Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst Markeer forums als gelezen

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 10 juli 2002, 14:27   #1
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Voor u gelezen door Cor Schorel.
=
Laat ze toch.
Middenstanders in Wapenveld laten 1 asielzoeker per keer binnen, vanwege winkeldiefstal. Dat is hun goed recht.

René van Rijckevorsel
Winkeliers kunnen heel goed zelf bepalen wie ze toelaten. Als een juwelier de deur dicht houdt voor verdachte sujets, vindt iedereen dat prima. Als een bakker of kruidenier een bordje ophangt met daarop de tekst: 'Wij laten één scholier tegelijk binnen', dan is er niemand die daar iets van zegt.

Maar o wee als de middenstander een bordje ophangt met de tekst: 'Wij laten 1 asielzoeker per keer binnen'. Dan is het land te klein en moet de burgemeester op televisie komen vertellen dat hij een pittig gesprek aangaat met de betreffende winkeliers. Want asielzoekers associëren met
criminaliteit, dat verbiedt de gedachtepolitie nog steeds. Er is nog maar weinig veranderd sinds begin vorig jaar, toen een rapport waaruit blijkt dat asielzoekers vijf keer crimineler zijn dan 'gewone Nederlanders', niet openbaar mocht worden.

Het plaatsje Wapenveld in Gelderland (6000 inwoners) kreeg eerder dit jaar een asielzoekerscentrum met 600 vluchtelingen. Ondernemers zagen zich na de komst van het centrum naar het brave dorp opeens geconfronteerd met winkeldiefstal. Omdat de vluchtelingen vaak in grote groepen hun winkels binnenkomen, wat als bedreigend wordt ervaren en het zicht in de winkel ontneemt, besloten ze het gewraakte bordje op te hangen. Met, let wel, de
tekst dat een asielzoeker 'per keer' naar binnen mag. Niet: 'verboden voor asielzoekers'.

De middenstand in Wapenveld heeft groot gelijk dat ze - ook bij gebrek aan snel optredende politie - zelf paal en perk wil stellen aan de winkeldiefstal. Wat vergoelijkende criminologen van het ministerie van Justitie graag afdoen als 'bagateldelicten' betekent voor hen regelrechte
inkomstenderving.
Bron: http://www.else4.nl

=
Elders op Internet:
WAPENVELD
Op de website van de Stichting Promotie Wapenveld geen woord over asielzoekers. Wel, een lijst van ondernemers in het dorp en een plattegrond.
Ga naar de site... http://www.wapenveld.com
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 juli 2002, 22:52   #2
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Bron: NOS-Teletekst 11 juli 2002

Mike van de Wetering uit Amsterdam:
"Ik erger me aan alle ophef die in de journaals op de diverse netten werd gemaakt over het feit dat een winkelier een bordje op had gehangen met de mededeling "Maximaal 2 asielzoekers per keer".

Ik kan me herinneren toen ik scholier was, er bij de lokale supermarkt een bordje hing met "Maximaal 2 scholieren per keer". Volgens mij hangen die bordjes er nog steeds. Daar heb ik nog nooit niemand over gehoord, terwijl het in feite om hetzelfde principe gaat: discriminatie van een bepaalde groepering".
=
Geplaatst door Cor Schorel.
Esceha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord


Discussietools

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:18.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be