Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 december 2011, 13:56   #201
Francis Vere
Provinciaal Statenlid
 
Francis Vere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2010
Berichten: 623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc Bekijk bericht
Vooral om iemand als Dehaene werd in Nederland vreselijk hard gelachen, als het over taal gaat.
Je snapt het niet; mijn argument ging over de selectieve verontwaardiging omtrent taalverloedering. Niet de opportuniteit ervan

Citaat:
Di Rupo zal in Den Haag, terecht, met veel meer respect worden bezien. Een interessante man, welbespraakt, intellectueel en charmant.
Best mogelijk, maar we hebben het hier over de taal. En taalpurisme in het bijzonder



Citaat:
Die man is Franstalig van opleiding . Zijn Frans is daarenboven ook nog van een fabuleus kaliber. Daar kun je je rustig aan laven.

Of hij wel of geen goed Nederlands spreekt zal me een zorg zijn.
Me too.
Citaat:
Zolang in Vlaanderen de helft van 't eigen volk ondertiteld wordt, is het echt verstandiger te zwijgen over het Nederlands van Di Rupo
Ok ; het is duidelijk dat je vorige 20 posts eens moet herlezen. Je bent naast de kwestie aan het praten. Het gaat over selectieve verontwaardiging. Niet over de taalkunsten van EDR.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 13:58   #202
Francis Vere
Provinciaal Statenlid
 
Francis Vere's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 april 2010
Berichten: 623
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zonder te vroeg te willen oordelen heeft het wat weg van het volgende: „Wavuk zaave welle AN mutte kunne. Wa veur nut eet da nu. Da's veur dikkenekken, homo's en intellectuelen, nor ni veur Jan met de Klak. Teigeweurdig is alles toch in't Engels, ook alle kieltier wa dadde betreft.
Eigenlijk is het een anti-intellectuele instelling om iemand die belang hecht aan zelfrespect voor onze eigen moederlijke taal af te doen als een 'purist' (alsof het iets slechts is) of 'highbrow' (niet voor de gewone simpele mens die enkel goed is om te slapen, te eten en te consumeren).
Goeie samenvatting, merci.
De ondertoon neem ik er voor lief bij.

Had je nog de nuance van de selectiviteit en de subjectiveit van het purisme erbij genomen, had je hem helemaal.

Laatst gewijzigd door Francis Vere : 10 december 2011 om 13:58.
Francis Vere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 december 2011, 23:07   #203
Slasty
Burgemeester
 
Slasty's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 mei 2005
Berichten: 584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo Bekijk bericht
http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/On...leerjaar.dhtml

Of op jonge leeftijd andere talen leren de taalvaardigheid ten goede komt, weet ik niet. Dat laat ik in het midden. Ik vind echter niet dat

1) vreemde talen leren "nodig" is (er zijn voldoende ééntaligen in de wereld die het tegendeel bewijzen)
2) openstaan voor diversiteit en culturele verschillen ook maar iets te maken heeft met taalkennis
3) Frans economische waarde heeft (i.t.t. Engels en Duits)

Ik vraag mij af waarom het zo belangrijk is dat alle Vlamingen Frans aangeleerd krijgen. De enige reden die ik kan bedenken, is opdat we ons beter zouden kunnen aanpassen...
1) die ééntaligen die u opnoemt zijn dan wel bvb ééntalig Engels, alleen Nederlands spreken is op internationaal commercieel vlak zelfmoord
2) het is al lang bewezen, lees er Eos maar eens op na, dat de taal wel degelijk met de cultuur in verband staat en dus is het juist een essentieel onderdeel van een cultuur kennen en waarderen.
3) Al ben ik het in beginsel met u eens over Engels als éérste wereldtaal en dus ook verplicht vanaf het derde voor mijn part moet ik u toch dringend tegenspreken wat de economische waarde betreft van Frans, Frankrijk is, tot spijt van velen maar het is nu eenmaal zo; onze belangrijkste handelspartner en dus is de taal ervan kennen niet slecht om het zacht uit te drukken.
__________________
Paranoia is a disease onto itself, and may I add ..... the person standing next to you may not be who they appear to be... (Les Claypool)
Slasty is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 december 2011, 12:53   #204
SDG
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 27 september 2010
Berichten: 8.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Zonder te vroeg te willen oordelen heeft het wat weg van het volgende: „Wavuk zaave welle AN mutte kunne. Wa veur nut eet da nu. Da's veur dikkenekken, homo's en intellectuelen, nor ni veur Jan met de Klak. Teigeweurdig is alles toch in't Engels, ook alle kieltier wa dadde betreft.
Eigenlijk is het een anti-intellectuele instelling om iemand die belang hecht aan zelfrespect voor onze eigen moederlijke taal af te doen als een 'purist' (alsof het iets slechts is) of 'highbrow' (niet voor de gewone simpele mens die enkel goed is om te slapen, te eten en te consumeren).
'As we malkander moar verstoan, ee.'
SDG is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:29.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be