard

lol in de luchtvaart is dat niet anders.
aviation forums en facebook worden gechecked en indien ongepaste foto's of commentaar mag je het gaan uitleggen.
ik heb zelfs een officiele waarschuwing gekregen omdat ik op een forum uitleg gaf over waarom mijn collega's staakten
Doa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:00   #11
bgf324
Secretaris-Generaal VN
 
bgf324's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 1 december 2008
Locatie: Rijks-Vlaanderen
Berichten: 21.712
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door the_dude Bekijk bericht
een chauffeur bij de Lijn kan toch een blog bijhouden als 'chauffeur bij de Lijn'. Naam en toenaam zijn toch nergens voor nodig; het becommentariëren van wildvreemde reizigers (waar die chauffeurs totaal niet weten welke dag die mensen meemaken) is overbodig. Tenzij iedereen dit kan zien als frustratiebevrijdend en tenzeerste persoonlijk.
Sommige chauffeurs staan niet stil bij de moeilijkheden die hun reizigers die dag al hebben meegemaakt en vinden maar dat iedereen hen met fluwelen handschoentjes moet behandelen, en anderzijds heb je reizigers die niet stilstaan bij welke dag die chauffeur al kan meegemaakt hebben en vinden dat zij met fluwelen handschoentjes behandeld mogen worden.
Dat zijn mensen die horen tot dezelfde groep en zolang wij als maatschappij aandacht geven aan deze groep zullen zij aan hun gedrag niet werken.
Het wordt wel rap duidelijk natuurlijk.

Als hij zegt: "ik ben blij dat ik vandaag met die goede oude 2653 op de baan mocht in plaats van die moderne rommel" dan weten ze snel wie ie is.

Of als ie zegt: "vandaag met die 4538 in panne gestaan. 5 jaar gebrekkig onderhoud aan die bussen laat zich echt al voelen op de Transit2000's"

Of als ie spreekt van s'avonds een ritje op de 310. Stelplaats Leuven doet maar 1 rit op lijn 310 (De rest is voor STACA en P. Van Mullem)


neen, anoniem gaat niet.
bgf324 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 16:45   #12
the_dude
Eur. Commissievoorzitter
 
the_dude's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 augustus 2005
Locatie: Ekeren
Berichten: 8.149
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Het wordt wel rap duidelijk natuurlijk.

Als hij zegt: "ik ben blij dat ik vandaag met die goede oude 2653 op de baan mocht in plaats van die moderne rommel" dan weten ze snel wie ie is.

Of als ie zegt: "vandaag met die 4538 in panne gestaan. 5 jaar gebrekkig onderhoud aan die bussen laat zich echt al voelen op de Transit2000's"

Of als ie spreekt van s'avonds een ritje op de 310. Stelplaats Leuven doet maar 1 rit op lijn 310 (De rest is voor STACA en P. Van Mullem)


neen, anoniem gaat niet.
correct en ook weer niet.
"ik ben blij dat ik terug met een oude bus kon rijden... vandaag met een bus gereden die enkele jaren enz... toch zoo moeilijk niet om te anonimiseren? Beetje nadenken terwijl je typt, helpt ook om ervoor te zorgen dat het niet enkel giftig gezwans is die uit de pen komt
__________________
"Het is de gelovige die, niet het geloof dat bescherming
nodig heeft. Mensen hebben mensenrechten, religies, geloven en ideeën
hebben die niet.''
the_dude is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 17:18   #13
den dinges
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 december 2009
Locatie: midgard
Berichten: 12.674
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht


mss eens tijd om een blog te openen waar DeLijn meedewerkers anoniem verhalen kunnen op posten
We zouden een séance spiritisme kunnen houden, en de geest van Guido De Moor oproepen, om zijn zegje te komen doen...
den dinges is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 17:31   #14
Bottenskrapet
Provinciaal Statenlid
 
Bottenskrapet's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 september 2009
Locatie: TAZ
Berichten: 792
Standaard

Het feit dat men ervan weet duidt volgens mij wel op het feit dat ernaar gezocht werd. Beetje overdreven van De Lijn zelf eigenlijk. Geen enkel bedrijf zou zich moeten bemoeien met wat zijn werknemers na hun uren doen. Er wordt toch ook gepraat onder vrienden, dus kunnen ze evengoed beginnen met een algemene Lijn-omerta op te leggen.
__________________
"Throw a stone in any direction, and you will hit Kali Yuga"

Laatst gewijzigd door Bottenskrapet : 29 maart 2010 om 17:31.
Bottenskrapet is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2010, 19:02   #15
kiko
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
kiko's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 2 juni 2004
Berichten: 12.718
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 Bekijk bericht
Gestapo-praktijken bij De Lijn!
Alles wat niet in het plaatje past van 'de bus is het ideale vervoersmiddel' moet er uit! Kritiek wordt nie aanvaardt!

Ik ken de persoon in kwestie. Een mens die nooit iemand kwaad zou doen!
Er zijn nog chauffeurs die blogs bijhouden en vaker nog kritischer zijn tegenover de politiek en de sfeer van/bij De Lijn. Deze blog die van het net gehaald is is echter de grootste en had na een dik jaar de kaap van 100.000 bezoekers al gehaald!
Ik ga volledig akkoord dat De Lijn zich niet te moeien heeft met het privé-leven van zijn werknemers. Geen probleem hier.

Toch moeten we ook niet onredelijk zijn: je schrijft immers zelf dat zijn blog al meer dan 100.000 bezoekers mocht ontvangen. Hoe denk je dat jouw werkgever zal reageren indien jij tegen 100.000 mensen steen en been aan het klagen bent over je werkgever, ongeacht of je gelijk of ongelijk hebt ?

Je zult heel snel aan de deur staan vrees ik. Eigenlijk is de blogger er nog goed vanaf gekomen.
kiko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 april 2010, 00:11   #16
groentje
Minister-President
 
groentje's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 12 september 2002
Locatie: Land van Kokanje
Berichten: 5.318
Standaard

Een beetje gezond verstand van eenieder kan hier veel oplossen. Trouwens, voorzover ik begrepen had heeft de directie geen blogverbod opgelegd, wel 'gevraagd' een beetje op te letten met wat je schrijft.
Als je weet dat er al mensen zijn ontslagen omdat ze hadden geschreven over de grote puist in het gezicht van hun chef, lijkt De Lijn me nog heel erg braaf.
__________________
Ik heb geen auto, ik heb zelfs geen bewijs om ermee te mogen rijden, maar ik heb nog nooit een vrouw horen klagen dat ik te laat gekomen ben. Dat vinden ze meestal leuk, een man die meer dan zeven minuten over de rit doet. Beetje tragisch grappig eigenlijk hoe sneller de mensheid wil vooruit raken, hoe meer ze vast komt te zitten in zichzelf en files en te dikke puree.
Jeroen Boone
groentje is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:35.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be