Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 12 juli 2017, 10:25   #101
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN
 
Jay-P.'s schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 april 2014
Berichten: 21.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leer toch eens eindelijk lezen wat daar staat. Men heeft het in dat artikel nergens over Franstalige Brusselse politieagenten. Dat is enkel ontsproten aan uw fantasie.

Men spreekt van Brusselse politie. In het verleden waren vele leden van de Brusselse politie van oorsprong Nederlandstalig. Maar door het feit dat uw soortgenoten een haat prediken tegen alles wat Franstalig (en Brussel) is, gekoppeld aan de luiheid van de 'Vlaamse' jongeren, en de achteruitgang van de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs, zijn er amper nog 'Vlaamse' jongeren die in een overwegend Franstalige politiezone kunnen functioneren.

M.a.w. het is uw eigen schuld.
Wow, dat ik zoiets van U nog mag lezen! Komhierre, da'k joender nen Totte gheef
__________________
...que quand les soirs d'orage des chinois cultivés me demandent d'où je suis,
je réponds fatigué et les larmes aux dents: "Ik ben van Luxembourg".
Jay-P. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 10:42   #102
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DucDEnghien Bekijk bericht
Bantoe Frans hoeven we hier niet.
Stoer jongen. Hoog tijd dat de moderatie een eind maakt aan al de constructen op dit forum.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 10:46   #103
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Leer toch eens eindelijk lezen wat daar staat. Men heeft het in dat artikel nergens over Franstalige Brusselse politieagenten. Dat is enkel ontsproten aan uw fantasie.

Men spreekt van Brusselse politie. In het verleden waren vele leden van de Brusselse politie van oorsprong Nederlandstalig. Maar door het feit dat uw soortgenoten een haat prediken tegen alles wat Franstalig (en Brussel) is, gekoppeld aan de luiheid van de 'Vlaamse' jongeren, en de achteruitgang van de kwaliteit van het Vlaamse onderwijs, zijn er amper nog 'Vlaamse' jongeren die in een overwegend Franstalige politiezone kunnen functioneren.

M.a.w. het is uw eigen schuld.

Hetgeen gij aanhaalt heeft weinig te maken met de taalkennis van Franstaligen.
Dit laatste stuk heb je waarschijnlijk niet gelezen;

"Terwijl 95,05 procent van de 101 Nederlandstaligen beschikt over een geschikt brevet Frans,

voldoet slechts 34,03 procent van hun 429 Franstalige collega’s aan de taalvereisten."


Slechts 30 % van de Franstaligen voldoet aan de taal vereisten.Dus 70% van de Franstalige Brusselse agenten spreekt geen Nederlands.

Dat heeft dus wel degelijk te maken met de belabberde taalkennis van de Franstalige Brusselse agenten .

Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 12 juli 2017 om 10:49.
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 10:47   #104
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Dat maakt mij zelfs niks uit. Taalgebruik in uw privé-leven is een eigen keuze waar niemand zaken mee heeft. De dag dat "Vlaamsgezinden" die realiteit zullen begrijpen, zal er misschien minder oorlog gevoerd worden. Op uw opmerking dat "de "volonté" om vanuit eigen beweging Nederlands te spreken (in Vlaanderen) veel te wensen overlaat", dan antwoord ik jou: "en dan?"

Ik onderschrijf uiteraard wél het idee dat iemand die weigert de lokale taal te spreken, de nodige gevolgen ervan moet dragen, dat de contacten met de overheid wel degelijk gereglementeerd mogen worden, én dat de overheid ook het recht heeft om te sensibiliseren naar taalgebruik toe. Ik ben zelf perfect tweetalig, en ik weet welk voordeel ik daar aan heb.

Maar dat dat madammeke al 40 jaar Frans spreekt tegen haar bakker, daar hebben jij, ik, de Koning, Trump, God, of zelfs mijn goudvis, geen enkele zaak mee.
Neen, dat klopt, het zijn mijn zaken niet dat zo'n madammeke na 40 jaar nog steeds geen Frans spreekt, maar ik bekijk dat madammeke wel met het nodig misprijzen. Het is nét die misplaatste en ingebakken superioriteit van een deel van de Franstaligen naar de Vlamingen toe die nog steeds voor "vendelzwaaien" zorgt. Térecht uiteraard - u mag het daar vanzelfsprekend niet mee eens zijn.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 10:58   #105
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Neen, dat klopt, het zijn mijn zaken niet dat zo'n madammeke na 40 jaar nog steeds geen Frans spreekt, maar ik bekijk dat madammeke wel met het nodig misprijzen. Het is nét die misplaatste en ingebakken superioriteit van een deel van de Franstaligen naar de Vlamingen toe die nog steeds voor "vendelzwaaien" zorgt. Térecht uiteraard - u mag het daar vanzelfsprekend niet mee eens zijn.
Uit wat er geschreven staat, weet jij dus dat dat madammeke geen Nederlands (en niet Frans ) kan, en dat zij het Nederlands misprijst en zich superieur voelt?

Wil je uw geheim achter uw telepathische krachten met mij delen?
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 11:12   #106
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
pajoske's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 september 2006
Locatie: Maaskaant/Limburg/Europe
Berichten: 15.470
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Dit laatste stuk heb je waarschijnlijk niet gelezen;

"Terwijl 95,05 procent van de 101 Nederlandstaligen beschikt over een geschikt brevet Frans,

voldoet slechts 34,03 procent van hun 429 Franstalige collega’s aan de taalvereisten."


Slechts 30 % van de Franstaligen voldoet aan de taal vereisten.Dus 70% van de Franstalige Brusselse agenten spreekt geen Nederlands.

Dat heeft dus wel degelijk te maken met de belabberde taalkennis van de Franstalige Brusselse agenten
.
Mag ik u quoten?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Witte Kaproen Bekijk bericht
Hoe rijm je dat dan met het feit

dat steeds minder en minder Franstalige Brusselse politieagenten

Nederlands kennen

http://www.bruzz.be/nl/actua/minder-...sselse-politie
Begrijpt gij wel wat ge zelf schrijft? Ge hebt het over vermindering van kennis van de Franse taal bij Franstalige Brusselse politieagenten, en komt af met het percentage Franstaligen dat aan de taalvereisten voldoet.

Ziet gij dat verschil niet? Ge begrijpt toch dat, indien bv de kennis van de Nederlandse taal zou evolueren van 30% naar 34% dat een positieve evolutie is?
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 12:21   #107
Sywen
Minister-President
 
Sywen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 december 2007
Berichten: 5.825
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mag ik u quoten?



Begrijpt gij wel wat ge zelf schrijft? Ge hebt het over vermindering van kennis van de Franse taal bij Franstalige Brusselse politieagenten, en komt af met het percentage Franstaligen dat aan de taalvereisten voldoet.

Ziet gij dat verschil niet? Ge begrijpt toch dat, indien bv de kennis van de Nederlandse taal zou evolueren van 30% naar 34% dat een positieve evolutie is?

iets positiefs voor de Franstaligen?? godslastering!
__________________
“Conservatism is the blind and fear-filled worship of dead radicals.” -- Mark Twain

"Flandern muss unabhängig werden" -- Adolf Hitler
Sywen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 13:29   #108
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Uit wat er geschreven staat, weet jij dus dat dat madammeke geen Nederlands (en niet Frans ) kan, en dat zij het Nederlands misprijst en zich superieur voelt?

Wil je uw geheim achter uw telepathische krachten met mij delen?
Ik had het hier over een "generische" Franstalige gebaseerd op mijn ervaring in the field als geboren en getogen in de Vlaamse Rand. Verhalen/voorbeelden legio - zo niet zou het daar allemaal peis en vree zijn.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 13:33   #109
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN
 
Bad Attila's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 juni 2005
Locatie: Brussel
Berichten: 21.945
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door korvo Bekijk bericht
Ik had het hier over een "generische" Franstalige gebaseerd op mijn ervaring in the field als geboren en getogen in de Vlaamse Rand. Verhalen/voorbeelden legio - zo niet zou het daar allemaal peis en vree zijn.
In de Rand dus, ja, daar is de situatie misschien ietwat anders... Langs beide kanten.
__________________
Met democratie maak je van een paard, een Romeinse consul.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 13:41   #110
korvo
Gouverneur
 
korvo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 22 juli 2004
Locatie: Zoniënwoud
Berichten: 1.446
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
In de Rand dus, ja, daar is de situatie misschien ietwat anders... Langs beide kanten.
En Zemst, waar een andere forummer zijn voorbeeld haalde, is zelfs helemaal de rand niet meer. Toen ik indertijd een jaar aan de ULG in Luik doorbracht, bestelde ik mijn brood uiteraard in het Frans en dat is mijn inziens het hele punt van deze discussie. Ik sta niet achter het concept België, voor velerlei redenen, maar ik bekijk de doorsnee Waal met respect hoor.
korvo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 16:54   #111
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door orfeus5412 Bekijk bericht
Wat denk je Andev dat Vlaamstalige winkeliers (bv de zoveelste generatie van een beenhouwers familie); denk je die Nederlands gaan blijven spreken t.g.o. Franstalige klanten ?
Natuurlijk niet, de centen eerst. Maar ik heb het over plaatsen waar vooral Nederlandstaligen wonen/binnenkomen en nu en dan een Franstalige die nochtans in dat Nederlandstalig gebied woont. Ik denk aan plaatsen zoals Oostende, De Panne, Knokke enz als men weet dat het geen toerist is maar iemand die bvb al jaren ter plaatse woont! Die gevallen bestaan en het gaat niet over enkelingen. Je hebt ook diegenen die het Nederlands voldoende machtig zijn om hun plan te trekken maar toch overal proberen aan de bak te komen in het Frans, dat geeft hen precies een gevoel van meerwaarde...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 17:07   #112
andev
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 2 februari 2004
Berichten: 23.507
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Die Franstaligen sturen hun kinderen massaal naar het Nederlandstalig onderwijs: in de Rand, en uiteraard ook buiten de Rand.

Paradoxaal genoeg wordt daar dan ook weer over geklaagd, terwijl eentalig Franstaligen hun kinderen opvoeden tot tweetaligheid.
Misschien beseffen sommigen dat het Franstalig onderwijs op niet veel trekt en ze meer kans op werk vinden zullen hebben indien ze ook Nederlands kennen.
Ik heb een Vlaamse zus (tweetalig) die jaren geleden met een bijna eentalige Fransprekende Brusselaar is getrouwd. Toen ze een kindje kregen bracht mijn zus die naar een Nederlandstalige crèche. Haar man is het kindje er weer uit gaan halen om het in een Franstalige crèche te plaatsen...
Maar een "plaatselijk onbelangrijk detail" maar geeft toch goed de mentaliteit van sommigen weer. Die "kleine" is ondertussen aan een Franstalige unief afgestudeerd en kan geen 5 fatsoenlijke Nederlandse zinnen uitkramen zonder zelf in een lach te schieten met zijn eigen gestuntel...
De kwaliteit van de lessen Nederlands tijdens zijn ganse schoolloopbaan waarschijnlijk...
En ja, de kennis van de Franse taal bij ons laat ook meer en meer te wensen over. Wat voor resultaten gaat dat geven, naar de toekomst toe?
Splitsen, dat Belgique!
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2017, 17:44   #113
Witte Kaproen
Secretaris-Generaal VN
 
Witte Kaproen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 8 september 2013
Berichten: 30.788
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Mag ik u quoten?



Begrijpt gij wel wat ge zelf schrijft? Ge hebt het over vermindering van kennis van de Franse taal bij Franstalige Brusselse politieagenten, en komt af met het percentage Franstaligen dat aan de taalvereisten voldoet.

Ziet gij dat verschil niet? Ge begrijpt toch dat, indien bv de kennis van de Nederlandse taal zou evolueren van 30% naar 34% dat een positieve evolutie is?
Daar de taalkennis van de Nederlandstaligen Brusselse agenten optimaal is en blijft (meer dan 95%)
kan de vermindering van de taalkennis van de totale Brusselse agentenpopulatie
enkel aan de verder achteruitgang van de taal kennis bij de Franstalige Brusselse agenten liggen .

Elementaire logica Pajoske
Witte Kaproen is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:22.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be