Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord
 
Discussietools
Oud 21 januari 2012, 17:27   #21
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door matthias999 Bekijk bericht
(...)
Schandalig... De trein nemen is al peperduur en dan gaan ze de prijs nog eens verdubbelen... Wat een klantvriendelijkheid, zeg!!!
(...)
De trein nemen peperduur?
Ik denk het niet. De realiteit leert iets heel anders.

De NMBS int per jaar ongeveer 300 miljoen € aan inkomsten uit vervoersbewijzen, maar kost de belastingbetaler 3000 miljoen € aan subsidies.
De prijs van een vervoersbewijs moet in feite 10 keer hoger liggen dan vandaag, dat zou redelijk zijn.

Zo erg is het gesteld met de spoorwegen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 17:59   #22
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers Bekijk bericht
Een bedrijfswagen, hoogstwaarschijnlijk
Zelfs met een privé-wagen gaan die opmerkingen op.

Citaat:
Ofwel zit jij op een plaats waar geen treinen in de buurt zijn, en bovendien nog eens met norse begeleiders, ofwel stel je wel hele hoge eisen
Hoge eisen? Geen idee. Zou je zeggen dat stiptheid een hoge eis is, of propere treinstellen en treinstellen met een redelijk afgestelde verwarming (dus geen bakovens noch diepvriezers) hoge eisen zijn? Zou je zeggen dat een trein, tram en busverkeer die op elkaar zijn afgestemd en die aansluitend rijden een hoge eis is? Dat zijn wat mij betreft allemaal heel basic demands.

Als ik hoge eisen zou stellen, dan zou ik permanente beschikbaarheid eisen, aparte coupés die alle luxe van een wagen bieden en, waarom niet, internettoegang (genoeg treinen die dat wel hebben in het buitenland).
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 20:47   #23
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Zelfs met een privé-wagen gaan die opmerkingen op.
Dan moet jij me eens uitleggen hoe je meerdere malen heen en weer rijdt tussen Herentals en Lier voor 3 euro. Nogmaals: die berekening wil ik wel eens zien...
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:44   #24
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Dan moet jij me eens uitleggen hoe je meerdere malen heen en weer rijdt tussen Herentals en Lier voor 3 euro. Nogmaals: die berekening wil ik wel eens zien...
De statements die een ander maakt, laat ik aan die andere over om te verduidelijken. Daar moet ik geen uitleg aan gaan geven.

Maar als het je een pleizer kan doen: de full cost per km die ik me zo eens berekend heb was 0,26€/km. Doe nog ferm en neem 0,3€/km. Herentals-Lier is 21km, dus dat is 6,3€. Als je met twee personen gaat, is dat dus 3,15€/persoon. Een treinticket voor datzelfde traject kost 3,2€.

En dan reken ik nog aan de aangerekende prijs. Als de werkelijke prijs zou doorgerekend moeten worden, dan moet die prijs minstens x5 (hoogstwaarschijnlijk meer aangezien de NMBS zelfs met dotatie en inkomsten nog steeds geen winst draait). Doe 5 x 3,2 en je komt op 16€. Dan leg je inderdaad enkele keren (5 keer) dat traject af met de wagen. Zelfs als je alleen rijdt, kan je nog 2,5 keer dat traject afleggen.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:50   #25
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Dan moet jij me eens uitleggen hoe je meerdere malen heen en weer rijdt tussen Herentals en Lier voor 3 euro. Nogmaals: die berekening wil ik wel eens zien...
Neem ne 4-liter diesel.
Voor 3 euro krijg je tegenwoordig 2 liter en rij je 50 km mee.
20 km enkele weg; heen en terug en nog de helft. Dus hij overdrijft een beetje. Maar het blijft een pak goedkoper.

De voornaamste reden waarom ik mijn eerste auto kocht is net het openbaar vervoer: om van te huilen als je daarvan afhankelijk moet zijn.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2012, 23:53   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.228
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Liederik Bekijk bericht
Neem ne 4-liter diesel.
Voor 3 euro krijg je tegenwoordig 2 liter en rij je 50 km mee.
20 km enkele weg; heen en terug en nog de helft. Dus hij overdrijft een beetje. Maar het blijft een pak goedkoper.
Als je enkel de brandstofkosten neemt zoals je doet, die maar een beperkt deel uitmaken van de totale kosten van een auto.

Een kleine diesel kost (aan huidige dieselprijzen) al gauw ~ 35 cent/kilometer bij 15.000 km/jaar = gemiddelde Belg.
In 2009 al toen de diesel nauwelijks 1€* kostte, ipv 1,50 € nu.
http://www.vab.be/nl/actueel/dossier...st.aspx?id=330
*
http://www.brandstofprijzen.be/offic...A9cG9fY2FyYnU=

Natuurlijk als je toch al een auto hebt neem je meestal best de auto (de vaste kosten blijven immers doorlopen als je O.V. neemt)
__________________
De vuile waarheid over ICE (vanaf 1 min 35")
https://www.youtube.com/watch?v=mk-LnUYEXuM
Nederlandse versie: https://www.youtube.com/watch?v=kekJgcSdN38

Laatst gewijzigd door Micele : 22 januari 2012 om 00:09.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 00:29   #27
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Maar als het je een pleizer kan doen: de full cost per km die ik me zo eens berekend heb was 0,26€/km. Doe nog ferm en neem 0,3€/km. Herentals-Lier is 21km, dus dat is 6,3€. Als je met twee personen gaat, is dat dus 3,15€/persoon.
Dat was niet wat hij beweerde he. Ik citeer:

Citaat:
Wel voor 3 euro rij ik heen en terug met de lijn of met de auto (zelfs meerdere keren met de auto).
"ik", niet "wij"; en meerdere keren, heen en terug. Jij hebt net aangetoond dat hij ergens halverwege zijn eerste heenrit zou komen. Da's uiteraard gerekend dat hij z'n auto ter plekke gratis parkeert.

De 3,20 Euro voor het ticket is ook in het qua prijs minst gunstige geval, nl. wanneer hij slechts 1 keer deze reis doet. Gaat hij gemiddeld 1 keer per maand van Herentals naar Lier, kost het hem maar 2 Euro per keer met de Key Card. Dan klopt zelfs de rekening niet meer wanneer ze met z'n tweeën reizen.

Citaat:
Neem ne 4-liter diesel.
Voor 3 euro krijg je tegenwoordig 2 liter en rij je 50 km mee.
20 km enkele weg; heen en terug en nog de helft. Dus hij overdrijft een beetje. Maar het blijft een pak goedkoper.
Jouw auto onderhoudt uiteraard zichzelf, gratis, en vermindert ook niet in waarde?

Laatst gewijzigd door Scorpio : 22 januari 2012 om 00:39.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 00:46   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

We hebben een aantal jaar zonder eigen wagen gedaan. Het kan. Maar het is toch een gemis.

In die periode hebben we 1 keer de trein genomen om naar schoonmoeder in de Ardennen te gaan.

Zaterdag ochtend 6u10 de eerste trein. Om om 6u40 te kunnen overstappen op de andere trein die het kortst bij schoonma voorbij komt.

Kost voor de 2 kaartjes, met retour. €62.5

Resultaat. Schoonma mocht nog steeds 20 km rijden om ons op te halen. Om 8u30


De wagen kost €14000 aankoop-inclusief BIV, omniumverzekering €1000/jaar en onderhoud €250, pak'm beet nog eens €250 aan allerlei. 20 000km/jaar afschrijven op 4 jaar.Wegentaks €168.

Laat ons grof rekenen met €2 per liter. Verbruik gemiddeld, 5.5 liter/100 km.
800*5.5*2= €8800

14000+4000+2000+8800+672/80000=368 cent per km

Dan die ene treinrit als vergelijking. 120 km enkel. Da's dus €62.5 voor 2 mensen (die in 1 auto stappen, en die samen betalen als koppel) voor 240 km. 26 cent per kilometer.

Maar, zoals geweten, tijd is ook geld. 1 rit naar schoonma met de trein kost ons 20 minuten wandelen naar't station hier , een dikke 2 uur onderweg -met overstap in een minder gezellig Brussels Station en dan nog eens 20 minuten met de wagen.
Vergeet een busverbinding, de dichtsbijzijnde stopt op 4 km, of nog eens een uur wandelen met bagage.

Dus, onder normale omstandigheden, de trein-auto verbinding naar Ma vraagt 3u minuten. Met de wagen , van deur tot deur, rustig aan gedaan, 80 minuten, met zoveel bagage als ik kan laden .
Op een weekend 6 uur tegenover 3 uur... Ik weet het wel.

6 werkuren voor een zelfstandige(hoe anders te rekenen ?, dus 2 personen aan 3 uur extra ten opzichte van de wagen), €1.15 per kilometer bovenop. Een volle euro per kilometer duurder...
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 09:52   #29
Liederik
Staatssecretaris
 
Liederik's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 14 februari 2011
Berichten: 2.565
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht

Jouw auto onderhoudt uiteraard zichzelf, gratis, en vermindert ook niet in waarde?
Sunk costs Een ticket wordt ook duurder.

Misschien is de prijs per kilometer-vergelijking het beste om hieruit te raken.

De trein is misschien aanvaardbaar voor simpele trajecten en altijd hetzelfde werk-gependel. Maar ik moet vandaag aan de kust iets ophalen, dan daarmee naar Brussel, dan een 5-6 tal uren klussen in Mechelen en vanavond ergens in Turnhout eten. Met het openbaar vervoer dit geregeld krijgen is niet te doen.

Laatst gewijzigd door Liederik : 22 januari 2012 om 09:55.
Liederik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 10:04   #30
lombas
Secretaris-Generaal VN
 
lombas's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 27 juni 2005
Berichten: 42.814
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
We hebben een aantal jaar zonder eigen wagen gedaan. Het kan. Maar het is toch een gemis.

In die periode hebben we 1 keer de trein genomen om naar schoonmoeder in de Ardennen te gaan.

Zaterdag ochtend 6u10 de eerste trein. Om om 6u40 te kunnen overstappen op de andere trein die het kortst bij schoonma voorbij komt.

Kost voor de 2 kaartjes, met retour. €62.5

Resultaat. Schoonma mocht nog steeds 20 km rijden om ons op te halen. Om 8u30


De wagen kost €14000 aankoop-inclusief BIV, omniumverzekering €1000/jaar en onderhoud €250, pak'm beet nog eens €250 aan allerlei. 20 000km/jaar afschrijven op 4 jaar.Wegentaks €168.

Laat ons grof rekenen met €2 per liter. Verbruik gemiddeld, 5.5 liter/100 km.
800*5.5*2= €8800

14000+4000+2000+8800+672/80000=368 cent per km

Dan die ene treinrit als vergelijking. 120 km enkel. Da's dus €62.5 voor 2 mensen (die in 1 auto stappen, en die samen betalen als koppel) voor 240 km. 26 cent per kilometer.

Maar, zoals geweten, tijd is ook geld. 1 rit naar schoonma met de trein kost ons 20 minuten wandelen naar't station hier , een dikke 2 uur onderweg -met overstap in een minder gezellig Brussels Station en dan nog eens 20 minuten met de wagen.
Vergeet een busverbinding, de dichtsbijzijnde stopt op 4 km, of nog eens een uur wandelen met bagage.

Dus, onder normale omstandigheden, de trein-auto verbinding naar Ma vraagt 3u minuten. Met de wagen , van deur tot deur, rustig aan gedaan, 80 minuten, met zoveel bagage als ik kan laden .
Op een weekend 6 uur tegenover 3 uur... Ik weet het wel.

6 werkuren voor een zelfstandige(hoe anders te rekenen ?, dus 2 personen aan 3 uur extra ten opzichte van de wagen), €1.15 per kilometer bovenop. Een volle euro per kilometer duurder...
Hoe komt gij aan €62,5? Zou je je traject eens willen delen?

Ik geef u hier een voorbeeld van een traject van +/- 120 KM (in vogelvlucht):

Van : ZEDELGEM
Naar : THUIN
Heenreis op : 28/01/2012
Terugreis op : 29/01/2012
Klas : 2e klas
Type biljet : Heen en Terug
Product : WEEKENDBILJET
Prijs per biljet : 20,40 EUR
Totale prijs : 40,80 EUR
__________________
Born but to die, and reas'ning but to err. (Pope)
lombas is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 10:57   #31
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Maddox, er is een grove fout in je redenering, en dat is deze:

Citaat:
Kost voor de 2 kaartjes, met retour. €62.5
Iemand die af en toe de trein neemt, gaat nooit gewoon een retourticket nemen. Die neemt in dit geval een Rail Pass, en betaalt, voor twee personen, 29,6 Euro heen en terug.

Kijk, de trein is uiteraard lang niet altijd een goed alternatief voor de wagen, maar de manier waarop sommigen hier zich in allerlei bizarre bochten wringen om toch maar aan te tonen dat de auto altijd beter is, doet mij toch de wenkbrauwen fronsen. Het doet mij een beetje denken aan die professor automechanica oid, die een paar jaar geleden in het nieuws kwam omdat hij een 'studie' gedaan had waaruit bleek dat het voor een gezin met twee tienerkinderen goedkoper was alle verplaatsingen met de auto te doen dan alle verplaatsingen met het openbaar vervoer (een onzinnige studie op zich, maar soit). Hij had daarbij de meest gunstige situatie voor de auto: 1 wagen, waarmee dat gezin dus al z'n verplaatsingen, inclusief woon-werk en school-werk kon doen binnen het aantal kilometers dat de 'gemiddelde' auto per jaar doet, vergeleken met een NETABONNEMENT voor trein én bus voor alle gezinsleden. Tja, zo kan je natuurlijk zo ongeveer alles bewijzen...

Ook bij het argument ivm de betrouwbaarheid wil ik ee kanttekening plaatsen: je, de stiptheid van de NMBS laat sterk te wensen over, volmondig mee eens. Maar of de auto altijd betrouwbaarder is? We schreeuwen moord en brand wanneer de trein 10 minuten vertraging heeft, maar vinden het kennelijk normaal dat we elke dag een half uur in de file staan, en dat half het land stilstaat als er op de Antwerpse ring een vrachtwagen z'n lading verliest...

Het openbaar vervoer is niet altijd een realistisch alternatief, en er is niemand die beweert dat het altijd en overal beter en goedkoper is dan de auto nemen. Maar er zijn wel degelijk heel wat gevallen waar dat wél zo is. Ik neem zelf de auto van en naar m'n werk, omdat er geen realistisch OV-alternatief is (ik werk niet in een grote stad). Maar wanneer ik naar een grote stad (Antwerpen, Brussel, ...) moet, dan neem ik de trein: sneller, goedkoper, vaak betrouwbaarder, geen parkeerproblemen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:23   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Hoe komt gij aan €62,5? Zou je je traject eens willen delen?

Ik geef u hier een voorbeeld van een traject van +/- 120 KM (in vogelvlucht):

Van : ZEDELGEM
Naar : THUIN
Heenreis op : 28/01/2012
Terugreis op : 29/01/2012
Klas : 2e klas
Type biljet : Heen en Terug
Product : WEEKENDBILJET
Prijs per biljet : 20,40 EUR
Totale prijs : 40,80 EUR
Het traject is simpel. Vilvoorde -Brussel Noord Brussel Noord-Jemelle.
Hoe ik aan die prijs kwam, da's de fucking prijs die ik te horen kreeg van de persoon achter het loket.

De man achter me zag mijn reactie en gaf me de raad een railpass te pakken, €75 voor 10 willekeurige ritten. Ge moet het maar weten. 'k Heb de 6 overgeschoten ritten nadien weggegeven. Was er iemand anders blij mee.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:35   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Maddox, er is een grove fout in je redenering, en dat is deze:



Iemand die af en toe de trein neemt, gaat nooit gewoon een retourticket nemen. Die neemt in dit geval een Rail Pass, en betaalt, voor twee personen, 29,6 Euro heen en terug.
Gut, mag ik al niet meer huiswaards keren? Maar U hebt wel gelijk. Iemand die meer thuis is in't gebruik van't openbaar vervoer kent trukjes om het betaalbaarder te gebruiken.


Citaat:
Kijk, de trein is uiteraard lang niet altijd een goed alternatief voor de wagen, maar de manier waarop sommigen hier zich in allerlei bizarre bochten wringen om toch maar aan te tonen dat de auto altijd beter is, doet mij toch de wenkbrauwen fronsen. Het doet mij een beetje denken aan die professor automechanica oid, die een paar jaar geleden in het nieuws kwam omdat hij een 'studie' gedaan had waaruit bleek dat het voor een gezin met twee tienerkinderen goedkoper was alle verplaatsingen met de auto te doen dan alle verplaatsingen met het openbaar vervoer (een onzinnige studie op zich, maar soit).
Hij had daarbij de meest gunstige situatie voor de auto: 1 wagen, waarmee dat gezin dus al z'n verplaatsingen, inclusief woon-werk en school-werk kon doen binnen het aantal kilometers dat de 'gemiddelde' auto per jaar doet, vergeleken met een NETABONNEMENT voor trein én bus voor alle gezinsleden. Tja, zo kan je natuurlijk zo ongeveer alles bewijzen...
Van de premisse uitgaande dat er al 1 wagen in't gezin, en dat men met jonge kinderen zit die altijd meegaan, lijkt het me geen onmogelijke zaak. Maar ja, er zijn situaties waarin men voordeel kan halen uit openbaar vervoer. Maar ik zie het nut niet in de moeite te doen.
Ik neem of de auto, of de 125cc gekrompen motorfiets (die een km-prijs heeft van 2 keer geen drol. Aankoop €1300, verbruik 3L op 100km, "aggressief" gereden, verzekering van €150 per jaar)


Citaat:
Ook bij het argument ivm de betrouwbaarheid wil ik ee kanttekening plaatsen: ja, de stiptheid van de NMBS laat sterk te wensen over, volmondig mee eens. Maar of de auto altijd betrouwbaarder is? We schreeuwen moord en brand wanneer de trein 10 minuten vertraging heeft, maar vinden het kennelijk normaal dat we elke dag een half uur in de file staan, en dat half het land stilstaat als er op de Antwerpse ring een vrachtwagen z'n lading verliest...
Lees dan ook goed wat ik schrijf. "Onder normale omstandigheden".
Ik heb een hekel aan files. Maar het is een leed waar we 2 dingen mee kunnen doen. Of ondergaan, of aan de kant gaan staan en nuttige dingen doen. (als verslaafd lezer is het dus simpel)

Citaat:
Het openbaar vervoer is niet altijd een realistisch alternatief, en er is niemand die beweert dat het altijd en overal beter en goedkoper is dan de auto nemen.
Gewoon kiezen wat het best uitkomt. Maar dan ga je er van uit dat de wagen er toch staat. Indien er geen wagen is... have fun. Is wel een ferme besparing op vaste kosten, maar het verloren comfort is het me niet waard. 'k Heb het gedaan voor een tijd.... Niet voor herhaling vatbaan.

Citaat:
Maar er zijn wel degelijk heel wat gevallen waar dat wél zo is. Ik neem zelf de auto van en naar m'n werk, omdat er geen realistisch OV-alternatief is (ik werk niet in een grote stad).
Ikzelf werk in de nachtshift, ook een miserie om een sluitend stukje openbaar vervoer te vinden, en ik woon en werk aan de rand van Brussel. Tijd benodigd om op't werk te geraken met het OV, 90 minuten. Met de motorfiets 9 minuten, met de auto 12, en met de fiets een klein uurtje. 'k ben alleen te lui om met de gewone fiets te gaan (die ik nog niet heb, een project in aanbouw)
Citaat:
Maar wanneer ik naar een grote stad (Antwerpen, Brussel, ...) moet, dan neem ik de trein: sneller, goedkoper, vaak betrouwbaarder, geen parkeerproblemen.
En dan koopt U een Vlaamse Buffetkast....
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:48   #34
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
De man achter me zag mijn reactie en gaf me de raad een railpass te pakken, €75 voor 10 willekeurige ritten. Ge moet het maar weten.
M.a.w., je zit een hele berekening te maken om aan te tonen hoe de trein zoveel duurder is, terwijl je die prijs in werkelijkheid nooit betaald hebt? Kijk, dit soort oneerlijke vorm van discussiëren, daar stoor ik me dus aan.

En een ticketje heen en terug, tijdens het weekend van Vilvoorde naar Jemelle kost 17 Euro. 34 Euro voor twee personen. Lijkt me zeer sterk dat men jou een prijs van 62,5 Euro heeft geciteerd, meer zelfs, een fucking prijs zelfs! Misschien was de seks inbegrepen?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:52   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.277
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
M.a.w., je zit een hele berekening te maken om aan te tonen hoe de trein zoveel duurder is, terwijl je die prijs in werkelijkheid nooit betaald hebt? Kijk, dit soort oneerlijke vorm van discussiëren, daar stoor ik me dus aan.
Waar ben ik oneerlijk geweest? ik heb gewoon de orginele prijs gequoteerd die me aan het loket is gegeven. Het feit dat er op zijn Belgisch achterpoortjes zijn, is een heel ander verhaal.
Ik kwam gewoon aan't loket en vroeg 2 retourtjes Vilvoorde Jemelle.

Citaat:
En een ticketje heen en terug, tijdens het weekend van Vilvoorde naar Jemelle kost 17 Euro. 34 Euro voor twee personen. Lijkt me zeer sterk dat men jou een prijs van 62,5 Euro heeft geciteerd, meer zelfs, een fucking prijs zelfs!
Welke kortingen krijgt U? Hier niks, ik ben een niet werkloze, niet bejaarde, niet minderjarige, niet jongere, niet ambtenaar ....
Citaat:
Misschien was de seks inbegrepen?
Nope.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 11:56   #36
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Dat was niet wat hij beweerde he. Ik citeer:
Wat is er niet duidelijk aan "wat hij stelt, daar moet hij zelf maar uitleg bij geven"? Ik ben geen verklarend woordenboek voor wat anderen zeggen. Ik heb je op basis van mijn eigen voorbeeld aangetoond dat de wagen inderdaad goedkoper is, en al helemaal als je de werkelijke kost van de trein in rekening brengt.

Citaat:
"ik", niet "wij"; en meerdere keren, heen en terug. Jij hebt net aangetoond dat hij ergens halverwege zijn eerste heenrit zou komen. Da's uiteraard gerekend dat hij z'n auto ter plekke gratis parkeert.
Euh nee, dat heb ik niet aangetoond. Ik heb aangetoond dat de trein inderdaad duurder is en dat wanneer je de echte kost van de trein in rekening brengt, hij op zijn eentje zelfs 2,5 keer dat traject kan afleggen.

Citaat:
De 3,20 Euro voor het ticket is ook in het qua prijs minst gunstige geval, nl. wanneer hij slechts 1 keer deze reis doet. Gaat hij gemiddeld 1 keer per maand van Herentals naar Lier, kost het hem maar 2 Euro per keer met de Key Card. Dan klopt zelfs de rekening niet meer wanneer ze met z'n tweeën reizen.
Die kortingen doen niet eens ter zake. Die vermommen de verlieslatendheid van de lijn gewoon nog wat meer, en schuiven de kost gewoon nog meer door naar de belastingbetaler.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 12:00   #37
Sfax
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 januari 2003
Berichten: 12.310
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Maddox, er is een grove fout in je redenering, en dat is deze:



Iemand die af en toe de trein neemt, gaat nooit gewoon een retourticket nemen. Die neemt in dit geval een Rail Pass, en betaalt, voor twee personen, 29,6 Euro heen en terug.

Kijk, de trein is uiteraard lang niet altijd een goed alternatief voor de wagen, maar de manier waarop sommigen hier zich in allerlei bizarre bochten wringen om toch maar aan te tonen dat de auto altijd beter is, doet mij toch de wenkbrauwen fronsen. Het doet mij een beetje denken aan die professor automechanica oid, die een paar jaar geleden in het nieuws kwam omdat hij een 'studie' gedaan had waaruit bleek dat het voor een gezin met twee tienerkinderen goedkoper was alle verplaatsingen met de auto te doen dan alle verplaatsingen met het openbaar vervoer (een onzinnige studie op zich, maar soit). Hij had daarbij de meest gunstige situatie voor de auto: 1 wagen, waarmee dat gezin dus al z'n verplaatsingen, inclusief woon-werk en school-werk kon doen binnen het aantal kilometers dat de 'gemiddelde' auto per jaar doet, vergeleken met een NETABONNEMENT voor trein én bus voor alle gezinsleden. Tja, zo kan je natuurlijk zo ongeveer alles bewijzen...

Ook bij het argument ivm de betrouwbaarheid wil ik ee kanttekening plaatsen: je, de stiptheid van de NMBS laat sterk te wensen over, volmondig mee eens. Maar of de auto altijd betrouwbaarder is? We schreeuwen moord en brand wanneer de trein 10 minuten vertraging heeft, maar vinden het kennelijk normaal dat we elke dag een half uur in de file staan, en dat half het land stilstaat als er op de Antwerpse ring een vrachtwagen z'n lading verliest...

Het openbaar vervoer is niet altijd een realistisch alternatief, en er is niemand die beweert dat het altijd en overal beter en goedkoper is dan de auto nemen. Maar er zijn wel degelijk heel wat gevallen waar dat wél zo is. Ik neem zelf de auto van en naar m'n werk, omdat er geen realistisch OV-alternatief is (ik werk niet in een grote stad). Maar wanneer ik naar een grote stad (Antwerpen, Brussel, ...) moet, dan neem ik de trein: sneller, goedkoper, vaak betrouwbaarder, geen parkeerproblemen.
Als je kosten vergelijkt, dan moet je de werkelijke kost vergelijken. Jij vergelijkt een werkelijke kost met een zwaar gesubsidiëerde kost. Van een cruciale fout gesproken...

Naar Antwerpen gingen wij trouwens nooit met de trein. Duur en onbetrouwbaar. Parkeerproblemen hadden we nooit.
Sfax is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 12:01   #38
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Gut, mag ik al niet meer huiswaards keren?
???????? De prijs die ik citeerde was heen en terug. Ik zeg gewoon dat iemand die af en toe reist geen retourticket neemt, wel een pass. De nadruk op ticket, niet retour.

Citaat:
Van de premisse uitgaande dat er al 1 wagen in't gezin, en dat men met jonge kinderen zit die altijd meegaan, lijkt het me geen onmogelijke zaak.
Het gaat hier om kinderen ouder dan twaalf jaar (dat was de studie). De enige manier waarop dat zou werken is wanneer de kinderen naar school gaan vlak bij hun woonplaats (lang niet altijd vanzelfsprekend in het middelbaar), en de beide ouders ofwel op dezelfde plaats werken, ofwel 1 ervan vlakbij de woonplaats. Dan kan dat inderdaad. Maar in dat geval gaat het andere deel van de vergelijking niet op: mensen in die situatie hebben geen netabonnement nodig. De studie in kwestie was buitengewoon lachwekkend, en de naam 'studie' niet waard.

Citaat:
Lees dan ook goed wat ik schrijf. "Onder normale omstandigheden".
Maar dan moet je ook voor de trein spreken over 'onder normale omstandigheden'.

Citaat:
Ik heb een hekel aan files. Maar het is een leed waar we 2 dingen mee kunnen doen. Of ondergaan, of aan de kant gaan staan en nuttige dingen doen. (als verslaafd lezer is het dus simpel)
Aan de kant gaan staan??? Je vergeet een derde optie: je neemt de trein, en leest het hele traject...

Citaat:
En dan koopt U een Vlaamse Buffetkast....
Die laat ik leveren, ze zou trouwens ook niet in mijn auto passen.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 12:10   #39
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Welke kortingen krijgt U? Hier niks, ik ben een niet werkloze, niet bejaarde, niet minderjarige, niet jongere, niet ambtenaar ....
Die van het weekend. Die heeft u ook.

Citaat:
Waar ben ik oneerlijk geweest? ik heb gewoon de orginele prijs gequoteerd die me aan het loket is gegeven
Ik betwijfel zeer sterk dat als u op een zaterdagochtend een ticket gaat vragen voor dat traject, men u die prijs citeert.

Citaat:
Het feit dat er op zijn Belgisch achterpoortjes zijn, is een heel ander verhaal.
Dat zijn toch helemaal geen achterpoortjes???

Citaat:
Ik kwam gewoon aan't loket en vroeg 2 retourtjes Vilvoorde Jemelle.
U had zich ook even op voorhand kunnen informeren op de website over de voordeligste formule (http://sefora.b-rail.be/sefora/Sefor...icket&langue=1), of het gewoon aan het loket kunnen vragen. Het feit dat u zich niet informeert is geen excuus. Als u een wagen koopt gaat u toch ook niet naar de toonzaal met de woorden: 'geef mij die grote daar'?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 januari 2012, 12:23   #40
Scorpio
Minister-President
 
Geregistreerd: 30 juli 2007
Berichten: 4.823
Standaard

Citaat:
Als je kosten vergelijkt, dan moet je de werkelijke kost vergelijken. Jij vergelijkt een werkelijke kost met een zwaar gesubsidiëerde kost. Van een cruciale fout gesproken...
Maar ook de kost voor de wagen is niet de daadwerkelijke kost: aanleg en onderhoud van de weginfrastructuur, milieu-impact, parkeergelden, kosten voor de gezondheidszorg t.g.v. verkeersongelukken e.d. dienen dan ook in rekening te worden gebracht. Het gaat hier trouwens over de kostprijs van een ticket waarvan er hier beweerden dat deze duurder was dan met de wagen gaan.

Citaat:
Ik ben geen verklarend woordenboek voor wat anderen zeggen. Ik heb je op basis van mijn eigen voorbeeld aangetoond dat de wagen inderdaad goedkoper is,
En ik heb je aangetoond dat dat niet klopt.

Citaat:
Ik heb aangetoond dat de trein inderdaad duurder is
Neen, je hebt aangetoond dat wanneer je de meest ongunstige situatie met de trein (slechts 1 keer op een half jaar een traject van die afstand doen, maar wel met z'n twee) vergelijkt met de meest gunstige voor de auto, in sommige gevallen de auto goedkoper kan zijn. Dat noem ik dus 'je in bochten wringen'.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 22 januari 2012 om 12:24.
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:24.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be