Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 19 oktober 2011, 07:56   #41
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Werklozensteun op zich is niet verkeerd, in tegendeel. Maar ik denk dat het beperkt moet worden in de tijd. De bedoeling van werklozensteun is om bij een ontslag van een bepaalde baan, je in redelijk comfortabele omstandigheden te concentreren op het vinden van een nieuwe baan. Er is geen reden waarom die *overgangsperiode* die trouwens economisch ZINVOL is (namelijk het beter aanwenden van je arbeidsressources in het economische gebeuren) je moeilijkheden zou moeten geven. Je hebt enerzijds voor die VERZEKERING betaald, het is dus normaal dat je in geval van "pech" gebruik kan maken van die verzekering. En bovendien is het veel gemakkelijker om nieuw werk te vinden als je niet in de armoede en de financiële problemen geprojecteerd wordt.
Soms moet je je wat omscholen en dergelijke, het kan dus een paar jaar duren om je weer terug in de arbeidsmarkt te gooien of zelf een bedrijf op te starten. Dat kost tijd en moeite, en je hebt voor die verzekering bijgedragen, ik vind het dus normaal dat je daar gebruik van maakt.

Maar "werkloosheid" mag geen "manier van leven" worden. Het moet een steun zijn tijdens een overgangsperiode, die ten hoogste een paar jaar mag duren.

Als je al 5 jaar geen baan meer hebt, dan is je geval ergens "hopeloos" zou ik denken. Op 5 jaar tijd zou je toch meer dan ruimschoots de tijd moeten gehad hebben om je te herwerken, te herscholen en terug iets productiefs te doen. Ik weet niet of het 2 jaar (misschien wat kort), 3 jaar of 5 jaar moet duren, maar langer dan 5 jaar zie ik het nut niet in, dan wordt het een manier van leven en geen overbruggingssteun.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 08:07   #42
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Je kan ook niet verwachten dat iemand een job tegen zijn zin doet. Een job is een fulltime bezigheid.
Er zijn zoveel mensen die hun job tegen hun zin doen, beter slecht werk dan geen werk, zo denk ik erover
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 08:10   #43
plakker
Minister
 
plakker's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 mei 2010
Berichten: 3.730
Standaard

Je zou natuurlijk een systeem kunnen invoeren dat iemand van pakweg 50, die 30 jaar werkte en ontslagen wordt, langer mag doppen dan iemand van 20 jaar.
Je zou dan kunnen zeggen, ok, 10 jaar gewerkt, ge kan 5 jaar doppen, 1 jaar gewerkt, ge kan 6 maanden doppen.
't Systeem is sowieso al mislukt, want ge zult er hebben die dat systeem als vervroegd pensioen zullen gaan zien...
__________________
plakker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 08:12   #44
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kameleon Bekijk bericht
Als collega 1 op 10 minuten 200 doosjes kan vouwen, moeten de andere collega's ook verplicht worden 200 doosjes op 10 minuten te kunnen vouwen, zoniet volgt ontslag zonder behoud van uitkeringen.
Dit is middeleeuws.
Zo werken ze tegenwoordig niet hoor.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 08:13   #45
Carnivore
Staatssecretaris
 
Carnivore's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 augustus 2009
Berichten: 2.569
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
W�*�*r haal jij dat uit ???
Dat zou dus 10.000.000 zijn...

...
Ofwel slaap ik nog wat, ofwel is 1/10de van de bevolking 1.100.000
en geen 10milj zoals u schrijft
En dat zal wel zowat het reele aantal werklozen zijn, ttz brugpensioeners, doppers die geen dop meer krijgen, etc.
__________________
Are we not savages innately destined to maim and kill?
blame it on the environment, heredity or evolution - we're still responsible
our intelligence may progress at geometric rates
yet socially we remain BELLIGERENT NEONATES!


Laatst gewijzigd door Carnivore : 19 oktober 2011 om 08:14.
Carnivore is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 08:16   #46
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 23 augustus 2002
Berichten: 42.408
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat weet U zoal over Liège ?

Is dat hetgeen u hier hoort ?
Is dat wat u persoonlijk denkt ?

Of bent u een kenner die zeer vaak in Liège vertoefd ?
Ik heb al genoeg waalse "collega"s gehad om te weten hoe ze vooral niet functioneren ja...

Hoe het altijd gezeik is als ze eens iets moeten doen

en hoe het volstrekt onmogelijk voor hen is om iets van een Vlaming aan te nemen...

Bij een voorbeeld waren wij met een Vlaming of 5 op een heel vervelend werkje opgevlogen, onder het motto, hoe rapper het gedaan is, hoe rapper we ervan af zijn... ge had die klote walen daar moeten zien zitten, onze vraag om samen op een bepaalde manier te werken totaal negerend en stukske voor stukse, op hun dooie gemakske... ik denk dat onze productiviteit op dat moment zonder overdrijven tot 5 x hoger lag.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:05   #47
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stuyckp Bekijk bericht
Ik denk dat ge van een andere planeet komt.
Wat bedoel je precies?

De verzekering tegen inkomenverlies, zoals

http://www.notaris.be/admin/files/as...folder-vgw.pdf
http://www.vliegendestart.be/starten/verzekeringen/14
om maar de twee eersten te nemen bij goegel;


Of dat ik niet weet hoe mensen met een netto inkomen van 5000 € per maand (van één partner zijn kant) leven en doen ?
Ja, dat klopt, ik heb dat nooit gehad.


Of dat ik niet weet wat lenen is. Dat kan kloppen. Ik heb buiten één hypotheek nog nooit geleend. Niet voor een wasmachine, niet voor een auto, voor niks. Eerst werken en sparen, altijd een reserve voorzien voor onverwachte zaken, en dan pas de leuke dingen.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:08   #48
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.206
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Je zou natuurlijk een systeem kunnen invoeren dat iemand van pakweg 50, die 30 jaar werkte en ontslagen wordt, langer mag doppen dan iemand van 20 jaar.
Je zou dan kunnen zeggen, ok, 10 jaar gewerkt, ge kan 5 jaar doppen, 1 jaar gewerkt, ge kan 6 maanden doppen.
't Systeem is sowieso al mislukt, want ge zult er hebben die dat systeem als vervroegd pensioen zullen gaan zien...
Je haalt het zelf aan: 5 jaar doppen is potdorie lang, en zal al te gemakkelijk als alternatief voor het brugpensioen misbruikt worden.
(ik moet niet lang zoeken naar een voorbeeld uit mijn gezin: één met een fatsoenlijk pensioen en de echtgenote ... werkloos met pakweg 450 € per maand zakgeld)
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:08   #49
freelancer
Banneling
 
 
Geregistreerd: 23 februari 2011
Berichten: 7.192
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
In het eigen-volk -eerst-aan-het-nepcontract-en lage-loonwerk -COUNTRY natuurlijk wel.

Doppen is blijkbaar niet erg populair bij niet-doppers.

Waarom vroegen ze het niet eens aan doppers? Dat is tenslotte oon 1/10-de van de bevolking.
Dat dacht ik ook...
freelancer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:31   #50
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Stingray Bekijk bericht
Dus men vindt dat een werkloosheidsuitkering afhankelijk moet zijn van inkomen en vermogen. Ik wil het even hebben over dat laatste.

Stel, je hebt 20 jaar gewerkt. Uwe baas reorganiseert en gooit alle 40-jarigen buiten omdat die naar zijn goesting te duur zijn. Gevolg ge komt op de den dop en ze zeggen : nee, ge hebt een eigen kot, dus eerst verkopen en opdoen, vooraleer je dop krijgt.

Denk je echt dat dit een gezonde beslissing is ?

Als het antwoord ja is, dan denk ik echt dat jullie gewoonweg dom zijn.
Waar schrijven wij dit?
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:32   #51
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Hoeveel schoolverlaters krijgen precies levenslang x euro's om op hun reet te zitten?

Ik moest als schoolverlater me onmiddellijk aanbieden op de vdab en regelmatig bij de RVA komen tonen wat ik allemaal gedaan had in mijn zoektocht naar een job. Ik heb er daar ook heel wat zien geschrapt worden omdat ze niet gezocht hadden.
Het waren overtijd een paar honderd 50 plussers die nog nooit gewerkt hadden.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:33   #52
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
link: http://www.standaard.be/artikel/deta...MF20111018_127

titel: Belgen zijn voor afnemende werkloosheidsuitkering

een paar zinnen:



Punt van discussie:
Nutteloze peiling. Ze hebben de mening niet gevraagd van Di Rupo en madame Non.
De werkloosheidsvergoeding neemt toch af in de tijd! Wat een onnozele vraag is dat.

Die 49% die de werkloosheidsuitkeringen te hoog vinden, weten die wel hoeveel de uitkeringen bedragen?
Spijtig dat dit niet opgenomen werd in de peiling.

Niemand die er aan denkt om het aantal werkenden te doen stijgen door meer jobs te creëren. (liefst treffelijk betaald en met treffelijk arbeidsvoorwaarden, maar dat zal te veel gevraagd zijn)

"elke werkaanbieding te aanvaarden" ook die voor prostitué?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:37   #53
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik vind dat je gelijk hebt.

Ik vergelijk het met een brandverzekering: als een eigenaar van een dikke villa jarenlang zijn brandpremie betaald heeft, en dan brandt zijn kot af, dan moet hij kunnen trekken.

Maar blijkbaar vinden een redelijk groot aantal mensen dat madam den dokteur met haar buitenverblijven (een appartement aan zee, een chalet in de Ardennen en een villaatje in Marbella) eigenlijk maar profiteert van het systeem.

Hoe zou dat komen denkt ge?
Als hij pas een maand ervoor een verzekering afsloot moet hij niet kunnen trekken?
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:39   #54
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
W�*�*r haal jij dat uit ???
Dat zou dus 10.000.000 zijn...

...
nulleke teveel
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:39   #55
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar bestaan statistieken over, en die zijn al vermeld geweest op dit forum.

Heel veel waren het er niet, maar hou je vast: de derde generatie werklozen zit er aan te komen:
Die heb ik hier nog nooit zien verschijnen. Graag bron met link.

Citaat:
grootvader: nooit één dag van zijn leven (wit) gewerkt, inmiddels op pensioen

zoon: het ziet er naar uit dat hij de laatste tien jaar van zijn leven op den dop zal blijven, net zoals hij altijd gedaan heeft

kleinzoon: zal in de voetsporen van zijn voorvaderen treden, gezien zijn prestaties op school en zijn houding als hangjongere op 't pleintje, gezien zijn aangename contacten met de jeugdrechter ...
Hiervoor dus graag bron met link.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:41   #56
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
O ja, veel werkgevers vinden werken vies ....

gij zijt ook nogal ne zwanzer hé.
Dit is geen gezwans;
als dat in de ogen van een nieuwe werkgever, een minderwaardige job is, bestaat de mogelijkheid dat daardoor je CV in de onderste lade beland.
Als je met een te hoog diploma solliciteert, weet die werkgever ook wel dat je zo rap als mogelijk elders beter werk zal aanvaarden.
Die werkgever heeft geen goesting om iedere paar maanden iemand anders te zoeken en op te leren.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:42   #57
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door plakker Bekijk bericht
Je zou natuurlijk een systeem kunnen invoeren dat iemand van pakweg 50, die 30 jaar werkte en ontslagen wordt, langer mag doppen dan iemand van 20 jaar.
Je zou dan kunnen zeggen, ok, 10 jaar gewerkt, ge kan 5 jaar doppen, 1 jaar gewerkt, ge kan 6 maanden doppen.
't Systeem is sowieso al mislukt, want ge zult er hebben die dat systeem als vervroegd pensioen zullen gaan zien...
Dus een vijftigjarige die 30 jaar gewerkt heeft mag doppen tot zijn 65 en dan op pensioen gaan.

Sterk, zeer sterk.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:44   #58
artisjok
Banneling
 
 
Geregistreerd: 9 februari 2008
Berichten: 32.057
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Savatage Bekijk bericht
En terecht ook, schoolverlaters moeten werk zoeken en een carrière starten en niet de werkloze gaan uithangen. Waarom hebben ze dan eigenlijk nog op school gezeten? Zodat ze dan van de dop kunnen gaan leven?
Van de dop kan je niet leven.
artisjok is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:45   #59
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
De werkloosheidsvergoeding neemt toch af in de tijd! Wat een onnozele vraag is dat.

Die 49% die de werkloosheidsuitkeringen te hoog vinden, weten die wel hoeveel de uitkeringen bedragen?
Spijtig dat dit niet opgenomen werd in de peiling.

Niemand die er aan denkt om het aantal werkenden te doen stijgen door meer jobs te creëren. (liefst treffelijk betaald en met treffelijk arbeidsvoorwaarden, maar dat zal te veel gevraagd zijn)

"elke werkaanbieding te aanvaarden" ook die voor prostitué?
Het één kan nu eenmaal niet zonder het ander.
Ons loon is te duur omdat er zaken mee betaald moeten worden die niets met het loon op zich te maken hebben.
Indien wij mensen aan het werk krijgen, zou het kunnen dat wij netto meer kunnen overhouden, waardoor werken aantrekkelijker wordt dan doppen.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2011, 09:47   #60
guido 007
Secretaris-Generaal VN
 
guido 007's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 juli 2003
Locatie: Op aarde
Berichten: 23.012
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door artisjok Bekijk bericht
Als hij pas een maand ervoor een verzekering afsloot moet hij niet kunnen trekken?
Sommige verzekeringen hebben zoiets in de polis staan. Ik weet niet of dit ook zo is bij brandverzekeringen, bij levensverzekeringen en dergelijke kan dit er wel degelijk instaan.
__________________
N-VA: De kracht van verandering!
Verandering begint in je eigen gemeente of stad.
guido 007 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:07.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be